Innholdsfortegnelse
Hva er forskjellen på dreiemoment og hestekrefter på en bilmotor
Dreiemoment og hestekrefter er ord som brukes stadig vekk, for å forklare hva et kjøretøy kan yte. Men hvordan vet du hva kjøretøyet ditt bør ha mer av og hva betyr egentlig disse begrepene? I denne bloggen vil vi forklare selve begrepene og forskjellene mellom dem.
Hva betyr dreiemoment?
Dreiemoment er en kraft som kan forandre rotasjonen om den egne akse for en annen gjenstand. Det vil si at når du bruker en skiftenøkkel for å skru løs hjulbolter fra et dekk, benytter du et visst dreiemoment for å løse dem. Jo lenger skiftenøkkelen er, desto mindre kraft må du benytte og desto høyere er dreiemomentet.
Så hva er dreiemoment i en bilmotor? Dreiemomentet angir hvor mye trekkraft kjøretøyet har. Det måles i newtonmeter (Nm) og kan beskrives som mengden arbeid per omdreining av veivakselen.
Dreiemomentet i kjøretøyet ditt vil variere alt etter hvilken motortype du har og hvilket turtall den har i det øyeblikket. I motoren skaper dreiemomentet ekstra motstand mot rotasjonen av veivakselen og sørger for at kjøretøyet får ekstra trekkraft til å kunne kjøre med tung last, også ved lave hastigheter. Et høyt dreiemoment sørger også for at det er enkelt å starte kjøretøyet og jevn motordrift, også når du for eksempel starter kjøretøyet i en oppoverbakke.
Dreiemomentet påvirkes av hvor lang stempelstangen er og hvor mange sylindere motoren har. I en dieselmotor for eksempel, må stempelstangen være litt lengre enn i en bensinmotor, fordi kompresjonsforholdet er høyere, 14:1–25:1, i forhold til 08:1–21:1 i en bensinmotor. Det fører til at dreiemomentet motoren trenger for å rotere stempelstangen, må være større enn i en bensinmotor.
Hestekrefter
Så hva er hestekrefter? Hestekrefter er en måleenhet som benyttes for å angi hvor mye kraft motoren i kjøretøyet ditt har mulighet til å yte, med andre ord motoreffekten. Måleenheten ble tatt i bruk for første gang av engelskmannen Thomas Savery og ble videreutviklet i 1712 av den Antall hestekrefter angir hvor mye kraft bil motordeler din er i stand til å yte totalt, mens dreiemomentet angir hvor effektivt motoren kan utnytte denne kraften. Kraften du kjenner når du trykker på gasspedal sensor er dreiemomentet bilen din har, mens hestekreftene bare er dreiemoment over tid.
skotske oppfinneren og ingeniøren James Watt. På den tiden ble det brukt ponnier og hester til å dra opp last fra gruvene. Oppfinneren hadde bygget en dampmaskin og ville vise gruveeierne hvor mange hester maskinen hans ville kunne erstatte. Han beregnet hvor tung last n hest kunne trekke opp en fot i løpet av et minutt, i gjennomsnitt viste det seg å være 22 000 pund tung last, opp en fot, i løpet av et minutt. Omregnet til det metriske systemet kunne hesten trekke 75 kg en meter opp i løpet av et sekund. Dette ble utgangspunktet for måleenheten hestekraft. Merk at det fremdeles finnes to typer hestekrefter, en britisk og en metrisk hestekraft. 1 metrisk hk er 735,5 W og en britiske hk er 745,7 W, den britiske har litt mer effekt enn den metriske. Trenden viser derimot at hestekrefter blir erstattet av enheten watt fordi hestekrefter ikke er en del av SI-systemet (det internasjonale enhetssystemer for måling av fysiske størrelser) som blir brukt verden rundt, med få unntak som USA, Burma og Liberia.
Visste du at måleenheten watt ble oppkalt etter James Watt, selv om han aldri brukte måleenheten selv?
K2 Rengjøring sot- / partikkelfilter
Innhold: 5l, CLEANER DPF/FAP
Valvoline Motorolje
5W-30, 4l
MANNOL Girolje
80W-90, Innhold: 10l
LIQUI MOLY Rengjøring sot- / partikkelfilter
Innhold: 500ml
MOBIL Motorolje
15W-40, 20l, Mineralolje
Hva er forskjellen mellom hestekrefter og dreiemoment?
For å kunne forstå forskjellen bedre, forestiller vi oss at vi står hos bilforhandleren og skal velge mellom to kjøretøy. En bensinbil fra Volvo, med 300 hestekrefter ved 6000 o/min og et dreiemomentet på 350 Nm ved et turtall på mellom 1200 og 5000. Den andre er en dieselbil fra Volvo, der motoren yter maksimalt 250 hk ved 4000 o/min og dreiemomentet er 550 i området 1500–3000 o/min. Bensinbilen har altså mer hestekrefter, men mindre dreiemoment, mens dieselbilen har høyere dreiemoment, men mindre hestekrefter. Kjørestilen din og de egenskapene du er på jakt etter, vil gi deg en pekepinn på balansen du trenger mellom hestekrefter og dreiemoment.
Selgeren forteller deg at dieselbilen med høyere dreiemoment vil være det rette valget om du liker rask akselerasjon, du trenger å transportere tunge ting eller bruke en tilhenger av og til, og fremdeles vil ha nok kraft ved lave hastigheter (1500–3000 o/m) og en stabil motordrift. Det høyere dreiemomentet og kompresjonsforholdet vil også føre til en mer effektiv utnyttelse av drivstoffet. Mens motordeler der bensinbilen Volvo, gir et langt høyere antall hestekrefter vil ha en kraftigere motor med sine 300 hk v/6000. Den vil oppnå høyere hastigheter og være mer agil. I en slik bil er høy motoreffekt og hvordan den overføres til hjulene viktig.
Trenden i Norge viser at folk flest heller velger motorer med mer dreiemoment enn hestekrefter. Avgiftene for Co2-utslipp straffer bruken av større motorer med et høyt antall hestekrefter og motorveiene våre gir oss heller ikke muligheten til å utnytte de høye hastighetene som bilene faktisk kan oppnå. Pengene blir heller brukt på praktiske egenskaper og mer ekstrautstyr.
Nyttige videoer om dette temaet:
Slik forlenger du levetiden til motoren din
3 ting som fører til motorhavari
Passende produkter: