Innholdsfortegnelse
VW Passat B6 Variant motorer
VW Passat B6 Variant ble introdusert i 2005 som stasjonsvognutgaven av den sjette Passat-generasjonen, og etablerte seg raskt som en av de mest suksessrike mellomstore stasjonsvognene i Europa. I løpet av produksjonsperioden fra 2005 til 2010 tilbød Volkswagen et imponerende utvalg av motoralternativer, alt fra økonomiske dieselmotorer til kraftige V6-motorer. Dette motorutvalget gjenspeilte tidens teknologiske endringer og satte nye standarder når det gjaldt effektivitet og ytelse.
VW Passat B6 Variant-motorer - moderne effektivitet og velprøvd teknologi (2005-2010)

B6-generasjonen av Passat Variant markerte et viktig vendepunkt i Volkswagens motorutvikling. Med en typisk kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer har de fleste motorene vist seg å være ekstremt holdbare. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 kilometer, og 2,0 TDI med 140 hk (BMP-motor) regnes som generasjonens absolutte høydepunkt. Denne motorgenerasjonen introduserte moderne common rail-dieselteknologi og TSI-bensinmotorer, samtidig som de velprøvde V6-motorene avrundet toppsegmentet. Sammenlignet med konkurrenter som BMW 3-serie Touring eller Audi A4 Avant, tilbød Passat B6 Variant en mer balansert blanding av komfort, effektivitet og pålitelighet.
VW Passat B6 Variant TSI-bensinmotorer (2005-2010)
TSI-motorfamilien revolusjonerte Passat B6 Variant bensinmotorutvalget med sin kombinasjon av turbolading og direkte innsprøytning. 1,4 TSI med 122 hk (CAXA) etablerte seg som innstegsmotor og imponerte med sitt lave drivstofforbruk på rundt 6,5 liter per 100 kilometer. Tannkjedene viste seg imidlertid å være problematiske, ettersom de kan måtte skiftes etter 100 000 kilometer. 1,8 TSI med 160 hk (BZB/CDAA) hadde en balansert kraftutvikling, men hadde tidvis problemer med høytrykkspumpene fra rundt 150 000 kilometer. Den kraftigste bensinvarianten var 2,0 TSI med 200 hk (BWA/CCTA), som imponerte med sine sportslige egenskaper, men som ofte fikk problemer med stempelringene på grunn av den høye varmebelastningen.
VW Passat B6 Variant FSI-bensinmotorer (2005-2008)
FSI-motorene representerte Volkswagens første skritt mot direkte innsprøytning før introduksjonen av TSI-teknologien. 1,6 FSI med 115 hk (BLF) fungerte som basismotor og var kjennetegnet av sin enkle konstruksjon, men slet med problemer med innsprøytningsventilene, som ofte måtte rengjøres etter bare 80 000 kilometer. 2.0 FSI med 150 hk (BVY/BVZ) bød på solide kjøreegenskaper, men var utsatt for koksdannelse i innsugingskanalen på grunn av direkte innsprøytning uten ekstra innsprøytning i innsugningsmanifolden. Disse motorene ble erstattet av de mer moderne TSI-motorene i 2008, da de ikke lenger oppfylte de økende kravene til effektivitet.
VW Passat B6 Variant V6-bensinmotorer (2005-2010)
V6-motorfamilien kronet bensinmotorutvalget til Passat B6 Variant med to forskjellige konsepter. 3.2 V6 FSI med 250 hk (BDB/AXZ) kombinerte sugemotorteknologi med direkte innsprøytning, og bød på kultivert kraftutvikling og en karakteristisk motorlyd. Til tross for det høye drivstofforbruket på rundt 10 liter per 100 kilometer, viste denne motoren seg å være svært driftssikker og oppnådde ofte kjørelengder på over 300 000 kilometer uten større problemer. Toppmotoren var 3,6 V6 FSI med 300 hk (BWS), som kun var tilgjengelig i 4Motion-versjonen, og som imponerte med sin imponerende kraftutvikling, men medførte høyere vedlikeholdskostnader på grunn av den mer komplekse teknologien.
