Innholdsfortegnelse
Vindusviskere: Den komplette veiviseren for bytting og drift
For at du skal kunne se veien tydelig, uansett hvordan været er ute, må du ha vindusviskere installert som fungerer i ditt moderne kjøretøy. De skal umiddelbart fjerne skitt, vann, snø og lignende fra frontruten. Du kan kjøre tryggere med kjøretøyet ditt, forutsatt at frontruten er ren, og kjøring med ødelagte vindusviskere er forbudt i loven til de fleste land. Vi forklarer hvordan du unngår tidlig ødeleggelse av disse komponentene og hvordan du gjenoppretter systemet.
Slik fungerer vindusviskere
Vindusviskere er en del av vinduets rengjøringssystem. De er armer med gummielementer på enden som sitter tett på frontruten og de følger formen på rutens overflate. De motsatte endene til armene er de forbundet med et hengsel til en kobling som gir deg synkroniserte bevegelser fra vindusviskerne. Systemet drives av en motor som drives av et relé. Driftsmodusen avhenger av hvordan du har satt håndtaket inne i passasjerrommet.
Når du har valgt driftsmodus lukker kontaktene i reléet kretsen slik at mekanismen starter i en bestemt hastighet. Vindusvaskeren kan også arbeide samtidig.
De vanligste feilene med vindusviskere og årsakene til dette
Du som bileier bør være oppmerksom på følgende typiske tegn på at det er noe galt med komponenten som må repareres eller erstattes:
- Ingen av motorene eller vindusviskere svarer når de er aktivert. I dette tilfellet er feilen i systemet trolig på grunn av ødelagte kabler eller en sikring som har passert.
- Vindusviskere beveger seg ikke, men du hører at motoren kjører når du slår den på. I de fleste tilfeller er feil i slitte tenner i motordriften, løse festemidler eller slitte splines i armene forårsaket.
- Vindusviskere virker ikke i alle moduser. Dette skyldes vanligvis en ødelagt reléspole eller ødelagte kontakter, eller noe feil med bryteren.
- Systemet kan ikke deaktiveres eller aktiveres automatisk. Dette betyr vanligvis at kontaktene i reléet eller enden av motoren kan ha kortslutning.
- Viskerstangene beveger seg for sakte. Årsaken kan være forurensning, korroderte elementer eller deler av motoren. Samlet smuss hindrer bevegelsen av de bevegelige elementene.
- Vindusrengjøring effektiviteten har forverret seg. Dette er vanligvis forårsaket av slitte viskerblad. Du må kanskje også bytte dem etter at du ser striper eller flekker på frontruten, og det forblir overskyet etter at vindusviskingen er tørket.
For å fikse disse feilene, erstatt bare de ødelagte komponentene. I de fleste tilfeller trenger du profesjonell hjelp fordi komponentene ligger i vanskelige å nå. Unntaket er viskerbladene. De er forbruksvarer som du kan endre under rutinemessig vedlikehold, som du som bileiere kan gjøre alene.
Kan jeg bytte viskerbladene selv?
Det anbefales at du bytter ut komponentene en gang i året. Prosedyren kan variere mellom ulike modeller og avhenger av hvilken komponent den handler om og hvordan de sitter fast. Endringen er ikke veldig vanskelig. Vanligvis gjør du vanligvis følgende:
- Løft spaken fra vindusflaten.
- Vri vindusviskeren for å se låsen eller klemmen som sikrer den.
- Fjern festene og deretter den ødelagte komponenten.
- Installer den nye.
Under overgangen må du sørge for at spaken ikke kommer ut av hendene fordi den kan slå og ødelegge frontruten.
Hvordan unngår jeg å måtte bytte ut viskerbladene for tidlig?
Noen ganger må du bytte komponentene før de har nådd slutten av livet, oppgitt av produsenten. Følg disse anbefalingene for å unngå å endre dem for tidlig:
- Pass på at det alltid er nok spylefluid i vindusviskerens spoolbeholder: tørr smussmutter på viskerbladene ellers.
- Vask viskerbladene med vann eller såpe for biler uten å polere eller vokse. Oppsamlet sand i komponentens komponenter ødelegger ikke bare dem, men gir også sprekker og riper på frontruten.
- Rengjør vindusruten fra snø og is om vinteren før du aktiverer vindusviskere. Kontroller også før viskerbladene har frosset. Ellers risikerer du at slitasje slites ut raskere og ødelegger armene, motoren og mer. Hvis du kjører med kjøretøyet i kaldt klima, bruk spesielle viskerblader for vinterbruk. De har beskyttende deksler som hindrer komponentene i å fryse.
- Juster viskerarmene slik at viskerbladene bare beveger seg langs frontruten, da de kan skade komponentene og motoren.
- Bare kjøp rengjøringsvæske av god kvalitet som ikke ødelegger gummi elementene.
- Ikke la viskerarmene stå i vertikal stilling i lang tid, da kan du skade fjæren og armen, noe som gjør at viskerbladene ikke sitter like tett mot frontruten.
Konklusjon. Viskerbladene er viktige elementer i kjøretøyets passive sikkerhetssystem. Hvis de er slitt ut vil det være farlig å kjøre med kjøretøyet når det snør eller regner. Derfor, som bileier, bør du sjekke tilstanden regelmessig og erstatte komponentene til rett tid. Våre anbefalinger hjelper deg ikke bare med å forlenge komponentenes levetid, men også erstatte dem når det er nødvendig.