Innholdsfortegnelse
Land Rover Range Rover Evoque-motorer
Land Rover Range Rover Evoque har etablert seg som en stilskapende premium kompakt SUV siden lanseringen i 2011, og tilbyr et sofistikert Range Rover Evoque-motorutvalg gjennom to generasjoner. Fra innledende pålitelighetsproblemer til moderne mildhybridsystemer - den teknologiske utviklingen av drivlinjene gjenspeiler merkets forvandling.

Land Rover Range Rover Evoque generasjon I (2011-2019)
Den første Range Rover Evoque-generasjonen var preget av et dristig designspråk og innledende barnesykdommer, noe som var spesielt merkbart i motorene. Forventningene til kjørelengde varierte betraktelig: Mens velholdte 2.2 TD4-dieselmotorer lett kunne nå 250 000 til 300 000 kilometer, viste de tidlige 2.0 Si4-bensinmotorene de første store problemene mellom 80 000 og 120 000 kilometer. Typiske reparasjonsintervaller for kritiske komponenter lå på mellom 100 000 og 150 000 kilometer, og det var særlig timingkjeder, turboladere og den beryktede 9-trinns automatgirkassen som krevde oppmerksomhet. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TD4 med 180 hk fra de senere modellårene (2015-2019), som kombinerte pålitelighet med tiltalende ytelse. Ingenium-motorene fra 2015 og fremover var teknisk innflytelsesrike, men slet innledningsvis med kvalitetsproblemer. I en markedssammenligning posisjonerte Range Rover Evoque seg som en stilistisk pioner, men kunne ikke holde tritt med tyske premiumkonkurrenter som BMW X3 eller Audi Q5 når det gjaldt motorpålitelighet.
Land Rover Range Rover Evoque bensinmotorer: Generasjon I (2011-2019)
Range Rover Evoque-bensinmotorutvalget startet i 2011 med 2.0 Si4-motoren, som ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 177 kW (240 hk) til 210 kW (286 hk). Denne firesylindrede turbomotoren var basert på Ford EcoBoost-enheten og utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i hele generasjonen. Typiske svakheter var for tidlig slitasje på registerkjeden allerede etter 60 000 kilometer, hyppige skader på turboladeren på grunn av karbonavleiringer og problemer med direkteinnsprøytningssystemet, noe som førte til ustabil tomgangskjøring og økt drivstofforbruk. Fra 2015 ble Ingenium 2,0-liters bensinmotor med 177 kW (240 hk) introdusert, som hadde et mer moderne design, men som til å begynne med led av kvalitetsproblemer under produksjonen. Range Rover Evoque-motorene fra denne epoken hadde gjennomgående et høyt drivstofforbruk på 8,5 til 11,2 liter per 100 kilometer og krevde hyppige og kostbare vedlikeholdsintervaller.
Land Rover Range Rover Evoque dieselmotorer: Generasjon I (2011-2019)
Range Rover Evoque-dieselmotorene ble til å begynne med dominert av 2.2 TD4 med effekter fra 110 kW (150 hk) til 140 kW (190 hk), som var basert på den velprøvde Ford Duratorq-enheten. Denne motoren viste seg å være betydelig mer pålitelig enn bensinversjonene, men led av typiske problemer med Euro 5-generasjonen, som DPF-blokkeringer på korte turer og sporadiske skader på turboladeren. Fra 2015 erstattet den nye Ingenium 2.0 TD4 med 110 kW (150 hk) til 132 kW (180 hk) den eldre 2,2-liters motoren. Ingenium-dieselmotorene hadde i begynnelsen problemer med eksosresirkulering og uvanlig høyt oljeforbruk, men utviklet seg til å bli de mest pålitelige Range Rover Evoque-motorene i den første generasjonen i de senere modellårene (2017-2019). Drivstofforbruket lå på mellom 5,1 og 6,8 liter per 100 kilometer, og 150 hk-varianten ble ansett som spesielt økonomisk og holdbar.
Range Rover Evoque-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 Si4 (Ford-basert) | 240-286 HK | 8,5-11,2 l/100 km | Tannkjede, turbolader, direkte innsprøytning | Problematisk |
2.0 Ingenium bensinmotor | 240 HK | 8,1-9,7 l/100 km | Problemer med tidlig produksjon | Moderat |
2,2 TD4 | 150-190 HK | 5,5-6,8 l/100 km | DPF-problemer, turbolader | Bra |
2,0 TD4 Ingenium | 150-180 HK | 5,1-6,2 l/100 km | EGR-problemer, høyt oljeforbruk (tidlig) | Bra |

Land Rover Range Rover Evoque Generation II (2019-i dag)
Den andre generasjonen av Range Rover Evoque markerte et betydelig kvalitetsløft og representerer Land Rovers satsing på elektrifisering. Alle motorene har nå 48-volts mild hybridteknologi, noe som har forbedret både effektivitet og pålitelighet. Forventningene til kjørelengde har økt til mellom 200 000 og 280 000 kilometer, ettersom mildhybridsystemene avlaster forbrenningsmotoren og reduserer slitasjen. De kritiske reparasjonsintervallene er flyttet til 150 000 til 200 000 kilometer, noe som er en betydelig forbedring i forhold til forrige generasjon. Det absolutte høydepunktet er den ladbare hybriden P300e med en systemeffekt på 227 kW (309 hk), som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med imponerende effektivitet. De helt nyutviklede Ingenium-motorene med forbedret materialkvalitet og optimalisert forbrenning er et viktig teknisk kjennetegn. I en markedssammenligning kan den nåværende Range Rover Evoque nå holde tritt med tyske premiumkonkurrenter og i noen tilfeller overgå dem når det gjelder hybridteknologi.
Land Rover Range Rover Evoque bensinmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
Andre generasjon Range Rover Evoque-bensinmotorer er utelukkende basert på reviderte Ingenium-motorer med 48-volts mildhybridteknologi. P200 med 147 kW (200 hk) danner grunnlaget og er betydelig mer driftssikker enn sine forgjengere, med bare sporadiske problemer med eksosresirkulering. Den kraftigere P250 med 183 kW (249 hk) og P300 med 221 kW (300 hk) byr på sportslige kjøreegenskaper med akseptabelt drivstofforbruk. Alle Range Rover Evoque-motorene i denne generasjonen har sylinderdeaktivering og automatisk start/stopp med elektrisk assistanse. Mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket med i gjennomsnitt 0,8 til 1,2 liter per 100 kilometer og sørger for jevnere kraftleveranse. Typiske svakheter er begrenset til sporadiske programvareoppdateringer for hybridstyringssystemet og sjeldne problemer med det 48-volts elektriske systemet.
Land Rover Range Rover Evoque dieselmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
Range Rover Evoque Diesel er basert på en enkelt, men sofistikert 2,0-liters Ingenium TD4 med mild hybridteknologi. D165 med 120 kW (163 hk), D180 med 132 kW (180 hk) og D200 med 147 kW (200 hk) er tilgjengelige som D165, og alle variantene har betydelig bedre driftssikkerhet enn den første generasjonen. 48-volts-teknologien støtter dieselen spesielt ved start, og reduserer drivstofforbruket til imponerende 4,2 til 5,8 liter per 100 kilometer. D180 ser ut til å bli den mest pålitelige Range Rover Evoque-motoren i den nåværende generasjonen, med den beste balansen mellom ytelse, drivstofføkonomi og langsiktig holdbarhet. Problemene er i hovedsak begrenset til sporadiske DPF-regenereringssykluser ved ren bykjøring og sjeldne programvareproblemer med mildhybridsystemet.
Land Rover Range Rover Evoque ladbar hybrid: Generasjon II (fra 2019 og frem til i dag)
Range Rover Evoque P300e kombinerer en 1,5-liters Ingenium-bensinmotor med en 80 kW elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 227 kW (309 hk). Med en elektrisk rekkevidde på opptil 66 kilometer og et offisielt drivstofforbruk på 1,4 liter per 100 kilometer, posisjonerer denne Range Rover Evoque-motoren seg som et teknologisk flaggskip. Batteriet på 15 kWh muliggjør ren elektrisk kjøring i opptil 135 km/t og kan fullades på 1,4 timer ved hjelp av en 32A wallbox. Svakhetene skyldes hovedsakelig systemets kompleksitet, sporadiske problemer med batterikjøling ved ekstreme temperaturer og det reduserte bagasjeromsvolumet på grunn av batteriets plassering. Driftssikkerheten er imidlertid betydelig høyere enn med konvensjonelle Range Rover Evoque-motorer, ettersom den elektriske motoren avlaster forbrenningsmotoren.
Range Rover Evoque-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
P200 mild hybrid | 200 HK | 7,1-8,2 l/100 km | Av og til problemer med EGR | Bra |
P250 mild hybrid | 249 HK | 7,8-9,1 l/100 km | 48 V elektrisk system, programvareoppdateringer | Bra |
P300 mild hybrid | 300 HK | 8,4-9,8 l/100 km | Høyere kompleksitet | Gjennomsnittlig |
D165/D180/D200 Mild hybrid | 163-200 HK | 4,2-5,8 l/100 km | DPF-regenerering, sjeldne programvareproblemer | Meget god |
P300e ladbar hybrid | 309 HK | 1,4 l/100 km + elektrisitet | Batterikjøling, redusert plass i bagasjerommet | Bra |

Konklusjon: De beste Land Rover Range Rover Evoque-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Land Rover Range Rover Evoque-motorene viser en bemerkelsesverdig transformasjon fra innledende kvalitetsproblemer til moderne, pålitelige drivsystemer. Mens den første generasjonen fortsatt slet med typiske barnesykdommer, er den nåværende generasjonen i ferd med å etablere seg som teknologisk avansert og betydelig mer pålitelig. Den konsekvente elektrifiseringen av alle Range Rover Evoque-motorene med mild hybridteknologi markerer den vellykkede overgangen til en ny æra av drivverksteknologi.
- Beste Land Rover Range Rover Evoque bensinmotor:
Mildhybriden P250 (249 hk, generasjon II) tilbyr den optimale kombinasjonen av ytelse, effektivitet og pålitelighet med et akseptabelt nivå av kompleksitet.
- Beste Land Rover Range Rover Evoque dieselmotor:
Mildhybriden D180 (180 hk, generasjon II) imponerer som den mest pålitelige og effektive motoren i hele modellhistorien med enestående holdbarhet over lang tid.
- Beste Land Rover Range Rover Evoque hybridmotor:
P300e plug-in-hybrid (309 hk, generasjon II) setter nye standarder for effektivitet og ytelse med sin elektriske rekkevidde på 66 kilometer og imponerende systemytelse.
For vedlikehold og reservedeler til alle Range Rover Evoque-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering for å sikre langsiktig pålitelighet for disse sofistikerte premium SUV-motorene.