Innholdsfortegnelse
Citroën Berlingo-motorer
Siden lanseringen i 1996 har Citroën Berlingo etablert seg som en allsidig kombi med høyt tak, og tilbyr et bredt spekter av motorer fra økonomiske dieselmotorer til moderne bensinmotorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen gjenspeiler endringen fra robuste, men enkle drivverk til effektive og miljøvennlige motorer.

Citroën Berlingo generasjon I (1996-2008)
Den første generasjonen av Citroën Berlingo var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer som var slitesterke og lette å vedlikeholde. Med riktig vedlikehold kjørte de fleste Citroën Berlingo-motorene fra denne generasjonen mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og HDI-dieselmotorene klarte ofte til og med 400 000 kilometer og mer. Større reparasjoner var som regel først påkrevd etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på clutch, tannrem eller innsprøytningssystem. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDI med 90 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. Denne generasjonen gjennomgikk en ansiktsløftning i 2002, som først og fremst utvidet og moderniserte motorutvalget.
Citroën Berlingo bensinmotorer: Generasjon I (1996-2008)
Citroën Berlingos bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av atmosfæriske motorer fra TU-serien. Innstegsmotoren var en 1,1-liter med 60 hk (1996-2002), etterfulgt av den populære 1,4-literen med 75 hk, som viste seg å være svært pålitelig. Den kraftigste bensinmotoren var en 1,6-liter med 90 hk (fra 2002), som ga en god balanse mellom ytelse og forbruk for sin tid. Disse Citroën Berlingo-motorene var preget av sin enkelhet - ingen turbolader, ingen kompleks elektronikk, men høy driftssikkerhet og lave reparasjonskostnader. Typiske svakheter var bare tennspolene etter høy kjørelengde og av og til utette ventildekselpakninger.
Citroën Berlingo dieselmotorer: Generasjon I (1996-2008)
Citroën Berlingo-dieselmotorene ble til å begynne med dominert av den velprøvde 1,9 D med 68 hk (1996-2002), en enkel sugediesel uten turbolader, som var høylytt og treg, men praktisk talt uforgjengelig. Gjennombruddet kom med HDI-motorene: 1.9 HDI med 70 hk (fra 1999) og senere 2.0 HDI med 90 hk (fra 2002) revolusjonerte modellutvalget. Disse Citroën Berlingo HDI-motorene hadde common rail-innsprøytning, betydelig mer effekt og bedre kjøreegenskaper kombinert med lavt drivstofforbruk. 2.0 HDI ble favoritten til mange sjåfører og regnes fortsatt som en av de beste dieselmotorene i sin tid - robust, økonomisk og med utmerket trekkraft.
Citroën Berlingo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 bensin | 60 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Svakt motorisert | Gjennomsnittlig |
1,4 bensin | 75 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Tennspoler, ventildeksel | Bra |
1,6 bensin | 90 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,9 D | 68 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Høylytt, treg | Gjennomsnittlig |
1,9 HDI | 70 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Innsprøytningspumpe etter 200 000 km | Bra |
2,0 HDI | 90 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Citroën Berlingo generasjon II (2008-2018)
Den andre generasjonen Citroën Berlingo markerte overgangen til moderne motorteknologi og brakte med seg både fremskritt og nye utfordringer. Kjørelengden forble høy, mellom 250 000 og 320 000 kilometer, og de velprøvde HDI-dieselmotorene fortsatte å være de mest pålitelige drivlinjene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på partikkelfilteret, turboladeren eller registerkjeden på de nyere motorene. Det absolutte høydepunktet var 1,6 HDI med 92 hk, som perfeksjonerte den velprøvde HDI-teknologien og regnes som en av de beste dieselmotorene i sin klasse. Denne generasjonen introduserte også for første gang moderne turboladede bensinmotorer, selv om disse var mer utsatt for feil enn sine forgjengere.
Citroën Berlingo bensinmotorer: Generasjon II (2008-2018)
Citroën Berlingos bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte nå moderne motorer fra Prince-serien. 1,6 VTi med 95 hk (2008-2012) var en atmosfærisk motor som viste seg å være svært pålitelig. Fra 2012 kom de første turbomotorene: 1.2 PureTech med 110 hk og 1.6 THP med 120 hk. Disse Citroën Berlingo-motorene tilbød betydelig mer effekt med lavere drivstofforbruk, men viste også nye svakheter. 1.2 PureTech hadde problemer med tannremmen i oljebadet, mens 1.6 THP var utsatt for skader på turboladeren og slitasje på registerkjeden. Den mest pålitelige bensinmotoren var fortsatt 1,6 VTi uten turbolader.
Citroën Berlingo dieselmotorer: Generasjon II (2008-2018)
Citroën Berlingos dieselutvalg fortsatte å være basert på den velprøvde HDI-teknologien. 1,6 HDI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 75 hk til 120 hk, der 92 hk-varianten (DV6TED4) ble ansett som den beste. Disse Citroën Berlingo HDI-motorene hadde den nyeste generasjonen common rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard. 1.6 HDI med 92 hk ble en bestselger og imponerte med sitt lave drivstofforbruk på bare 4,8-5,4 liter, høye driftssikkerhet og gode kjøreegenskaper. Typiske svakheter var først og fremst partikkelfilteret på korte turer og av og til høytrykkspumpen etter høy kjørelengde.
Citroën Berlingo motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 VTi | 95 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Svært pålitelig | Veldig bra |
1,2 PureTech | 110 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Tannrem i oljebad | Moderat |
1,6 THP | 120 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Turbolader, registerkjede | Problematisk |
1,6 HDI | 75-120 HK | 4,8-5,6 l/100 km | Partikkelfilter, høytrykkspumpe | Bra |
1,6 HDI (92 HK) | 92 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |

Citroën Berlingo generasjon III (2018-i dag)
Den nåværende generasjonen av Citroën Berlingo baserer seg på toppmoderne motorteknologi og elektrifisering. De konvensjonelle motorene har en driftssikkerhet på 280 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, mens de nye PureTech-motorene har overvunnet sine barnesykdommer. Større reparasjoner er vanligvis først påkrevd etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på eksosetterbehandling eller hybridkomponenter. Toppmotoren er 1.5 BlueHDi med 130 hk, som kombinerer toppmoderne dieselteknologi med høy effektivitet. For første gang tilbyr denne generasjonen også en helelektrisk drivlinje (ë-Berlingo) med 136 hk og en rekkevidde på opptil 280 kilometer, som har vist seg å være svært pålitelig og vedlikeholdsvennlig.
Citroën Berlingo bensinmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Citroën Berlingos utvalg av bensinmotorer består utelukkende av den nyeste generasjonen PureTech-motorer. 1.2 PureTech er tilgjengelig i effektnivåer fra 110 hk til 130 hk, med de kraftigste variantene med turbolading. Disse Citroën Berlingo-motorene har i stor grad overvunnet problemene fra forrige generasjon - den kritiske tannreimen i oljebadet er erstattet av en mer robust konstruksjon. 1.2 PureTech med 110 hk (atmosfærisk) regnes som den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen og tilbyr en god balanse mellom ytelse, forbruk og pålitelighet. Turbovariantene viser fortsatt tidvis svakheter i eksosresirkuleringen og tennspolene.
Citroën Berlingo dieselmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Citroën Berlingo dieselmotorserien er basert på moderne BlueHDi-teknologi med den nyeste generasjonen SCR-katalysator og partikkelfilter. 1.5 BlueHDi er tilgjengelig i effektnivåer fra 100 hk til 130 hk og erstatter de velprøvde 1.6 HDI-motorene. Disse Citroën Berlingo BlueHDi-motorene oppfyller Euro 6d-Temp-standarden og har et svært lavt drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km. 1,5 BlueHDi med 130 hk er i ferd med å utvikle seg til den nye referansemotoren for de som kjører mye, og imponerer med høy effektivitet, gode kjøreegenskaper og så langt meget god driftssikkerhet. Typiske svakheter er først og fremst den komplekse eksosetterbehandlingen og av og til AdBlue-doseringssystemet.
Citroën Berlingo med elektrisk drift: Generasjon III (2018-i dag)
Citroën ë-Berlingo har en elmotor på 100 kW (136 hk) med et batteri på 50 kWh og en rekkevidde på opptil 280 km i henhold til WLTP. Citroën Berlingo ë-Berlingo Electric Drive kjennetegnes av jevn gange, et høyt dreiemoment på 260 Nm fra første stund og svært lave driftskostnader. Påliteligheten er så langt utmerket, og det er bare ladekablene og av og til klimaanlegget som viser svakheter. ë-Berlingo lades med opptil 100 kW likestrøm og når dermed 80 % batterikapasitet på 30 minutter.
Citroën Berlingo-motor | Effekt | Forbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 110 HK | 6,0-6,6 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,2 PureTech Turbo | 130 HK | 6,2-6,8 l/100 km | EGR-ventil, tennspoler | Bra |
1,5 BlueHDi | 100-130 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Etterbehandling av eksosgass, AdBlue | Bra |
1,5 BlueHDi (130 hk) | 130 HK | 4,2-4,6 l/100 km | Svært effektiv og robust | Meget god |
Elektrisk motor | 136 HK | 19-21 kWh/100 km | Ladekabel, klimaanlegg | Meget bra |

Konklusjon: De beste Citroën Berlingo-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Citroën Berlingo-motorene viser en kontinuerlig forbedring når det gjelder effektivitet og miljøkompatibilitet, samtidig som påliteligheten holder seg på et gjennomgående høyt nivå. Mens de første generasjonene var preget av enkelhet og robusthet, tilbyr de moderne motorene betydelig mer effekt med lavere drivstofforbruk. Elektrifiseringen av den nyeste generasjonen åpner helt nye muligheter for miljøbevisste sjåfører.
- Beste bensinmotor i Citroën Berlingo:
1.6 VTi (95 hk, generasjon II) kombinerer velprøvd teknologi med høy driftssikkerhet og gunstige vedlikeholdskostnader - ideelt for de som kjører sjelden.
- Beste dieselmotor i Citroën Berlingo:
1,5 BlueHDi (130 hk, generasjon III) tilbyr toppmoderne dieselteknologi med enestående effektivitet og høy hverdagsbrukbarhet for hyppige sjåfører.
- Beste Citroën Berlingo med elektrisk drift:
Den elektriske motoren (136 hk, generasjon III) med høy pålitelighet, lave driftskostnader og 280 km rekkevidde - perfekt for bybruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Citroën Berlingo tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.