• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Skoda Octavia 5E-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Skoda Octavia 5E-motorer (2013-2020)
    1. Skoda Octavia 5E bensinmotorer (2013-2020)
    2. Skoda Octavia 5E dieselmotorer (2013-2020)
    3. Skoda Octavia 5E CNG-motor (2013-2020)
  2. Konklusjon: De beste Skoda Octavia 5E-motorene

Siden markedslanseringen i 2013 har Skoda Octavia 5E etablert seg som en av de mest vellykkede kompakte sedanene i Europa og tilbyr et usedvanlig variert utvalg av motorer. I løpet av produksjonsperioden frem til 2020 fortsatte modellserien å utvikle seg og integrere toppmoderne drivverksteknologier, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige RS-varianter.

Skoda Octavia 5E-motorer (2013-2020)

Skoda Octavia 5E-motorer (2013-2020)

Den tredje Octavia-generasjonen markerte et vendepunkt i Skodas motorstrategi og skapte et av de mest omfattende drivlinjeprogrammene i kompaktklassen. Med riktig vedlikehold når de fleste Skoda Octavia 5E-motorene lett 250 000 til 350 000 kilometer, og de velprøvde 2.0 TDI-motorene klarer ofte 400 000 kilometer og mer. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 220 000 kilometer, og da dreier det seg hovedsakelig om slitedeler som turbolader, innsprøytningsdyser eller clutcher. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 150 hk - en motor som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en perfekt måte. Denne generasjonen introduserte for første gang det modulære MQB-konstruksjonssettet, noe som medførte betydelige fremskritt både når det gjaldt vektreduksjon og motoreffektivitet. Sammenlignet med konkurrentene VW Golf og Ford Focus hadde Octavia 5E det beste forholdet mellom pris og ytelse, kombinert med en driftssikkerhet over gjennomsnittet.

Skoda Octavia 5E bensinmotorer (2013-2020)

Skoda Octavia 5E-bensinmotorutvalget inkluderte et bredt utvalg av TSI-motorer, som startet med 1,2 TSI i to effektnivåer på 86 hk og 110 hk. Disse småvolumene viste seg å være overraskende robuste og økonomiske, men fikk av og til problemer med registerkjeden etter rundt 150 000 kilometer. 1.4 TSI var tilgjengelig med 125 hk, 140 hk og 150 hk, og variantene som ble produsert fra og med 2016, var utstyrt med ACT-sylinderdeaktivering. Denne motoren utviklet seg til å bli en av de mest driftssikre bensinmotorene i serien, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing. 1,8 TSI med 180 hk tilfredsstilte sportslige krav, men var mer utsatt for skader på turboladeren. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TSI i Octavia RS med 220 hk (fra 2013) og senere 245 hk (fra 2017), som hadde imponerende ytelser, men som også var mest utsatt for problemer med oljeforbruk og slitasje på stempelringene.

Skoda Octavia 5E dieselmotorer (2013-2020)

Skoda Octavia 5E-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 2.0 TDI i ulike effektnivåer fra 110 hk til 184 hk (RS-versjon). 1.6 TDI var tilgjengelig med 90 hk, 105 hk og 110 hk og viste seg å være spesielt økonomisk, men nådde sine grenser ved motorveikjøring og trekk av tilhenger. Skoda Octavia 5E 2.0 TDI med 150 hk ble gullstandarden i sortimentet - denne motoren kombinerte utmerket smidighet, lavt drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og enestående lang holdbarhet. Alle dieselvariantene hadde common rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, og modellene som ble produsert fra og med 2015, oppfylte allerede Euro 6-standarden. 2.0 TDI RS med 184 hk bød på sportslige kjøreegenskaper med overraskende moderat drivstofforbruk, men var utsatt for for tidlig slitasje på turboladeren ved aggressiv kjøring.

Skoda Octavia 5E CNG-motor (2013-2020)

En spesiell egenskap ved Skoda Octavia 5E var 1,4 TSI G-TEC med naturgassdrift og 110 hk. Denne motoren kunne gå på både CNG og bensin og hadde en rekkevidde på opptil 1 330 kilometer. CNG-driften viste seg å være svært pålitelig og miljøvennlig, men var bare egnet for visse bruksområder på grunn av den begrensede infrastrukturen for fyllestasjoner. Typiske problemer oppstod hovedsakelig med gassventilene og trykkreguleringen, men disse ble vanligvis reparert under garantien.

Skoda Octavia 5E-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,2 TSI 86-110 HK 5,1-6,2 l/100 km Tannhjulskjede etter 150 000 km Bra
1,4 TSI 125-150 HK 5,0-6,8 l/100 km Sporadisk ventilkoksing Meget bra
1,8 TSI 180 HK 6,4-7,1 l/100 km Skader på turboladeren Gjennomsnittlig
2,0 TSI RS 220-245 HK 7,8-8,4 l/100 km Oljeforbruk, stempelringer Moderat
1,6 TDI 90-110 HK 3,8-4,4 l/100 km Begrenset ytelse på motorvei Bra
2,0 TDI 110-150 HK 4,2-4,8 l/100 km Svært robust, slitesterk Meget god
2,0 TDI RS 184 HK 5,1-5,6 l/100 km Turbolader for sportslig kjøring Bra
1,4 TSI G-TEC 110 HK 3,5 kg/100 km CNG Gassventiler, trykkregulering Bra

Konklusjon: De beste Skoda Octavia 5E-motorene

Skoda Octavia 5E-motorene viste bemerkelsesverdig pålitelighet og effektivitet gjennom hele sin produksjonstid, noe som skiller dem klart fra mange konkurrerende modeller. Spesielt dieselmotorene viste seg å være usedvanlig slitesterke og økonomiske, mens de mindre TSI-bensinmotorene hadde en vellykket balanse mellom ytelse og forbruk. Selv om de kraftige RS-variantene viste de typiske svakhetene til høytytende turbomotorer, ga de utmerket valuta for pengene sammenlignet med direkte konkurrenter som VW Golf GTI.

  • Beste Skoda Octavia 5E bensinmotor:

1,4 TSI med 150 hk og ACT-sylinderdeaktivering kombinerer utmerket driftssikkerhet med lavt drivstofforbruk og tilstrekkelig kraft for alle kjøresituasjoner.

  • Beste Skoda Octavia 5E dieselmotor:

2.0 TDI med 150 hk regnes som en av de beste dieselmotorene noensinne i sin klasse - økonomisk, pålitelig og med utmerket langtidsholdbarhet.

  • Beste Skoda Octavia 5E alternative drivverk:

1,4 TSI G-TEC er et miljøvennlig og kostnadseffektivt alternativ for bilførere med egnet infrastruktur og regelmessige kjøreruter.

For vedlikehold og reparasjon av alle Skoda Octavia 5E-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

CASTROL Transmax Agri Trans Plus 15BF7B Girolje 80W, Innhold: 20l
Anmeldelser - 4
Produkt info
  • Versjon: Agri Trans Plus
  • Produktlinje: Transmax
  • viskositetsklasse SAE: 80W
  • Produsentens anbefalinger: ZF TE-ML 05F, ZF TE-ML 03E, ZF TE-ML 21F, MF M1145, Ford ESN-M2C-134D, Case 1207, Case 1209, MAT 3505, MAT 3525, MAT 3540
  • Innhold [liter]: 20
  • Spesifikasjon: API GL-4
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: traktor
  • Produsentanbefaling olje: ZF TE-ML 17E, S-Matic, RC-Shift
  • CASTROL: Girolje
  • Varenummer: 15BF7B
  • Vår pris: 1842,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Girolje 80W, Innhold: 20l
Artikkelnummer: 15BF7B
1842,04 kr
92,10 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-41%
SWAG 30 92 7056 Låsbare hjulbolter Kulesete A/G, 27 mm
Anmeldelser - 11
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 53,5
  • Diameter [mm]: 23,7
  • Mål utvendige gjenger: M14 x 1,5
  • Gjengelengde [mm]: 27
  • Kvalitet / klasse: 8.8
  • Nøkkelvidde: 17, 19
  • Hjulfesting: Kulesete A / G
  • Material: Stål
  • Skruelengde under hode [mm]: 29
  • Vekt [kg]: 0,45
  • Kan låses: Kan låses
  • kontroller mål
  • Se serviceinformasjon
  • SWAG: Låsbare hjulbolter
  • Varenummer: 30 92 7056
  • Vår pris: 238,60 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SWAG Låsbare hjulbolter Kulesete A/G, 27 mm
Artikkelnummer: 30 92 7056
sammenlignet med Veil. pris 409,79 kr

