Innholdsfortegnelse
TD4, TDV6, TDV8
TD4, TDV6, TDV8 er turboladede dieselmotorer fra Land Rover med common rail-system.
TD4
Førstegenerasjons TD4 ble lansert i 2001, og er laget på grunnlag av motoren BMW M47R. Rekkemotoren med fire sylindre og diesel fikk et volum på 2 liter og 116 hk. De samsvarer med Euro 3 øko-standardene, og ble brukt på førstegenerasjons Land Rover Freelander.
Andregenerasjons TD4-motorer ble utviklet av PSA Peugeot Citroёn sammen med Ford Motor Company, og kom i produksjon i 2005. Volumet på rekkemotoren med fire sylindre var 2,2 liter, og den har 150 hk. Turboladeren har variabel geometri og elektronisk kontroll. Motorene er utstyrt med common rail-system fra Bosch, og samsvarer med Euro 4 øko-standarder.
TDV6
Samarbeidsprosjektet mellom Ford Motor Company og PSA Peugeot Citroёn resulterte i en 2,7 liters TDV6 motor med 187 hk i 2005. Det V-formede drivverket har seks sylindre og samsvarer med Euro 4-standarden. Akkurat som andregenerasjonsmotoren TD4, er TDV6 utstyrt med elektronisk styrt turbolader. Motoren ble brukt i modeller som tredjegenerasjons Land Rover Discovery og Range Rover Sport.
TDV6-serien ble fornyet i 2009. Alle motorene ble omgjort til 3.0 liter twin-turbo. Bilkjøperne kunne velge mellom motorer med 208, 245, 254 og 271 hk.
TDV8
PSA Peugeot Citroёn og Ford Motor Company lanserte TDV8 i 2006, en twin-turbo 8-sylindret V-formet dieselmotor med volum på 3,6 liter og 272 hk. Drivverket ble brukt i Land Rover Range Rover og Land Rover Sport.
TDV8-motoren med 4,4 liter ble introdusert i 2011, med 308 hestekrefter. Motorene samsvarer med øko-standardene Euro 4.