Innholdsfortegnelse
Årsaker til overoppheting
Temperaturindikatoren presses stadig lenger inn over det røde feltet og det formelig damper fra panseret. Uansett hvor du var på vei, her er det ikke noe annet å gjøre enn å få stoppet så raskt som mulig, så motoren kan få kjølt seg ned igjen. Men hva nå?
Det kan være flere årsaker til at motoren blir overopphetet. En ting er imidlertid sikkert, dette er ikke et problem som løser seg på egenhånd. Det er viktig å finne ut årsaken til at det skjer og å få feilen utbedret.
Kjølesystemet
Motoren kjøles ned av en væske som sirkulerer i systemet og leder varmen bort. Driftstemperaturen til motoren i de fleste moderne biler ligger på mellom 75–105 °C. Årsaken til at kjølevæsken ikke koker ved 100 °C, er at det er et trykk på 1 bar i systemet. Væske utvides normalt når den varmes opp, men siden dette ikke er mulig i et lukket system, stiger trykket i stedet. Derfor fungerer kjølesystemet bare når det er helt tett. Når temperaturen når 80–90 °C, åpner termostaten for at kjølevæsken skal kunne sirkulere gjennom radiatoren. Hvis temperaturen fortsetter å stige, begynner radiatorviften å gå for å kjøle ned motoren. Hvis noen av disse komponentene går i stykker, kan det føre til overoppheting av motoren. Overopphetingen kan også være forårsaket av andre komponenter i motoren, utenom kjølesystemet.
Hovedårsakene til at bilen blir overopphetet
Problemer i kjølesystemet
- En av de vanligste årsakene til at biler blir overopphetet, er at det er for lite kjølevæske i systemet. Slanger og andre forbindelsesledd blir slitt over tid. Det kan føre til lekkasjer. Kretsene fylles med luft i stedet for væske og motoren blir ikke ordentlig nedkjølt. Noen ganger kan selve radiatoren lekke. Det kan for eksempel skje hvis den er blitt skadet i en kollisjon.
- Dersom kjølevæskenivået er i orden, men temperaturen likevel stiger, kan det hende at termostaten er kilt fast eller tilstoppet. Termostaten skal åpne en ekstra kjølekrets når motoren når en viss temperatur. Dersom det er noe galt med enheten, åpner den ikke tilgangen og dermed kan ikke kjølevæsken strømme fritt.
- Motoren kjøles ned av at kjølevæsken strømmer kontinuerlig gjennom systemet og tar til seg varmen. Det er en vannpumpe som sørger for denne sirkulasjonen. Hvis pumpen er defekt eller reimen strukket eller slitt av, kan dette være årsaken til at systemet ikke fjerner den overflødige varmen lenger.
- En annen årsak til at kjølevæsken ikke sirkulerer lenger, er hvis slangene eller radiatoren er tilstoppet. Da kan det dannes kalkavleiringer i systemet hvis det ikke brukes destillert vann. Ledelsen av varme blir mindre og mindre effektiv, og til slutt stopper væskestrømmen helt.
Andre årsaker til overoppheting
- Motoren kjøles ikke bare av kjølevæske, men også av olje. Den brukes som smøremiddel for å redusere friksjonen mellom komponenter i motoren. Friksjonen som oppstår hvis det ikke er nok olje i systemet, medfører at det oppstår ekstra varme.
- Lavt kjølevæskenivå kan være et symptom på en defekt toppakning. Den forsegler forbrenningskammeret og hindrer at oljen og kjølevæsken blandes. Hvis den er gåen, lekker det ut kjølevæske og luft suges inn. Det er meget uheldig for motoren.
- Viften er en annen komponent i kjølesystemet for motoren som kan forårsake overoppheting. Viften sørger for en kraftig luftstrøm som kjøler ned motoren, så den ikke blir overopphetet. Når den er defekt, mangler denne kjølende luften.
Dette kan du gjøre hvis motoren blir for varm
Når det oppstår problemer
- Hvis temperaturindikatoren viser at motoren er for varm, bør du først sjekke kjølevæskenivået. Fyll på mer hvis nivået er for lavt. Pass på å bruke rett farge! Dette er imidlertid en midlertidig løsning. Hvis kjølevæskenivået er lavt, må du lete etter lekkasjer. Se over radiatoren, slangene, forbindelser og tetninger for å finne steder hvor det pipler frem væske. Skadde komponenter må byttes ut så raskt som mulig – det kan bli veldig dyrt hvis du ikke får temperaturen under kontroll.
- Det kan skyldes en defekt termostat hvis beholderen for kjølevæske er full, men motoren likevel overopphetes. Det er lett å kontrollere dette, bare berør den nedre delen av radiatoren eller slangene i bunnen av den når motoren er varm. Hvis de er kalde, er strømningen av kjølevæske begrenset. Da er problemet at termostaten ikke fungerer og skulle bli løst når du bytter komponenten.
- Kjølesystemet kan bli tilstoppet hvis du bruker vann som ikke er destillert eller kjølevæske av dårlig kvalitet. Hvis du tror at dette kan ha skjedd, bør du demontere radiatoren og undersøke den. Spyl radiatoren hvis du finner noen avleiringer. Det anbefales å gjøre dette hvert andre eller tredje år.
- Kontroller oljenivået for å sjekke at overopphetingen ikke skyldes at det er for lite olje. Slå av motoren og la den kjøles ned. Ta ut peilepinnen, tørk av tuppen og skyv den så helt inn igjen. Vent litt, trekk ut peilepinnen igjen og sjekk nivået. Oljen skal være mellom de to markeringene. Hvis den er lavere, er det for for lite olje og du må fylle på mer. Kontroller også om det er noen spor etter olje eller om det siver ut olje noe sted fra motoren.
- Dersom du tror at pumpen kan være årsaken til at motoren blir overopphetet, kan du undersøke området rundt den. Det skal ikke være noe tegn på at det lekker ut kjølevæske. Det er også lurt å sjekke skiven og passe på at registerreimen er strammet som den skal. Hør på bilen din mens motoren er i gang. Når du har panseret oppe, kan du høre at pumpen arbeider. Hvis du hører en brummende lyd, kan det være på grunn av et dårlig lager. Det kan hende at pumpen eller reimen må byttes ut hvis du oppdager noen av disse symptomene.
- Dersom det kommer hvit damp fra eksosrøret, er det et dårlig tegn, siden det kan innebære at det kommer kjølevæske inn i forbrenningskammeret. Toppakningen separerer olje og kjølemiddel, slik at de ikke kan blandes. Kontroller fargen på oljen på peilepinnen. Hvis oljen er hvit- grå- eller gulaktig kan det være fordi det kommer drivstoff inn i systemet på grunn av en gåen toppakning. Få toppakningen skiftet på et verksted.
- Defekt vifte. Viften kobles automatisk inn når motoren kommer opp i en viss driftstemperatur, eller du kan koble den inn selv hvis bilen din har et klimaanlegg. Det kan være mange årsaker til at den ikke fungerer. Det kan være at en sikring, en temperatursensor eller at et elektrisk relé må byttes ut.
Forebygging
Motoren er den viktigste komponenten i ethvert kjøretøy og bør tas godt vare på. Overoppheting forkorter levetiden til motoren betraktelig, og kan medføre reparasjoner som kan være så dyre at de koster mer enn det bilen er verdt. Hold øye med varsellampene og temperaturindikatorene, kontroller nivåene med kjølevæske og olje, og sjekk at det ikke skyldes lekkasjer hvis du ser dammer med væske under bilen. Pass på å følge intervallene for utskifting av kjølevæske og andre væsker. Eldre biler har ofte rød kjølevæske, som må byttes ut en gang i året. Nyere biler har gjerne blå kjølevæske, den holder mye lenger. Følg også de andre anvisningene om vedlikehold i håndboken til bilen.