Innholdsfortegnelse
VW T5-motorer
VW T5, som ble lansert i 2003 som den femte generasjonen av Volkswagen Transporter, etablerte seg raskt som en av de mest suksessrike nyttekjøretøyene i Europa. I løpet av den elleve år lange produksjonsperioden frem til 2015 gikk T5 gjennom ulike motorkonsepter, fra økonomiske TDI-enheter til kraftige bensinmotorer. Den kontinuerlige videreutviklingen av drivverksteknologien gjenspeilte de teknologiske endringene på 2000- og 2010-tallet.

VW T5-motorer - første generasjon med TDI-fokus (2003-2009)
Den første generasjonen av T5 fokuserte først og fremst på den velprøvde TDI-teknologien, og markerte overgangen fra forgjengernes luftkjølte motorer til moderne vannkjølte motorer. Med en kjørelengde på typisk 400 000 til 500 000 kilometer beviste disse motorene at de egnet seg for langdistansekjøring, og større reparasjoner oppstod vanligvis først etter 300 000 kilometer. 2,5 TDI med 174 hk (AXE/BLJ) ble sett på som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, med en kombinasjon av ytelse og pålitelighet. Introduksjonen av common rail-teknologi revolusjonerte dieselteknologien, samtidig som de første Euro 4-kompatible motorene ble utviklet. T5 posisjonerte seg på markedet som et premiumalternativ til Ford Transit og Mercedes Sprinter.
VW T5 TDI-dieselmotorer, første generasjon (2003-2009)
TDI-programmet i den første T5-generasjonen besto av fire effektnivåer: 1,9 TDI med 84 hk (BRS), 105 hk (BRR/BRS) og 2,5 TDI i to varianter med 131 hk (BNZ) og 174 hk (AXE/BLJ). Motorkoden AXE/BLJ med 174 hk ble favoritten til mange brukere, siden den hadde tilstrekkelige reserver for tung last samtidig som den var økonomisk. Innsprøytningspumpene på 1,9 TDI-motorene viste seg å være problematiske fra rundt 200 000 kilometer, mens 2,5 TDI tidvis slet med defekte turboladere etter 250 000 kilometer. Tannhjulskjeden på 2,5 TDI viste seg å være vedlikeholdskrevende og bør kontrolleres hver 120 000 kilometer.
VW T5 bensinmotorer første generasjon (2003-2009)
Den eneste tilgjengelige bensinmotoren var 3,2 V6 med 235 hk (AXK/BKK), som hovedsakelig ble brukt i det eksklusive Multivan-utstyret. Denne motoren imponerte med sin jevne gange og kraftutvikling, men hadde et betydelig høyere drivstofforbruk enn TDI-variantene. Typiske svakheter var tennspolene etter 100 000 kilometer og sporadiske problemer med registerkjeden etter 200 000 kilometer. Vedlikeholdskostnadene var høyere enn for TDI-motorene på grunn av den mer komplekse V6-konstruksjonen.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,9 TDI BRS | 84 | 8,5 | Innsprøytningspumpe, turbolader | Gjennomsnitt |
1,9 TDI BRR | 105 | 8,2 | Innsprøytningspumpe, EGR-ventil | God |
2,5 TDI BNZ | 131 | 9,1 | Tannkjede, turbolader | Bra |
2,5 TDI AXE/BLJ | 174 | 9,3 | Tannkjede, høytrykkspumpe | Meget god |
3,2 V6 AXK/BKK | 235 | 13,5 | Tenningsspoler, registerkjede | Bra |

VW T5-motorer - Euro-5 og common rail-optimalisering (2009-2015)
Med modelloppdateringen i 2009 introduserte Volkswagen reviderte motorer som oppfylte de strengere Euro 5-normene og samtidig var optimalisert med hensyn til effektivitet og ytelse. Kjørelengden holdt seg på samme høye nivå som forgjengerne, og den forbedrede common rail-teknologien sørget for jevnere forbrenning. 2.0 BiTDI med 180 hk (CFCA) etablerte seg som den kraftigste og mest moderne dieselmotoren i denne generasjonen. Innføringen av partikkelfilter og optimaliserte eksosresirkuleringssystemer forbedret miljøkompatibiliteten betydelig. Sammenlignet med konkurrentene fortsatte T5 å tilby den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet.
VW T5 TDI-dieselmotorer ansiktsløftning Euro-5 (2009-2015)
Det reviderte motorprogrammet omfattet 2.0 TDI i tre effektnivåer med 84 hk (CAAA), 102 hk (CAAB) og 140 hk (CAAC/CFCA), samt den nye 2.0 BiTDI med 180 hk (CFCA). BiTDI-motoren med biturbolading satte nye standarder når det gjaldt trekkraft og effektivitet. Alle motorene var utstyrt med dieselpartikkelfilter og optimaliserte innsprøytningssystemer som standard. Partikkelfiltersystemene viste seg av og til å være problematiske på korte turer, mens høytrykkspumpene til CFCA-motorene trengte service etter rundt 200 000 kilometer. 84 hk-versjonen viste seg å være spesielt økonomisk, men nådde sine grenser under full belastning.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TDI CAAA | 84 | 7,8 | DPF-regenerering, lave reserver | Gjennomsnitt |
2,0 TDI CAAB | 102 | 7,9 | DPF-system, EGR-ventil | God |
2,0 TDI CAAC | 140 | 8,1 | Høytrykkspumpe, turbolader | Bra |
2,0 BiTDI CFCA | 180 | 8,4 | Høytrykkspumpe, kompleks turboteknologi | Meget god |

Konklusjon: De beste VW T5-motorene i alle generasjoner
Motorutviklingen av VW T5 gjenspeiler den teknologiske utviklingen fra velprøvd TDI-teknologi til moderne common-rail-systemer med bi-turbolading. T5-motorene har gjennom alle generasjoner bevist sin langdistansekapasitet og satt nye standarder i nyttekjøretøysegmentet.
- Beste VW T5-dieselmotor:
2.0 BiTDI med 180 hk (CFCA) kombinerer moderne bi-turbo-teknologi med imponerende effektivitet og gir det beste forholdet mellom effekt og forbruk.
- Den mest pålitelige VW T5-dieselmotoren:
2,5 TDI med 174 hk (AXE/BLJ) imponerer med velprøvd teknologi, høy kjørelengde og moderate vedlikeholdskostnader, samtidig som den leverer kraftige ytelser.
- Den mest økonomiske VW T5-dieselmotoren:
2,0 TDI med 102 hk (CAAB) er det beste kompromisset mellom tilstrekkelig effekt og lavt drivstofforbruk for daglig bruk.
Reservedeler til alle VW T5-motorer finner du i velprøvd kvalitet hos AUTODOC.