• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #79-1480
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Dieselmotor: viktigheter

Innholdsfortegnelse

  1. Dieselmotor: historien
  2. Arbeidsprinsipp
  3. 5 viktige fordeler med dieselmotorer
    1. Dieselmotorer: 9 driftsregler fra AutoDoc-eksperter
    2. Konklusjon

Mange av sjåførene som allerede har valgt et dieseldrevet kjøretøy, er godt klar over kjøretøyets fordeler og særegenheter. Men de som er nybegynnere med denne typen motorer, kan ha mange spørsmål. Vi vil prøve å håndtere dem i vår artikkel.

Dieselmotor: historien

Dieselaggregatet ble først laget i 1824, da den franske fysikeren og matematikeren Sadi Carnot hadde en teori om at hvis en varmemaskin skulle være mer effektiv, burde arbeidsmediet inne i det varmes opp til sitt blitspunkt ved rask komprimering. Dette prinsippet ble senere brukt som grunnlag for den første dieselmotoren.

I årenes løp arbeidet ulike forskere med dieselmotordesign, blant annet Herbert Akroyd-Stuart og Gustav Trinkler. Det var imidlertid ikke før 1887 at Rudolf Diesel klarte å bygge den første praktiske, anvendelige og effektive prototypen.

Oppfinneren trodde opprinnelig at det beste drivstoffet for motoren hans ville være kullstøv, men på grunn av kullstøvets slitegenskaper og komplikasjoner som oppsto ved å levere slikt drivstoff til sylindere, måtte han gi opp ideen. På den andre siden fungerte Diesel-oppfinnelsen godt på vegetabilsk olje og lette oljeprodukter.

Dieselmotorer har siden den gang blitt kontinuerlig forbedret og oppdatert. Mange moderne personbiler og de fleste kommersielle kjøretøy er utstyrt med disse kraftige, pålitelige og effektive kraftenhetene.

Arbeidsprinsipp

Dagens personbiler kommer hovedsakelig med 4-taktsmotorer. Deres arbeidssyklus omfatter 4 faser:

  1. Inntak, som korresponderer med veivakselen og går fra 0 til 180°. På dette stadiet kommer luft inn i sylinderen via en åpen ventil.
  2. Kompresjon: Under dette slaget går veivakselen fra 180 til 360°. Stemplet fører til at luften som er i kammeret komprimeres 16-25 ganger, og temperaturen stiger til 700-900 °C.
  3. Forbrenning: På dette stadiet, som korresponderer med veivakselen som går fra 360 til 540°, injiseres brennstoff som deretter antennes. Stoffene som produseres som et resultat, gjør at stempelet går ned.
  4. Eksos: Når veivakselen beveger seg fra 540 til 720° i forhold til startposisjonen, beveger stempelet seg oppover, og brennte gasser slippes ut.

I dieselmotorer leveres drivstoffet via en injeksjonspumpe. Det brukes flere typer drivstoffpumper i moderne biler:

  • På linje. Disse har stempelpar som tilsvarer motorens sylindre i antall. Kamakselen som er koblet til veivakselen, forårsaker at stempelet beveger seg, som vekselvis åpner og lukker inntaksåpninger. Som et resultat dannes trykk for å åpne injeksjonsventilen, og drivstoffet kommer inn i den tilsvarende injektoren. Disse pumpene er svært pålitelige, men blir for det meste installert på lastebiler: produsentene sluttet å utstyre passasjerbiler med linjeplasserte pumper i 2000.
  • Distribuerende. Konstruksjonen har en eller to støpsler som gjør roterende og vekslende bevegelser, mens drivstoff blir fordelt mellom alle sylindrene. Dette sikrer en jevnere drivstofffordeling, men sliter ut komponentene. Derfor blir distribuerende pumper hovedsakelig installert i personbiler.
  • Høytrykkspumper. Disse brukes i Common Rail-drivstofftilførselssystemer og pumper drivstoff inn i drivstoffskinnen, der opprettholdes høyt trykk til enhver tid uansett motormodus. Ved hjelp av dette systemet kan man øke motorturtallet med 25% ved lavt omdr./min og redusere drivstofforbruket med 20%.
  • Enhetsinjektorer. En enhetsinjektor med kompresjons- og injeksjonsfunksjoner tilsvarer hver enkelt sylinder. Bruk av dette systemet gjør det mulig å øke drivstoffeffektiviteten til kjøretøyet og redusere giften i eksosen siden injeksjonsprosessen i seg selv utføres i 3 faser. Pre-injeksjon sikrer jevn forbrenning, mens etterinjeksjonen letter sotfilterregenerering.

