Problemer med automatgirkassen på 2.0 HDI: Automatgirkassen girer ikke som den skal eller starter ikke, spesielt på modeller med høy kjørelengde. Disse symptomene oppstår ofte mellom 80 000 og 120 000 km og kan skyldes slitasje på de hydrauliske komponentene.
Fjæringen hever seg ikke på Tourer-modeller: Hydractive-fjæringen fungerer ikke som den skal, og understellet forblir i en lav posisjon. Disse feilene viser seg vanligvis etter 60 000-100 000 km på grunn av defekte kuler eller lekkasjer i hydraulikksystemet.
Elektronikkfeil i V6 HDI 240: Ulike elektroniske systemer svikter eller viser feil, noe som påvirker påliteligheten. Disse problemene kan oppstå allerede ved 40 000 km og manifesterer seg som feil i CAN-bussystemet.
Motoren starter ikke i 1,6 THP: Startproblemer og effekttap i turbomotoren, ofte kombinert med feilmeldinger. Disse svake punktene viser seg ofte mellom 50 000-80 000 km på grunn av slitasje på høytrykkspumpen eller turboladeren.
Citroën C5: Problemer med automatgirkassen
Automatgirkassen i Citroën C5, spesielt i modellene 2.0 HDI og 2.7 HDI V6, viser ulike svakheter, som gir seg utslag i rykkete girskift, forsinkede reaksjoner eller fullstendig svikt. De vanligste symptomene oppstår mellom 80 000 og 120 000 kilometer, der girkassen ikke lenger girer som den skal eller ikke starter. I noen biler oppstår disse problemene tidligere, rundt 60 000 kilometer, spesielt hvis bilen har blitt brukt ofte i trafikk med mye stopp og kjøring. Levetiden til automatgirkassen påvirkes i stor grad av vedlikeholdsintervallene, og manglende oljeskift kan føre til for tidlig slitasje.
Regelmessig vedlikehold er avgjørende for girkassens levetid. De komplekse automatgirkassene i Citroën C5 krever oljeskift hver 60 000. kilometer og regelmessig kontroll av de hydrauliske komponentene for å sikre optimal funksjon. Diagnosen stilles ved å lese av feilkodene, noe som ofte avdekker problemer med magnetventilene, hydraulikkpumpen eller styreenheten. Forebyggende tiltak som regelmessig oljeskift på girkassen og en skånsom kjørestil kan forlenge levetiden betraktelig.
Citroën C5: Problemer med Hydractive-fjæringen
Det karakteristiske Hydractive-fjæringen i Citroën C5, spesielt i Tourer, har typiske svakheter som gir seg utslag i problemet "fjæringen hever seg ikke". Disse feilene oppstår hovedsakelig mellom 60 000 og 100 000 kilometer, der kjøretøyet blir stående i laveste posisjon og ikke lenger kan heves. De vanligste reklamasjonene gjelder defekte kuler (kuler), utette ledninger eller trykksensorer som svikter. På eldre modeller med over 150 000 kilometer på baken kan også selve støtdemperne svikte, noe som kan føre til at den aktive fjæringen svikter fullstendig. Systemets pålitelighet avhenger i stor grad av vedlikehold, og den spesielle LHM-hydraulikkoljen bør skiftes hver 100 000. kilometer.
En systematisk kontroll er avgjørende for at det komplekse hjulopphenget skal fungere. De følsomme komponentene i Citroën C5 Hydractive krever regelmessig kontroll av hydraulikktrykket og kulene for å unngå mer kostbare reparasjoner. Diagnosen stilles ved å måle trykket og inspisere visuelt for lekkasjer, med spesiell oppmerksomhet på skjøter og kuler. Forebyggende vedlikehold med utskifting av slitedeler i tide kan forlenge systemets levetid betydelig.
Elektronikken i Citroën C5, spesielt i de kraftige V6 HDI 240- og V6 HDI 240 Biturbo-modellene, har forskjellige svake punkter som manifesterer seg i sporadiske feil i forskjellige systemer. Disse feilene kan oppstå allerede etter 40 000 kilometer og rammer ofte kombiinstrumentet, det automatiske klimaanlegget eller motorstyringsenheten. Særlig problematisk er feil i CAN-bussystemet, noe som fører til kommunikasjonsfeil mellom styreenhetene. Symptomene kan være alt fra flimrende displayer til fullstendig systemfeil, slik at kjøretøyet ikke lenger fungerer som det skal. Ved høyere kjørelengder, rundt 80 000-120 000 kilometer, oppstår det ytterligere problemer med sensorer og aktuatorer, noe som påvirker kjøretøyets driftssikkerhet.
En profesjonell inspeksjon er nødvendig for å diagnostisere komplekse elektroniske problemer. De følsomme elektroniske komponentene i Citroën C5 krever regelmessige programvareoppdateringer og kontroll av jordingsforbindelsene for å unngå funksjonsfeil. Feildiagnosen utføres ved hjelp av spesielle diagnoseapparater som kan lese av alle styreenheter og identifisere kommunikasjonsfeil. Forebyggende tiltak som beskyttelse mot fuktighet og regelmessig vedlikehold av batteriet kan forhindre mange elektroniske problemer.
Citroën C5: Problemer med HDI-dieselmotoren
HDI-dieselmotorene i Citroën C5, spesielt variantene 2.0 HDI, HDI 165 og 2.2 HDI, har spesifikke svakheter som hovedsakelig manifesterer seg i drivstoffsystemet. De hyppigste reklamasjonene gjelder høytrykkspumpen, som kan svikte mellom 80 000 og 120 000 kilometer, slik at motoren ikke lenger starter eller går ujevnt. Det er også problemer med innsprøytningsdysene, som kan påvirkes av smuss eller slitasje allerede fra 60 000 kilometer. I de kraftigere variantene, som 2.7 HDI V6, kan det også oppstå problemer med turboladeren, som kjennetegnes av tap av effekt og svart røyk. Levetiden til disse komponentene avhenger i stor grad av drivstoffkvaliteten og vedlikeholdsintervallene.
Profesjonelt vedlikehold er avgjørende for HDI-motorenes levetid. De presise innsprøytningssystemene i Citroën C5 krever regelmessig rengjøring med spesielle tilsetningsstoffer og bruk av diesel av høy kvalitet for å forhindre forurensning. Diagnosen stilles ved å måle trykket i drivstoffsystemet og analysere innsprøytningsmengdene, og partikkelfilterets tilstand må også kontrolleres. Regelmessig vedlikehold hver 15 000. kilometer og bruk av merkede reservedeler kan forebygge de fleste motorproblemer.
Citroën C5: Problemer med 1,6 THP-turbomotoren
1,6 THP-turbomotoren i Citroën C5 har karakteristiske svakheter som særlig viser seg mellom 50 000 og 80 000 kilometer. De vanligste symptomene er startproblemer, der motoren ikke starter, samt tap av kraft og uregelmessig gang. Disse sammenbruddene skyldes ofte problemer med høytrykkspumpen, turboladeren eller registerkjeden. Spesielt problematisk er slitasjen på registerkjeden, som kan vise tegn på forlengelse allerede fra 60 000 kilometer, noe som kan føre til motorskader. Motorens pålitelighet påvirkes også av kvaliteten på motoroljen som brukes, og de foreskrevne vedlikeholdsintervallene på 20 000 kilometer er ofte for lange. Problemer kan oppstå tidligere ved intensiv bruk.
En systematisk kontroll er avgjørende for å oppdage problemer på et tidlig tidspunkt. De følsomme Citroën C5 THP-motorene krever kortere oljeskiftintervaller på maksimalt 15 000 kilometer og regelmessig kontroll av registerkjeden for å forhindre alvorlige skader. Diagnostikken omfatter kompresjonstesting, kontroll av turboladertrykk og analyse av motorstøy for å identifisere problemer med registerkjeden. Forebyggende tiltak som motorolje av høy kvalitet og en skånsom kjørestil i oppvarmingsfasen kan forlenge levetiden betydelig.
Basert på erfaringene til Citroën C5-førere, forekommer følgende tilleggsproblemer:
Feil på klimaanlegget: oppstår ofte mellom 70 000 og 90 000 km, ofte forårsaket av defekte kompressorer eller lekkasjer i systemet.
Problemer med sentrallåsen: Oppstår typisk etter 50 000 km på grunn av slitte dørlåser eller defekte styreenheter.
Bremseslitasje på Automaat-modeller: For tidlig slitasje på bremseskivene allerede etter 40 000 km på grunn av den høyere bilvekten.
Problemer med eksosanlegget: Korrosjon og lekkasjer oppstår ofte etter 60 000-80 000 km, spesielt på korte kjøreturer.
Defekte xenon-frontlykter: Feil på forkoblingsutstyret mellom 80 000 og 100 000 km, ofte forårsaket av overoppheting.
Problemer med partikkelfilteret: Tilstopping allerede ved 40 000 km i overveiende bytrafikk, noe som kan føre til motorproblemer.
Citroën C5: svakheter og styrker
Sterke sider
Svake punkter
Komfortabel Hydractive fjæring
Komplekse og dyre reparasjoner av fjæringen
Romslig interiør og bagasjerom
Elektronikkproblemer med høyere kjørelengde
Godt motorutvalg med HDI-dieselmotorer
Problemer med automatgir
Elegant og tidløs design
Høye vedlikeholdskostnader
Solid utførelse
Sårbarhet ved THP-motorer
Gode kjøreegenskaper
Til tider høye reservedelspriser
Omfattende standardutstyr
Kompleks elektronikk
Citroën C5 fremstår som en komfortabel og velutstyrt bil som imidlertid krever regelmessig og profesjonelt vedlikehold. Den karakteristiske Hydractive-fjæringen gir eksepsjonell komfort, men krever spesialkompetanse for reparasjoner. Spesielt de elektroniske systemene og de mer komplekse motorvariantene krever forebyggende vedlikehold for å unngå kostbare reparasjoner. Med riktig vedlikehold viser C5 seg å være en pålitelig følgesvenn med høy kjørekomfort.
Nyttige videoer om dette temaet:
Hvordan bytte motorolje og oljefilter på CITROËN C5 II
Hvordan bytte Motorluftfilter på CITROËN C5 II
Hvordan bytte gassfjær bakluke på CITROËN C5 II
AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler
Anmeldelser - 23
Produkt info
SAE-viskositetsklasse:
ATF III
Produsentens anbefalinger:
Aisin JWS 3309, VW G 052 025 A2, VW G 052 162 A1, VW G 052 990 A1, VW G 052 990 A2, VW G 055 025 A1, VW G 055 025 A2, BMW 83 22 0 403 248, BMW 83 22 2 163 514, BMW 83 22 9 407 765, BMW 83 22 9 407 807, BMW 7045E, BMW ETL-8072B, Chrysler ATF+3, Chrysler ATF+4, Ford Mercon V, Ford Mercon SP, Ford Mercon LV, Ford Mercon ATF-F, GM Dexron II E, GM Dexron III H, Honda ATF-Z1, Honda ATF DW-1, Hyundai SP-II, Hyundai SP-III, Infiniti Matic D, Infiniti Matic J, Infiiniti Matic K, Kia SP-II, Kia SP-III, MAN 339 F, MAN 339 V1, MAN 339 V2, MAN 339 Z1, MAN 339 Z2, Mazda ATF M-III, Mazda ATF M-V, MB 236.11, MB 236.2, MB 236.3, MB 236.5, MB 236.6, MB 236.7, MB 236.8, MB 236.9, MB 236.10, Mitsubishi SP-III, Mopar AS68RC, Nissan Matic D, Nissan Matic J, Nissan Matic K, Porsche JWS 3309, Subaru ATF-5, Subaru ATF-HP, Suzuki 3314, Suzuki 3317, Suzuki 2384K, Toyota T-IV, Lexus T-IV, Volvo 97340, Volvo 97341, ZF TE-ML 04D, ZF TE-ML 14B, ZF TE-ML 16L, ZF TE-ML 14A, ZF TE-ML 17