Innholdsfortegnelse
Renault Kangoo-motorer
Siden lanseringen i 1997 har Renault Kangoo blitt en av de mest vellykkede kombibilene med høyt tak, og har tilbudt et bredt utvalg av Renault Kangoo-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en bemerkelsesverdig teknologisk utvikling fra enkle sugemotorer til moderne turboladede og elektriske motorer.

Renault Kangoo-motorer: Generasjon I (1997-2008)
Den første generasjonen av Renault Kangoo etablerte konseptet med den praktiske kombibilen med høyt tak, og var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,9 dCi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Typiske problemer med bensinmotorene oppsto mellom 150 000 og 200 000 kilometer, for det meste i form av problemer med tennspolen eller ventilskader. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 dCi med 80 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte, og som viste seg å være praktisk talt uforgjengelig.
Renault Kangoo bensinmotorer: Generasjon I (1997-2008)
Renault Kangoo bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av sugemotorer i ulike størrelser. 1,2-litersmotoren var tilgjengelig som innstegsmotor med 44 kW (60 hk), men viste seg å være for svak for den tunge Kangoo. 1,4-liters motoren med 55 kW (75 hk) ga en bedre balanse, mens 1,6-liters motoren med 70 kW (95 hk) var den kraftigste bensinvarianten. Disse Renault Kangoo-motorene led av tidstypiske problemer: tennspolefeil, ventilproblemer og økt oljeforbruk ved høyere kjørelengder. 1,6-liters motoren utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, men hadde likevel hyppigere problemer enn dieselvariantene.
Renault Kangoo dieselmotorer: Generasjon I (1997-2008)
Renault Kangoo-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 1,9 dCi i ulike effektnivåer fra 54 kW (70 hk) til 59 kW (80 hk). Fra 2001 fantes det også en mindre 1,5 dCi med 48 kW (65 hk). Renault Kangoo 1,9 dCi ble en absolutt favoritt blant bedriftseiere - spesielt 80 hk-versjonen viste seg å være ekstremt slitesterk og økonomisk. Disse Renault Kangoo dCi-motorene hadde moderne common-rail-innsprøytning og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og pålitelighet. Typiske problemer var stort sett begrenset til slitasjedeler som drivstoffinjektorer etter svært høy kjørelengde.
Renault Kangoo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 bensin | 60 HK | 7,5-8,2 l/100 km | For svak, tennspoler | Moderat |
1,4 bensin | 75 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Tennspoler, ventilproblemer | Middels |
1,6 bensin | 95 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Oljeforbruk med høy kjørelengde | Bra |
1,5 dCi | 65 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Tilfeldige innsprøytningsdyser | Bra |
1,9 dCi | 70-80 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Ekstremt robust, slitesterk | Meget bra |

Renault Kangoo-motorer: Generasjon II (2008-2021)
Den andre generasjonen av Renault Kangoo markerte et betydelig teknologisk sprang med moderne turbomotorer og forbedret effektivitet. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 1,5 dCi-dieselmotorene er spesielt holdbare. Større motorfeil har blitt sjeldne, og det var bare de tidlige 1,2 TCe-bensinmotorene som viste svakheter i registerkjeden. Det absolutte høydepunktet var 1,5 dCi med 110 hk - et teknisk mesterverk med variabel turboladergeometri som ga både kraft og effektivitet. Fra 2011 ble også elektrisk teknologi introdusert med Kangoo Z.E., en av de første serieproduserte elektriske varebilene.
Renault Kangoo bensinmotorer: Generasjon II (2008-2021)
Utvalget av bensinmotorer i Renault Kangoo ble fullstendig revidert og inkluderte moderne turbomotorer. 1.2 TCe var tilgjengelig med ulike effektnivåer fra 85 til 115 hk og erstattet de gamle sugemotorene. Disse mindre Renault Kangoo TCe-motorene viste seg å være betydelig mer økonomiske enn sine forgjengere, men hadde av og til problemer med registerkjeden hvis vedlikeholdet ble forsømt. 1,6-liters sugemotoren var fortsatt tilgjengelig som innstegsmotor med 87 hk, men ble avviklet i 2013. Renault Kangoo 1.2 TCe med 115 hk utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen, med god kraftutvikling og akseptabel driftssikkerhet med regelmessig vedlikehold.
Renault Kangoo dieselmotorer: Generasjon II (2008-2021)
Renault Kangoo 1.5 dCi (K9K) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 75 til 110 hk og ble ryggraden i serien. Alle Renault Kangoo-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med turbolader og, fra 2011, partikkelfilter. Renault Kangoo 1.5 dCi med 90 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,5-5,2 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for bedriftseiere og hyppige sjåfører. Den kraftige varianten med 110 hk bød på sportslige kjøreegenskaper, men hadde tidvis problemer med den variable turboladeren under ekstrem belastning.
Renault Kangoo med elektrisk drift: Generasjon II (2008-2021)
Fra 2011 ble Renault Kangoo Z.E. tilbudt med en 44 kW (60 hk) elektrisk motor. Denne hadde en rekkevidde på rundt 170 kilometer og var en av de første serieproduserte elektriske varebilene på markedet. Batteriet viste seg å ha lang levetid, men rekkevidden var fortsatt for kort for mange bruksområder.
Renault Kangoo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 bensin | 87 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Utdatert teknologi | Gjennomsnitt |
1,2 TCe | 85-115 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Tannkjede med dårlig vedlikehold | Bra |
1,5 dCi | 75-110 HK | 4,5-5,8 l/100 km | Svært robust (90 hk-varianten) | Meget god |
Kangoo Z.E. | 60 HK | 15-18 kWh/100 km | Lav rekkevidde | God |

Renault Kangoo-motorer: Generasjon III (2021-i dag)
Den nåværende generasjonen av Renault Kangoo baserer seg på toppmoderne motorteknologi og elektrifisering. Alle motorene er nå utstyrt med start-stopp-teknologi, og bensinmotorene har mild hybridstøtte. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er 1.3 TCe med 130 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Den nye generasjonen av Kangoo E-Tech lover en betydelig forbedret rekkevidde på over 300 kilometer og en batterilevetid på over 200 000 kilometer.
Renault Kangoo bensinmotorer: Generasjon III (2021-i dag)
Grunnlaget for Renault Kangoo-motorutvalget er den nye 1.3 TCe-motoren i to effektnivåer med 96 kW (130 hk) og 114 kW (155 hk). Begge Renault Kangoo-motorene har moderne teknologier som variabel ventilstyring og sylinderdeaktivering. Renault Kangoo 1.3 TCe med 130 hk regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Versjonen med 155 hk er kun tilgjengelig med automatgir og byr på sportslige kjøreegenskaper.
Renault Kangoo dieselmotorer: Generasjon III (2021-i dag)
En enkelt Renault Kangoo 1.5 dCi-motor (K9K) med 70 kW (95 hk) er tilgjengelig og viderefører tradisjonen med pålitelige Renault Kangoo-dieselmotorer. Denne motoren har moderne SCR-teknologi og oppfyller Euro 6d-standarden. Den velprøvde 1,5 dCi-motoren er i ferd med å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen, selv om effekten er begrenset for enkelte bruksområder.
Renault Kangoo med elektrisk drift: Generasjon III (2021-i dag)
Nye Renault Kangoo E-Tech Electric har en 90 kW (122 hk) elektrisk motor med et 45 kWh batteri og en rekkevidde på opptil 300 kilometer. Denne Renault Kangoo Electric kombinerer høy effektivitet med praktiske egenskaper i hverdagen og er mye mer teknisk avansert enn forgjengeren.
Renault Kangoo motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,3 TCe | 130-155 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,5 dCi | 95 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Robust, velprøvd | Veldig bra |
Kangoo E-Tech | 122 HK | 18-22 kWh/100 km | Høye innkjøpskostnader | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Renault Kangoo-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Kangoo-motorene viser tydelig endringen fra enkle, men robuste motorer til moderne, effektive drivverk. Mens dieselmotorene i Renault Kangoo har vært pålitelige gjennom alle generasjoner, har bensinmotorene blitt betydelig forbedret for hver generasjon. Den nye tredjegenerasjons elektriske teknologien er et lovende alternativ for miljøbevisste sjåfører og profesjonelle i urbane områder.
- Beste Renault Kangoo bensinmotor:
Renault Kangoo 1.3 TCe (130 hk, generasjon III) kombinerer avansert teknologi med høy effektivitet og fremragende driftssikkerhet.
- Beste Renault Kangoo dieselmotor:
Renault Kangoo 1,5 dCi (90 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Renault Kangoo med elektrisk drift:
Renault Kangoo E-Tech Electric (122 hk, generasjon III) med sin lange rekkevidde på opptil 300 km og lave driftskostnader.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Renault Kangoo tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.