Innholdsfortegnelse
Fiat 500-motorer
Siden Fiat 500 ble reintrodusert i 2007, har den blitt et ikon for den moderne småbilen, med et kompakt, men variert utvalg av motorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Fiat 500-motorene gjenspeiler overgangen fra klassiske bensinmotorer til moderne turbomotorer og full elektrifisering.

Fiat 500 generasjon I (2007-2015)
Den første generasjonen av den moderne Fiat 500 var en hyllest til den klassiske originalen fra 1957 og kjennetegnes av enkle, men robuste motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype og vedlikehold: Mens de velprøvde 1.2 Fire-bensinmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 200 000 til 300 000 kilometer, begynte de tidlige 1.4 T-Jet-turbomotorene å vise tegn til slitasje mellom 80 000 og 120 000 kilometer. Skader på motoren var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt, spesielt på turbomotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,4 T-Jet med 135 hk i Abarth 500, som ble uunnværlig for tuningentusiaster til tross for sin sårbarhet. Dieselmotorene viste seg å være spesielt slitesterke og økonomiske, men var mindre populære på grunn av sin stille gange.
Fiat 500 bensinmotorer: Generasjon I (2007-2015)
Fiat 500s bensinmotorutvalg var hovedsakelig basert på de velprøvde Fire-motorene. 1.2 Fire med 8V var tilgjengelig som innstegsmotor med 51 kW (69 hk) og senere også som en 16V-variant med 80 hk. Disse Fiat 500-motorene ble ansett som de mest driftssikre i hele generasjonen, men hadde moderate ytelser og høyt drivstofforbruk ved motorveihastigheter. Den kraftigste bensinmotoren i Fiat 500 var 1,4 T-Jet med 74 kW (100 hk) i normalversjonen og 99 kW (135 hk) i Abarth 500. Disse Fiat 500-turbomotorene ga betydelig mer kjøreglede, men var utsatt for skader på turboladeren, problemer med tennspolen og økt oljeforbruk under sportslig kjøring.
Fiat 500 dieselmotorer: Generasjon I (2007-2015)
Den eneste dieselmotoren i Fiat 500 var 1,3 MultiJet med 55 kW (75 hk), som viste seg å være overraskende pålitelig og økonomisk. Denne Fiat 500-dieselmotoren var basert på den velprøvde MultiJet-teknologien og hadde et testforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km. Typiske problemer var begrenset til sporadiske blokkeringer av partikkelfilteret ved hovedsakelig bykjøring og støyen som er typisk for dieselmotorer i småbiler. 1.3 MultiJet utviklet seg til å bli den mest økonomiske og pålitelige motoren i den første generasjonen.
Fiat 500-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 Fire 8V | 69 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Moderat ytelse, høyt forbruk | Bra |
1,2 Fire 16V | 80 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Lavt dreiemoment | Bra |
1,4 T-Jet | 100-135 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Turbolader, tennspoler, oljeforbruk | Moderat |
1,3 MultiJet | 75 HK | 3,8-4,2 l/100 km | Partikkelfilter, støyutvikling | Meget bra |

Fiat 500 generasjon II (2015-2023)
Den andre generasjonen av Fiat 500 markerte en betydelig modernisering av motorutvalget med nye TwinAir-motorer og reviderte turbomotorer. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen gå mellom 180 000 og 250 000 kilometer, og 1,2 Fire-motorene anses fortsatt som spesielt holdbare. De revolusjonerende tosylindrede TwinAir-motorene viste seg å være tekniske mesterverk med eksepsjonell effektivitet, men også vedlikeholdskrevende. Det absolutte høydepunktet var 1.4 T-Jet Abarth med opptil 180 hk, som kombinerte sportslige ytelser med akseptabel driftssikkerhet. For første gang ble det også tilbudt en naturgassmotor, som viste seg å være spesielt miljøvennlig og kostnadseffektiv.
Fiat 500 bensinmotorer: Generasjon II (2015-2023)
Utvalget av bensinmotorer i Fiat 500 ble utvidet med de innovative TwinAir-motorene. 0,9 TwinAir var tilgjengelig med 63 kW (85 hk) og senere også med 77 kW (105 hk). Disse tosylindrede turbomotorene i Fiat 500 hadde eksepsjonell effektivitet og en karakteristisk lyd, men var utsatt for problemer med timingkjeden, turboladeren og tennspolene. Den velprøvde 1.2 Fire forble et pålitelig alternativ. For sportslige førere ble 1.4 T-Jet videreutviklet og tilbød ytelser på 145 til 180 hk i Abarth 595 og 695. Disse Fiat 500 Abarth-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, men krevde fortsatt hyppig vedlikehold og motorolje av høy kvalitet.
Fiat 500 dieselmotorer: Generasjon II (2015-2023)
1.3 MultiJet ble revidert og var nå tilgjengelig med 70 kW (95 hk). Denne moderniserte Fiat 500-dieselmotoren oppfylte Euro 6-normen og var enda mer effektiv med et testforbruk på bare 3,5-4,0 liter per 100 km. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå, bare det mer komplekse eksosrensesystemet med SCR-katalysator økte vedlikeholdskostnadene noe.
Fiat 500 med naturgassdrift: Generasjon II (2015-2023)
En spesiell egenskap var 0.9 TwinAir Natural Power med 59 kW (80 hk), som kunne gå på både naturgass og bensin. Denne naturgassmotoren i Fiat 500 hadde ekstremt lave driftskostnader og utslipp, men ble ikke særlig utbredt på grunn av den begrensede infrastrukturen for bensinstasjoner.
Fiat 500-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 Fire | 69 HK | 5,9-6,4 l/100 km | Moderat ytelse | God |
0,9 TwinAir | 85-105 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Tannkjede, turbolader, tennspoler | Middels |
1,4 T-Jet Abarth | 145-180 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Vedlikeholdskrevende, krever høy oljekvalitet | Bra |
1.3 MultiJet | 95 HK | 3,5-4,0 l/100 km | SCR-katalysator, kompleks | Meget bra |
0,9 TwinAir CNG | 80 HK | 2,9 kg/100 km | Infrastruktur for fyllestasjoner | God |

Fiat 500 generasjon III (2020-i dag)
Den nåværende Fiat 500-generasjonen markerer det radikale skiftet mot full elektrifisering og representerer en fullstendig reorientering av merket. Som ren elbil tilbyr nye Fiat 500 ulike batteri- og ytelsesvarianter som muliggjør rekkevidder på 190 til 320 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2020, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser solid utførelse og pålitelig teknologi. Toppmotoren er den 87 kW (118 hk) sterke elmotoren med et batteri på 42 kWh, som kombinerer sportslig ytelse med høy effektivitet. Batteriteknologien lover en levetid på over 200 000 kilometer, og batteriet beholder minst 70 % av sin opprinnelige kapasitet etter 8 år.
Fiat 500 elektriske motorer: Generasjon III (2020-i dag)
To elektriske motorer med 70 kW (95 hk) og 87 kW (118 hk) danner grunnlaget for Fiat 500-motorserien. Den minste Fiat 500-elmotoren er kombinert med et batteri på 23,8 kWh og gir en rekkevidde på opptil 190 kilometer. Denne varianten er ideell for bytrafikk og imponerer med lave driftskostnader. Den kraftigere Fiat 500-elmotoren med 87 kW (118 hk) og 42 kWh batteri oppnår en rekkevidde på opptil 320 kilometer og er i ferd med å bli den mest allsidige motoren i denne generasjonen. Begge variantene har en jevn kraftutvikling og har så langt vært uten større problemer i serieproduksjonen.
Fiat 500 ladeteknologi: Generasjon III (2020-i dag)
Alle Fiat 500-elbilmodellene støtter AC-lading med opptil 11 kW og DC-hurtiglading med opptil 85 kW. Ladetiden fra 10 til 80 % er rundt 35 minutter for hurtiglading. Batteriteknologien er basert på moderne litium-ion-celler med aktiv temperaturkontroll, noe som lover lang levetid.
Fiat 500-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
Elektrisk motor 23,8 kWh | 95 HK | 14,9 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | God |
Elektrisk motor 42 kWh | 118 HK | 14,7 kWh/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |

Historiske generasjoner Fiat 500 (1957-1975)
De opprinnelige Fiat 500-generasjonene fra 1957 til 1975 kjennetegnet en hel epoke innen bilindustrien og regnes i dag som klassikere. Den første Fiat 500 (1957-1960) var utstyrt med en tosylindret motor på 479 cc med 13 hk, som senere ble økt til 15 hk. Andre generasjon Fiat 500 D (1960-1965) fikk en revidert motor på 499,5 cm3 med 17,5 hk, mens tredje generasjon Fiat 500 F (1965-1972) var utstyrt med en modernisert motor på 499,5 cm3 med 18 hk. Den siste modellen var Fiat 500 R (1972-1975) med en motor på 594 cm3 og 23 hk. Disse historiske Fiat 500-motorene var ekstremt økonomiske med et drivstofforbruk på bare 4,5-5,5 liter per 100 km, men de var også tilsvarende underdrevne. Ved riktig vedlikehold var driftssikkerheten svært høy, og typiske problemer var begrenset til forgasserproblemer og rustskader på karosseriet. Den beste motoren i de historiske generasjonene var 594 cc-motoren i Fiat 500 R, som hadde den beste kombinasjonen av ytelse og driftssikkerhet.
Historisk Fiat 500-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
479 cc tosylindret (1957-1960) | 13-15 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Forgasser, svært svak | Gjennomsnitt |
499,5 cc tosylindret D (1960-1965) | 17,5 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Forgasser, moderat effekt | Bra |
499,5 cc tosylindret F (1965-1972) | 18 HK | 5,0-5,5 l/100 km | Forgasser, rust i karosseriet | Bra |
594 cc tosylindret R (1972-1975) | 23 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Beste historiske variant | Meget bra |

Konklusjon: De beste Fiat 500-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Fiat 500-motorene viser en fascinerende reise fra enkle tosylindrede motorer til moderne turbomotorer og fullstendig elektrifisering. Mens de klassiske Fire-motorene forble pålitelige gjennom alle generasjoner, slet de innovative TwinAir-motorene med de typiske barnesykdommene til moderne downsizing-teknologi. Den nye elektrifiseringen av tredje generasjon lover en vedlikeholdsfri og miljøvennlig fremtid for Fiat 500.
- Beste Fiat 500-bensinmotor:
1,2 Fire (69-80 hk, generasjon I og II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, lave vedlikeholdskostnader og tilstrekkelig hverdagsbruk.
- Beste Fiat 500 dieselmotor:
1.3 MultiJet (75-95 hk, generasjon I og II) imponerer med eksepsjonell økonomi, høy driftssikkerhet og lave driftskostnader.
- Beste elektriske motor i Fiat 500:
Den 87 kW sterke elmotoren med 42 kWh batteri (generasjon III) kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet og lover mobilitet med lite vedlikehold.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Fiat 500 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.