Innholdsfortegnelse
Festemidler til hjul: hvordan installere dem riktig
Enhver bilprodusent indikerer alltid tiltrekkingsmomentet for bolter og muttere i kjøretøyets brukerhåndbok. Det er veldig farlig å ignorere disse anbefalingene: festemidler som installeres feil kan forårsake en alvorlig bilulykke. Her forteller vi deg om de vanligste feilene som oppstår under installasjon av festemidlene, hvordan du kan unngå dem samt hva du bør gjøre hvis et hjul som er feilaktig festet løsner.
Hvorfor det er farlig å stramme festemidlene feil
Festemidler som ikke er strammet riktig kan løsne når den utsettes for vibrasjoner under kjøring. Den kan skrus helt løs over tid. Hvis det er mer enn bare ett slikt festemiddel, kan hjulet løsne under kjøring.
Et festemiddel som er for kraftig strammet er ikke mindre farlig. Det kan føre til at felgen deformeres og profilen på hullet endres, noe som svekker hvor godt hjulet sitter fast. Selve felgen kan sprekke i området til festemidlene, og hjulbolten eller pinneskruen kan bli ødelagt. I tillegg er det enkelt å strippe gjenget eller runde av bolthodet når du strammer den for mye. Det gjør det vanskeligere, og noen ganger umulig, å fjerne hjulet.
5 feil ved montering av hjulbolter
- Stramming for hånd: Hjulbolter bør kun monteres ved hjelp av momentnøkkel, noe som gjør det mulig å kontrollere tiltrekningsmomentet. Du bør begynne ved å stramme for hånd: dermed unngår du at festet forskyves og skader setet.
- Bruk av skrunøkkel med trykkluft: I de fleste tilfeller fører den til at festemiddelet blir for stramt. Det er kun profesjonelt verktøy av høy kvalitet som er unntaket til denne regelen, ettersom du kan stille inn det nøyaktige tiltrekningsmomentet.
- Installasjon av feil festemidler: Feilaktig valgte deler kan forårsake ulike problemer, for eksempel:
- For lange bolter kan forstyrre andre deler, noe som øker risikoen for at hjulet låser seg.
- Korte festemidler gir ikke pålitelig nok feste til felgen. Risikoen for å skade gjengene på selve delen eller monteringsåpningen øker når du bruker disse.
- Bruk av koniske festemidler på hjul med sfæriske seter, og omvendt, fører til at hjulet forskyves i henhold til rotasjonsaksen. Den gjengede tilkoblingen løsner som et resultat av dette.
- Bruk av slitte eller ødelagte festemidler: Hjulbolter og muttere er beregnet til ca. 35-40 sykluser med skru ut/skru inn. Deretter anbefales det å skifte dem. Det er også forbudt å montere deler med skadde gjenger eller hoder.
- Tilfeldig rekkefølge for å stramme boltene: For å sikre riktig posisjon på hjulene bør festemidlene strammes i henhold til et bestemt mønster. De mest vanlige er:
- For firepunkts fester: 1-3-4-2
- For fem-punkt: 1-4-2-5-3
- For seks-punkt: 1-4-5-2-3-6
Hvis hjulet løsner: ekstrem kjøring
I de fleste tilfeller finnes det tegn på at festemidlene løsner: banking eller en bestemt klikking under kjøring, rattet vakler, ujevn dekkslitasje og andre tegn. Hvis du ikke legger merke til dem i tide, og hjulet løsner under kjøring, gjør som følger:
- Ta et godt tak i rattet. Hjulet begynner vanligvis å vibrere før det løsner. Hvis du legger merke til dette, plasser begge hendene på rattet i posisjonene kl. 10 og 14.
- Kjør bilen forsiktig til siden av veien. Beveg rattet med så små og forsiktige bevegelser som mulig når du gjør dette.
- Reduser samtidig hastigheten ved å slippe opp gasspedalen.
- Gir ned ett gir.
- Trykk sakte på bremsepedalen.
Unngå brå bevegelser - det fører til fullstendig tap av kontroll.
Konklusjon
Sikkerheten til alle veifarende avhenger av hvor pålitelig hjulet er festet. Mange sjåfører er ikke oppmerksomme nok på festene til hjulet, noe som forårsaker mange bilulykker, ofte med dødelig utfall. For å forhindre dette, sjekk de gjengede koblingene minst en gang i måneden og stram dem til spesifiserte verdien om nødvendig. Verdiene angis i den tekniske dokumentasjonen. Bare kjøp reservedeler av høy kvalitet som imøtekommer bilen spesifikasjoner Når du installerer dem, følg anbefalingene til bilprodusenten for at hjulene på bilen alltid skal holde seg på rett sted.
Nyttige videoer om dette temaet: