Innholdsfortegnelse
Rattet rister når du kjører: mulige årsaker
Risting i rattet ved høy fart er noe som skjer alle biler, det er bare et spørsmål om hvor fort man må kjøre før det opptrer. Dette er ikke en oppfordring til å teste det på norske veier. Risting i rattet ved lav fart, når du svinger eller helt tilfeldig bør uansett undersøkes og utbedres så raskt som mulig. Om ikke annet vil det være mer behagelig å kjøre bilen igjen, men det kan også forhindre følgeskader og at det oppstår farlige situasjoner.
Under finner du de vanligste årsakene til risting i rattet.
Feil hjulinnstilling eller problemer med dekkene
Ofte er det greit å se etter hva som har blitt endret samtidig med at et problem oppstod. I sammenheng med byttet fra sommerdekk til vinterdekk eller omvendt, kan noe fort gå galt. Det er lurt å få avbalansert hjulene på et verksted, selv om det ble gjort nylig, kan det hende at det løser problemet. Se nøye over dekkene, mål mønsterdybden på forskjellige steder og sjekk lufttrykket, for eksempel feil trykk kan føre til at enkelte deler av dekket blir mer slitt enn andre. Ujevn slitasje kan føre til at rattet rister, uansett hvilken fart du holder. En annen mulig årsak til ristingen, kan være at det er noe galt med hjullagrene til bilen din. Dette er imidlertid lite sannsynlig, siden disse delene er meget holdbare.
BOSCH Bremseskive
318x30mm, 5x112, ventilert
GH Fjærende ben
framaksel, høyre, venstre, framaksel høyre, framaksel venstre
BREMBO Bremseskive
312x25mm, 5, perforert / ventilert
BREMBO Bremseklosser
PRIME LINE - Ring, klargjort for slitasjeindikator
DACO Germany Støtdemper
bakaksel, oljetrykk, teleskopstøtdemper
Hjulaksler og hjuloppheng
Det er også mulig at problemet ligger andre steder i understellet, hvis for eksempel støtdemper bak og foran ikke lenger fungerer som de skal. En knekt støtdemperfjær kan være vanskelig å oppdage, men ha betraktelig innvirkning på kjørekomforten. Slark i hjulaksler, bærekuler og andre deler kan også føre til at rattet vibrerer. Dette kan spesielt være tilfelle hvis det er en godt brukt bil du eller noen andre har kjørt en stund, og bilen ikke har blitt vedlikehold så godt som den burde. Hyppig kjøring på veldig ujevnt underlag kan også slite veldig på delene i opphenget. Problemer med hjulopphenget kan også føre til at dekkene slites ujevnt, og dermed til at det oppstår vibrering. Du vil merke rattvibreringen best når bilen kommer opp i fart. Det kan også oppstå merkelige lyder når du kjører over humper.
Deler i bremseanlegget
Risting i rattet ved bremsing kan oppstå hvis bremseskivene er veldig slitte, eller hvis det er kommet kast i dem. Det kan skje hvis bremseskivene til bil er veldig varme, for eksempel etter en lang nedoverbakke, og bilen så kjøres gjennom en vanndam med iskaldt vann. I tilfelle vil du bare merke ristingen når du bremser, og gjerne også i bremsepedalen. Bremseskiven kan også bli rødglødende hvis andre deler i bremseanlegget ikke er i orden eller har blitt kilt fast. Da kan det være på tide å se etter gode bremseklosser til bil og andre deler til bremsene.
Det er en rekke problemer som kan føre til at bilen rister, men du merker det bare når du holder i rattet. Det kan også være noe som skjer i motoren, det er ikke nødvendigvis knyttet direkte til hjulene eller opphenget.
Passende produkter: