Innholdsfortegnelse
Lakkere bil selv – slik gjør du det
Drømmer du om flammelakk på doningen? Eller er det en irriterende ripe i lakken som du vil bli kvitt så raskt som mulig? Lakken beskytter metallet i karosseriet mot rust og skader, men samtidig er lakken i seg selv ganske sårbar, og får lett synlige merker. Store deler av bilen er dekket av lakk, både utsiden og innsiden. Med tiden falmer den, det kan oppstå riper og skader på grunn av organisk smuss, som ikke blir fjernet i tide. Uansett om du vil lakkere et lite område eller hele bilen, er det noe utstyr du trenger og ting å tenke på.
Det er håp i hengende snøre, kanskje du kan polere bort hele problemet? Ofte er det bare det øvre lakklaget som er ripet opp, men dersom du ser den mørke grunningen eller metallet i bunnen av ripen, er det nødvendig å lakkere på nytt.
Lakkering av bil
Dette er ikke en jobb som er gjort på fem minutter. Både tiden du trenger til arbeidsprosessene og tørketid må med i beregningen, og alt i alt kan det ta alt ifra flere dager til flere uker før du er ferdig. Du trenger både egnet utstyr og et egnet sted hvor du kan utføre arbeidet. Det er med andre ord en investering på flere måter, men det kan beskytte bilen mot rust i mange år hvis lakken utbedres.
Er det lov å lakkere bilen i en ny farge?
Ja, det er det, men du må bestille time hos Statens vegvesen, slik at de kan inspisere og godkjenne den nye fargen og oppdatere vognkortet.
Finn rett lakk
Billakk har en fargekode, tilknyttet bilmerke og hvilket år bilen ble produsert, og den kan du finne sammen med annen informasjon på bilen, for eksempel på et klistremerke i dørkarmen til førerdøren. Den kan også være under panseret. Du kan også ta kontakt med bilprodusenten for å få greie på koden. I noen tilfeller trenger du ikke koden, hvis du får lakken analysert med spektrometer, vil du kunne få den nøyaktige blandingen. Dette kan sikre det beste resultatet, i og med at lakk som har vært på bilen i noen år og kanskje stått lenge i solsteiken, kan være noe forskjellig fra ny lakk.
K2 Lakk
Blå, glanset, spray, 400ml, Flüssiggummi spray
VOREL Sprøytepistol, understellsbeskyttelse
pneumatisk
DUPLI COLOR Kjøretøy kombinasjonslakk
150ml, spray, grå, CST1154
MOTIP Lakk
1K-lakk, 400ml
NEO TOOLS Sprøytepistol, understellsbeskyttelse
Luftforbruk: 250 - 350l/min
Forberedelser og utstyr
Det er en del forholdsregler du må ta for å kunne gjøre denne jobben på en sikker måte, og en del ting du trenger for å gjøre en god jobb. Det er viktig å jobbe på et sted som er så støvfritt som mulig, uten vind og hvor du har nok plass til å bevege deg. Det bør altså være innendørs, slik at den våte lakken er beskyttet så godt som mulig mot ytre påvirkning mens den tørker.
Det er nok ingen som blir varig løsemiddelskadet over natta etter å ha utbedret en ripe i lakken, men det er ingen grunn til å ikke være forsiktig med såpass farlige substanser. Bruk åndedrettsvern, vernebriller, hansker og eventuelt en engangsdress, for å beskytte både helsen og klærne dine. Ta på verneutstyret før du begynner med noen av arbeidsprossessene.
Siste del av forberedelsene er å få tak i alt du trenger til selve lakkeringsarbeidet. Det kan inkludere det følgende:
- Sandpapir eller rondeller til pussemaskin
- Avfettende middel
- Rustfjerner
- Sparkelmasse
- Grunning til bil
- Billakk med rett farge
- Klarlakk til bil
- Lakksprøyte
- Kluter
- Maskeringsteip
Lakkere bil selv
Det er ingen smal sak å lakkere biler, så selv om du kan spare mange penger på å gjøre det selv, er det også risikabelt hvis du ikke har mye erfaring. Ta deg tid til å øve litt først, lakker et lite synlig sted, eller en bil eller karosseridel det ikke er så farlig med. Ikke forvent et fullstendig profesjonelt resultat fra første forsøk. Det er uansett bedre å få fjernet rustflekker enn å kjøre rund med dem over lengre tid, selv om det kanskje ikke blir helt strøkent.
Her er den generelle fremgangsmåten for spraylakkering, både av større og mindre områder. Følg anvisningene på de forskjellige produktene med tanke på påføring og tørketid. La overflaten tørke som angitt mellom hver påføring.
- Ta av eller dekk til deler som ikke skal lakkeres, med maskeringstape.
- Puss ned den gamle lakken og fjern alt av rust, for hånd eller med pussemaskin.
- Ha på rustbeskyttelse.
- Bruk sparkelmasse til å fylle små riper og bulker, puss overflaten jevn igjen.
- Fjern støv og rengjør bilen godt med et avfettende middel.
- Ha på 2 eller 3 lag med grunning.
- Puss den grunnede overflaten med finkornet sandpapir.
- Tørk av overflaten med avfettende middel igjen.
- Spray på lakken med farge.
- Spray på klarlakk.
- Puss bort eventuelle ujevnheter.
- Poler lakken forsiktig til den skinner.
Lakkere bil med sprayboks?
Ja, det er slett ikke uvanlig. Alt etter hvor mye av bilen du skal lakkere, og hva du liker best, kan du bruke en lakkpenn, sprayboks eller bilen sprøytepistol.
Folie på bilen
Folie er et moderne alternativ til lakk, og kan brukes både til helfoliering og til å dekke deler av bilen. Noen velger å bytte farge på hele bilen, andre vil endre fargen på kromlister eller beskytte støtfangeren litt ekstra.
Folie er billigere enn lakk, men gå ikke ut ifra at det er enklere å påføre den! Det er en utfordring å få folien til å ligge pent uten luftbobler. Det er veldig viktig at bilen er helt ren og rustfri før den folieres.
Det fine med folien er at den beskytter lakken under, og at den kan fjernes når du vil. Slik kan du ta vare på verdien til en bil du skal selge etter å ha kjørt den i noen år.
Merk at alle ujevnheter, bulker og riper i lakken vil synes gjennom folien.
Passende produkter: