• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Årsaker til overoppheting

Innholdsfortegnelse

  1. Hovedårsakene til at bilen blir overopphetet
  2. Dette kan du gjøre hvis motoren blir for varm
    1. Forebygging

Temperaturindikatoren presses stadig lenger inn over det røde feltet og det formelig damper fra panseret. Uansett hvor du var på vei, her er det ikke noe annet å gjøre enn å få stoppet så raskt som mulig, så motoren kan få kjølt seg ned igjen. Men hva nå?

Det kan være flere årsaker til at motoren blir overopphetet. En ting er imidlertid sikkert, dette er ikke et problem som løser seg på egenhånd. Det er viktig å finne ut årsaken til at det skjer og å få feilen utbedret.

Kjølesystemet

Motoren kjøles ned av en væske som sirkulerer i systemet og leder varmen bort. Driftstemperaturen til motoren i de fleste moderne biler ligger på mellom 75–105 °C. Årsaken til at kjølevæsken ikke koker ved 100 °C, er at det er et trykk på 1 bar i systemet. Væske utvides normalt når den varmes opp, men siden dette ikke er mulig i et lukket system, stiger trykket i stedet. Derfor fungerer kjølesystemet bare når det er helt tett. Når temperaturen når 80–90 °C, åpner termostaten for at kjølevæsken skal kunne sirkulere gjennom radiatoren. Hvis temperaturen fortsetter å stige, begynner radiatorviften å gå for å kjøle ned motoren. Hvis noen av disse komponentene går i stykker, kan det føre til overoppheting av motoren. Overopphetingen kan også være forårsaket av andre komponenter i motoren, utenom kjølesystemet.

Hovedårsakene til at bilen blir overopphetet

Problemer i kjølesystemet

  • En av de vanligste årsakene til at biler blir overopphetet, er at det er for lite kjølevæske i systemet. Slanger og andre forbindelsesledd blir slitt over tid. Det kan føre til lekkasjer. Kretsene fylles med luft i stedet for væske og motoren blir ikke ordentlig nedkjølt. Noen ganger kan selve radiatoren lekke. Det kan for eksempel skje hvis den er blitt skadet i en kollisjon.
  • Dersom kjølevæskenivået er i orden, men temperaturen likevel stiger, kan det hende at termostaten er kilt fast eller tilstoppet. Termostaten skal åpne en ekstra kjølekrets når motoren når en viss temperatur. Dersom det er noe galt med enheten, åpner den ikke tilgangen og dermed kan ikke kjølevæsken strømme fritt.
  • Motoren kjøles ned av at kjølevæsken strømmer kontinuerlig gjennom systemet og tar til seg varmen. Det er en vannpumpe som sørger for denne sirkulasjonen. Hvis pumpen er defekt eller reimen strukket eller slitt av, kan dette være årsaken til at systemet ikke fjerner den overflødige varmen lenger.
  • En annen årsak til at kjølevæsken ikke sirkulerer lenger, er hvis slangene eller radiatoren er tilstoppet. Da kan det dannes kalkavleiringer i systemet hvis det ikke brukes destillert vann. Ledelsen av varme blir mindre og mindre effektiv, og til slutt stopper væskestrømmen helt.

Andre årsaker til overoppheting

  • Motoren kjøles ikke bare av kjølevæske, men også av olje. Den brukes som smøremiddel for å redusere friksjonen mellom komponenter i motoren. Friksjonen som oppstår hvis det ikke er nok olje i systemet, medfører at det oppstår ekstra varme.
  • Lavt kjølevæskenivå kan være et symptom på en defekt toppakning. Den forsegler forbrenningskammeret og hindrer at oljen og kjølevæsken blandes. Hvis den er gåen, lekker det ut kjølevæske og luft suges inn. Det er meget uheldig for motoren.
  • Viften er en annen komponent i kjølesystemet for motoren som kan forårsake overoppheting. Viften sørger for en kraftig luftstrøm som kjøler ned motoren, så den ikke blir overopphetet. Når den er defekt, mangler denne kjølende luften.

Dette kan du gjøre hvis motoren blir for varm

Når det oppstår problemer

  • Hvis temperaturindikatoren viser at motoren er for varm, bør du først sjekke kjølevæskenivået. Fyll på mer hvis nivået er for lavt. Pass på å bruke rett farge! Dette er imidlertid en midlertidig løsning. Hvis kjølevæskenivået er lavt, må du lete etter lekkasjer. Se over radiatoren, slangene, forbindelser og tetninger for å finne steder hvor det pipler frem væske. Skadde komponenter må byttes ut så raskt som mulig – det kan bli veldig dyrt hvis du ikke får temperaturen under kontroll.
  • Det kan skyldes en defekt termostat hvis beholderen for kjølevæske er full, men motoren likevel overopphetes. Det er lett å kontrollere dette, bare berør den nedre delen av radiatoren eller slangene i bunnen av den når motoren er varm. Hvis de er kalde, er strømningen av kjølevæske begrenset. Da er problemet at termostaten ikke fungerer og skulle bli løst når du bytter komponenten.
  • Kjølesystemet kan bli tilstoppet hvis du bruker vann som ikke er destillert eller kjølevæske av dårlig kvalitet. Hvis du tror at dette kan ha skjedd, bør du demontere radiatoren og undersøke den. Spyl radiatoren hvis du finner noen avleiringer. Det anbefales å gjøre dette hvert andre eller tredje år.
  • Kontroller oljenivået for å sjekke at overopphetingen ikke skyldes at det er for lite olje. Slå av motoren og la den kjøles ned. Ta ut peilepinnen, tørk av tuppen og skyv den så helt inn igjen. Vent litt, trekk ut peilepinnen igjen og sjekk nivået. Oljen skal være mellom de to markeringene. Hvis den er lavere, er det for for lite olje og du må fylle på mer. Kontroller også om det er noen spor etter olje eller om det siver ut olje noe sted fra motoren.
  • Dersom du tror at pumpen kan være årsaken til at motoren blir overopphetet, kan du undersøke området rundt den. Det skal ikke være noe tegn på at det lekker ut kjølevæske. Det er også lurt å sjekke skiven og passe på at registerreimen er strammet som den skal. Hør på bilen din mens motoren er i gang. Når du har panseret oppe, kan du høre at pumpen arbeider. Hvis du hører en brummende lyd, kan det være på grunn av et dårlig lager. Det kan hende at pumpen eller reimen må byttes ut hvis du oppdager noen av disse symptomene.
  • Dersom det kommer hvit damp fra eksosrøret, er det et dårlig tegn, siden det kan innebære at det kommer kjølevæske inn i forbrenningskammeret. Toppakningen separerer olje og kjølemiddel, slik at de ikke kan blandes. Kontroller fargen på oljen på peilepinnen. Hvis oljen er hvit- grå- eller gulaktig kan det være fordi det kommer drivstoff inn i systemet på grunn av en gåen toppakning. Få toppakningen skiftet på et verksted.
  • Defekt vifte. Viften kobles automatisk inn når motoren kommer opp i en viss driftstemperatur, eller du kan koble den inn selv hvis bilen din har et klimaanlegg. Det kan være mange årsaker til at den ikke fungerer. Det kan være at en sikring, en temperatursensor eller at et elektrisk relé må byttes ut.

Forebygging

Motoren er den viktigste komponenten i ethvert kjøretøy og bør tas godt vare på. Overoppheting forkorter levetiden til motoren betraktelig, og kan medføre reparasjoner som kan være så dyre at de koster mer enn det bilen er verdt. Hold øye med varsellampene og temperaturindikatorene, kontroller nivåene med kjølevæske og olje, og sjekk at det ikke skyldes lekkasjer hvis du ser dammer med væske under bilen. Pass på å følge intervallene for utskifting av kjølevæske og andre væsker. Eldre biler har ofte rød kjølevæske, som må byttes ut en gang i året. Nyere biler har gjerne blå kjølevæske, den holder mye lenger. Følg også de andre anvisningene om vedlikehold i håndboken til bilen.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-32%
NRF 50020 Radiator, motorkjøling Aluminium, 344 x 301 x 36 mm, med hette, Kjøleribber loddet
Produkt info
  • Kjølermodell: Kjøleribber loddet
  • Material: Aluminium
  • versjon: EASY FIT
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med hette
  • Nettlengde [mm]: 344
  • Nettbredde [mm]: 301
  • Nettdybde [mm]: 36
  • NRF: Radiator, motorkjøling
  • Varenummer: 50020
  • Vår pris: 2853,49 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
NRF Radiator, motorkjøling Aluminium, 344 x 301 x 36 mm, med hette, Kjøleribber loddet
Artikkelnummer: 50020
sammenlignet med Veil. pris 4226,96 kr

2853,49 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
-54%
376787121 MAHLE ORIGINAL CR 1748 000S Radiator, motorkjøling 670 x 446 x 26 mm, Kjøleribber loddet
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • Kjølermodell: Kjøleribber loddet
  • Material vannbeholder (kjøler): plast
  • innpakningslengde [cm]: 95,5
  • innpakningsbredde [cm]: 55,00
  • innpakningshøyde [cm]: 14,50
  • Nettlengde [mm]: 670
  • Nettbredde [mm]: 446
  • Nettdybde [mm]: 26
  • Nettovekt [g]: 3841
  • MAHLE ORIGINAL: Radiator, motorkjøling
  • Varenummer: CR 1748 000S
  • Vår pris: 1791,38 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MAHLE ORIGINAL Radiator, motorkjøling 670 x 446 x 26 mm, Kjøleribber loddet
Artikkelnummer: CR 1748 000S
sammenlignet med Veil. pris 3939,84 kr

1791,38 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
AJUSA 50122500 Tetnings helsett, motor med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning, FIBERMAX
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • vekt [g]: 1245,0
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning
  • tilleggsinfo: FIBERMAX
  • AJUSA: Tetnings helsett, motor
  • Varenummer: 50122500
  • Vår pris: 2751,63 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
AJUSA Tetnings helsett, motor med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning, FIBERMAX
Artikkelnummer: 50122500
2751,63 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
1.474.92 MAHLE ORIGINAL TI 15 92 Termostat, kjølemiddel Åpningstemperatur: 92°C, med tetning
Anmeldelser - 12
Produkt info
  • Åpningstemperatur [C]: 92
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
  • innpakningsbredde [cm]: 12,20
  • innpakningslengde [cm]: 16,2
  • innpakningshøyde [cm]: 19,20
  • Nettovekt [g]: 299
  • MAHLE ORIGINAL: Termostat, kjølemiddel
  • Varenummer: TI 15 92
  • Vår pris: 403,37 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MAHLE ORIGINAL Termostat, kjølemiddel Åpningstemperatur: 92°C, med tetning
Artikkelnummer: TI 15 92
403,37 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VALEO 701522 Radiator, motorkjøling Aluminium, 340 x 650 x 23 mm, med kjølemiddelregulator, Kjøleribber satt sammen mekanisk
Anmeldelser - 8
Produkt info
  • Kjølermodell: Kjøleribber satt sammen mekanisk
  • Material: Aluminium
  • uttak ø [mm]: 32
  • inntak-ø [mm]: 32
  • Vekt [kg]: 3,01
  • Varmeelement / kjøling: for kjøretøy uten oljekjøler
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med kjølemiddelregulator
  • Nettbredde [mm]: 650
  • Nettlengde [mm]: 340
  • Nettdybde [mm]: 23
  • VALEO: Radiator, motorkjøling
  • Varenummer: 701522
  • Vår pris: 887,87 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VALEO Radiator, motorkjøling Aluminium, 340 x 650 x 23 mm, med kjølemiddelregulator, Kjøleribber satt sammen mekanisk
Artikkelnummer: 701522
887,87 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
REINZ 02-33010-02 Tetningssett, topplokk
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • kun i forbindelse med: 14-32127-02 (2x)
  • REINZ: Tetningssett, topplokk
  • Varenummer: 02-33010-02
  • Vår pris: 2626,87 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
REINZ Tetningssett, topplokk
Artikkelnummer: 02-33010-02
2626,87 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
-71%
SKF VKPC 93000 Vannpumpe med tetning, Metall, for tannremdrift
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • Material vannpumpevingehjul: Metall
  • Vannpumpemodell: for tannremdrift
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
  • SKF: Vannpumpe
  • Varenummer: VKPC 93000
  • Vår pris: 630,68 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Vannpumpe med tetning, Metall, for tannremdrift
Artikkelnummer: VKPC 93000
sammenlignet med Veil. pris 2218,81 kr

630,68 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
72371361 MAHLE ORIGINAL TI 234 88 Termostat, kjølemiddel Åpningstemperatur: 88°C, med tetning
Anmeldelser - 60
Produkt info
  • Åpningstemperatur [C]: 88
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
  • innpakningsbredde [cm]: 11,2, 11,20
  • innpakningslengde [cm]: 12,0
  • innpakningshøyde [cm]: 15,7, 15,70
  • Nettovekt [g]: 225, 227
  • MAHLE ORIGINAL: Termostat, kjølemiddel
  • Varenummer: TI 234 88
  • Vår pris: 536,30 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MAHLE ORIGINAL Termostat, kjølemiddel Åpningstemperatur: 88°C, med tetning
Artikkelnummer: TI 234 88
536,30 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ELRING 244.891 Tetningssett, topplokk med ventilstangtetning
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med ventilstangtetning
  • deler som nødvendig i tillegg (varenummer): 325.930
  • Monteringstykkelse [mm]: 0,9
  • Varetariffnummer: 8484900000
  • ELRING: Tetningssett, topplokk
  • Varenummer: 244.891
  • Vår pris: 1597,67 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ELRING Tetningssett, topplokk med ventilstangtetning
Artikkelnummer: 244.891
1597,67 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
REINZ 01-53010-01 Tetnings helsett, motor med ventilstangtetning, med simring, veivaksel
Anmeldelser - 5
Produkt info
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med ventilstangtetning, med simring, veivaksel
  • REINZ: Tetnings helsett, motor
  • Varenummer: 01-53010-01
  • Vår pris: 902,51 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
REINZ Tetnings helsett, motor med ventilstangtetning, med simring, veivaksel
Artikkelnummer: 01-53010-01
902,51 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ELRING 599.050 Tetning, topplokk 1,2 mm, metall-fiberpakning
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • Tykkelse [mm]: 1,2
  • Monteringstykkelse [mm]: 1,2
  • Tetningstype: metall-fiberpakning
  • deler som nødvendig i tillegg (varenummer): 820.512
  • Varetariffnummer: 8409919990
  • ELRING: Tetning, topplokk
  • Varenummer: 599.050
  • Vår pris: 156,70 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ELRING Tetning, topplokk 1,2 mm, metall-fiberpakning
Artikkelnummer: 599.050
156,70 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
AJUSA 50123000 Tetnings helsett, motor med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning, FIBERMAX
Anmeldelser - 6
Produkt info
  • vekt [g]: 842,05
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning
  • kun i forbindelse med: 81008500
  • tilleggsinfo: FIBERMAX
  • AJUSA: Tetnings helsett, motor
  • Varenummer: 50123000
  • Vår pris: 2719,48 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
AJUSA Tetnings helsett, motor med sylinderhodepakning, med ventilstangtetning, FIBERMAX
Artikkelnummer: 50123000
2719,48 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
THERMOTEC KTT110454 Kjølevifte, radiator med tørker, Nettmål: 480x382x16+18
Produkt info
  • Nettmål: 480x382x16+18
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tørker
  • Nettlengde [mm]: 470
  • Nettbredde [mm]: 390
  • Nettdybde [mm]: 38
  • THERMOTEC: Kjølevifte, radiator
  • Varenummer: KTT110454
  • Vår pris: 1526,90 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
THERMOTEC Kjølevifte, radiator med tørker, Nettmål: 480x382x16+18
Artikkelnummer: KTT110454
1526,90 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-51%
NRF 50322 Radiator, motorkjøling Aluminium, 667 x 441 x 26 mm, Kjøleribber loddet
Produkt info
  • Kjølermodell: Kjøleribber loddet
  • Material: Aluminium
  • Nettlengde [mm]: 667
  • Nettbredde [mm]: 441
  • Nettdybde [mm]: 26
  • NRF: Radiator, motorkjøling
  • Varenummer: 50322
  • Vår pris: 2046,35 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
NRF Radiator, motorkjøling Aluminium, 667 x 441 x 26 mm, Kjøleribber loddet
Artikkelnummer: 50322
sammenlignet med Veil. pris 4197,99 kr

2046,35 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
AUTOMEGA 160047910 Termostat, kjølemiddel Åpningstemperatur: 92°C, foran
Anmeldelser - 2
Produkt info
  • Åpningstemperatur [C]: 92
  • Monteringsposisjon: foran
  • AUTOMEGA: Termostat, kjølemiddel
  • Varenummer: 160047910
  • Vår pris: 255,92 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
AUTOMEGA Termostat, kjølemiddel Åpningstemperatur: 92°C, foran
Artikkelnummer: 160047910
255,92 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: