Innholdsfortegnelse
Audi A3 8P motorer
Audi A3 8P ble introdusert i 2003 som andre generasjon av A3-modellserien og etablerte seg raskt som en premium kompaktbil i det øvre segmentet. Denne generasjonen tilbød et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske TDI-dieselmotorer til høytytende RS-motorer, og demonstrerte Audis teknologiske innovasjon gjennom åtte vellykkede produksjonsår.

Audi A3 8P motorer (2003-2012)
Audi A3 8P-generasjonen var kjennetegnet av et ekstraordinært stort utvalg av motorer og tekniske innovasjoner som la grunnlaget for moderne Audi-motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde 2.0 TDI-dieselmotorene lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, viste de tidlige FSI-bensinmotorene med direkte innsprøytning de første kostbare problemene allerede mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 TDI med 170 hk, som perfekt kombinerte ytelse, pålitelighet og økonomi. Typiske større reparasjoner var for de fleste motorene mellom 180 000 og 250 000 kilometer, og TDI-motorene var dermed betydelig mindre vedlikeholdsintensive enn bensinmotorene.
Audi A3 8P bensinmotorer (2003-2012)
Audi A3 8P bensinmotorserien begynte i 2003 med 1.6 FSI (85 kW/115 hk) som innstegsmotor, som raskt fikk et tvilsomt rykte på grunn av problemer med direkte innsprøytning. 2.0 FSI med 110 kW (150 hk) led av lignende svakheter: Koksing av innløpsventilene, defekte høytrykkspumper og problemer med injektorene gjorde den til en av de mest problematiske Audi A3 8P-motorene. TFSI-motorene kom til fra 2004: 1,4 TFSI med 92 kW (125 hk) og senere 1,8 TFSI med 118 kW (160 hk) brakte turbolading inn i programmet. Disse Audi A3 8P TFSI-motorene var mer driftssikre enn FSI-variantene, men hadde av og til problemer med timingkjeden og turboladeren. Den kraftigste vanlige bensinmotoren var 2.0 TFSI med 147 kW (200 hk), som ble ansett som en solid og relativt problemfri motor.
Audi A3 8P dieselmotorer (2003-2012)
Audi A3 8P-dieselmotorene ble dominert av TDI-familien med ulike slagvolum og effektnivåer. Det startet med 1,9 TDI i to varianter: 77 kW (105 hk) og 96 kW (130 hk), begge med velprøvd pumpeinjektorteknologi. Disse Audi A3 8P TDI-motorene ble ansett for å være spesielt robuste og holdbare, men hadde en tendens til å produsere mer støy. Fra 2005 kom den mer moderne 2.0 TDI med common rail-innsprøytning, først med 103 kW (140 hk), senere også med 125 kW (170 hk). Audi A3 8P 2.0 TDI med 140 hk ble den absolutte bestselgeren og den mest driftssikre motoren i hele modellserien. Fra 2009 fantes også den mindre 1,6 TDI med 66 kW (90 hk), selv om denne var mindre utbredt. Alle TDI-motorene kjennetegnes av lavt forbruk og høy kjørelengde.
Audi A3 8P høyytelsesmotorer (2003-2012)
Sportsversjonene av Audi A3 8P bød på eksepsjonelle ytelser for kompaktklassen. S3 fikk en 2.0 TFSI med opprinnelig 188 kW (255 hk), som ble oppgradert til 195 kW (265 hk) i 2008. Denne Audi A3 8P S3-motoren var basert på EA113-enheten og ble ansett som relativt pålitelig, men krevde regelmessig vedlikehold av turboladeren. Det absolutte høydepunktet var RS3 med sin legendariske 2,5 TFSI-femsylindrede motor og 250 kW (340 hk). Denne Audi A3 8P RS3-motoren var ikke bare den kraftigste, men også en av de mest karakteristiske motorene i hele generasjonen - den umiskjennelige femsylindrede lyden og den brutale kraftleveransen gjorde den til en drømmemotor for entusiaster.
Audi A3 8P-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 FSI | 115 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Ventilkoksing, høytrykkspumpe | Problematisk |
2,0 FSI | 150 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Direkte innsprøytning, injektorer | Problematisk |
1,4 TFSI | 125 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tannkjede, tidvis turbolader | Bra |
1,8 TFSI | 160 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Robust, få problemer | Meget bra |
2,0 TFSI | 200 HK | 7,9-8,6 l/100 km | Pålitelig med vedlikehold | Bra |
2,0 TFSI S3 | 255-265 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Turbolader, komponenter med høy ytelse | Bra |
2,5 TFSI RS3 | 340 HK | 9,8-11,2 l/100 km | Kompleks, men full av karakter | Bra |
1,9 TDI | 105-130 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Høylytt, men svært robust | Meget bra |
2,0 TDI | 140-170 HK | 4,9-5,6 l/100 km | Eksepsjonelt pålitelig | Svært god |
1,6 TDI | 90 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Ikke veldig vanlig, men økonomisk | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Audi A3 8P-motorene av alle generasjoner
Audi A3 8P-generasjonen demonstrerte på en imponerende måte Audis evne til å utvikle både økonomiske og høytytende motorer. Mens de tidlige FSI-bensinmotorene slet med problemer med direkteinnsprøytningen, etablerte TDI-dieselmotorene seg som en målestokk for pålitelighet og effektivitet. TFSI-motorene fant den rette balansen mellom ytelse og hverdagsbruk, mens de høytytende S3- og RS3-motorene satte nye standarder i kompaktklassen.
- Beste Audi A3 8P bensinmotor:
1.8 TFSI (160 hk) tilbyr den optimale kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og moderate driftskostnader med utmerket hverdagsbruk.
- Beste Audi A3 8P dieselmotor:
2.0 TDI (140 hk) setter gullstandarden for holdbarhet, økonomi og kjørekomfort - en praktisk talt uforgjengelig motor for deg som kjører mye.
- Beste Audi A3 8P-motor med høy ytelse:
2,5 TFSI RS3 (340 hk) kombinerer spektakulære ytelser med den karakteristiske femsylindrede lyden og forblir en milepæl i bilhistorien.
For vedlikehold og reservedeler til alle Audi A3 8P-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.