Innholdsfortegnelse
VW Golf 6-motorer
VW Golf 6 ble lansert i 2008 som den sjette generasjonen av den suksessrike modellserien i kompaktklassen, og etablerte seg raskt som en målestokk i det svært konkurranseutsatte segmentet. Det mangfoldige motorutvalget i VW Golf 6 inkluderte både velprøvde og innovative drivsystemer, noe som gjenspeiler det teknologiske skiftet fra tradisjonelle sugemotorer til moderne turbomotorer med direkte innsprøytning.

VW Golf 6-motorer (2008-2012)
VW Golf 6-generasjonen markerte et viktig vendepunkt i Volkswagens motorteknologi og tilbød et bredt spekter av drivlinjer for ulike krav. Påliteligheten varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, begynte de tidlige TSI-bensinmotorene å få problemer med registerkjeder og turboladere mellom 100 000 og 150 000 kilometer. Større reparasjoner var ofte påkrevd mellom 120 000 og 200 000 kilometer, hvor kjedesprang kunne føre til store motorskader hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 TDI med 140 hk, som kombinerte ytelse, økonomi og holdbarhet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av TSI-teknologien med turbolading og direkte innsprøytning samt videreutviklingen av TDI-dieselen med common-rail innsprøytning. I en markedssammenligning posisjonerte VW Golf 6 seg som teknologileder, men måtte kjempe med barnesykdommene med den nye motorteknologien.
VW Golf 6 bensinmotorer (2008-2012)
VW Golf 6 bensinmotorutvalget omfattet både tradisjonelle sugemotorer og moderne TSI-motorer. Innstegsmodellen var 1,2 TSI med 63 kW (86 hk) og 77 kW (105 hk), etterfulgt av 1,4 TSI med 90 kW (122 hk) og 118 kW (160 hk). For sportslige krav fantes 1,4 TSI Twincharger med 125 kW (170 hk), som hadde både kompressor og turbolader. Den kraftigste bensinmotoren i VW Golf 6 var 2,0 TSI med 147 kW (200 hk) i GTI. Disse VW Golf 6-motorene led imidlertid av typiske problemer fra den tidlige TSI-generasjonen: problemer med registerkjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene. Spesielt 1,4 TSI-motoren utviklet seg til å bli et problembarn med hyppige registerkjedefeil fra 80 000 kilometer. 1,2 TSI viste seg å være den mest pålitelige av bensinmotorene, mens 2,0 TSI GTI hadde problemer med oljeforbruket til tross for gode ytelser.
VW Golf 6 dieselmotorer (2008-2012)
VW Golf 6-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 2,0 TDI i ulike effektnivåer fra 81 kW (110 hk) til 125 kW (170 hk). Den mindre 1,6 TDI med 66 kW (90 hk) og 77 kW (105 hk) kompletterte den nedre delen av sortimentet. VW Golf 6 2,0 TDI med 103 kW (140 hk) ble den absolutte favoritten og den mest driftssikre motoren i hele generasjonen. Disse VW Golf 6 TDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, oppfylte Euro 5-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og driftssikkerhet. Typiske problemer var vanligvis begrenset til slitte innsprøytningsdyser etter 200 000 kilometer og sporadiske skader på turboladeren hvis oljeskiftintervallene ikke ble overholdt. 1,6 TDI viste seg å være en økonomisk, men mindre kraftig følgesvenn, mens de kraftige 170 hk-variantene hovedsakelig ble brukt i GTD.
VW Golf 6 sugemotorer (2008-2012)
I tillegg til de moderne turbomotorene hadde VW Golf 6 også tradisjonelle sugemotorer. Den 1,6-liters sugemotoren med 75 kW (102 hk) var den rimelige innstegsmodellen, mens en 2,0-liters sugemotor med 85 kW (115 hk) var tilgjengelig i mellomklassen. Disse VW Golf 6-motorene ble ansett for å være spesielt driftssikre og vedlikeholdsfrie, men de hadde mindre effekt og høyere drivstofforbruk enn TSI-motorene. 1,6-liters motoren viste seg å være så godt som uforgjengelig, og den kjørte ofte over 400 000 kilometer uten større reparasjoner.
VW Golf 6-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 86-105 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Skader på turboladeren, mindre hyppige kjedefeil | Bra |
1,4 TSI | 122-170 HK | 6,0-7,5 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Problematisk |
2,0 TSI GTI | 200 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Oljeforbruk, stempelringer | Moderat |
1,6 sugemotor | 102 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Svært robust, lav effekt | Meget god |
2,0 sugemotor | 115 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Robust, men tørst | Bra |
1,6 TDI | 90-105 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Lite effekt, ellers robust | Bra |
2,0 TDI | 110-170 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Svært pålitelig (140 hk-varianten) | Veldig bra |

Konklusjon: De beste VW Golf 6-motorene
VW Golf 6-motorene gjenspeiler overgangen fra velprøvd til innovativ teknologi, og dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, mens de tidlige TSI-bensinmotorene slet med barnesykdommer. De naturlige sugemotorene forble et solid, om enn mindre moderne, alternativ for pålitelighetsorienterte kjøpere.
- Beste VW Golf 6 bensinmotor:
VW Golf 6 1,6-liters sugemotor (102 hk) kombinerer topp driftssikkerhet med lave vedlikeholdskostnader, selv om ytelsene er beskjedne.
- Beste VW Golf 6 dieselmotor:
VW Golf 6 2,0 TDI (140 hk) tilbyr den optimale kombinasjonen av ytelse, økonomi, pålitelighet og holdbarhet.
- Den mest sportslige VW Golf 6-motoren:
VW Golf 6 2,0 TSI GTI (200 hk) leverer generasjonens beste kjøreegenskaper til tross for kjente svakheter.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Golf 6-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.