HDi, e-HDi BlueHDi
HDi (High Pressure Direct Injection) er en dieselmotor, utviklet av PSA Peugeot Citroën, med common rail-system.
Førstegenerasjons HDi-motorer ble lansert i 1998. Alle motorer i denne serien har fire sylindre, og samsvarer med Euro 4 øko-standarder som kontrollerer utslipp av forurensende stoffer i eksosgassen.
Den andre generasjonen ble lansert i 2003. Det fantes også en V-formet motor blant rekkemotorene. Drivverket HDi 2.7 204 hk var ikke bare bemerkelsesverdig på grunn av sylinderposisjonen, men også for antallet. Motoren hadde 6 sylindre. Alle andregenerasjonsmotorer samsvarte med Euro 4-standardene.
Produksjon av tredjegenerasjons HDi-motorer startet i 2009. Disse motorene samsvarte med utslippskravene Euro 5. To 6-sylindrede motorer var inkludert i utvalget: HDi 3.0 245hk og HDi 3.0 275hk, i tillegg til 4-sylindret rekkemotor.
I 2010, laget ingeniørene fra PSA Peugeot Citroën en ny e-HDi motor med banebrytende "start-stopp" system. Løsningen reduserte drivstofforbruket betydelig.
Produksjon av fjerdegenerasjons CR-dieselmotorer startet i 2013. De samsvarer med de høye Euro 6 øko-standardene og kalles for BlueHDi. Alle motorer i denne generasjonen har 4 sylindre.