Innholdsfortegnelse
Renault Trafic-motorer
Siden lanseringen i 1981 har Renault Trafic etablert seg som en av Europas mest allsidige varebiler, med et bredt utvalg av Renault Trafic-motorer i fire generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Renault Trafic-motorene gjenspeiler overgangen fra enkle bensinmotorer til moderne, effektive dieselmotorer.

Renault Trafic-motorer: Historiske generasjoner I-II (1981-2001)
De to første generasjonene av Renault Trafic preget to tiår av varebilens historie, og var kjennetegnet av robuste, men fortsatt teknisk enkle motorer. Generasjon I (1981-1989) og generasjon II (1989-2001) delte lignende motorkonsepter, der kjørelengden i stor grad var avhengig av hvor mye vedlikehold som var nødvendig. Velholdte Renault Trafic-motorer fra denne epoken kjørte mellom 250 000 og 350 000 kilometer, mens forsømte eksemplarer ofte viste store skader etter bare 150 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i disse historiske generasjonene var 2,5 D med 80 hk fra andre generasjon - en uforgjengelig dieselmotor uten turbolader, som imponerte med sin enkelhet og pålitelighet. De tidlige Renault Trafic-motorene var ennå ikke optimalisert for komfort eller effektivitet, men var designet for ren robusthet for tøff bruk i hverdagen.
Renault Trafics bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1981-2001)
Renault Trafics bensinmotorutvalg i første generasjon besto hovedsakelig av 1,4-litersmotoren med 60 hk og senere den kraftigere 1,6-litersmotoren med 70 hk. I andre generasjon ble 2,0-literen med 90 hk og 2,2-literen med 110 hk lagt til. Disse Renault Trafic-motorene var teknisk enkle, men ofte underdrevne for tung last. 2,2-liters bensinmotoren i andre generasjon utviklet seg til å bli tidens beste bensinmotor, men led under et høyt drivstofforbruk på 12-15 liter per 100 km. Typiske problemer var forgasserproblemer, svakheter ved tenningen og, ved høyere kjørelengder, problemer med ventilsetene.
Renault Trafic dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1981-2001)
Den første generasjonen av Renault Trafic-dieselmotorer var dominert av 2.0 D med 65 hk, en sugediesel uten turbolader. Den andre generasjonen brakte den legendariske 2,5 D med 80 hk, som viste seg å være den mest pålitelige motoren i begge generasjoner. Senere ble turbodieselvarianter med 2.1 TD (88 hk) og 2.5 TD (95 hk) lagt til. Renault Trafic 2.5 D uten turbolader ble ansett som nærmest uforgjengelig - disse motorene kjørte ofte over 400 000 kilometer uten større reparasjoner. Turbodieselvariantene ga mer effekt, men var mer utsatt for skader på turboladeren og problemer med innsprøytningspumpen.
Renault Trafic-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4/1,6 bensinmotor | 60-70 HK | 10-12 l/100 km | Forgasser, tenning | Gjennomsnitt |
2,0/2,2 bensinmotor | 90-110 HK | 12-15 l/100 km | Høyt forbruk, ventilseter | Moderat |
2,0 D | 65 HK | 8-9 l/100 km | Høyt, lite kraft | Bra |
2,5 D | 80 HK | 7-8 l/100 km | Nesten uforgjengelig | Meget god |
2,1/2,5 TD | 88-95 HK | 8-10 l/100 km | Turbolader, innsprøytningspumpe | Bra |

Renault Trafic-motorer: Generasjon III (2001-2014)
Den tredje generasjonen av Renault Trafic markerte overgangen til det moderne, og for første gang ble det tilbudt moderne dieselteknologi med common rail-innsprøytning. Kjørelengden økte betydelig: Velholdte Renault Trafic-motorer i denne generasjonen kjørte regelmessig mellom 300 000 og 450 000 kilometer, og de senere dCi-motorene fra 2006 og fremover ble ansett som spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på turboladeren og innsprøytningssystemet. Det absolutte høydepunktet var 2,5 dCi med 145 hk - en kraftig og driftssikker motor som med letthet trakk selv tunge tilhengere. Denne generasjonen etablerte Renault definitivt som dieselspesialisten i varebilsegmentet, og for første gang tilbød den også komfort og kjørekultur på personbilnivå.
Renault Trafic bensinmotorer: Generasjon III (2001-2014)
Utvalget av bensinmotorer i Renault Trafic ble betraktelig redusert i tredje generasjon, ettersom diesel dominerte varebilsegmentet. 2,0-liters bensinmotor med 115 hk var i hovedsak tilgjengelig, men ble sjelden valgt på grunn av det høye drivstofforbruket på 11-13 liter per 100 km. Denne Renault Trafic-motoren var teknisk god, men uegnet til daglig bruk som varebil. De fleste kundene valgte de mye mer økonomiske og kraftige dieselvariantene.
Renault Trafic dieselmotorer: Generasjon III (2001-2014)
Renault Trafics dieselserie besto opprinnelig av den velprøvde 1.9 dCi med 80 og 100 hk og 2.5 dCi med 115 hk. Fra 2006 ble utvalget utvidet til å omfatte 2.0 dCi med 90 og 115 hk og den kraftigere 2.5 dCi med 145 hk. Alle Renault Trafic dCi-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og turbolading. 2,5 dCi med 145 hk utviklet seg til å bli toppmotoren i denne generasjonen - den leverte utmerket kraft, var økonomisk med et drivstofforbruk på 7-8 liter og viste seg å være svært driftssikker. Typiske svakheter var problemer med turboladeren etter 200 000 km og sporadiske feil på innsprøytningsdysen.
Renault Trafic-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 115 HK | 11-13 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Moderat |
1,9 dCi | 80-100 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Turbolader etter 200 000 km | Bra |
2,0 dCi | 90-115 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Injektordyser | Bra |
2,5 dCi | 115-145 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Svært pålitelig (145 hk) | Svært god |

Renault Trafic-motorer: Generasjon IV (2014-i dag)
Den nåværende generasjonen av Renault Trafic baserer seg utelukkende på moderne dieselteknologi og representerer høydepunktet i Renault Trafics motorutvikling. Alle motorene er basert på den velprøvde dCi-teknologien med SCR-eksosgassrensing, og kan med riktig vedlikehold enkelt kjøre 400 000 til 500 000 kilometer. Vedlikeholdsintervallene er forlenget til 30 000 kilometer, og større motorskader har blitt ekstremt sjeldne med riktig vedlikehold. Den absolutte toppmotoren er 2.0 dCi med 170 hk - et teknisk mesterverk som kombinerer kraft, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. For første gang tilbyr denne generasjonen også elektrisk drift (E-Tech siden 2022), noe som setter nye standarder for utslippsfri transport.
Renault Trafic dieselmotorer: Generasjon IV (2014-i dag)
Renault Trafics dieselprogram er i sin helhet basert på det moderne motorkonseptet 1.6 dCi og 2.0 dCi. 1.6 dCi er tilgjengelig med en effekt på 95, 120 og 125 hk, mens 2.0 dCi tilbys med 145, 150 og 170 hk. Alle Renault Trafic dCi-motorene har BiTurbo-teknologi (på de kraftigste versjonene), SCR-katalysator og den nyeste generasjonen av moderne common rail-innsprøytning. 2.0 dCi med 170 hk regnes som den beste Renault Trafic-motoren gjennom tidene - den byr på sportslige kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 6,5-7,2 liter per 100 km og har så langt vært så godt som fri for serieproduksjonsproblemer. De mindre 1,6 dCi-motorene imponerer med det laveste drivstofforbruket på 5,8-6,5 liter, men er mindre egnet for tung last.
Renault Trafic med elektrisk drift: Generasjon IV (2014-i dag)
Siden 2022 har Renault tilbudt Trafic E-Tech Electric med 90 kW (122 hk) og en rekkevidde på opptil 240 kilometer. Renault Trafic E-Tech er basert på et 52 kWh-batteri og muliggjør DC-hurtiglading med opptil 50 kW. Denne drivlinjen er et banebrytende alternativ for leveringstrafikk i byene, selv om rekkevidden for lange reiser fortsatt er begrenset.
Renault Trafic-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 dCi | 95-125 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Svak for tung last | Bra |
2,0 dCi | 145-150 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2,0 dCi BiTurbo | 170 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Veldig bra |
E-Tech Elektrisk | 122 HK | 20-25 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | Bra |

Konklusjon: De beste Renault Trafic-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Trafic-motorene viser en kontinuerlig forbedring fra generasjon til generasjon. Mens tidligere generasjoner foretrakk robust enkelhet, tilbyr moderne Renault Trafic-motorer en perfekt balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet. Renaults dieselekspertise er spesielt tydelig i den nåværende generasjonen, der praktisk talt alle motorene anses som svært pålitelige.
- Den beste dieselmotoren i Renault Trafic:
2.0 dCi BiTurbo med 170 hk (generasjon IV) kombinerer topp ytelse med utmerket driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk - den perfekte motoren til alle formål.
- Beste historiske Renault Trafic-motor:
2.5 D med 80 hk (generasjon II) er fortsatt den mest pålitelige motoren i Renault Trafic-historien og går fortsatt jevnt og trutt i mange eksemplarer i dag.
- Beste elektriske drivverk i Renault Trafic:
E-Tech Electric med 122 hk (generasjon IV) tilbyr utslippsfri mobilitet for bytransport med solid rekkevidde og rask ladetid.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Renault Trafic-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.