5 viktige fordeler med dieselmotorer

  1. De forbruker betydelig mindre - gjennomsnittlig 30% mindre drivstoff sammenlignet med bensinmotorer. Dette skyldes høytrykk i tennkamrene, motordesign, arbeidsprinsipper og en rekke andre faktorer. Dessuten koster diesel mindre enn bensin i de fleste land.
  2. I dieselmotorer brennes drivstoffet kontinuerlig rett etter at det blir innført innvendig, noe som sikrer et høyt dreiemoment på lav omdreiningshastighet. Dette forbedrer bilens trekkraft, dynamikk og håndteringsytelse.
  3. De har en høy effektivitet som til tider når opp til 50%.
  4. Takket være glødepluggene og de oppvarmede injeksjonene, starter dieselmotorer jevnt uavhengig av omgivelsestemperatur.
  5. De varer nesten dobbelt så lenge som bensinmotorer.

Dieselmotorer: 9 driftsregler fra AutoDoc-eksperter

Følg disse enkle reglene for å unngå hyppige reparasjoner av motoren og drivstoffsystemet:

  1. Skift drivstoffilteret og drivstoff-vann separatoren i tide. Dieselkomponenter er svært sensitive for mekaniske partikler og vann. På grunn av den intrikate konstruksjonen, blir injektorene og pumpeelementene lett tilstoppet, mens svovelet fra drivstoffet blander seg med vann og omdannes til svovelsyre som har en skadelig effekt på motorkomponenter.
  2. Sørg for å fylle på høykvalitets drivstoff. Høyt svovelinnhold i lavkvalitets drivstoff reduserer levetiden og effektiviteten til motoroljen betydelig, og kan føre til sviktende sotfilter.
  3. Unngå kjøring med høyt turtall: dette skaper ekstra belastning på motoren.
  4. Pass alltid på å tilpasse drivstoffet med omgivelsestemperaturen. Diesel inneholder paraffin som fryser ved lave temperaturer. Derfor anbefales det om vinteren å bruke vinter- (for temperaturer mellom -25°C og 0°C) eller arktisk drivstoff som beholder sin viskositet ved temperaturer mellom -35°C og 0°C. Bensinstasjoner angir vanligvis temperaturspekteret for drivstoffet de selger.
  5. Velg tilsetningsstoffer for diesel nøye. Dersom du kjører i områder med hardt klima, vil anti-gele formler være passende for bilen din. Det finnes også tilsetningsstoffer som gjør det mulig å øke motorens dreiemoment og kapasitet ved å øke effektiviteten i forbrenningen av luft-drivstoffblandingen, samt rengjøringsmidler for motor og drivstofflinjer.
  6. Varier bykjøring med landeveiskjøring for å la motoren gå fra 2500 rpm fra tid til annen. I denne kjøremodusen brennes sot og karbonavsetninger bort, noe som reduserer risikoen for at injektorene blir tette, stempelringene blir klistrete og at katalysatoren svikter.
  7. En turboladet motor bør ikke slås av med en gang bilen har stoppet, la den gå på tomgang i 2-5 minutter, slik at turbinen kan kjøle seg ned.
  8. Kjøp alltid motorolje som er anbefalt av bilprodusenten og bland aldri smøremidler av forskjellige viskositeter.
  9. Begynn kjøringen jevnt for å unngå å skade på bøssinger inne i turbinen.

Konklusjon

Moderne dieselmotorer er økonomiske og kraftige. Til tross for stereotypene er de miljøvennlige og lydløse. Biler som er utstyrt med dieselmotorer vil være perfekte for landlige turer; De er praktiske for store grupper, familier, og de svikter ikke selv ved hyppig bruk. De er veldig pålitelige i terrenget, derfor er de populære blant fiske-, jakt- og friluftsentusiaster. Men dersom du alltid har ønsket deg en sportsbil, eller du har en tendens til å akselerere og bremse brått når du kjører, ville ikke en dieseldrevet bil passe deg: aggressiv kjørestil vil belaste på motoren.

Reparasjon av en dieselmotor er kostbart. Men dersom du følger de tipsene som er nevnt ovenfor, vil det ikke bli nødvendig å reparere motoren ofte.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

AJUSA 93032600 Kamaksel
Produkt info
  • kun i forbindelse med: 8x 85001500
  • AJUSA: Kamaksel
  • Varenummer: 93032600
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
AJUSA Kamaksel
Artikkelnummer: 93032600
4042,36 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
0 103 010 907 BERU PSG006 Glødeplugg 4,4V 9A M9x1,0, etterglød mulig, stavformet glødeplugg, Lengde: 180 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93, PSG
Produkt info
  • tilleggsinfo: PSG
  • Gjengemål: M9x1,0
  • Lengde [mm]: 180
  • Spenning [V]: 4,4
  • Nøkkelvidde: 12 mm
  • Glødepluggutføring: etterglød mulig, stavformet glødeplugg
  • Monteringsdybde [mm]: 35
  • Tilkoblingsteknikk: 4 mm PIN (PSG)
  • Strømstyrke [A]: 9
  • Strammemoment til [Nm]: 10
  • Trekkdreiemoment fra [Nm]: 8
  • Konushelling: 93
  • Bruddpunkt [Nm]: 22
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med trykksensor
  • BERU: Glødeplugg
  • Varenummer: PSG006
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BERU Glødeplugg 4,4V 9A M9x1,0, etterglød mulig, stavformet glødeplugg, Lengde: 180 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93, PSG
Artikkelnummer: PSG006
2363,79 kr
(Pris per produkt)
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
INA 428 0038 30 Kamakselsett
Produkt info
  • Fullt sett
  • INA: Kamakselsett
  • Varenummer: 428 0038 30
  • Vår pris: 10392,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
INA Kamakselsett
Artikkelnummer: 428 0038 30
10392,04 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
-63%
MANN-FILTER WK 811/86 Drivstoffilter Påskruingsfilter
Produkt info
  • Filtertype: Påskruingsfilter
  • Høyde [mm]: 74
  • Diameter [mm]: 82
  • Gjengemål: 3 / 4-16 UNF
  • Innvendig diameter tettering: 57
  • Utv. diameter tetningsring: 65
  • MANN-FILTER: Drivstoffilter
  • Varenummer: WK 811/86
  • Vår pris: 153,34 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANN-FILTER Drivstoffilter Påskruingsfilter
Artikkelnummer: WK 811/86
Veil. pris

415,52 kr
153,34 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
GLP194 BOSCH 0 250 403 009 Glødeplugg 4,4V M 10 x 1, glødeplugg, Lengde: 130 mm, 10 Nm, 63, Duraterm
Produkt info
  • tilleggsinfo: Duraterm
  • Gjengemål: M 10 x 1
  • Lengde [mm]: 130
  • Spenning [V]: 4,4
  • Nøkkelvidde: 10
  • Glødepluggutføring: glødeplugg
  • Monteringsdybde [mm]: 28
  • Tilkoblingsteknikk: PIN
  • Strammemoment til [Nm]: 15
  • Trekkdreiemoment fra [Nm]: 10
  • Konushelling: 63
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: uten trykksensor
  • BOSCH: Glødeplugg
  • Varenummer: 0 250 403 009
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Glødeplugg 4,4V M 10 x 1, glødeplugg, Lengde: 130 mm, 10 Nm, 63, Duraterm
Artikkelnummer: 0 250 403 009
159,93 kr
(Pris per produkt)
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
N 4051 BOSCH 1 457 434 051 Drivstoffilter Påskruingsfilter
Produkt info
  • Filtertype: Påskruingsfilter
  • Høyde [mm]: 92
  • Diameter [mm]: 80,5, 84
  • gjengemål utgang: M 16 x 1,5
  • BOSCH: Drivstoffilter
  • Varenummer: 1 457 434 051
  • Vår pris: 127,08 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Drivstoffilter Påskruingsfilter
Artikkelnummer: 1 457 434 051
127,08 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-35%
MANN-FILTER WK 842 Drivstoffilter Påskruingsfilter
Produkt info
  • Filtertype: Påskruingsfilter
  • Høyde [mm]: 155
  • Diameter [mm]: 82
  • gjengemål utgang: M 16 X 1.5
  • Innvendig diameter tettering: 61
  • Utv. diameter tetningsring: 70
  • MANN-FILTER: Drivstoffilter
  • Varenummer: WK 842
  • Vår pris: 141,43 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANN-FILTER Drivstoffilter Påskruingsfilter
Artikkelnummer: WK 842
Veil. pris

220,88 kr
141,43 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
0100226227 BERU GN855 Glødeplugg 12V 16A M10x1,0, etterglød mulig, stavformet glødeplugg, Lengde: 92 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63
Produkt info
  • Gjengemål: M10x1,0
  • Lengde [mm]: 92
  • Spenning [V]: 12
  • Nøkkelvidde: 10 mm
  • Glødepluggutføring: etterglød mulig, stavformet glødeplugg
  • Monteringsdybde [mm]: 25
  • Tilkoblingsteknikk: 4 mm PIN
  • Strømstyrke [A]: 16
  • Strammemoment til [Nm]: 20
  • Trekkdreiemoment fra [Nm]: 15
  • Konushelling: 63
  • Bruddpunkt [Nm]: 35
  • BERU: Glødeplugg
  • Varenummer: GN855
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BERU Glødeplugg 12V 16A M10x1,0, etterglød mulig, stavformet glødeplugg, Lengde: 92 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63
Artikkelnummer: GN855
112,94 kr
(Pris per produkt)
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-49%
MANN-FILTER WK 842/3 Drivstoffilter ledningsfilter, 8mm, 8mm
Produkt info
  • Filtertype: ledningsfilter
  • Høyde [mm]: 150
  • Diameter [mm]: 80
  • inntak-ø [mm]: 8
  • uttak ø [mm]: 8
  • MANN-FILTER: Drivstoffilter
  • Varenummer: WK 842/3
  • Vår pris: 220,86 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANN-FILTER Drivstoffilter ledningsfilter, 8mm, 8mm
Artikkelnummer: WK 842/3
Veil. pris

435,66 kr
220,86 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-41%
VDO S119564001Z Sensor, eksenteraksel (variabel ventilløftehøyde)
Produkt info
  • Farge: krom / sort
  • Antall stikkontakter: 9
  • VDO: Sensor, eksenteraksel (variabel ventilløftehøyde)
  • Varenummer: S119564001Z
  • Vår pris: 3607,71 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VDO Sensor, eksenteraksel (variabel ventilløftehøyde)
Artikkelnummer: S119564001Z
Veil. pris

6153,35 kr
3607,71 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
DENSO DG-193 Glødeplugg 4,4V M10x1.0, 126,3 mm, 10 Nm
Produkt info
  • Lengde over alt [mm]: 126,3
  • Gjengemål: M10x1.0
  • Spenning [V]: 4,4
  • Nøkkelvidde: 10
  • Tilkoblingsteknikk: Pin
  • Strammemoment til [Nm]: 12
  • Trekkdreiemoment fra [Nm]: 10
  • vekt [g]: 35,3
  • for OE-nummer: 059963319J
  • versjon: Instant heating
  • DENSO: Glødeplugg
  • Varenummer: DG-193
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
DENSO Glødeplugg 4,4V M10x1.0, 126,3 mm, 10 Nm
Artikkelnummer: DG-193
152,78 kr
(Pris per produkt)
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-52%
MANN-FILTER WK 845 Drivstoffilter ledningsfilter
Produkt info
  • Filtertype: ledningsfilter
  • Høyde [mm]: 168
  • Diameter [mm]: 81, 89
  • gjengemål utgang: M 14 X 1.5
  • gjengemål inngang: M12x1.5
  • MANN-FILTER: Drivstoffilter
  • Varenummer: WK 845
  • Vår pris: 339,71 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANN-FILTER Drivstoffilter ledningsfilter
Artikkelnummer: WK 845
Veil. pris

711,58 kr
339,71 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
YE01 NGK 2649 Glødeplugg 11,0V 5,5A M8 x 1,0, Glødeplugg metall, 0,9 Ohm, 69,0 mm
Produkt info
  • Lengde over alt [mm]: 69,0
  • Gjengemål: M8 x 1,0
  • Spenning [V]: 11,0
  • Nøkkelvidde: 10 mm
  • Glødepluggutføring: Glødeplugg metall
  • Monteringsdybde [mm]: 19,0
  • Tilkoblingsteknikk: M4
  • Strømstyrke [A]: 5,5
  • Motstand [Ohm]: 0,9
  • NGK: Glødeplugg
  • Varenummer: 2649
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
NGK Glødeplugg 11,0V 5,5A M8 x 1,0, Glødeplugg metall, 0,9 Ohm, 69,0 mm
Artikkelnummer: 2649
232,18 kr
(Pris per produkt)
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-54%
78432577 MAHLE ORIGINAL KC 102 Drivstoffilter Påskruingsfilter
Produkt info
  • Filtertype: Påskruingsfilter
  • Høyde [mm]: 154
  • Diameter [mm]: 76
  • Diameter 2 [mm]: 72,0
  • Gjengemål: M16x1,5
  • Tetningsring diameter [mm]: 63,0
  • Tiltrekningsdreiemoment [Nm]: 14
  • innpakningshøyde [cm]: 15,49, 16,60
  • Nettovekt [g]: 445, 455
  • innpakningslengde [cm]: 8,0, 8,9
  • innpakningsbredde [cm]: 8,0, 8,90
  • MAHLE ORIGINAL: Drivstoffilter
  • Varenummer: KC 102
  • Vår pris: 141,28 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MAHLE ORIGINAL Drivstoffilter Påskruingsfilter
Artikkelnummer: KC 102
Veil. pris

308,90 kr
141,28 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
DELPHI HDF796 Drivstoffilter Filterinnsats
Produkt info
  • Filtertype: Filterinnsats
  • Høyde [mm]: 113
  • Diameter [mm]: 88
  • Material: plast
  • DELPHI: Drivstoffilter
  • Varenummer: HDF796
  • Vår pris: 88,50 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
DELPHI Drivstoffilter Filterinnsats
Artikkelnummer: HDF796
88,50 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: