Innholdsfortegnelse
Hva er en veivaksel: funksjoner, problemer og symptomer
Det er en kald vintermorgen, du står med stivfrosne fingre og sveiver og sveiver for å få startet bilmotoren. Lyder det kjent? Nei, sannsynligvis ikke. Det er fordi veivaksel for bil i motoren gjør denne jobben for deg. Oppfinnelsen av denne delen gjorde det mulig å fjerne sveiven på bilene, og var i seg selv en liten revolusjon i oppstarten av forbrenningsmotorens historie. I denne bloggen finner du informasjon om hva en veivaksel er, hvor den ble tatt i bruk først, hvordan du vedlikeholder den og finner ut om den er slitt samt ofte stilte spørsmål.
Hva er en veivaksel?
Veivakselen er en stang i stempelmotorer som omvandler lineære opp/ned-bevegelser i motoren til rotasjonsbevegelser. Hvert stempel motor har et eget råde som forbinder det med veivakselen. Veivakselen går altså rundt når stemplene går opp og ned. Veivakselen er koblet til girkassen via clutchen på den ene siden av motoren og til flere reimhjul, som driver blant annet vannpumpen, AC kompressor til bil, kamakselen, dynamoen, klimaanlegget og eventuelle vifter på den andre siden.
Veivakselen drives i takter. En takt, også kalt et stempelslag, er de to eller fire opp- og nedbevegelsene til stemplene, alt etter typen motor. Derfor heter motorene også 2-taktsmotorer og 4-taktsmotorer. Stempelslagene omvandles til rotasjonsbevegelse, og den resulterende hastigheten måles i turtall. Turtallet forteller deg hvor mange ganger i minuttet veivakselen dreier seg. En vanlig, ny bil vil for eksempel ha et turtall på mellom 2000 og 3000 når den kjøres i et moderat tempo på en landevei, mens den øvre grensen ligger mellom 4500 og 10 000 omdreininger per minutt. Racingmotorer, som benyttes i Formel 1, kan ha omdreininger på opptil 15 000 o/min.
Det er ekstremt viktig at veivakselen er innstilt nøyaktig og at symmetrien stemmer, bare slik kan mest mulig rotasjonskraft overføres til motoren.
FAST Veivaksel
IPSA Veivaksel
Støpejern
FAST Veivaksel
IPSA Veivaksel
Historie
Den første kjente bruken av denne typen omvandling var i et sagbruk i Hierapolis, som var en del av det romerske riket i det 3. århundret. Der ble rotasjonsbevegelsen fra vannhjulet omvandlet til en linær sagbevegelse. Den første fullverdige veivakselen ble imidlertid beskrevet mange år senere av oppfinneren og ingeniøren Al-Jazari. I 1206 lanserte han «Bok om kunnskap innen innovativ mekanikk». Han benyttet dette prinsippet i beskrivelsen av en vannpumpe.
Basert på denne typen omvandling, ble veivakselen videreutviklet og tatt i bruk i forbrenningsmotorer i stedet for den manuelle sveiven.
Hvor er veivakselen i motoren?
Veivakselen sitter langt inne i motorblokken. For å kunne se veivakselen, må du åpne panseret og skru av bunnpannen til motoren. Oppbygningen kan være litt annerledes avhengig av motortype og hvilken bil du har, men slik bør du kunne se veivakselen. Posisjonen til veivakselen og alle delene den er koblet til, gjør en utskiftning svært komplisert og arbeidskrevende. Det er på ingen måte en jobb enhver kan gjøre selv. Dette bør helst overlates til profesjonelle mekanikere på et bilverksted.
Det aller viktigste for driften av veivakselen, er at den hele tiden blir smurt. I en bilmotor med 4 takter, som blir mest brukt, roterer veivakselen i glidelagre. Disse glidelagrene har små smørehull, der olje pumpes ut og smører veivakselen.
Dette er symptomer på en defekt veivaksel
Heldigvis er det ikke vanlig at det oppstår skader på veivakselen. Symptomer på slitasje oppstår vanligvis på grunn av utslitte materialer, som følge av mangel på smurning eller at levetiden til delene er over. Motoren er satt sammen slik at glidelagrene til veivakselen vil svikte først. Tegn på at dette har skjedd, er sterke vibrasjoner og ekstra brumming i motoren. Om bilen startes uten olje, med for lite olje eller med for lavt oljetrykk kan glidelagrene ødelegges, noe som igjen ødelegger veivakselen. Skulle du være så uheldig at hele veivakselen blir defekt, vil det dessverre nesten alltid føre til at hele motoren havarerer. Verkstedet må vanligvis ta ut hele motoren for å sjekke omfanget av skaden, sannsynligheten er nemlig stor for at andre motordeler er utslitte eller skadet og må skiftes ut.
Vi har et tips til deg, slik at du kan spare både penger og slippe et eventuelt motorhavari. Det er litt som å sende inn en blodprøve til doktoren for å sjekke om du er frisk. Du kan sende inn en prøve med motoroljen i bilen din til analyse, for å sjekke tilstanden til veivakselen og de tilhørende lagrene. Dette er vanligvis ikke et arbeid verksteder tilbyr, men det finnes tilbydere på nett du kan sende inn en liten prøve av motoroljen til. Alt etter typen analyse, kan du få informasjon om hvor tilsmusset oljen er, vanninnholdet og andelen av slitasjestøv samt hvilke typer slitasjestøv motoroljen inneholder. En høy andel slitestøv kan nemlig tyde på slitte glidelagre og en slitt veivaksel. På denne måten kan du skifte veivakselen og lagrene i tide, og hindre at veivakselen går i stykker samt eventuelle medfølgende motorskader. Prisen på slike oljeanalyser er etter forespørsel, men det koster nok mye mindre enn hva du må betale om veivakselen bryter sammen.
IPSA Veivaksel
Stålstøpegods
IPSA Veivaksel
Støpejern
IPSA Veivaksel
Støpejern
FAST Veivaksel
Ofte stilte spørsmål
Hva er en veivaksel?
Veivakselen er en stang i motoren som omvandler lineære stempelbevegelser til rotasjonsbevegelser, som gir kraft og hastighet i motoren, noe som måles i turtallet kjøretøyet har.
Hvor finner jeg veivakselen?
Veivakselen sitter dypt inne i motorblokken under panseret til kjøretøyet ditt.
Hvilke materialer er en veivaksel laget av?
Veivaksler blir vanligvis laget av støpejern. For kraftigere motorer benyttes imidlertid smidd stål samt nikkelkromstål og krom-molybdenstål, alt etter hvor høy spenningen i stålet skal være.
Hvordan kan jeg vedlikeholde veivakselen?
Pass på å skifte ut motoroljen med jevne mellomrom for å hindre tidlig slitasje. Veivakselen er avhengig av konstant smøring og nok olje. Motorolje med god smøreevne og minst mulig smuss og metallpartikler vil være med på å forlenge levetiden til veivakselen. I tillegg skal glidelagrene skiftes ut i tide. Slitte glidelagre vil nemlig også føre til tidlig slitasje av veivakselen.
Hva er tegn på en slitt veivaksel?
Vanlige tegn er kraftige vibrasjoner i motoren og ekstra brumming i motoren samt mye slitestøv i motoroljen. Slitte glidelagre er også et tegn på at veivakselen er slitt.
Hva er årsakene til at veivakselen ødelegges?
Skader og svikt i veivakselens funksjon forårsakes vanligvis av metalltretthet og for lite smøring. Motoren er heldigvis utformet slik at hovedlagrene og lagrene til veivstangen svikter, før veivakselen bryter sammen. På denne måten hindres et motorhavari.
Kan jeg bytte veivakselen selv?
Nei, dette er et svært komplisert utskiftningsarbeid og det skal overlates til profesjonelle på et verksted. Veivakselen sitter dypt i motorblokken, og den er forbundet med mange andre deler som gjør utskiftningen tidkrevende og krever spesialutstyr og -kompetanse.
Kan jeg avbalansere veivakselen selv?
Nei, balansering av en veivaksel må utføres av et verksted som er spesialisert på dette. Målet med avbalanseringen er å redusere vibrasjoner i motoren og gjøre veivsystemet så symmetrisk som mulig. Dette gjøres med vekter og det er en komplisert prosess som krever spesialutstyr og -kompetanse.
Passende produkter: