Innholdsfortegnelse
Skoda Octavia 5E-motorer
Siden markedslanseringen i 2013 har Skoda Octavia 5E etablert seg som en av de mest vellykkede kompakte sedanene i Europa og tilbyr et usedvanlig variert utvalg av motorer. I løpet av produksjonsperioden frem til 2020 fortsatte modellserien å utvikle seg og integrere toppmoderne drivverksteknologier, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige RS-varianter.

Skoda Octavia 5E-motorer (2013-2020)
Den tredje Octavia-generasjonen markerte et vendepunkt i Skodas motorstrategi og skapte et av de mest omfattende drivlinjeprogrammene i kompaktklassen. Med riktig vedlikehold når de fleste Skoda Octavia 5E-motorene lett 250 000 til 350 000 kilometer, og de velprøvde 2.0 TDI-motorene klarer ofte 400 000 kilometer og mer. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 220 000 kilometer, og da dreier det seg hovedsakelig om slitedeler som turbolader, innsprøytningsdyser eller clutcher. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 150 hk - en motor som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en perfekt måte. Denne generasjonen introduserte for første gang det modulære MQB-konstruksjonssettet, noe som medførte betydelige fremskritt både når det gjaldt vektreduksjon og motoreffektivitet. Sammenlignet med konkurrentene VW Golf og Ford Focus hadde Octavia 5E det beste forholdet mellom pris og ytelse, kombinert med en driftssikkerhet over gjennomsnittet.
Skoda Octavia 5E bensinmotorer (2013-2020)
Skoda Octavia 5E-bensinmotorutvalget inkluderte et bredt utvalg av TSI-motorer, som startet med 1,2 TSI i to effektnivåer på 86 hk og 110 hk. Disse småvolumene viste seg å være overraskende robuste og økonomiske, men fikk av og til problemer med registerkjeden etter rundt 150 000 kilometer. 1.4 TSI var tilgjengelig med 125 hk, 140 hk og 150 hk, og variantene som ble produsert fra og med 2016, var utstyrt med ACT-sylinderdeaktivering. Denne motoren utviklet seg til å bli en av de mest driftssikre bensinmotorene i serien, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing. 1,8 TSI med 180 hk tilfredsstilte sportslige krav, men var mer utsatt for skader på turboladeren. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TSI i Octavia RS med 220 hk (fra 2013) og senere 245 hk (fra 2017), som hadde imponerende ytelser, men som også var mest utsatt for problemer med oljeforbruk og slitasje på stempelringene.
Skoda Octavia 5E dieselmotorer (2013-2020)
Skoda Octavia 5E-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 2.0 TDI i ulike effektnivåer fra 110 hk til 184 hk (RS-versjon). 1.6 TDI var tilgjengelig med 90 hk, 105 hk og 110 hk og viste seg å være spesielt økonomisk, men nådde sine grenser ved motorveikjøring og trekk av tilhenger. Skoda Octavia 5E 2.0 TDI med 150 hk ble gullstandarden i sortimentet - denne motoren kombinerte utmerket smidighet, lavt drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og enestående lang holdbarhet. Alle dieselvariantene hadde common rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, og modellene som ble produsert fra og med 2015, oppfylte allerede Euro 6-standarden. 2.0 TDI RS med 184 hk bød på sportslige kjøreegenskaper med overraskende moderat drivstofforbruk, men var utsatt for for tidlig slitasje på turboladeren ved aggressiv kjøring.
Skoda Octavia 5E CNG-motor (2013-2020)
En spesiell egenskap ved Skoda Octavia 5E var 1,4 TSI G-TEC med naturgassdrift og 110 hk. Denne motoren kunne gå på både CNG og bensin og hadde en rekkevidde på opptil 1 330 kilometer. CNG-driften viste seg å være svært pålitelig og miljøvennlig, men var bare egnet for visse bruksområder på grunn av den begrensede infrastrukturen for fyllestasjoner. Typiske problemer oppstod hovedsakelig med gassventilene og trykkreguleringen, men disse ble vanligvis reparert under garantien.
Skoda Octavia 5E-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 86-110 HK | 5,1-6,2 l/100 km | Tannhjulskjede etter 150 000 km | Bra |
1,4 TSI | 125-150 HK | 5,0-6,8 l/100 km | Sporadisk ventilkoksing | Meget bra |
1,8 TSI | 180 HK | 6,4-7,1 l/100 km | Skader på turboladeren | Gjennomsnittlig |
2,0 TSI RS | 220-245 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Oljeforbruk, stempelringer | Moderat |
1,6 TDI | 90-110 HK | 3,8-4,4 l/100 km | Begrenset ytelse på motorvei | Bra |
2,0 TDI | 110-150 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Meget god |
2,0 TDI RS | 184 HK | 5,1-5,6 l/100 km | Turbolader for sportslig kjøring | Bra |
1,4 TSI G-TEC | 110 HK | 3,5 kg/100 km CNG | Gassventiler, trykkregulering | Bra |

Konklusjon: De beste Skoda Octavia 5E-motorene
Skoda Octavia 5E-motorene viste bemerkelsesverdig pålitelighet og effektivitet gjennom hele sin produksjonstid, noe som skiller dem klart fra mange konkurrerende modeller. Spesielt dieselmotorene viste seg å være usedvanlig slitesterke og økonomiske, mens de mindre TSI-bensinmotorene hadde en vellykket balanse mellom ytelse og forbruk. Selv om de kraftige RS-variantene viste de typiske svakhetene til høytytende turbomotorer, ga de utmerket valuta for pengene sammenlignet med direkte konkurrenter som VW Golf GTI.
- Beste Skoda Octavia 5E bensinmotor:
1,4 TSI med 150 hk og ACT-sylinderdeaktivering kombinerer utmerket driftssikkerhet med lavt drivstofforbruk og tilstrekkelig kraft for alle kjøresituasjoner.
- Beste Skoda Octavia 5E dieselmotor:
2.0 TDI med 150 hk regnes som en av de beste dieselmotorene noensinne i sin klasse - økonomisk, pålitelig og med utmerket langtidsholdbarhet.
- Beste Skoda Octavia 5E alternative drivverk:
1,4 TSI G-TEC er et miljøvennlig og kostnadseffektivt alternativ for bilførere med egnet infrastruktur og regelmessige kjøreruter.
For vedlikehold og reparasjon av alle Skoda Octavia 5E-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.