Innholdsfortegnelse
VW Polo 6R-motorer
VW Polo 6R, som ble produsert fra 2009 til 2017, markerte en ny æra i småbilklassen og etablerte seg raskt som en av de mest suksessrike kompaktbilene i Europa. Den femte Polo-generasjonen bød på et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske TSI-bensinmotorer til effektive TDI-dieselmotorer. Den teknologiske utviklingen i løpet av den åtte år lange produksjonsperioden inkluderte betydelige innovasjoner som introduksjonen av BlueMotion-teknologien og den kontinuerlige forbedringen av direkte innsprøytning.

VW Polo 6R-motorer - første generasjon (2009-2014)
Den første generasjonen VW Polo 6R satte nye standarder for driftssikkerhet, og med riktig vedlikehold oppnådde den vanligvis en kjørelengde på mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 180 000 til 220 000 kilometer, og 1,2 TSI med 105 hk viste seg å være generasjonens absolutte høydepunkt. Blant de tekniske høydepunktene i denne epoken var introduksjonen av TSI-direkteinnsprøytning og videreutviklingen av den velprøvde TDI-teknologien. I en markedssammenligning klarte Polo 6R å posisjonere seg mot konkurrenter som Ford Fiesta og Opel Corsa, særlig på grunn av den overlegne byggekvaliteten og den lange holdbarheten.
VW Polo 6R TSI-bensinmotorer: første generasjon (2009-2014)
TSI-bensinmotorene i den første generasjonen Polo 6R satte nye standarder i småbilklassen med sin kombinasjon av direkte innsprøytning og turbolading. Utvalget omfattet 1,2 TSI med 90 hk (motorkode CBZB), den fremragende 1,2 TSI med 105 hk (CBZA) og den sportslige 1,4 TSI med 180 hk i GTI (CAVE). 1,2 TSI 105 hk viste seg å være den optimale balansen mellom ytelse og forbruk, mens 90 hk-varianten tidvis hadde problemer med registerkjeden etter 120 000 til 150 000 kilometer.
TSI-motorenes styrker ligger i den direkte gassresponsen, det lave forbruket på 5,2 til 6,8 liter og den robuste konstruksjonen. Svakhetene ligger først og fremst i høytrykkspumpen ved høye kjørelengder og sporadiske feil på tennspolen etter rundt 100 000 kilometer. CAVE GTI-motoren anses for å være spesielt driftssikker og når lett opp i 300 000 kilometer ved sportslig bruk.
VW Polo 6R MPI-bensinmotorer: første generasjon (2009-2014)
De naturlige sugemotorene med innsugningsmanifoldinnsprøytning utgjorde inngangssegmentet i Polo 6R-motorserien og imponerte med sin ukompliserte teknologi. 1,2 MPI med 60 hk (CGPA) og 70 hk (CGPB) samt 1,4 MPI med 85 hk (CGGA) var tilgjengelige. Disse motorene oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer og regnes som tilnærmet uforgjengelige.
MPI-motorene scorer poeng med minimale vedlikeholdskostnader, enkle reparasjoner og absolutt pålitelighet. Typiske problemer begrenser seg til slitasjedeler som tennplugger hver 30 000 kilometer og sporadiske feil på lambdasonden etter 150 000 kilometer. 1.4 MPI 85 hk tilbyr den beste balansen mellom kjøreegenskaper og lang levetid i denne kategorien.
VW Polo 6R TDI-dieselmotorer: første generasjon (2009-2014)
TDI-dieselmotorutvalget inkluderte 1,2 TDI med 75 hk (CFWA) og den populære 1,6 TDI i ulike effektnivåer fra 90 hk (CAYC) til 105 hk (CAYB). Disse motorene gjorde Polo til en av de mest økonomiske småbilene med et drivstofforbruk fra 3,8 liter per 100 kilometer. 1,6 TDI med 90 hk viste seg å være generasjonens mest driftssikre dieselmotor.
TDI-motorenes karakteristiske styrker er det eksepsjonelt lave drivstofforbruket, det høye dreiemomentet selv ved lave turtall og en kjørelengde på opptil 500 000 kilometer. Problemområder er partikkelfilteret på korte turer etter 80 000 til 120 000 kilometer og sporadiske injektorproblemer i 1,2 TDI etter 180 000 kilometer. Høytrykkspumpen viser de første tegnene på slitasje først etter 250 000 kilometer i alle TDI-variantene.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 MPI 60 HK | 60 | 6.2 | Lambdasonde etter 150 000 km | Bra |
1,2 MPI 70 HK | 70 | 6.0 | Minimale problemer | Meget bra |
1,4 MPI 85 HK | 85 | 6.5 | Tennplugger hver 30 000 km | Meget bra |
1,2 TSI 90 HK | 90 | 5.8 | Tannkjede etter 120 000 km | Bra |
1,2 TSI 105 HK | 105 | 5.2 | Høytrykkspumpe ved høy kjørelengde | Meget bra |
1,4 TSI 180 HK | 180 | 6.8 | Tennspoler etter 100 000 km | Bra |
1,2 TDI 75 HK | 75 | 4.2 | Injektorer etter 180 000 km | Middels |
1,6 TDI 90 HK | 90 | 3.8 | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |
1,6 TDI 105 HK | 105 | 4.0 | DPF-problem | Bra |

VW Polo 6R-motorer - Ansiktsløftning Euro-6 (2014-2017)
Med faceliftet i 2014 ble Euro 6-utslippsstandarden innført, og det ble gjort betydelige tekniske forbedringer. Påliteligheten nådde nye høyder med en typisk kjørelengde på mellom 300 000 og 400 000 kilometer, mens større reparasjoner vanligvis ikke er nødvendig før etter 200 000 kilometer. 1.0 TSI med 95 hk etablerte seg som den fremste motoren i denne generasjonen, og kombinerte toppmoderne tresylindret teknologi med eksepsjonell effektivitet. Blant de tekniske nyvinningene var introduksjonen av den revolusjonerende tresylindrede 1.0 TSI-motoren og forbedret etterbehandling av avgasser i dieselmotorene. Denne moderniseringen styrket markedsposisjonen mot ny konkurranse fra Peugeot 208 og Renault Clio.
VW Polo 6R TSI bensinmotorer: Ansiktsløftning (2014-2017)
Det reviderte TSI-motorprogrammet ble supplert med den innovative tresylindrede 1.0 TSI-motoren, som ble tilbudt i to effektnivåer med 95 hk (CHZB) og 110 hk (CHZD). Den velprøvde 1,2 TSI-motoren ble værende i programmet med 90 hk (CJZC) og 110 hk (CJZD), mens GTI fortsatt fikk 1,8 TSI med 192 hk (CJSA). Den nye 1,0 TSI-en imponerer med sin karakteristiske tresylindrede lyd og imponerende jevn gange til tross for det odde antallet sylindre.
Styrken til de nye TSI-motorene ligger i forbedret drivstoffeffektivitet, reduserte utslipp og optimalisert holdbarhet. 1.0 TSI viser sporadiske problemer med oljepumpen etter 80 000 til 100 000 kilometer, mens 1.2 TSI-variantene har beholdt sin velprøvde pålitelighet. Spesielt bemerkelsesverdig er den forbedrede registerkjeden i 1,2 TSI, som nå har en betydelig lengre levetid.
VW Polo 6R MPI bensinmotorer: Ansiktsløftning (2014-2017)
I forbindelse med faceliften ble sugemotorene grundig revidert og fikk nye motorstyringsenheter for å oppfylle Euro 6-normen. 1,2 MPI med 75 hk (CHFA) og 1,4 MPI med 85 hk (CHGB) var fortsatt tilgjengelige, begge med optimaliserte forbrenningsprosesser og forbedret etterbehandling av avgasser. Disse motorene beholdt sin legendariske holdbarhet over lang tid, og de har fortsatt en kjørelengde på over 400 000 kilometer.
De reviderte MPI-motorene scorer poeng med enda lavere vedlikeholdskostnader og forbedret miljøkompatibilitet, samtidig som de beholder den samme robustheten. Ingen nye svake punkter er lagt til, bare lambdasensorene krever hyppigere kontroller på grunn av de strengere utslippskravene. 1.4 MPI er fortsatt førstevalget for de som kjører mye og ønsker maksimal driftssikkerhet til en moderat innkjøpspris.
VW Polo 6R TDI dieselmotorer: Ansiktsløftning (2014-2017)
Dieselprogrammet ble fullstendig nyutviklet for Euro 6 og inkluderte 1,4 TDI med 90 hk (CUTA) og 1,6 TDI med 95 hk (CXMA). Disse motorene ble utstyrt med avanserte eksosetterbehandlingssystemer med SCR-katalysator og AdBlue-injeksjon. 1.4 TDI med 90 hk viste seg å være den mest driftssikre dieselmotoren i facelift-generasjonen, og tilbyr et optimalt kompromiss mellom ytelse og forbruk.
Euro 6 TDI-motorene imponerer med enda lavere forbrukstall fra 3,5 liter og betydelig reduserte forurensende utslipp. Problemområdene er knyttet til det mer komplekse eksosetterbehandlingssystemet, spesielt SCR-katalysatoren etter 120 000 til 150 000 kilometer, og sporadiske problemer med AdBlue-doseringen. Basismotorene har imidlertid utmerket holdbarhet og når lett en kjørelengde på 400 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 MPI 75 HK | 75 | 5.9 | Hyppigere kontroll av lambdasonden | Bra |
1,4 MPI 85 HK | 85 | 6.3 | Minimale problemer | Meget bra |
1,0 TSI 95 HK | 95 | 4.8 | Oljepumpe etter 80 000 km | Bra |
1,0 TSI 110 HK | 110 | 5.0 | Oljepumpe etter 100 000 km | God |
1,2 TSI 90 HK | 90 | 5.5 | Forbedret timingkjede | Meget bra |
1,2 TSI 110 HK | 110 | 5.2 | Høytrykkspumpe med høy kjørelengde | Meget bra |
1,8 TSI 192 HK | 192 | 6.5 | Tennspoler etter 120 000 km | Bra |
1,4 TDI 90 HK | 90 | 3.5 | SCR-katalysator etter 120 000 km | God |
1,6 TDI 95 HK | 95 | 3.7 | AdBlue-doseringsenhet | Gjennomsnittlig |

Sammendrag: De beste VW Polo 6R-motorene av alle generasjoner
Motorutviklingen til VW Polo 6R viser en kontinuerlig utvikling fra velprøvd teknologi til svært effektive, miljøvennlige drivlinjer. Gjennom alle generasjoner har modellserien etablert seg som en målestokk for pålitelighet og langsiktig holdbarhet i småbilklassen. Den teknologiske reisen fra de robuste MPI-sugemotorene til de innovative TSI-turbomotorene og de svært effektive Euro 6-motorene gjenspeiler transformasjonen i bilindustrien.
- Beste VW Polo 6R bensinmotor:
1,2 TSI med 105 hk (CBZA) fra første generasjon kombinerer optimale kjøreegenskaper med eksepsjonell driftssikkerhet og når lett 300 000 kilometer med moderat vedlikeholdsbehov.
- Beste VW Polo 6R dieselmotor:
1,6 TDI med 90 hk (CAYC) fra første generasjon imponerer med legendarisk holdbarhet, minimalt drivstofforbruk på 3,8 liter og en kjørelengde på opptil 500 000 kilometer med riktig vedlikehold.
- Den mest pålitelige allrounderen:
1,4 MPI med 85 hk fra begge generasjoner regnes som en nesten uforgjengelig motor for de som kjører mye og setter pris på maksimal holdbarhet og minimale driftskostnader.
For alle VW Polo 6R-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.