VW Passat B6 Variant TDI-dieselmotorer (2005-2010)
TDI-motorfamilien utgjorde ryggraden i Passat B6 Variant-serien og imponerte med et bredt effektspekter fra 105 til 240 hk. 1,9 TDI med 105 hk (BXE/BLS) var innstegsmotoren og ble ansett som en av de mest driftssikre dieselmotorene på sin tid, med en kjørelengde på over 400 000 kilometer og kun behov for jevnlig vedlikehold av innsprøytningsdysene hver 100 000 kilometer. 2.0 TDI var tilgjengelig i ulike effektnivåer: 136 hk (BKD), 140 hk (BMP) og 170 hk (BMR/BVD). Spesielt motoren på 140 hk (BMP) etablerte seg som referanse for langdistansesjåfører, ettersom den tilbød et optimalt kompromiss mellom ytelse, drivstofforbruk og driftssikkerhet. 2.0 TDI med 170 hk hadde derimot problemer med eksosresirkuleringsventilen fra rundt 120 000 kilometer.
V6 TDI-motorene med et slagvolum på 2,5 og 3,0 liter fungerte som toppmodeller. 2,5 TDI V6 med 163 hk (BDG/BDH) imponerte med sin lettkjørthet og trekkraft, men hadde tidvis problemer med glødepluggene i den kalde årstiden. 3.0 TDI V6 var tilgjengelig i to effektnivåer: 224 hk (BMK/BKS) og 240 hk (BMY), og begge motorene imponerte med sin imponerende kraftutvikling og karakteristiske V6-lyd, men medførte høyere vedlikeholdskostnader på grunn av den mer komplekse teknologien.
| Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 1,4 TSI | 122 | 6.5 | Tannkjede, høytrykkspumpe | God |
| 1,6 FSI | 115 | 7.2 | Innsprøytningsventiler, koksing | Gjennomsnittlig |
| 1,8 TSI | 160 | 7.0 | Høytrykkspumpe, turbolader | God |
| 2,0 FSI | 150 | 7.8 | Koksing, innsprøytningsventiler | Gjennomsnittlig |
| 2,0 TSI | 200 | 8.2 | Stempelringer, oljeforbruk | Moderat |
| 3,2 V6 FSI | 250 | 10.0 | Høyt forbruk | Meget bra |
| 3,6 V6 FSI | 300 | 11.5 | Kompleks teknologi, høye vedlikeholdskostnader | Bra |
| 1,9 TDI | 105 | 5.8 | Innsprøytningsdyser | Meget bra |
| 2,0 TDI 136 HK | 136 | 6.0 | EGR-ventil | Bra |
| 2,0 TDI 140 HK | 140 | 5.9 | Mindre EGR-problemer | Meget bra |
| 2,0 TDI 170 HK | 170 | 6.2 | EGR-ventil, turbolader | Bra |
| 2,5 TDI V6 | 163 | 7.5 | Glødeplugger | Bra |
| 3,0 TDI V6 224 HK | 224 | 7.8 | Høye vedlikeholdskostnader | Bra |
| 3,0 TDI V6 240 HK | 240 | 8.0 | Kompleks teknologi | Bra |
Sammendrag: De beste VW Passat B6 Variant-motorene av alle generasjoner
VW Passat B6 Variant bød på et av de mest balanserte motorprogrammene i sin samtid og ga viktige teknologiske impulser til de påfølgende generasjonene. Kombinasjonen av velprøvd TDI-teknologi og innovative TSI-motorer skapte et bredt utvalg for et bredt spekter av krav.
- Beste VW Passat B6 Variant bensinmotor:
3,2 V6 FSI med 250 hk imponerer med sin eksepsjonelle holdbarhet, kultiverte kraftutvikling og lave følsomhet for større feil.
- Beste dieselmotor i VW Passat B6 Variant:
2,0 TDI med 140 hk (BMP) regnes som den ideelle langdistansemotoren med en optimal balanse mellom ytelse, forbruk og pålitelighet.
- Mest pålitelige VW Passat B6 Variant-motor:
1,9 TDI med 105 hk er målestokken for lang levetid og oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer.
Reservedeler til alle VW Passat B6 Variant-motorer er tilgjengelige fra AUTODOC i dokumentert kvalitet og til gunstige priser.