Innholdsfortegnelse
Audi A6 C7 Avant motorer
Etter lanseringen i 2011 etablerte Audi A6 C7 Avant seg som referanse i den øvre mellomklassen og tilbød et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige V8-motorer. I løpet av hele produksjonsperioden fra 2011 til 2018 fortsatte Audi A6 C7 Avant-motorutvalget å utvikle seg, og kombinerte effektivitet med ytelse på høyeste nivå.

Audi A6 C7 Avant motorer (2011-2018)
Den første og eneste generasjonen av Audi A6 C7 Avant var kjennetegnet av eksepsjonell lang levetid, og de fleste motorene kjørte lett mellom 350 000 og 500 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner var vanligvis bare påkrevd mellom 200 000 og 300 000 kilometer, hovedsakelig på hjelpeenheter som turboladere eller innsprøytningssystemer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 TDI med 313 hk, som kombinerte kraft, pålitelighet og forbløffende effektivitet. Teknisk sett revolusjonerte Audi segmentet med MLB-plattformkonseptet og lettvektskonstruksjonen, mens konkurrentene fra BMW og Mercedes-Benz fortsatt var avhengige av konvensjonelle stålkonstruksjoner. Den kontinuerlige Quattro-tilgjengeligheten og den adaptive luftfjæringen gjorde A6 C7 Avant til en teknisk pioner i sin klasse.
Audi A6 C7 Avant bensinmotorer (2011-2018)
Audi A6 C7 Avant bensinmotorutvalget dekket et bredt effektspekter fra 204 til 560 hk. Innstegsmodellen var 2.0 TFSI med 132 kW (180 hk) fra 2011, som senere ble utvidet med en 165 kW (224 hk) variant. Disse Audi A6 C7 Avant-motorene av typen EA888 viste seg å være pålitelige, men hadde tidvis problemer med oljeforbruk etter 150 000 kilometer. 3.0 TFSI V6 var tilgjengelig med 220 kW (300 hk) og senere 245 kW (333 hk) og utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i modellserien - kompressormatet og med direkte innsprøytning tilbød den sportslige ytelser med akseptabelt drivstofforbruk. RS-motorene toppet serien: 4.0 TFSI V8 i RS6 Avant produserte opprinnelig 412 kW (560 hk), og fra 2013 til og med 445 kW (605 hk) med Performance-pakken. Denne Audi A6 C7 Avant-motoren ble ansett som en av de kraftigste produksjonsmotorene på sin tid, men var utsatt for økt slitasje på turboladeren når den kjørte på full gass hele tiden.
Audi A6 C7 Avant dieselmotorer (2011-2018)
Audi A6 C7 Avant-dieselmotorene var dominert av den velprøvde TDI-teknologien med common-rail innsprøytning. 2.0 TDI var tilgjengelig med 100 kW (136 hk), 110 kW (150 hk) og 140 kW (190 hk), der 150 hk-varianten ble ansett som spesielt velbalansert. Audi A6 C7 Avant 3.0 TDI utgjorde midtpunktet i dieselprogrammet med ytelser på 150 kW (204 hk), 180 kW (245 hk) og senere 200 kW (272 hk). Fra 2012 ble den revolusjonerende 3.0 TDI BiTurbo med 230 kW (313 hk) lagt til - et teknisk mesterverk med to sekvensielt virkende turboladere. Denne Audi A6 C7 Avant-motoren kombinerte V8-kraft med V6-drivstofforbruk og utviklet seg til å bli den mest pålitelige høyytelsesmotoren i hele modellutvalget. Alle TDI-motorene hadde partikkelfilter og SCR-katalysator, oppfylte Euro 6-standarden og hadde et testforbruk på mellom 4,9 og 6,8 liter per 100 km.
Audi A6 C7 Avant hybriddrift (2011-2018)
Fra 2012 tilbød Audi A6 Hybrid med en kombinasjon av 2.0 TFSI (155 kW/211 hk) og elektrisk motor (33 kW/45 hk) for en systemeffekt på 180 kW (245 hk). Denne Audi A6 C7 Avant hybridmotoren var teknisk avansert, men kompleks å vedlikeholde og oppnådde bare begrenset markedsaksept på grunn av den høye innkjøpsprisen og den begrensede elektriske rekkevidden på bare 3 kilometer.
Audi A6 C7 Avant-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 180-224 HK | 7,1-8,2 l/100 km | Oljeforbruk fra 150 000 km | Bra |
3.0 TFSI | 300-333 HK | 8,4-9,1 l/100 km | Kompressor, høye vedlikeholdskostnader | Meget bra |
4.0 TFSI | 560-605 HK | 11,7-12,3 l/100 km | Turbolader ved full gass | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI | 136-190 HK | 4,9-5,8 l/100 km | Svært robust | Meget god |
3.0 TDI | 204-272 HK | 5,4-6,2 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |
3,0 TDI BiTurbo | 313 HK | 6,8 l/100 km | Kompleks turboladerteknologi | Meget bra |
2.0 TFSI Hybrid | 245 HK | 6,4 l/100 km | Kompleks teknologi, dyrt vedlikehold | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Audi A6 C7 Avant-motorene gjennom tidene
Audi A6 C7 Avant-motorgenerasjonen satte nye standarder for pålitelighet og effektivitet i den øvre mellomklassen. TDI-dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, men TFSI-bensinmotorene viste også en betydelig høyere kvalitet enn mange av konkurrentene. Den innovative lettvektskonstruksjonen og Quattro-systemet bidro til lang levetid for alle motorene.
- Beste bensinmotor i Audi A6 C7 Avant:
3.0 TFSI V6 (300-333 hk) kombinerer sportslige ytelser med høy driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk - ideelt for krevende sjåfører.
- Beste Audi A6 C7 Avant dieselmotor:
3.0 TDI BiTurbo (313 hk) tilbyr den perfekte syntesen av kraft, effektivitet og pålitelighet og regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene.
- Beste Audi A6 C7 Avant hybridmotor:
2.0 TFSI Hybrid (245 hk) var forut for sin tid, men ennå ikke teknisk moden nok for massemarkedet.
For vedlikehold og reparasjon av alle Audi A6 C7 Avant-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale deler og alternativer av høy kvalitet med rask og pålitelig levering direkte hjem til deg.