Innholdsfortegnelse
Fiat Bravo-motorer
Siden lanseringen i 1995 har Fiat Bravo etablert seg som en populær kompaktbil og har gått gjennom tre generasjoner med et variert utvalg av motorer. Hver generasjon har brakt med seg teknologiske nyvinninger og ulike styrker og svakheter, med Fiat Bravo-motorer som spenner fra klassiske sugemotorer til moderne turbomotorer med direkte innsprøytning.

Fiat Bravo generasjon I (1995-2001)
Den første Fiat Bravo-generasjonen var en pionerperiode for Fiat i kompaktbilsegmentet og var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,9 TD-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde de tidlige bensinmotorene ofte større reparasjoner av ventiler eller topplokkpakninger mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,8 GT med 113 hk, som kombinerte kraft, driftssikkerhet og sportslige kjøreegenskaper på en optimal måte. Denne generasjonen konkurrerte med suksess med VW Golf III og Opel Astra F og etablerte Fiat som en seriøs konkurrent i kompaktsegmentet.
Fiat Bravo bensinmotorer: Generasjon I (1995-2001)
Fiat Bravo-bensinmotorutvalget besto av ulike sugemotorer fra 1,4 til 2,0 liter. Innstegsmotoren var en 1,4 12V med 80 hk, etterfulgt av 1,6 16V med 103 hk. Den kraftigste var 2.0 20V HGT med 154 hk, selv om den ble solgt sjeldnere. Disse Fiat Bravo-motorene led av typiske problemer på 1990-tallet: slitasje på ventilstyrene, tidvis problemer med topplokkpakningen og rustutsatte eksosanlegg. 1.8 GT med 113 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen og hadde en utmerket balanse mellom ytelse og holdbarhet.
Fiat Bravo dieselmotorer: Generasjon I (1995-2001)
Fiat Bravo-dieselmotorene ble dominert av 1.9 TD med ulike effektnivåer fra 75 til 105 hk. 1.9 TD med 75 hk var innstegsdieselen, mens 100 hk-varianten ble ansett for å være spesielt slitesterk. Disse Fiat Bravo-dieselmotorene var ennå ikke utstyrt med direkte innsprøytning eller turbolader, noe som gjorde dem mer støyende, men også mer robuste. 1.9 TD med 100 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 1997 og utover med en forbedret innsprøytningspumpe, viste seg å være svært slitesterke og økonomiske.
Fiat Bravo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,4 12V | 80 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Ventilføringer, topplokkpakning | Gjennomsnitt |
1,6 16V | 103 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Ventilslitasje, eksosanlegg | Bra |
1,8 GT | 113 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Svært robust, få problemer | Meget bra |
2,0 20V HGT | 154 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Moderat |
1,9 TD | 75-105 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Høylytt, men svært robust | Meget god |

Fiat Bravo generasjon II (2007-2014)
Den andre generasjonen Fiat Bravo markerte et betydelig teknologisk sprang med moderne common rail-dieselmotorer og turbobensinmotorer. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og 1,6 MultiJet-dieselmotorene med 105 hk regnes som spesielt holdbare. Større motorhavarier har blitt sjeldnere, og det er bare de tidlige 1.4 T-Jet bensinmotorene som har vist svakheter i styringskjeden. Det absolutte høydepunktet var 1.9 MultiJet med 150 hk - en kraftig dieselmotor med svært god gangkultur og høy virkningsgrad. Denne generasjonen posisjonerte seg med suksess mot VW Golf V/VI og Ford Focus II.
Fiat Bravo bensinmotorer: Generasjon II (2007-2014)
Fiat Bravo-bensinmotorutvalget startet med 1.4 16V sugemotor (90 hk) som innstegsmotor. Høydepunktet var 1.4 T-Jet med 120 eller 150 hk, Fiats første turbobensinmotor i dette segmentet. Disse Fiat Bravo T-Jet-motorene hadde imponerende ytelser, men led av problemer med registerkjeden og tidvis skader på turboladeren. 1,4 16V sugemotoren viste seg å være mye mer pålitelig, men hadde mindre effekt. For sportslige sjåfører kom senere 1.4 MultiAir med variabel ventilstyring og 140 hk, som imidlertid var komplisert og vedlikeholdskrevende.
Fiat Bravo dieselmotorer: Generasjon II (2007-2014)
Fiat Bravo 1.6 MultiJet (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 90 til 120 hk. Det fantes også en kraftigere 1.9 MultiJet med 120 eller 150 hk. Alle Fiat Bravo-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med partikkelfilter. Fiat Bravo 1.6 MultiJet med 105 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for de som kjører mye. 1.9 MultiJet med 150 hk tilbød mer kraft, men var mer utsatt for problemer med eksosresirkulering.
Fiat Bravo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Få problemer, robust | Bra |
1,4 T-Jet | 120-150 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
1,4 MultiAir | 140 HK | 6,9-7,8 l/100 km | Kompleks, ventilstyring | Middels |
1,6 MultiJet | 90-120 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust (105 hk-variant) | Meget god |
1,9 MultiJet | 120-150 HK | 4,8-5,4 l/100 km | EGR-ventil, DPF-problemer | Bra |

Fiat Bravo generasjon III (2014-2019)
Den tredje og siste Fiat Bravo-generasjonen var mer en ansiktsløftning enn en helt ny generasjon, og fokuserte på velprøvd teknologi. Motorutvalget ble strømlinjeformet og fokuserte på de mest vellykkede motorene fra forrige generasjon. De fleste motorene kan gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de reviderte MultiJet-dieselmotorene anses for å være spesielt modne. Toppmotoren var den reviderte 1,6 MultiJet med 120 hk, som imponerte med forbedret innsprøytning og optimalisert eksosetterbehandling. Denne generasjonen måtte hevde seg mot sterk konkurranse fra VW Golf VII og Ford Focus III, men klarte å score med attraktive priser.
Fiat Bravo bensinmotorer: Generasjon III (2014-2019)
Utvalget av bensinmotorer i Fiat Bravo ble redusert til noen få, velprøvde motorer. 1.4 16V med 90 hk forble en pålitelig innstegsmotor. 1.4 T-Jet ble revidert og var nå bare tilgjengelig med 120 hk, men fortsatte å ha de velkjente svakhetene med timingkjeden. 1,4 MultiAir Turbo med 170 hk var ny, men ble sjelden solgt og viste seg å være problematisk. Den beste Fiat Bravo-bensinmotoren i denne generasjonen forble den velprøvde 1.4 16V sugemotoren med sin høye driftssikkerhet og lave vedlikeholdskostnader.
Fiat Bravo dieselmotorer: Generasjon III (2014-2019)
Fiat Bravo-dieselmotorutvalget fokuserte på den velprøvde 1.6 MultiJet i ulike effektnivåer fra 90 til 120 hk. 1.9 MultiJet ble avviklet. Alle Fiat Bravo-dieselmotorene oppfylte Euro 6-utslippsstandarden og hadde forbedrede partikkelfiltre. Fiat Bravo 1.6 MultiJet med 120 hk ble høydepunktet i dieselevolusjonen, med utmerkede kjøreegenskaper og et lavt drivstofforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km. Påliteligheten nådde nye høyder, med bare sporadiske problemer med AdBlue-systemet som skjemmet bildet.
Fiat Bravo-motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Svært robust, velprøvd | Veldig bra |
1,4 T-Jet | 120 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Tannkjede, revidert, men fortsatt sårbar | Gjennomsnittlig |
1,4 MultiAir Turbo | 170 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Problematisk |
1,6 MultiJet | 90-120 HK | 3,8-4,5 l/100 km | AdBlue-system, ellers svært robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Fiat Bravo-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Fiat Bravo-motorene viser tydelig Fiats fremskritt innen motorteknologi. Mens de første generasjonene fortsatt baserte seg på velprøvd, enkel teknologi, introduserte de senere generasjonene moderne turbo- og common rail-teknologi. Fiat Bravo-dieselmotorene viste seg å være spesielt pålitelige og økonomiske i alle generasjoner, mens bensinmotorene også ble mer sårbare etter hvert som de ble mer komplekse.
- Beste Fiat Bravo-bensinmotor:
Fiat Bravo 1.8 GT (113 hk, generasjon I) kombinerer den klassiske sugemotorens driftssikkerhet med sportslige ytelser og har vist seg å være den mest slitesterke bensinmotoren av alle generasjoner.
- Beste Fiat Bravo dieselmotor:
Fiat Bravo 1.6 MultiJet (120 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og moderne utslippsstandarder med utmerkede kjøreegenskaper.
- Mest pålitelige Fiat Bravo-motor:
Fiat Bravo 1.9 TD (100 hk, generasjon I) med sin enkle, men robuste teknologi oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer.
For vedlikehold og reservedeler til alle Fiat Bravo-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.