Innholdsfortegnelse
Hvordan starter jeg en motor når det er kaldt?
Mange bileiere som kjører sine kjøretøy i kaldt klima har ofte opplevd problemer med å starte motoren i kaldere årstider. Til tross for at mange bilprodusenter prøver hele tiden å forbedre systemer og teknologi som gjør at motoren kan startes uavhengig av miljøet når det skjer, men at motoren ikke kan startes til enhver tid. I denne artikkelen vil du lære hvorfor dette skjer, og hvordan du forhindrer det i fremtiden.
6 faktorer som påvirker vellykket motorstart i ekstremt kaldt vær
- Forvarming. Det er svært viktig for dieselmotorer som ikke kan startes ved lave temperaturer uten forvarming.
Drift prinsippet til dieselmotorer er at drivstoffet er selvantennende. Luft inn i motoren komprimeres til temperaturen nås mellom 700-900 ° C, som kreves for at brennstoffet skal antennes. Når det er kaldt ute, vil det være umulig å nå denne temperaturen bare ved å komprimere luften som er innført. Glødeplugger brukes da i motoren for raskt å varme luften inn i forbrenningskammeret. Feil med selv kun en glødeplugg kan føre til problemer med å starte motoren, så sjekk disse hver gang før vinteren begynner.
Bensinmotorer er mindre avhengig av omgivelsestemperaturer sammenlignet med dieselmotorer fordi dette drivstoffet antennes av gnister som kommer fra tennplugger. Men ved temperaturer under -24 ° C vil ikke bensinen fordampe. I slike tilfeller kan motorvarmer benyttes for å få en mer homogen blanding av luft og bensin.
- Batteriet sin tilstand. For at luften skal komprimeres er det nødvendig med et relativt kraftig batteri. Batteriet er fullstendig avhengig av omgivelsestemperaturen: batteriet er 100% ved + 20 ° C halveres ved -20 ° C og ned til 20% ved -30 ° C Dette medfører at batteriet raskt ikke har nok energi til å starte motoren. Batterier med strøm under 320A anbefales ikke for dieselmotorer i kjøretøy som skal brukes om vinteren.
- Drivstoffets funksjoner. Drivstoffets sammensetning bestemmer hvilken temperatur det vil fordampe og hvilken viskositet den har. I vintersesongen benyttes vinterdrivstoff - noe som gjelder for både bensinmotorer og dieselmotorer. Vinterkvalitet for bensin inneholdende lavtkokende hydrokarboner anvendes som bidrar til effektiv dannelse av luft- og drivstoff blandingen som da lettere kan antennes ved lavere temperaturer. Dieselbrennstoff til vinterbruk krystalliserer ikke og holder høy væske i kulde. Temperaturen på dieselbrennstoffet blir tykt ved å bruke spesielle tilsetningsstoffer som fjerner vann fra drivstoffet.
- Rekkefølgen av arbeidet til drivstofftilførsel systemet. Effektiv dannelse av luft- og drivstoff blanding krever at drivstoffet blir grundig forstøvet. Derfor bør filtrene og injektoren rengjøres i tide. Forsikre deg om at drivstofftanken er alltid fylt: i en halvtom tank dannes kondensat raskere at ved lave temperaturer kan fryse fast fører til pumpen svikter, drivstoff linje tilstopping og andre problemer og feil.
- Viskositeten til oljen. Tykke smøremidler beveger seg langsommere gjennom kanalene til smøresystemet. Dette øker ikke bare slitasje på komponentene til motoren, men lader også enheten mer. For å enklere få start på motoren i vintersesongen, bruk olje med riktig viskositet.
- Kompresjon i motorsylindere. For å oppnå det nødvendige drivstofftrykket for drivstoff antennelse må forbrenningskammeret være tilstrekkelig lufttett. Lavere kompresjon i en av sylindrene gjør motoren vanskeligere i kaldt vær.
7 anbefalinger fra AutoDoc for å hjelpe deg med å starte motoren når det er kaldt
- Pump opp drivstoffsystemet for å oppnå det trykket som kreves for riktig drift. Denne metoden må bare brukes på kjøretøy hvor brennstoffpumpen betjenes med tilkoblet tenning. Du pumper opp ved å dreie tenningsnøkkelen to ganger for å aktivere pumpen og deretter etter noen sekunder igjen for å slå av tenningen. Vent et halvt minutt og gjenta prosessen. Prøv deretter å starte motoren med starteren.
- Varm batteriet. Etter langvarig parkering, slå på fjernlyset eller nærlyset, eller varmeveksleren og la den være på i ett minutt. Etter en kort oppvarming vil batterikapasiteten og strømmen som kommer inn i den øke. Før du starter motoren, må du imidlertid slå av alt annet elektrisk utstyr for å unødig kaste bort batteriet.
- Varm forbrenningskammeret. Denne metoden gjelder kun dieselbiler. Slå på tenningen, vent på glødepluggenes varselindikator for å slutte å skinne. Slå deretter av tenningen. Gjenta disse trinnene flere ganger på rad. Tennpluggene vil nå varme opp forbrenningskammeret til ønsket nivå.
- Kontroller og rengjør batteripolene om nødvendig. På grunn av upålitelige kontakter i de elektriske kretsene øker kontakt motstanden som reduserer strømmen som gjør det umulig å starte motoren.
- Trykk på gasspedalen til stopp. Denne anbefalingen gjelder kun for kjøretøy med manuell girkasse. Frigjøring av motoren fra overføringen reduserer belastningen på den, noe som gjør det lettere å starte motoren.
- Ikke bruk starteren enn 10 sekunder. Ellers kan start utstyret mislykkes. Hvis motoren ikke starter etter første forsøk, prøv igjen etter noen få minutter.
- Bruk raske sprayer som starter motoren. Disse er tilgjengelige fra produsenter som Liqui Moly, Presto, Mannol og andre selskaper. Disse aerosolene inneholder estere som antennes ved lavere temperatur enn drivstoffet. Dette ikke bare antenner drivstoff i kaldt vær, men når fuktigheten er høy, når batteriet er lav, eller hvis gnister er utilstrekkelige. Det er svært viktig at du følger de nøyaktige instruksjoner gitt av produsenten når du bruker disse typer verktøy: hvis du bruker for mye av dette kan du skade motoren.
Konklusjon. For å starte motoren i kaldt vær uten problemer, må du forberede deg på kjøligere sesongen på forhånd. Bytt sommer olje mot vinterolje, installere en ny oljefilter, skyll drivstoffsystemet, sjekk elektrolytten i batteriet og kjøpe et større batteri hvis det er nødvendig. Kontroller også at glødeplugger eller tennplugger, motoren og tilhørende systemer fungerer som de burde. Kontroller spenningen på generatorens belter, fordi hvis det ikke er nok, vil batteriet ikke kunne lastes tilstrekkelig under bruk. Husk: bare når alle kjøretøy systemer fungerer riktig, vil du få en pålitelig motorstart uavhengig av værforholdene.