Innholdsfortegnelse
Årsaker til vibrasjoner i bilen
Det er bedre når det handler om drinker enn om biler. For en bil som rister, vibrerer eller skjener, er en sann plage. Men dette er både noen de vanligste og samtidig mest irriterende bilproblemene man kan oppleve. Det er ikke ufarlig heller, og fører til at det er vanskeligere å holde kontroll på bilen. Det kan ha en rekke årsaker, fra noe så enkelt som dårlige veier eller slitte dekk, til alvorligere problemer med motoren.
Mulige årsaker til at bilen rister, vibrerer eller skjener – og hva du kan gjøre med det
Slitte, gamle dekk kan føre til at bilen rister. I og med at dekkene er de eneste delene av bilen som er i direkte kontakt med veien, er de også ofte årsaken til risting og vibrasjoner. De utsettes for kraftige belastninger, som kan forkorte levetiden hvis det er noe som ikke stemmer. Derfor er det viktig å passe på at dekkene er i god stand, at alle festene sitter godt, å holde dem rene og kontrollere spordybde, slark og slitasje fra tid til annen.
Dekkrelaterte problemer
Forskjellig lufttrykk i dekkene kan føre til at bilen trekker til en side. Det er også flere andre uheldige konsekvenser av trykkforskjeller, som ujevn slitasje. Kontroller trykket i dekkene og etterfyll luft ved behov. Du finner rett dekktrykk for forhjulene og bakhjulene i håndboken til bilen, på innsiden av bensinlokket eller på dørstolpen ved førersetet.
Etter som dekkene drar på årene, slites de naturlig ned på grunn av kontakten med veioverflaten. Dekk som er ubalanserte kan bli ujevnt slitt, og dermed trekke bilen til siden. Du kan få dekkene balansert på et verksted.
Slitte foringer eller styrekuler kan også føre til at bilen skjener. De kan også bli påvirket av vekslende temperaturer og bli harde. Når et dekk punkterer, begynner bilen å skjene.
Hvis bilen har stått stille en stund, kan dekkene bli deformerte. Det merker du spesielt i høyere hastigheter. Dette gir seg ganske fort, når dekkene har blitt varme igjen.
Kast eller smuss i felgene
Hvis det har kommet fremmedlegemer inn i felgene, vil dette påvirke balansen og hvordan bilen oppfører seg. Det kan skje hvis du kjører på overflater med løst materiale, som grusveier eller vinterveier med saltsørpe.
Det er ikke alle veier som er like gode, og det er fort gjort å få et dunk i felgen på humpete og hullete veier. Spesielt hvis du har store felger på bilen, er dette et vanlig problem. Så snart du har kast i felgene, vil det resultere i at bilen blir vanskeligere å kjøre og at den rister. Det kan også skje hvis du kommer borti fortauskanter. Heldigvis er det ofte mulig å rette opp felgene på verksted.
Slitasje eller kast i bremseskivene
Hvis ristingen bare begynner når du bremser, er dette gjerne årsaken. Det kan oppstå hvis skivene ikke er skrudd skikkelig fast på navet, og det kommer rust på baksiden av dem. Det er spesielt et problem hvis du kjøre mye på saltede veier. En annen årsak til at det kan oppstå kast i bremseskivene, er hvis du har kjørt en strekning hvor du måtte bremse mye, og deretter kjørte gjennom en vanndam mens skivene enda var glovarme.
Når du bremser, presses kaliperne og bremseklossene mot skivene, og siden overflaten deres ikke er jevn, begynner bilen å riste. Av og til er det nok å rengjøre og behandle bremseskivene med et egnet middel for å fikse problemet, ellers er den eneste løsningen å bytte dem ut. Kaliperne og bremseklossene må også sjekkes, og eventuelt repareres eller byttes ut. Slitte hjullager kan også føre til at bremseskivene blir deformerte, da vil du høre en gnissende lyd når du kjører, som blir høyere i takt med økende hastighet.
Bøyde aksler eller andre deformerte komponenter i understellet
Kjøring på ujevne veier eller sammenstøt kan føre til at understellet får seg en karamell, noe som igjen kan føre til at dekkene ikke er rett posisjonert lenger. Ta en titt under bilen hvis vibrasjonene blir kraftigere ved akselerasjon. Det kan være at forstillingen må justeres. Pass på å se over CV-leddet og akselmansjettene også. Hvis det er revner i mansjettene, kan det trenge inn smuss og støv fra veien, og det kan føre til vibrasjoner.
Defekte motoroppheng
Disse komponentene er laget av metall og gummi, og har en dobbel funksjon: De holder motoren oppe og gummien har en dempende funksjon, slik at motoren ikke beveger seg for mye og vibrasjonene ikke blir overført til karosseriet. Med tiden kan gummidelene stivne og bli sprø, og dermed demper de ikke like godt lenger. Metall utsettes også for materialtretthet, noe som fører til at opphengene ikke holder motoren like godt på plass.
Det er ikke så vanskelig å diagnosere dette problemet. Hvis bilen ikke vibrerer når den står stille med motoren i gang, men begynner å vibrere med en gang du kjører, er det et tegn på slitte motoroppheng. Hvis motoren hopper til når du trykker gassen inn, er det på tide å få disse delene skiftet ut.
Vibrasjoner fra motoren
En annen mulig årsak er at vibrasjonene stammer fra motoren. Det vanligste er at vibrasjonene skyldes feiltenning, som i seg selv kan ha flere årsaker, inkludert drivstoff av dårlig kvalitet, defekte tennplugger eller tette filter. Pass på at du bruker drivstoff av god kvalitet. Dårligere versjoner kan føre til at drivstoffilteret blir tett, og dermed til problemer med luft og drivstoff-blandingen. Rens luftfilteret også. Feiltenningen kan også skyldes defekte tennplugger. Pass på at du bytter dem ut i henhold til intervallene som produsenten har fastsatt. Vanligvis vil «Check engine»-indikatoren lyse opp når dette er problemet.
Defekt servo
Vibrasjoner i rattet, spesielt når du svinger, kan tyde på at servoen ikke fungerer korrekt. Det skjer også når du vrir på rattet mens bilen er parkert. Bilen kan også ha dårligere respons. Da er det en god ide å sjekke servo- og styresystemet. Et annet tegn på dette er ujevnt slitte dekk. Det kan for eksempel være forårsaket av slitte strekkstenger. Hvis du i tillegg oppdager at det lekker ut servoolje, er det ikke noe annet på enn å ta turen til verkstedet for å få dette kontrollert av en mekaniker.
Andre symptomer
Når bilen rister, vibrerer eller skjener kan bilen også ha andre symptomer på at noe er galt, som gnisse- eller skrapelyder eller at motoren blir overopphetet. Ta en titt på de andre hjelpsomme innleggene våre for å finne ut mer!