Innholdsfortegnelse
Stabilisatorstag: funksjon, symptomer og defekter
Uten stabilisatorstag i bilene, ville det ha vært umulig å beholde kontrollen i høye hastigheter. Bilene ville ha veltet og flydd av veien. Et kjøretøy trenger et stabiliseringssystem, som virker mot kreftene du utsetter bilene for når du manøvrer. Stabilisatorstag i bilen, er en del av stabiliseringssystemet de aller fleste biler har, det sørger for at bilen holder seg på veien og er komfortabel å kjøre.
Hvilken funksjon har en stabilisatorstag?
Stabilisatorstaget er en stang med bevegelige deler, foringer og ledd, som er festet på hver side av en stabilisator fremme og bak på bil. Den nøyaktige sammensetningen og formen til staget vil variere. Bilprodusentene lager sine egne versjoner og de deles inn ulike i kategorier, alt etter belastningen de utsettes for. Det de alle har til felles, er at de stabiliserer bilen og samtidig lar fjæringselementene dempe de vertikale (opp-ned) bevegelsene når du kjører. Tyngdepunktet til bilen endrer seg konstant når du svinger, bremser og akselererer. Det skaper vippebevegelser, også kalt krenging. Hvor mye krenging stabilistatorstagene må fange opp, er avhengig av hastigheten du kjører i og for eksempel hvor skarp svingen er. Stabilisatorstagene skaper sammen en vridningskraft for å motvirke disse kreftene. Det betyr konkret at den ene stangen vris en vei og den andre vris i motsatt retning. Det gjør fjæringen stivere og motvirker at bilen «lener» seg ut i svingen. Slik forbedres kjøreegenskapene og -komforten.
Dette er tegn på en slitt / defekt stabilisatorstag
Bilen krenger for mye ut til siden når du svinger, eller trekker mer mot en side om du slipper rattet. Når bilen trekker mer til en side, vil det føre til en ujevn belastning og slitasje på dekkene. Bilen svaier mer og i verste fall kan det føre til at dekkene mister kontakt med veibanen på den ene siden, og til at bilen blir ustabil. Et annet vanlig tegn er bankelyder fra undersiden av bilen, spesielt når du kjører på dårlige veier. I tillegg vil ikke bilen reagerer like godt lenger når du manøvrerer i høye hastigheter.
SKF Stabilisatorstag
335mm, M12x1,5, med syntetisk fett
QUARO Stabilisatorstag
framaksel, framaksel begge sider, 264mm, M10x1,25 , Metall
MAPCO Stabilisatorstag
framaksel venstre, framaksel høyre, 335mm, M12x1,75
Årsakene til et defekt stabilisatorstag
Årsakene kan variere, men du bør sjekke om levetiden til stabilisatorstaget er nådd, når du opplever problemer med staget. Den gjennomsnittlige levetiden blir angitt av produsenten, og er vanligvis cirka mellom 20 000 og 50 000 kjørte kilometer.
Et vanlig problem er slark og slitasje i kuleleddet til stabilisatorstaget, det fører til ulyder, at bilen krenger for mye i svinger og at den er vanskelig å manøvrere i høyere hastigheter. Det kan komme av at støvmansjetten til kuleleddet er slitt eller skadet. Mansjetter og pakninger vil bli porøse og få skader med tiden. Derfor selges det spesielle reparasjonssett til stabilisatorstag, der alle nødvendige mansjetter og pakninger er inkludert.
Stabilisatorbøssingene er også forbruksvarer, som kan kjøpes enkeltvis og skiftes ut. Du som stiller høyere krav til presis styring, bør investere i neoprenbøssinger, som er mer holdbare og stivere enn vanlige gummibøssinger. Svært fartslystne kjøreentuiaster, som utsetter bilen for høyere belastninger, bør gå for stivere og sterkere stabilisatorstag. Stabilisatorstaget har blitt deformert. En svært aktiv kjørestil og mye kjøring i ulendt terreng øker belastningen på stabilisatorstaget, det kan forkorte levetiden og føre til at stangen deformeres. I situasjoner med ekstrem belastning, kan stabilisatorstaget til og med knekke. I et slikt tilfelle vil staget knekke på et sted som er svakere enn resten av delen. Produsenten lager det svakeste stedet, der det er sikrest at staget knekker. På denne måten har man en viss forutsigbarhet ved overbelastning.
Sjekk brukerhåndboken til bilen din for å finne den rette typen stabilisatorstag og tilbehør som bilprodusenten anbefaler. Prisene kan variere, et stabilisatorstag til Volvo v70 kan for eksempel koste fra 145 kr til 474 kr, alt etter hvilken type det er.
En nyttig video om dette temaet:
4 symptomer på slitte stabilisatorstag
Passende produkter: