Innholdsfortegnelse
BMW E39-motorer
BMW E39 5-serie, som ble produsert fra 1995 til 2003, etablerte seg som en av de mest vellykkede luksuslimousinene i sin tid og tilbød et usedvanlig variert utvalg av motorer. BMW E39-motorene utviklet seg kontinuerlig i løpet av produksjonsperioden og satte nye standarder når det gjaldt ytelse, effektivitet og teknologisk innovasjon.

BMW E39-motorer (1995-2003)
BMW E39-generasjonen representerte det ypperste innen klassisk BMW-teknikk og var kjennetegnet av usedvanlig holdbare motorer. Med riktig vedlikehold nådde de fleste BMW E39-motorene lett 300 000 til 500 000 kilometer, og de sekssylindrede dieselmotorene gikk ofte enda lenger. Større reparasjoner var vanligvis bare påkrevd mellom 200 000 og 300 000 kilometer, hovedsakelig på hjelpeforbrukere som vannpumpe, termostat eller kjølesystem. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var M62B44 V8 med 286 hk i 540i - et teknisk mesterverk som kombinerte kraft, jevn gange og pålitelighet på en perfekt måte. BMW E39-motorene nøt godt av velprøvde teknologier som VANOS-kamakselfasing, Alusil-sylindere og sofistikerte innsprøytningssystemer, noe som gjorde dem til de mest pålitelige BMW-motorene gjennom tidene.
BMW E39 bensinmotorer (1995-2003)
BMW E39-bensinmotorutvalget besto av et imponerende utvalg av firesylindrede til V8-motorer. Den firesylindrede 1,6-liters M43B16 med 105 hk i 516i (kun frem til 1996) utgjorde startpunktet, etterfulgt av 1,8-liters M43B18 med 115 hk i 518i. De virkelige høydepunktene var imidlertid de sekssylindrede motorene: M52B20 2,0-literen med 150 hk i 520i, M52B25 2,5-literen med 192 hk i 523i og M52B28 2,8-literen med 193 hk i 528i. Fra 1998 ble de mer moderne M54-motorene med Double-VANOS introdusert: M54B22 (170 hk), M54B25 (192 hk) og M54B30 (231 hk). Det absolutte høydepunktet var M62B44 4,4-liters V8 med 286 hk i 540i - denne BMW E39-motoren ble ansett som en av de beste V8-motorene på sin tid og imponerte med sin silkemyke gange og høye driftssikkerhet. BMW E39-motorene i M52-serien led av og til av problemer med kjølesystemet og oljetap ved topplokkpakningen, mens de senere M54-motorene var mer robuste.
BMW E39 dieselmotorer (1995-2003)
For BMW E39-dieselmotorene baserte BMW seg på velprøvd sekssylindret teknologi med indirekte innsprøytning. M51D25 2,5-liters turbodiesel med 143 hk i 525tds var den første dieselen i serien, og imponerte med sin høye kjørelengde på ofte over 400 000 kilometer. Fra 1998 fulgte den mer moderne M57D25 2,5-literen med common-rail direkteinnsprøytning og 163 hk i 525d, samt den kraftigere M57D30 3,0-literen med 184 hk i 530d. Disse BMW E39-motorene ble ansett som nærmest uforgjengelige - M57D30 utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i hele serien og er fortsatt høyt verdsatt av hyppige sjåfører i dag. Typiske svake punkter ved BMW E39-dieselmotorene var bare innsprøytningspumpen i M51 og sporadiske problemer med virvelklaffsystemet i M57-motorene.
BMW E39 M5-motor (1998-2003)
Det absolutte høydepunktet blant BMW E39-motorene var S62B50 5,0-liters V8-motoren i den legendariske M5. Med 400 hk og 500 Nm var det den kraftigste sugemotoren på sin tid, og den var basert på 1990-tallets Formel 1-motor. BMW E39 M5-motoren hadde individuelle gassventiler for hver sylinder, variabel ventilstyring og en rødgrense på 7000 o/min. Til tross for sin enorme kraft viste S62B50 seg å være overraskende pålitelig, og det var bare VANOS-enhetene og det komplekse kjølesystemet som krevde litt oppmerksomhet av og til. I dag regnes denne BMW E39-motoren som en av de beste høyytelsesmotorene gjennom tidene.
BMW E39-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
M43B16/B18 | 105-115 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Kjølesystem, enkel teknologi | Gjennomsnitt |
M52B20/B25/B28 | 150-193 HK | 8,8-10,5 l/100 km | Kjølesystem, topplokkpakning | Bra |
M54B22/B25/B30 | 170-231 HK | 9,1-11,2 l/100 km | VANOS, oljetap | Meget god |
M62B44 | 286 HK | 11,8-13,1 l/100 km | Nikasil-sylinder (tidlige modeller) | Meget god |
S62B50 (M5) | 400 HK | 14,5-16,8 l/100 km | VANOS, komplekst kjølesystem | Meget god |
M51D25 | 143 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Innsprøytningspumpe | Meget god |
M57D25/D30 | 163-184 HK | 6,8-7,9 l/100 km | Virvelklaffer, svært robuste | Meget bra |

Konklusjon: De beste BMW E39-motorene i alle generasjoner
BMW E39-motorene representerer en epoke der BMW balanserte pålitelighet, ytelse og kjøreglede på en perfekt måte. Serien regnes fortsatt i dag som en referanse for motorer med lang levetid og sterk karakter, som fortsetter å yte pålitelig selv etter 20 år. Særlig dieselmotorene og de større bensinmotorene har vist seg å være nærmest uforgjengelige og er fortsatt svært ettertraktet blant entusiaster i dag.
- Beste BMW E39 bensinmotor:
M62B44 4,4-liters V8 (286 hk) kombinerer kraftig ytelse med høy driftssikkerhet og silkemyk gange - en ekte gentleman-motor.
- Beste BMW E39 dieselmotor:
M57D30 3,0-liters turbodiesel (184 hk) tilbyr den perfekte kombinasjonen av ytelse, økonomi og en legendarisk lang levetid på ofte over 500 000 kilometer.
- Beste BMW E39-motor med høy ytelse:
S62B50 5,0-liters V8 (400 hk) i M5 er fortsatt en milepæl innen motorteknologi og regnes som en av de beste sugemotorene gjennom tidene.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW E39-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.