• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #60-6029
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Årsaker til vibrasjoner i bilen

Innholdsfortegnelse

  1. Mulige årsaker til at bilen rister, vibrerer eller skjener – og hva du kan gjøre med det

Det er bedre når det handler om drinker enn om biler. For en bil som rister, vibrerer eller skjener, er en sann plage. Men dette er både noen de vanligste og samtidig mest irriterende bilproblemene man kan oppleve. Det er ikke ufarlig heller, og fører til at det er vanskeligere å holde kontroll på bilen. Det kan ha en rekke årsaker, fra noe så enkelt som dårlige veier eller slitte dekk, til alvorligere problemer med motoren.

Mulige årsaker til at bilen rister, vibrerer eller skjener – og hva du kan gjøre med det

Slitte, gamle dekk kan føre til at bilen rister. I og med at dekkene er de eneste delene av bilen som er i direkte kontakt med veien, er de også ofte årsaken til risting og vibrasjoner. De utsettes for kraftige belastninger, som kan forkorte levetiden hvis det er noe som ikke stemmer. Derfor er det viktig å passe på at dekkene er i god stand, at alle festene sitter godt, å holde dem rene og kontrollere spordybde, slark og slitasje fra tid til annen.

Dekkrelaterte problemer

Forskjellig lufttrykk i dekkene kan føre til at bilen trekker til en side. Det er også flere andre uheldige konsekvenser av trykkforskjeller, som ujevn slitasje. Kontroller trykket i dekkene og etterfyll luft ved behov. Du finner rett dekktrykk for forhjulene og bakhjulene i håndboken til bilen, på innsiden av bensinlokket eller på dørstolpen ved førersetet.

Etter som dekkene drar på årene, slites de naturlig ned på grunn av kontakten med veioverflaten. Dekk som er ubalanserte kan bli ujevnt slitt, og dermed trekke bilen til siden. Du kan få dekkene balansert på et verksted.

Slitte foringer eller styrekuler kan også føre til at bilen skjener. De kan også bli påvirket av vekslende temperaturer og bli harde. Når et dekk punkterer, begynner bilen å skjene.

Hvis bilen har stått stille en stund, kan dekkene bli deformerte. Det merker du spesielt i høyere hastigheter. Dette gir seg ganske fort, når dekkene har blitt varme igjen.

Kast eller smuss i felgene

Hvis det har kommet fremmedlegemer inn i felgene, vil dette påvirke balansen og hvordan bilen oppfører seg. Det kan skje hvis du kjører på overflater med løst materiale, som grusveier eller vinterveier med saltsørpe.

Det er ikke alle veier som er like gode, og det er fort gjort å få et dunk i felgen på humpete og hullete veier. Spesielt hvis du har store felger på bilen, er dette et vanlig problem. Så snart du har kast i felgene, vil det resultere i at bilen blir vanskeligere å kjøre og at den rister. Det kan også skje hvis du kommer borti fortauskanter. Heldigvis er det ofte mulig å rette opp felgene på verksted.

Slitasje eller kast i bremseskivene

Hvis ristingen bare begynner når du bremser, er dette gjerne årsaken. Det kan oppstå hvis skivene ikke er skrudd skikkelig fast på navet, og det kommer rust på baksiden av dem. Det er spesielt et problem hvis du kjøre mye på saltede veier. En annen årsak til at det kan oppstå kast i bremseskivene, er hvis du har kjørt en strekning hvor du måtte bremse mye, og deretter kjørte gjennom en vanndam mens skivene enda var glovarme.

Når du bremser, presses kaliperne og bremseklossene mot skivene, og siden overflaten deres ikke er jevn, begynner bilen å riste. Av og til er det nok å rengjøre og behandle bremseskivene med et egnet middel for å fikse problemet, ellers er den eneste løsningen å bytte dem ut. Kaliperne og bremseklossene må også sjekkes, og eventuelt repareres eller byttes ut. Slitte hjullager kan også føre til at bremseskivene blir deformerte, da vil du høre en gnissende lyd når du kjører, som blir høyere i takt med økende hastighet.

Bøyde aksler eller andre deformerte komponenter i understellet

Kjøring på ujevne veier eller sammenstøt kan føre til at understellet får seg en karamell, noe som igjen kan føre til at dekkene ikke er rett posisjonert lenger. Ta en titt under bilen hvis vibrasjonene blir kraftigere ved akselerasjon. Det kan være at forstillingen må justeres. Pass på å se over CV-leddet og akselmansjettene også. Hvis det er revner i mansjettene, kan det trenge inn smuss og støv fra veien, og det kan føre til vibrasjoner.

Defekte motoroppheng

Disse komponentene er laget av metall og gummi, og har en dobbel funksjon: De holder motoren oppe og gummien har en dempende funksjon, slik at motoren ikke beveger seg for mye og vibrasjonene ikke blir overført til karosseriet. Med tiden kan gummidelene stivne og bli sprø, og dermed demper de ikke like godt lenger. Metall utsettes også for materialtretthet, noe som fører til at opphengene ikke holder motoren like godt på plass.

Det er ikke så vanskelig å diagnosere dette problemet. Hvis bilen ikke vibrerer når den står stille med motoren i gang, men begynner å vibrere med en gang du kjører, er det et tegn på slitte motoroppheng. Hvis motoren hopper til når du trykker gassen inn, er det på tide å få disse delene skiftet ut.

Vibrasjoner fra motoren

En annen mulig årsak er at vibrasjonene stammer fra motoren. Det vanligste er at vibrasjonene skyldes feiltenning, som i seg selv kan ha flere årsaker, inkludert drivstoff av dårlig kvalitet, defekte tennplugger eller tette filter. Pass på at du bruker drivstoff av god kvalitet. Dårligere versjoner kan føre til at drivstoffilteret blir tett, og dermed til problemer med luft og drivstoff-blandingen. Rens luftfilteret også. Feiltenningen kan også skyldes defekte tennplugger. Pass på at du bytter dem ut i henhold til intervallene som produsenten har fastsatt. Vanligvis vil «Check engine»-indikatoren lyse opp når dette er problemet.

Defekt servo

Vibrasjoner i rattet, spesielt når du svinger, kan tyde på at servoen ikke fungerer korrekt. Det skjer også når du vrir på rattet mens bilen er parkert. Bilen kan også ha dårligere respons. Da er det en god ide å sjekke servo- og styresystemet. Et annet tegn på dette er ujevnt slitte dekk. Det kan for eksempel være forårsaket av slitte strekkstenger. Hvis du i tillegg oppdager at det lekker ut servoolje, er det ikke noe annet på enn å ta turen til verkstedet for å få dette kontrollert av en mekaniker.

Andre symptomer

Når bilen rister, vibrerer eller skjener kan bilen også ha andre symptomer på at noe er galt, som gnisse- eller skrapelyder eller at motoren blir overopphetet. Ta en titt på de andre hjelpsomme innleggene våre for å finne ut mer!

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

SPIDAN 23670 Mansjettsett, drivaksel 116 mm, TPE (termoplastisk elastomer)
Produkt info
  • Høyde [mm]: 116
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 77
  • Material belg: TPE (termoplastisk elastomer)
  • fabrikkny del
  • SPIDAN: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: 23670
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SPIDAN Mansjettsett, drivaksel 116 mm, TPE (termoplastisk elastomer)
Artikkelnummer: 23670
292,75 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MCV0032 MEYLE 100 498 0064 Drivledd ORIGINAL Quality, hjulside, framaksel, med ABS-ring
Produkt info
  • tilleggsinfo: ORIGINAL Quality
  • Monteringsposisjon: hjulside, framaksel
  • Lengde [mm]: 97,5
  • Ytre fortanning hjulside: 38
  • Innvending fortanning hjulside: 27
  • Tannantall ABS-ring: 45
  • Tetningsring diameter [mm]: 59,5
  • Leddtype: CV-ledd
  • Diameter [mm]: 98
  • Drivaksel: med ABS-ring
  • Overflate: pulverbelagt
  • MEYLE: Drivledd
  • Varenummer: 100 498 0064
  • Vår pris: 460,88 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MEYLE Drivledd ORIGINAL Quality, hjulside, framaksel, med ABS-ring
Artikkelnummer: 100 498 0064
460,88 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
METELLI 15-1543 Drivledd gummi
Produkt info
  • Ytre fortanning hjulside: 27
  • Innvending fortanning hjulside: 26
  • Tannantall ABS-ring: 52
  • Tetningsring diameter [mm]: 60,1
  • Gjengemål: M22x1.5, M22x1,5
  • Diameter [mm]: 90,9
  • Material belg: gummi
  • METELLI: Drivledd
  • Varenummer: 15-1543
  • Vår pris: 838,63 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
METELLI Drivledd gummi
Artikkelnummer: 15-1543
838,63 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
METELLI 15-1367 Drivledd gummi
Produkt info
  • Ytre fortanning hjulside: 24
  • Innvending fortanning hjulside: 27
  • Tannantall ABS-ring: 48
  • Tetningsring diameter [mm]: 57
  • Gjengemål: M20x1.5, M20x1,5
  • Diameter [mm]: 76,9
  • Material belg: gummi
  • METELLI: Drivledd
  • Varenummer: 15-1367
  • Vår pris: 590,88 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
METELLI Drivledd gummi
Artikkelnummer: 15-1367
590,88 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
METELLI 15-1467 Drivledd gummi
Produkt info
  • Ytre fortanning hjulside: 36
  • Innvending fortanning hjulside: 30
  • Tetningsring diameter [mm]: 59,5
  • Gjengemål: M16x1.5, M16x1,5
  • Diameter [mm]: 90
  • Material belg: gummi
  • METELLI: Drivledd
  • Varenummer: 15-1467
  • Vår pris: 466,16 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
METELLI Drivledd gummi
Artikkelnummer: 15-1467
466,16 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
STARK SKAD-1009 Bremseklosser bakaksel, klargjort for slitasjeindikator, ekskl. slitasjevarselkontakt, uten tilbehør
Produkt info
  • Mengdeenhet: Akselsett
  • Monteringsposisjon: bakaksel
  • Slitasje varselkontakt: klargjort for slitasjeindikator, ekskl. slitasjevarselkontakt
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: uten tilbehør
  • Tykkelse [mm]: 16,3
  • Høyde [mm]: 56,1
  • Bredde [mm]: 105,2
  • Kjøretøysutrustning: for kjøretøy uten elektrisk parkeringsbrems
  • STARK: Bremseklosser
  • Varenummer: SKAD-1009
  • Vår pris: 583,11 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
STARK Bremseklosser bakaksel, klargjort for slitasjeindikator, ekskl. slitasjevarselkontakt, uten tilbehør
Artikkelnummer: SKAD-1009
583,11 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
605753 ATE 13.0460-5753.2 Bremseklosser med akustisk slitasjevarsel, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Produkt info
  • Mengdeenhet: Akselsett
  • Slitasje varselkontakt: med akustisk slitasjevarsel
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tilbehør
  • Høyde 1 [mm]: 60,5
  • Høyde 2 [mm]: 57,0
  • Bredde 2 [mm]: 151,1
  • Bredde 1 [mm]: 151,1
  • Tykkelse 1 [mm]: 19,3
  • Tykkelse 2 [mm]: 20,0
  • Kontrolltegn: E1 90R-011107 / 964
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bremsecaliperskruer
  • MAPP-kode finnes
  • antall skruer: 2
  • ATE: Bremseklosser
  • Varenummer: 13.0460-5753.2
  • Vår pris: 928,20 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ATE Bremseklosser med akustisk slitasjevarsel, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Artikkelnummer: 13.0460-5753.2
928,20 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
25086 TRW GDB1956 Bremseklosser COTEC, inkl. slitasjevarselkontakt, med tilbehør
Produkt info
  • Mengdeenhet: Akselsett
  • tilleggsinfo: COTEC
  • Slitasje varselkontakt: inkl. slitasjevarselkontakt
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tilbehør
  • Tykkelse [mm]: 20,4
  • Antall slitasjevarsler [pr. aksel]: 1
  • Høyde [mm]: 64,5
  • Bredde [mm]: 160,2
  • Kontrolltegn: E9 90R-02A0112 / 3374
  • Produsentinnskrenkning: TRW
  • varselkontaktlengde [mm]: 170
  • bundet til dreieretning
  • TRW: Bremseklosser
  • Varenummer: GDB1956
  • Vår pris: 584,85 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TRW Bremseklosser COTEC, inkl. slitasjevarselkontakt, med tilbehør
Artikkelnummer: GDB1956
584,85 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
20358 FEBI BILSTEIN 16403 Bremseklosser bakaksel, ekskl. slitasjevarselkontakt
Produkt info
  • Mengdeenhet: Akselsett
  • Monteringsposisjon: bakaksel
  • Slitasje varselkontakt: ekskl. slitasjevarselkontakt
  • Lengde [mm]: 126
  • Bredde [mm]: 58,5
  • Tykkelse 1 [mm]: 14,8
  • Kontrolltegn: ECE R90 Approved
  • Vekt [kg]: 0,9
  • FEBI BILSTEIN: Bremseklosser
  • Varenummer: 16403
  • Vår pris: 293,95 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Bremseklosser bakaksel, ekskl. slitasjevarselkontakt
Artikkelnummer: 16403
293,95 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VALEO 301635 Bremseklosser FIRST, framaksel, inkl. slitasjevarselkontakt, med antihyle blikk
Produkt info
  • Mengdeenhet: Akselsett
  • tilleggsinfo: FIRST
  • Monteringsposisjon: framaksel
  • Slitasje varselkontakt: inkl. slitasjevarselkontakt
  • Bremsesystem: TEVES
  • Tykkelse [mm]: 20,4
  • Antall slitasjevarsler [pr. aksel]: 1
  • Høyde [mm]: 71,3
  • Høyde 2 [mm]: 66
  • Bredde [mm]: 157
  • Bredde 2 [mm]: 156
  • Tykkelse 2 [mm]: 20,6
  • WVA nummer: 23587
  • Kontrolltegn: ECE-R90
  • Vekt [kg]: 2,06
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med antihyle blikk
  • varselkontaktlengde [mm]: 155
  • Driftstype: elektrisk
  • VALEO: Bremseklosser
  • Varenummer: 301635
  • Vår pris: 376,19 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VALEO Bremseklosser FIRST, framaksel, inkl. slitasjevarselkontakt, med antihyle blikk
Artikkelnummer: 301635
376,19 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
23416 TRW COTEC GDB1515 Bremseklosser med akustisk slitasjevarsel, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Produkt info
  • Mengdeenhet: Akselsett
  • Produktlinje: COTEC
  • Slitasje varselkontakt: med akustisk slitasjevarsel
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tilbehør
  • Tykkelse [mm]: 15,0
  • Høyde [mm]: 42,7
  • Bredde [mm]: 95,4
  • Kontrolltegn: E9 90R - 01120 / 553
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bremsecaliperskruer
  • Produsentinnskrenkning: TRW
  • TRW: Bremseklosser
  • Varenummer: GDB1515
  • Vår pris: 272,37 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TRW Bremseklosser med akustisk slitasjevarsel, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Artikkelnummer: GDB1515
272,37 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VKJML 01001 SKF VKJP 01011 Mansjettsett, drivaksel 98 mm, gummi
Produkt info
  • Material: gummi
  • Høyde [mm]: 98
  • innvendig diameter 2 [mm]: 23, 58
  • Leddtype: Universallledd
  • innvendig diameter 2 fra [mm]: 58
  • innvendig diameter 1 fra [mm]: 23
  • Innvendig diameter 1 til [mm]: 30
  • innvendig diameter 2 til [mm]: 70
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01011
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 98 mm, gummi
Artikkelnummer: VKJP 01011
150,69 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VKN 402 SKF VKJP 01001 Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Produkt info
  • Høyde [mm]: 146
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 86
  • Leddtype: Universallledd
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bøyler
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01001
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Artikkelnummer: VKJP 01001
145,95 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VKJC 4879 SKF VKJA 3002 Drivledd
Produkt info
  • Ytre fortanning hjulside: 38
  • Innvending fortanning hjulside: 27
  • Tannantall ABS-ring: 45
  • Tetningsring diameter [mm]: 59,5
  • Leddtype: CV-ledd
  • mekanisk bearbeidet: med lite hull i indre del (innvendig)
  • Gjengemål: M16x1.5
  • Diameter [mm]: 98
  • SKF: Drivledd
  • Varenummer: VKJA 3002
  • Vår pris: 758,31 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Drivledd
Artikkelnummer: VKJA 3002
758,31 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LD2746 ATE Ceramic 13.0470-2746.2 Bremseklosser inkl. slitasjevarselkontakt, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Produkt info
  • Mengdeenhet: Akselsett
  • Produktlinje: Ceramic
  • Slitasje varselkontakt: inkl. slitasjevarselkontakt
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tilbehør
  • Bremsesystem: Lucas / TRW
  • Tykkelse [mm]: 19,2
  • Antall slitasjevarsler [pr. aksel]: 1
  • Høyde [mm]: 73,5
  • Bredde [mm]: 188,0
  • Kontrolltegn: E1 90R-02A0479 / 0459
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bremsecaliperskruer
  • varselkontaktlengde [mm]: 305
  • MAPP-kode finnes
  • antall skruer: 4
  • kontroller mål
  • Diameter fjærklemme [mm]: 44
  • Godkjent opp til kjøretøyytelse [kW]: 225
  • ATE: Bremseklosser
  • Varenummer: 13.0470-2746.2
  • Vår pris: 1652,39 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ATE Bremseklosser inkl. slitasjevarselkontakt, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Artikkelnummer: 13.0470-2746.2
1652,39 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: