Innholdsfortegnelse
VW Golf 4-motorer
VW Golf 4 ble introdusert i 1997 og markerte et avgjørende vendepunkt i Golf-historien med overgangen til mer moderne motorteknologi. Den fjerde generasjonen bød på et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige VR6-motorer, og viste allerede de første tegnene på den senere TSI- og TDI-teknologien.

VW Golf 4-motorer (1997-2003)
VW Golf 4-generasjonen satte nye standarder når det gjaldt byggekvalitet og motorutvalg, der påliteligheten i stor grad var avhengig av den valgte motorenheten. Mens de velprøvde sugemotorene, som 1,6-literen, lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer, viste de første turbodieselmotorene typiske tegn på slitasje på innsprøytningspumpen og turboladeren allerede mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Større reparasjoner var som regel påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og automatgirkassene fikk ofte problemer tidligere enn de robuste manuelle girkassene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 TDI med 110 hk (ASZ-motor fra 2000), som kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte, og som regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene.
VW Golf 4 bensinmotorer (1997-2003)
VW Golf 4 bensinmotorutvalget omfattet et bredt utvalg av sugemotorer. Det startet med 1,4-liters motoren i ulike effektnivåer fra 55 kW (75 hk) til 74 kW (100 hk), der AHW-motoren med 75 hk ble ansett som spesielt pålitelig. Den populære 1,6-literen (AEH/APF) med 74 kW (100 hk) utviklet seg til å bli ryggraden i serien og imponerte med sin holdbarhet og lave vedlikeholdskostnader. 2,0-litersmotoren (APK) med 85 kW (115 hk) leverte mer effekt, men var mer utsatt for oljeforbruk. Høydepunktet blant VW Golf 4-bensinmotorene var utvilsomt 2,8 VR6 med 150 kW (204 hk), som imponerte med sin karakteristiske lyd og kraftige akselerasjon, men som også hadde det høyeste drivstofforbruket.
VW Golf 4 dieselmotorer (1997-2003)
VW Golf 4-dieselmotorene ble dominert av 1,9 TDI-familien med ulike ytelsesnivåer. Innstegsmodellen var 1,9 SDI (sugediesel) med 50 kW (68 hk), som var økonomisk, men undermotorisert. De virkelige stjernene var 1.9 TDI-motorene: ALH-motoren med 66 kW (90 hk) (1997-2000) ble ansett for å være svært robust, men ble erstattet av den mer moderne AGR-motoren med 81 kW (110 hk). Fra 2000 kom den legendariske ASZ-motoren med 96 kW (130 hk), som regnes som en av de beste TDI-motorene noensinne. Disse VW Golf 4 TDI-motorene hadde pumpe-dyseinnsprøytning, og med riktig vedlikehold nådde de lett 400 000 til 500 000 kilometer. Typiske svakheter var innsprøytningspumpen etter ca. 200 000 kilometer og sporadiske skader på turboladeren som følge av forsømt vedlikehold.
VW Golf 4-motorer med høy ytelse (1997-2003)
For sportslige førere tilbød VW Golf 4 R32 den første VR6-motoren med et slagvolum på 3,2 liter og 177 kW (241 hk). Denne BFH-motoren var teknisk moden, men tørst og vedlikeholdskrevende. Golf GTI 1,8T med 110 kW (150 hk) til 132 kW (180 hk) innledet turbobensin-æraen, men led av typiske problemer som oljeslamdannelse og skader på turboladeren ved feilaktig vedlikehold.
VW Golf 4-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 75-100 HK | 75-100 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Svært robust, lite kraft | Meget god |
1,6 | 100 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Velprøvd, holdbar | Meget god |
2,0 | 115 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Sporadisk oljeforbruk | Bra |
1,8T GTI | 150-180 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Oljeslam, turbolader | Moderat |
2,8 VR6 | 204 HK | 10,5-11,8 l/100 km | Høyt forbruk, kompleks | Gjennomsnittlig |
3,2 R32 | 241 HK | 11,5-13,0 l/100 km | Svært tørst, krever mye vedlikehold | Moderat |
1,9 SDI | 68 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Underdrevet, støyende | Middels |
1,9 TDI 90 HK | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Innsprøytningspumpe etter 200 000 km | Bra |
1,9 TDI 110 HK | 110 HK | 4,7-5,2 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
1.9 TDI 130 HK | 130 HK | 5,0-5,5 l/100 km | Legendarisk pålitelighet | Meget god |

Konklusjon: De beste VW Golf 4-motorene
VW Golf 4 etablerte mange motorkonsepter som fortsatt er i bruk i dag, med TDI-dieselmotorene som de mest pålitelige enhetene i denne generasjonen. Bensinmotorene demonstrerte allerede de typiske Volkswagen-dydene som lang levetid i sugemotorene, mens de første turbomotorene fortsatt hadde barnesykdommer. Det er spesielt bemerkelsesverdig at mange VW Golf 4-motorer fortsatt går problemfritt i dag og er høyt verdsatt som bruktbiler.
- Beste VW Golf 4 bensinmotor:
1,6-literen med 100 hk (AEH/APF) kombinerer pålitelighet, moderate ytelser og lave driftskostnader på en optimal måte, og regnes som en av Volkswagens beste sugemotorer.
- Beste dieselmotor i VW Golf 4:
1,9 TDI med 130 hk (ASZ-motor) er legendarisk for sin holdbarhet, økonomi og balanserte kraftutvikling - en motor som med letthet klarer over 400 000 kilometer.
- Beste sportsmotor i VW Golf 4:
2,8 VR6 med 204 hk byr på unik lyd og kraftfulle ytelser, men krever riktig vedlikehold og drivstoffbudsjett.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Golf 4 generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.