Innholdsfortegnelse
VW Polo 9N-motorer
VW Polo 9N etablerte seg som en populær småbil mellom 2001 og 2009, og bød på et sofistikert motorutvalg med velprøvde enheter. Denne generasjonen var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer, som ble kontinuerlig videreutviklet gjennom åtte års produksjon.

VW Polo 9N-motorer (2001-2009)
Den fjerde Polo-generasjonen var en tid med teknisk konsolidering for Volkswagen i småbilsegmentet, og var preget av slitesterke, men mindre innovative motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,4 TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde de mindre bensinmotorene ofte sine første større reparasjoner av clutch eller girkasse mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Motorskader var imidlertid sjeldne og skyldtes som regel forsømt vedlikehold. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,4 TDI med 75 hk (fra 2005), som kombinerte økonomi, driftssikkerhet og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller var 150 000 til 200 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider, mens mindre slitasjedeler som bremser og støtdempere måtte skiftes ut allerede etter 80 000 til 120 000 kilometer.
VW Polo 9N bensinmotorer (2001-2009)
VW Polo 9N-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av sugemotorer uten turbolading. Innstegsmotoren var en 1,2-liters tresylindret motor med 40 kW (54 hk), som senere ble supplert med en variant med 47 kW (64 hk). Disse VW Polo 9N-motorene viste seg å være svært økonomiske, men hadde for lite krefter til motorveikjøring. Den firesylindrede 1,4-liters motoren var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 55 kW (75 hk) til 74 kW (100 hk), og ble den mest populære motoren i serien. Den kraftigste bensinmotoren i VW Polo 9N var 1,6-literen med 77 kW (105 hk), men den ble bare brukt i de sportslige GTI-variantene. Alle bensinmotorene kjennetegnes av enkel teknologi, lave vedlikeholdskostnader og høy driftssikkerhet, men de hadde moderat effektutvikling og høyt drivstofforbruk i bytrafikk.
VW Polo 9N dieselmotorer (2001-2009)
VW Polo 9N-dieselmotorene ble dominert av 1,4 TDI med ulike effektnivåer fra 51 kW (70 hk) til 55 kW (75 hk). VW Polo 9N 1,4 TDI med 75 hk (fra 2005) utviklet seg til å bli den mest driftssikre og effektive motoren i hele generasjonen. Disse VW Polo 9N TDI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og turbolading, oppnådde et drivstofforbruk på bare 4,2 til 4,8 liter per 100 kilometer og oppfylte allerede Euro 4-normen. En mindre 1,2 TDI med 61 hk var tilgjengelig i en kort periode, men klarte ikke å etablere seg. Dieselvariantene tilbød en utmerket kombinasjon av økonomi, holdbarhet og tilstrekkelig kraft til hverdagsbruk, samtidig som de var betydelig mer stillegående enn sine forgjengere.
VW Polo 9N-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 bensinmotor | 54-64 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Underdrevet, treg | Gjennomsnitt |
1,4 bensinmotor | 75-100 HK | 6,5-7,8 l/100 km | Moderate ytelser, høyt byforbruk | Bra |
1,6 bensinmotor | 105 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Bare i GTI, tørst | Bra |
1,2 TDI | 61 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Ikke veldig vanlig, treg | Middels |
1,4 TDI | 70-75 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Konklusjon: De beste VW Polo 9N-motorene
VW Polo 9N-motorene viste et tydelig hierarki når det gjaldt pålitelighet og økonomi. Mens bensinmotorene imponerte med sin enkle teknologi og lave vedlikeholdskostnader, satte dieselmotorene nye standarder når det gjaldt drivstofforbruk og holdbarhet. Denne generasjonen etablerte Polo som en pålitelig følgesvenn i hverdagen, selv om de sportslige ambisjonene bare i begrenset grad ble innfridd.
- Beste VW Polo 9N bensinmotor:
VW Polo 9N 1,4 bensinmotor (75 hk) hadde den beste balansen mellom hverdagsvennlighet, pålitelighet og økonomi i bensinutvalget.
- Beste VW Polo 9N dieselmotor:
VW Polo 9N 1,4 TDI (75 hk, fra 2005) var generasjonens absolutte høydepunkt med fremragende økonomi, høy driftssikkerhet og tilstrekkelig kraft til alle formål.
- Beste VW Polo 9N-motor totalt sett:
VW Polo 9N 1,4 TDI (75 hk) kombinerte alle styrkene til generasjonen og regnes fortsatt som en av de beste småbildieselmotorene i sin tid.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til VW Polo 9N, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og rimelige priser.