238,60 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE Professional LongLife III 157EA4 Motorolje 5W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 85
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Spesifikasjon iht. ACEA: C3
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30
  • Innhold [liter]: 4
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: EDGE Professional
  • Versjon: LongLife III
  • Varenummer: 157EA4
  • CASTROL: Motorolje
  • Vår pris: 800,55 kr
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 157EA4
800,55 kr
200,14 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Top Tec
  • Versjon: 4200
  • Varenummer: 8973
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Vår pris: 1011,62 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
1011,62 kr
202,32 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 453,81 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
453,81 kr
90,76 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-71%
TotalEnergies Quartz INEO Long Life 2204218 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 76
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Quartz
  • Versjon: INEO Long Life
  • Varenummer: 2204218
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Vår pris: 566,36 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2204218
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

566,36 kr
113,27 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 10
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 743,57 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
743,57 kr
74,36 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 762,25 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
762,25 kr
190,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-63%
FEBI BILSTEIN 101172 Olje, Haldex-clutch 0,85l
Anmeldelser - 61
Produkt info
  • Farge: gul
  • Innhold [liter]: 0,85
  • Vekt [kg]: 0,8
  • Se serviceinformasjon
  • Produsentens anbefalinger: VW TL 52175-Y
  • Tank design: Flaske
  • FEBI BILSTEIN: Olje, Haldex-clutch
  • Varenummer: 101172
  • Vår pris: 262,57 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje, Haldex-clutch 0,85l
Artikkelnummer: 101172
Mer
sammenlignet med Veil. pris 715,29 kr

262,57 kr
308,91 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-55%
FEBI BILSTEIN 21829 Olje manuell girkasse Innhold: 1l, 75W
Anmeldelser - 43
Produkt info
  • Farge: gul
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: VW TL 521 71, VW TL 521 78, VW TL 525 12, VW TL 726 Y, MB 235.10, Ford WSS-M2C200-D2
  • viskositetsklasse SAE: 75W
  • Vekt [kg]: 0,917
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Flaske
  • FEBI BILSTEIN: Olje manuell girkasse
  • Varenummer: 21829
  • Vår pris: 197,20 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje manuell girkasse Innhold: 1l, 75W
Artikkelnummer: 21829
sammenlignet med Veil. pris 446,44 kr

197,20 kr
197,20 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TOYOTA Premium Fuel Economy 08880-83389 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 12
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Spesifikasjon iht. ACEA: C2
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Premium Fuel Economy
  • Varenummer: 08880-83389
  • TOYOTA: Motorolje
  • Vår pris: 921,18 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOYOTA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 08880-83389
921,18 kr
184,24 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VAG LONGLIFE III FE GS55545M4 Motorolje 0W-30, 5l
Anmeldelser - 74
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Spesifikasjon iht. ACEA: C3
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: LONGLIFE III
  • Versjon: FE
  • Varenummer: GS55545M4
  • VAG: Motorolje
  • Vår pris: 842,16 kr
Detaljer
VAG Motorolje 0W-30, 5l
Artikkelnummer: GS55545M4
842,16 kr
168,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Helix Ultra ECT C2/C3 550046306 Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 73
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Porsche C30, Fiat 9.55535-GS1, Fiat 9.55535-DS1
  • Innhold [liter]: 4
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: Helix
  • Versjon: Ultra ECT C2 / C3
  • Varenummer: 550046306
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SHELL: Motorolje
  • Vår pris: 647,21 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 550046306
647,21 kr
161,80 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL Syntrax Long Life 154F0C Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Versjon: Long Life
  • Produktlinje: Syntrax
  • viskositetsklasse SAE: 75W-90
  • Produsentens anbefalinger: MAN 342 S1, Scania STO 1:0, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 21A
  • Innhold [liter]: 1
  • Spesifikasjon: API GL-5
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • CASTROL: Girolje
  • Varenummer: 154F0C
  • Vår pris: 276,01 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 154F0C
276,01 kr
276,01 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-22%
REINZ 01-31157-01 Tetningssett, topplokk uten sylinderhodetetning, med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: uten sylinderhodetetning, med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
  • REINZ: Tetningssett, topplokk
  • Varenummer: 01-31157-01
  • Vår pris: 1921,28 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
REINZ Tetningssett, topplokk uten sylinderhodetetning, med simring, veivaksel, med ventilstangtetning
Artikkelnummer: 01-31157-01
sammenlignet med Veil. pris 2473,60 kr

1921,28 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: