Innholdsfortegnelse
Årsaker til at bilen din ikke vil starte
Kanskje hvis jeg vrir på nøkkelen én gang til? … neida, fortsatt bare noen klagende lyder fra startmotoren, ellers skjer det ikke noe. Vi er vel mange som har hatt den ubehagelige opplevelsen en tidlig morgenstund. Et dårlig batteri er ofte grunnen til at eldre biler ikke starter, og da kan du få bilen i gang med startkabler – eller ved å trille den ned en bakke. Men det er sjelden praktisk å basere seg på å alltid ha en passende nedoverbakke for hånden når man vil ut og kjøre. Her er noen tips om hvordan du kan finne ut hva problemet er, og få det utbedret.
De vanligste årsakene til startproblemer
Det er tre hovedkomponenter som trengs for å starte en motor: luft, drivstoff og høy temperatur. Hvis en av disse mangler, starter ikke motoren. Systemet i bilen som fører disse tre komponentene sammen, kan ha defekter i flere ledd.
Batteriet
Det vanligste er at det er noe galt med batteriet som skal hjelpe startmotoren i gang. De fleste blybatterier har en levetid på rundt 5 år, mens litiumionbatterier i hybrid- og elbiler varer mye lenger. For den som har en bil med blybatteri, lønner det seg å vedlikeholde det – akkurat som for resten av bilen, kan det forlenge levetiden.
- Kontroller regelmessig om det er kommet irr på batteripolene eller koblingene. Det kan føre til løse kontakter. Irr kan fjernes med verktøy som er isolert.
- Sjekk også at alle tilkoblingene sitter skikkelig fast, og stram dem ved behov.
- Hvis det kommer mye skitt og salt på motoren om vinteren, må motoren rengjøres. Salt er ledende, og når det er et lag med nok salt på batteriet og komponentene rundt det, fører det til selvutlading.
I de fleste biler finnes det ikke en automatisk funksjon som kobler ut alle lysene når motoren stoppes. Hvis du, for eksempel, henter noe ut av bagasjerommet når du har parkert hjemme, og ikke får lukket bakluka skikkelig, kan kupéyset bli stående på. Hvis du er uheldig, blir batteriet flatt før du skal kjøre igjen. Andre strømforbrukere belaster også batteriet, og jo flere elektroniske duppeditter du har i bilen, jo hardere må batteriet jobbe.
Batteriet kan også være svakt hvis bilen har stått lenge i kulda eller hvis det begynner å bli gammelt. Batterikapasiteten kan synke med så mye som 40 % når det er kuldegrader.
Hvis du kjører mange korte turer, lades ikke batteriet tilstrekkelig opp mens du kjører.
Det holder ikke å kjøre en lang tur for å lade opp batteriet med dynamoen i bilen hvis det har blitt helt utladet, det må lades med en batterilader, du kan enten skaffe deg en selv, eller få dette gjort på et verksted.
Slik bruker du startkabler
Når du er sikker på at problemet er et flatt batteri, kan du muligens få start på bilen med startkabler. Det anbefales imidlertid ikke for biler som er produsert etter 2009, i og med at det er så mye følsom elektronikk i nyere biler. Det kan fort bli veldig dyrt hvis en kortslutning tar knekken på kjørecomputeren i bilen din, eller i bilen til personen som hjelper deg. Det er også uhyre viktig gjøre alt i riktig rekkefølge:
- Stopp motorene og ta ut nøklene på begge bilene for å være sikker på at strømmen er avbrutt.
- Sett så den røde plusskabelen på plusspolen til det flate batteriet. Sett deretter den andre enden av den røde kabelen på plusspolen til det strømgivende batteriet.
- Sett den sorte minuskabelen på minuspolen til det strømgivende batteriet. Den andre enden må festes til solid metall i bilen med flatt batteri, så langt unna batteriet som mulig. Det kan oppstå gnister når den siste klemmen kobles til.
- Når klemmene er korrekt koblet til, startes den strømgivende bilen først. Det kan være at den må gå en stund før den andre bilen vil starte.
- La begge bilene gå en stund, slik at spenningen i batteriene utlignes.
- Startkablene kobles fra i omvendt rekkefølge av tilkoblingen.
Startmotor
Hvis du hører en klikkelyd når du vrir på nøkkelen eller trykker på startknappen, vil det si at startmotoren ikke fungerer. Startmotoren er en liten motor som bruker spenning fra batteriet til å starte motoren. Det er flere deler i motoren, men den som går oftest i stykker, er solenoiden. Hylser og lager kan også være defekte. Det er ikke mulig å bytte ut skadde enkeltdeler, du trenger en ny startmotor. Det er imidlertid ikke sikkert at det er selve motoren som er defekt. Kontroller kablene som går til og fra enheten, og se etter løse koblinger.
Startbryter, tennspoler og tennplugger
Hvis frontlysene slås på, men bilen ikke starter, kan problemet være startbryteren. Det er enkelt å sjekke på instrumentbordet. Hvis du kan høre at motoren forsøker å starte, men lysene på instrumentbordet ikke slokner, kan det skyldes en defekt startbryter.
Du trenger et multimeter for å sjekke om tennspolen fungerer som den skal, mens det er nok å se på tennpluggene. Hvis det er mye sot på dem, er de ikke i orden. Disse delene må byttes ut med nye hvis de er defekte.
Drivstoffsystemet med drivstoffpumpen
Dette er litt som når tech support spør om du har satt i kontakten – men er du sikker på at tanken ikke er tom? Det er fort gjort å glemme bort å fylle, spesielt hvis dere er flere som bruker bilen. Hvis tanken er full, kan det hende at problemet er drivstoffpumpen som sørger for at drivstoffet transporteres gjennom drivstoffrørene. Det kan være for lavt trykk eller for lite tilførsel av drivstoff. Redusert tilførsel av drivstoff kan også skyldes slitte eller revnede slanger eller et tilstoppet filter. Hvis du merker rykninger i bilen ved høyere hastighet, at den mister drivkraften eller det med ett går med mye mer drivstoff, bør du få drivstoffsystemet ditt sjekket på et verksted. Dette arbeidet kan bare utføres med spesialverktøy, så du må få et verksted til å kontrollere trykket i drivstoffsystemet. Et tilstoppet drivstoffilter kan også være årsaken til lavt trykk. Dette filteret bør byttes ut hver 15 000 til 20 000 km, så det kan være lurt hvis du ikke har gjort det på en stund.
Fordelerlokk
Det er sannsynlig at det skyldes sprekker i fordelerlokket hvis du bare har dette problemet på regnfulle dager med høy luftfuktighet. Ta av lokket og se etter om det er fukt på innsiden av det hvis du tror at dette kan være problemet. Det er greit å få det undersøkt på et verksted hvis det er fukt.
Greit å tenke på
Uansett grunnen til at bilen ikke vil starte, er det mye du kan gjøre på forhånd for å sikre deg mot at det skjer. Hvis du likevel står der en dag, er det også greit å være forberedt. Det er en del ting som er kjekke å alltid ha i bilen, og det kan lønne seg å ha numrene til verksted og veihjelp parat. Ta en titt på rådene våre om klargjøring til bilferie for å lese mer!