Ford Transit Connect-motorer
Siden 2002 har Ford Transit Connect etablert seg som en spesialist på kompakte nyttekjøretøy på det europeiske markedet, og har gjennomgått en bemerkelsesverdig utvikling når det gjelder motorer. I løpet av tre generasjoner har Ford utviklet et variert utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til moderne EcoBlue-motorer. Den teknologiske utviklingen gjenspeiler overgangen fra Euro 3-standarder til dagens Euro 6d-TEMP-standarder.
Ford Transit Connect-motorer - Første generasjon med Duratorq-TDCi (2002-2013)

Den første generasjonen av Transit Connect preget det kompakte nyttekjøretøysegmentet i over ti år og etablerte seg som en pålitelig arbeidspartner med en typisk kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 220 000 kilometer, og turbolader og innsprøytningssystem er de vanligste slitasjedelene. 1,8 TDCi med 90 hk regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen og kombinerer robusthet med akseptabelt drivstofforbruk. Duratorq TDCi-teknologien var avansert for sin tid, men slet med typiske barnesykdommer som problemer med partikkelfilteret fra 2006 og utover. I en markedssammenligning plasserte Transit Connect seg mellom den mindre Citroën Berlingo og den større VW Caddy.
Ford Transit Connect TDCi-dieselmotorer første generasjon (2002-2013)
Dieselmotorene i den første generasjonen var utelukkende basert på Duratorq TDCi-teknologi med common rail-innsprøytning. Tilgjengelig var 1,8 TDCi med 75 hk (BHDB), 90 hk (RWPA/RWPB) og 110 hk (RWPC) og, fra 2009, den mer moderne 1,6 TDCi med 75 hk (HHJB), 90 hk (HHJC) og 95 hk (HHJD). 1,8 TDCi med 90 hk viste seg å være det optimale kompromisset mellom ytelse og driftssikkerhet, mens varianten med 110 hk ofte hadde problemer med turboladeren etter 150 000 kilometer. Typiske svakheter ved alle TDCi-motorene er tilstoppede partikkelfiltre på korte turer fra 80 000 kilometer, defekte glødeplugger etter 120 000 kilometer og problemer med høytrykkspumpen fra 180 000 kilometer. 1,6-liters motorene krevde generelt mindre vedlikehold, men oppnådde sjelden samme levetid som de robuste 1,8-liters motorene.
Ford Transit Connect bensinmotorer første generasjon (2002-2013)
Bensinmotorene spilte en underordnet rolle i den første generasjonen, og var begrenset til noen få markeder. I hovedsak var det 1,8-liters Duratec HE med 120 hk (CGBA), som kjennetegnes av et moderat drivstofforbruk på rundt 8,5 liter per 100 kilometer, som ble tilbudt. Denne motoren viste seg å være bunnsolid, men ikke særlig spennende når det gjaldt kraftutvikling. Av og til var det problemer med tennspolefeil etter 100 000 kilometer og termostatfeil etter 150 000 kilometer. Bensinversjonene oppnådde vanligvis kjørelengder på mellom 200 000 og 280 000 kilometer, men forble upopulære blant håndverkere på grunn av det høyere drivstofforbruket.
Motor |
Effekt (hk) |
Drivstofforbruk (l/100 km) |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,8 TDCi 75 hk |
75 |
6,2 |
Turbolader fra 200 000 km |
Bra |
1,8 TDCi 90 hk |
90 |
6,4 |
Partikkelfilter, glødeplugger |
Meget bra |
1,8 TDCi 110 hk |
110 |
6,8 |
Turbolader fra 150 000 km |
Gjennomsnittlig |
1,6 TDCi 75 hk |
75 |
5,9 |
Høytrykkspumpe fra 180 000 km |
God |
1,6 TDCi 90 hk |
90 |
6,1 |
DPF-tilstopping på korte turer |
Bra |
1,8 Duratec-HE |
120 |
8,5 |
Tenningsspoler, termostat |
Gjennomsnittlig |
Ford Transit Connect-motorer - andre generasjon med EcoBlue-debut (2013-2021)

Den andre generasjonen markerte et teknologisk sprang med introduksjonen av EcoBlue-dieselteknologien fra 2018, og nådde nye benchmarks med kjørelengder på 300 000 til 400 000 kilometer. Vedlikeholdskrevende reparasjoner ble flyttet til 220 000 til 260 000 kilometer, med AdBlue-systemene som ga nye utfordringer. 1,5 EcoBlue med 100 hk har etablert seg som referanse i sin klasse og imponerer med sin effektivitet og holdbarhet. Overgangsfasen fra Euro 5 til Euro 6 førte med seg mer komplekse eksosrensesystemer, men disse påvirket ikke påliteligheten i vesentlig grad. Sammenlignet med konkurrenter som Renault Kangoo eller Peugeot Partner, tilbyr Ford mer moderne motorteknologi med sammenlignbar robusthet.
Ford Transit Connect TDCi-dieselmotorer andre generasjon (2013-2018)
De første årene av andre generasjon fortsatte å basere seg på den velprøvde TDCi-teknologien, men med forbedrede Euro 6-utslippsstandarder. Tilgjengelig var 1,6 TDCi med 75 hk (XQDA), 95 hk (XQDB) og 115 hk (XQDC), samt den kraftige 1,5 TDCi med 120 hk (XWDA). Disse motorene har for første gang integrerte AdBlue-systemer og optimalisert partikkelfilterteknologi. 1,6 TDCi med 95 hk hadde det beste forholdet mellom ytelse og drivstofforbruk med 5,8 liter per 100 kilometer. AdBlue-pumper viste seg å være problematiske fra 120 000 kilometer og tilstoppede EGR-ventiler etter 150 000 kilometer. Varianten med 115 hk hadde turboladerproblemer fra 180 000 kilometer, mens 1,5-litersmotoren med 120 hk imponerte med jevn gange og god trekkraft.
Ford Transit Connect EcoBlue dieselmotorer andre generasjon (2018-2021)
Med EcoBlue-teknologien revolusjonerte Ford dieselmotorene i Transit Connect i 2018 og introduserte en helt ny 1,5-liters serie. Effektnivåer på 75 hk (XWDB), 100 hk (XWDC) og 120 hk (XWDD) ble tilbudt, med optimalisert forbrenning og redusert friksjon. 1.5 EcoBlue med 100 hk etablerte seg raskt som en bestselger, med et drivstofforbruk på bare 5,2 liter og utmerket driftssikkerhet på lang sikt. EcoBlue-motorene har betydelig færre problemer med partikkelfilter og oppnår lengre vedlikeholdsintervaller på 20 000 kilometer. Svakhetene er hovedsakelig begrenset til AdBlue-sensorene etter 100 000 kilometer og sporadiske programvareoppdateringer for motorstyringen. 120 hk-versjonen byr på imponerende kjøreegenskaper med bare litt høyere drivstofforbruk.
Ford Transit Connect EcoBoost-bensinmotorer andre generasjon (2013-2021)
EcoBoost-bensinmotorene utvidet utvalget fra 2013 og brakte moderne turboteknologi til segmentet. 1.0 EcoBoost var hovedsakelig tilgjengelig med 100 hk (M1DA) og 125 hk (M2DA), som skilte seg ut med sin karakteristiske tresylindrede lyd. Disse motorene imponerte med sine livlige ytelser og et drivstofforbruk på rundt 6,8 liter, men hadde typiske problemer med turbobensinmotorer. Hyppige feil gjaldt tennspoler fra 80 000 kilometer, slitasje på turboladeren etter 150 000 kilometer og problemer med registerkjeden fra 120 000 kilometer. 1.0 EcoBoost med 100 hk ga det beste forholdet mellom pris og ytelse, mens 125 hk-versjonen var skuffende på grunn av sin større mottakelighet for reparasjoner. For de som kjører ofte, var dieselversjonene fortsatt det mest økonomiske valget.
Motor |
Effekt (hk) |
Drivstofforbruk (l/100 km) |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,6 TDCi 75 hk |
75 |
6,0 |
AdBlue-pumpe, EGR-ventil |
God |
1,6 TDCi 95 hk |
95 |
5,8 |
AdBlue-system fra 120 000 km |
Meget bra |
1,6 TDCi 115 hk |
115 |
6,2 |
Turbolader fra 180 000 km |
Gjennomsnittlig |
1,5 TDCi 120 hk |
120 |
6,1 |
EGR-ventil, partikkelfilter |
God |
1,5 EcoBlue 75 hk |
75 |
5,4 |
AdBlue-sensorer |
Bra |
1,5 EcoBlue 100 hk |
100 |
5,2 |
Svært få problemer |
Meget bra |
1,5 EcoBlue 120 hk |
120 |
5,6 |
AdBlue-sensorer fra 100 000 km |
Meget bra |
1,0 EcoBoost 100 hk |
100 |
6,8 |
Tennspoler, timingkjede |
Gjennomsnittlig |
1,0 EcoBoost 125 hk |
125 |
7,2 |
Turbolader fra 150 000 km |
Moderat |
Ford Transit Connect-motorer - tredje generasjon med mHEV-teknologi (2021-i dag)

Den nåværende tredje generasjonen av Transit Connect baserer seg konsekvent på elektrifiserte drivlinjer og representerer Fords strategi for å redusere utslippene i nyttekjøretøysegmentet. De første langtidserfaringene viser en kjørelengde på over 350 000 kilometer, og mHEV-systemene medfører ytterligere kompleksitet. 1.5 EcoBlue mHEV med 100 hk regnes som et teknologisk høydepunkt, og kombinerer velprøvd dieselteknologi med intelligent elektrifisering. 48-volts mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket og utslippene betydelig, men fører også med seg nye potensielle feilkilder. I en konkurransemessig sammenligning ligger Ford teknologisk foran tradisjonelle produsenter som Iveco og Fiat.
Ford Transit Connect EcoBlue mHEV dieselmotorer tredje generasjon (2021-i dag)
Den nåværende generasjonen av motorer er utelukkende basert på den videreutviklede EcoBlue-teknologien med 48-volts mildhybrid-støtte. 1.5 EcoBlue mHEV er tilgjengelig med 100 hk (XWDE) og 120 hk (XWDF), som suppleres av en integrert start-alternator. mHEV-systemet gjør det mulig å kjøre i konstant hastighet og hjelper til ved start, noe som reduserer drivstofforbruket med opptil 0,4 liter. 1.5 EcoBlue mHEV med 100 hk oppnår et drivstofforbruk på bare 4,9 liter og imponerer med sine raffinerte kjøreegenskaper. De første erfaringene viser sporadiske programvareproblemer med hybridsystemet etter 50 000 kilometer og sporadiske feil på 48-voltsbatteriet etter 80 000 kilometer. Grunnmotorene viser seg å være like driftssikre som sine forgjengere, mens elektrifiseringen kan medføre ekstra vedlikeholdsarbeid.
Ford Transit Connect elektrisk drevet tredje generasjon (2021-i dag)
Parallelt med mildhybriddieselmotorene tilbyr Ford Transit Connect som en helelektrisk E-Transit Connect, som bruker en elmotor på 83 kW (113 hk) med et dreiemoment på 290 Nm. Batteriet på 44,7 kWh gir en WLTP-rekkevidde på opptil 265 kilometer, med praktiske verdier på mellom 180 og 220 kilometer avhengig av last og kjørestil. Bilen støtter AC-lading med opptil 11 kW og DC-hurtiglading med 80 kW, slik at batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på 35 minutter. De første langtidserfaringene er fortsatt begrensede, men lignende elbiler fra Ford har vist god batterilevetid. Kompatibilitet med ladestasjoner og programvareoppdateringer kan vise seg å være problematisk, mens selve elmotoren anses som lite vedlikeholdskrevende.
Motor |
Effekt (hk) |
Forbruk/rekkevidde |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,5 EcoBlue mHEV 100 hk |
100 |
4,9 l/100 km |
48 V batteri, programvare |
Meget bra |
1,5 EcoBlue mHEV 120 hk |
120 |
5,1 l/100 km |
mHEV-system fra 50 000 km |
Meget bra |
Elektrisk motor |
113 |
265 km rekkevidde |
Ladesystem, programvare |
Bra |
Konklusjon: De beste Ford Transit Connect-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford Transit Connect-motorene gjenspeiler tre tiår med teknologisk fremgang, fra robuste TDCi-motorer til effektive EcoBlue-enheter og elektrifisert mHEV-teknologi. Serien imponerer over hele linjen med solid langsiktig pålitelighet og praktiske motoralternativer for kommersiell bruk.
- Beste bensinmotor i Ford Transit Connect:
1,8 Duratec-HE med 120 hk fra den første generasjonen er fortsatt den mest pålitelige bensinmotoren i serien, selv om EcoBoost-motorene tilbyr mer effekt.
- Beste Ford Transit Connect dieselmotor:
1,5 EcoBlue med 100 hk fra andre generasjon etablerer seg som referanse takket være optimalt drivstofforbruk, høy driftssikkerhet og moderne eksosgassrensing.
- Den mest moderne Ford Transit Connect-motoren:
1,5 EcoBlue mHEV med 100 hk representerer fremtidens drivverk for nyttekjøretøy og kombinerer velprøvd dieselteknologi med intelligent elektrifisering.
Du kan finne passende reservedeler og vedlikeholdskomponenter til alle Ford Transit Connect-motorer hos AUTODOC til gunstige priser.