Innholdsfortegnelse
BMW E60-motorer
BMW E60 5-serie, som ble produsert fra 2003 til 2010, markerte et viktig vendepunkt i den bayerske produsentens motorutvikling. Med et imponerende utvalg av bensin- og dieselmotorer etablerte denne generasjonen seg som en teknologisk pioner og tilbød for første gang den revolusjonerende V10-motoren i M5. Den kontinuerlige utviklingen av drivverksteknologien i løpet av produksjonsperioden gjenspeilte BMWs søken etter effektivitet og ytelse.

BMW E60-motorer - første generasjon (2003-2010)
BMW E60-generasjonen var kjennetegnet av eksepsjonell lang levetid, og mange biler kjørte mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Større vedlikeholdsarbeider er vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt på de mer komplekse V8- og V10-motorene. 530d med M57-motor regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, med en kombinasjon av pålitelighet og imponerende ytelse. De tekniske nyvinningene i denne epoken inkluderte introduksjonen av Valvetronic-teknologi, avansert direkte innsprøytning og de første turboladede BMW-motorene i 5-serien. I en markedssammenligning posisjonerte E60 seg som en direkte konkurrent til Mercedes E-Klasse og Audi A6, men overgikk dem klart når det gjaldt kjøredynamikk og motorvariasjon.
BMW E60 bensinmotorer: Første generasjon (2003-2010)
Bensinmotorene i E60-serien besto av et bredt utvalg av fire-, seks-, åtte- og ti-sylindrede motorer. 520i startet med 150 hk fra N46-motoren, mens 525i og 530i baserte seg på de velprøvde N52-enhetene med henholdsvis 192 og 258 hk. V8-variantene 545i og 550i produserte henholdsvis 333 og 367 hk, kronet av den legendariske M5 med sin V10-motor på 507 hk.
Spesielt bemerkelsesverdig er N52-motoren i 530i, som imponerer med sin magnesium-aluminium-konstruksjon og Valvetronic-teknologi. De tidlige N46-motorene viste seg derimot å være problematiske med sin tendens til problemer med registerkjeden fra 120 000 kilometer og utover. V8-motorene N62 og N63 utviklet typisk problemer med ventilspindeltetningene og veivhusventilasjonen fra 150 000 kilometer og oppover.
M57-dieselmotoren i 535d viste seg å være usedvanlig robust, mens V10-motoren i M5 forble vedlikeholdskrevende til tross for sin tiltrekningskraft. Karakteristiske svake punkter ved bensinmotorene var vannpumpen (N52-serien fra 100 000 km), tennspolene (alle motorer fra 80 000 km) og veivakselsensorene i eldre enheter.
BMW E60 dieselmotorer: Første generasjon (2003-2010)
E60-generasjonens dieselutvalg var først og fremst basert på de velprøvde M47- og M57-motorene. 520d tilbød opprinnelig 163 hk fra M47TU-enheten, senere 177 hk fra M47TU2. 525d leverte 197 hk, mens 530d med 231 hk fra M57TU-motoren ble sett på som referansen i sin klasse. 535d toppet serien med 286 hk fra M57TU2-motoren.
M57TU-motoren i 530d viste seg å være spesielt driftssikker, og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer. Svakhetene med M47-motorene viste seg i form av problemer med registerkjeden fra 180 000 kilometer og defekte virvelklaffer fra 120 000 kilometer. M57-motorene hadde en tendens til å få problemer med luftmassemåleren fra 150 000 kilometer og sporadiske skader på turboladeren fra 250 000 kilometer.
Dieselpartikkelfiltrene, som ble montert som standard fra 2006, krever spesiell oppmerksomhet på korte kjøreturer. Regenereringsturer hver 500-800 kilometer er avgjørende for lang levetid. Innsprøytningsdysene på M57-motorene bør kontrolleres hver 120 000. kilometer for å unngå tap av effekt og økt forbruk.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
520i (N46) | 150 | 8,5 | Tannkjede, vannpumpe | Gjennomsnitt |
525i (N52) | 192 | 8,2 | Vannpumpe, tennspoler | Bra |
530i (N52) | 258 | 8,8 | Vannpumpe, ventildekselpakning | Meget god |
545i (N62) | 333 | 11,2 | Ventilspindeltetninger, VANOS | Moderat |
550i (N63) | 367 | 11,8 | Turbolader, høytrykkspumpe | Moderat |
M5 (S85) | 507 | 14,5 | Plejlstanglagre, gassventiler | Problematisk |
520d (M47TU) | 163 | 6,2 | Tannkjede, virvelklaffer | Bra |
525d (M57) | 197 | 6,5 | Luftmassestrømssensor, EGR-ventil | God |
530d (M57TU) | 231 | 6,8 | Luftmassestrømningssensor, turbolader | Meget god |
535d (M57TU2) | 286 | 7,2 | DPF-regenerering, innsprøytningsdyser | Bra |

Konklusjon: De beste BMW E60-motorene av alle generasjoner
BMW E60-motorserien representerer en av de mest varierte og teknisk avanserte motorkolleksjonene i sin tid. Fra økonomiske firesylindrede dieselmotorer til den spektakulære V10-motoren i M5 - denne generasjonen hadde den rette motoren for ethvert behov. Kontinuerlig videreutvikling i løpet av produksjonsperioden førte til betydelige forbedringer i effektivitet og pålitelighet.
- Beste BMW E60 bensinmotor:
N52-motoren i 530i med 258 hk kombinerer fremragende kraftutvikling med pålitelighet over gjennomsnittet og moderat drivstofforbruk.
- Beste BMW E60 dieselmotor:
M57TU-motoren i 530d med 231 hk regnes som referanse for holdbarhet og effektivitet, og oppnår regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer.
- Den mest sportslige BMW E60-motoren:
S85 V10-motoren i M5 med 507 hk er fortsatt et teknisk mesterverk og en milepæl i bilhistorien, til tross for at den er vedlikeholdsintensiv.
AUTODOC tilbyr et omfattende utvalg av reservedeler og vedlikeholdskomponenter av høy kvalitet til alle BMW E60-motorer til attraktive priser.