Innholdsfortegnelse
BMW E46-motorer
Fra 1998 til 2007 etablerte BMW E46-serien seg som en av de mest vellykkede 3-seriegenerasjonene og tilbød et eksepsjonelt variert utvalg av motorer, fra økonomiske firesylindrede dieselmotorer til sugemotorer med høyt turtall. Den teknologiske utviklingen gikk fra de velprøvde M52-motorene til de revolusjonerende M54- og N42-motorene med innovativ Valvetronic-teknologi.

BMW E46-motorer (1998-2007)
BMW E46-generasjonen markerte et vendepunkt i BMWs historie og introduserte en rekke tekniske nyvinninger som fortsatt har innvirkning i dag. Med riktig vedlikehold kan de fleste BMW E46-motorer lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og de sekssylindrede sugemotorene regnes som spesielt holdbare. De kritiske reparasjonsintervallene ligger vanligvis mellom 150 000 og 200 000 kilometer, når komponenter som kjølesystemet, Vanos-systemet eller oljepumpen må skiftes ut. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var S54 i M3 - en 3,2-liters sugemotor med 343 hk, som regnes som en av de beste BMW-motorene gjennom tidene. De tekniske høydepunktene var introduksjonen av Valvetronic-teknologien i de firesylindrede N42/N46-motorene og videreutviklingen av Vanos-systemet i de sekssylindrede motorene. I en markedssammenligning satte E46 nye standarder for kjøredynamikk og motorvariasjon, men kunne ikke helt holde følge med Mercedes W203 eller Audi A4 B6 når det gjaldt pålitelighet.
BMW E46 bensinmotorer (1998-2007)
BMW E46-bensinmotorutvalget besto av et imponerende utvalg av firesylindrede til sekssylindrede sugemotorer. Den firesylindrede familien begynte med M43-motoren (1,6 og 1,8 liter) i de tidlige modellene, men ble fra 2001 erstattet av de mer moderne N42/N46-enhetene med Valvetronic-teknologi. BMW E46 318i med N42-motor (105 kW/143 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre firesylinderen, mens N46 med sine problemer med styringskjeden ble ansett som den mest problematiske firesylinderen. De sekssylindrede motorene ble til å begynne med dominert av den velprøvde M52TU (2,0 til 2,8 liter), som ble erstattet av den teknisk mer avanserte M54 fra 2000 og fremover. BMW E46 330i med M54B30-motor (170 kW/231 hk) ble ansett som den perfekte balansen mellom ytelse og driftssikkerhet. Kronen på verket blant BMW E46-motorene var S54B32 i M3 med 252 kW (343 hk) - en høytytende sugemotor med individuell gassventil per sylinder og tørrsumpsmøring.
BMW E46 dieselmotorer (1998-2007)
BMW E46-dieselmotorserien var håndterbar, men teknisk avansert. Det begynte med den firesylindrede M47D20-motoren med 100 kW (136 hk) i 320d, som viste seg å være usedvanlig pålitelig og økonomisk. Fra 2003 ble den kraftigere M47TU2D20 med 110 kW (150 hk) lagt til, som også var svært robust. BMW E46 320d med M47-motor utviklet seg til å bli den beste dieselen i serien - med et drivstofforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km og en levetid på ofte over 400 000 kilometer. Disse BMW E46-dieselmotorene hadde allerede common rail-innsprøytning og oppfylte Euro 3-standarden. Typiske svake punkter var bare virvelklaffmekanismen og av og til innsprøytningspumpen ved svært høye kjørelengder. Den sekssylindrede M57-dieselen ble bare brukt i noen få 330d-modeller og tilbød 150 kW (204 hk) med utmerket jevn gange.
BMW E46-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
M43 1,6/1,8 | 75-85 kW | 7,5-8,2 l/100 km | Ventilklaring, kjølesystem | Gjennomsnitt |
N42 1,8/2,0 | 85-105 kW | 7,0-7,8 l/100 km | Problemer med Valvetronic | Bra |
N46 2,0 | 110 kW | 7,2-7,9 l/100 km | Tannkjede, Valvetronic | Problematisk |
M52TU 2,0-2,8 | 110-142 kW | 8,1-9,5 l/100 km | Vanos-system, kjølesystem | Bra |
M54 2,0-3,0 | 110-170 kW | 8,0-10,2 l/100 km | Vanos, oljepumpe | Meget god |
S54 3,2 | 252 kW | 12,5-13,8 l/100 km | Lagerskall, Vanos | Meget god |
M47D20 2,0 | 100-110 kW | 5,2-5,8 l/100 km | Virvelklaffer | Meget god |
M57D30 3,0 | 150 kW | 6,8-7,5 l/100 km | Virvelklaffer, turbolader | Bra |

Konklusjon: De beste BMW E46-motorene gjennom alle generasjoner
BMW E46-motorene representerer en gylden æra i bilindustrien, der fokus fortsatt var på velprøvd sugemotorteknologi. Mens de firesylindrede bensinmotorene noen ganger slet med barnesykdommer, etablerte de sekssylindrede sugemotorene seg som referanse for jevn gange og pålitelighet. Dieselmotorene baserte seg tidlig på moderne common-rail-teknologi og imponerte med eksepsjonell effektivitet og holdbarhet.
- Beste bensinmotor i BMW E46:
M54B30 (3,0 liter, 231 hk) i 330i kombinerer enestående kraftutvikling med høy driftssikkerhet og regnes som en av de beste sekssylindrede BMW-motorene gjennom tidene.
- Beste BMW E46 dieselmotor:
M47D20 (2,0 liter, 136-150 hk) i 320d gir den optimale balansen mellom økonomi, driftssikkerhet og hverdagsbruk med et drivstofforbruk på under 6 liter.
- Beste BMW E46-motor med høy ytelse:
S54B32 (3,2 liter, 343 hk) i M3 representerer det ypperste innen sugemotorteknologi med unike egenskaper og samlerverdi.
For vedlikehold og konservering av alle BMW E46-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler, fra slitedeler til spesifikke komponenter som Vanos-enheter eller Valvetronic-motorer.