Innholdsfortegnelse
BMW E87-motorer
Fra 2004 til 2013 etablerte BMW E87 1-serie seg som innstegsmodellen i BMW-verdenen og tilbød et variert utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige sekssylindrede motorer. I løpet av ni års produksjon fortsatte teknologien å utvikle seg, og hver modelloppdatering brakte med seg nye motorer og forbedret teknologi.

BMW E87-motorer (2004-2013)
BMW E87-generasjonen var BMWs første forsøk på å erobre markedet for kompakte premiumbiler, og den var kjennetegnet av et usedvanlig bredt utvalg av motorer. Påliteligheten varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde firesylindrede dieselmotorene lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde de tidlige N45-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av ventildekselpakningen eller vannpumpen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. N54-motorene med direkte innsprøytning ble ansett som utsatt for problemer med høytrykkspumpe og injektor. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var N47D20-dieselen med 177 hk, som kombinerte ytelse, effektivitet og BMW-typisk jevn gange på en optimal måte. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av Valvetronic-teknologi i bensinmotorene og common rail-innsprøytning i dieselmotorene, noe som ga BMW et forsprang på konkurrenter som Audi A3 og Mercedes A-Klasse.
BMW E87 bensinmotorer (2004-2013)
BMW E87-bensinmotorserien besto opprinnelig av de firesylindrede N45/N46-motorene med et slagvolum på 1,6 og 2,0 liter. 116i startet med 85 kW (115 hk) fra N45B16-motoren, mens 118i startet med 95 kW (129 hk) og senere 105 kW (143 hk) fra N46B20. Disse BMW E87-motorene led av typiske problemer fra den tidlige Valvetronic-generasjonen: Lekkasjer i ventildekselpakningene, defekte vannpumper og problemer med Valvetronic-kontrollsystemet gjorde dem til motorer med høyt vedlikeholdsbehov. Den kraftigste bensinmotoren i BMW E87 var 130i med den sekssylindrede N52B30-motoren og 190 kW (258 hk), som var mer pålitelig, men hadde høyt drivstofforbruk. Fra 2007 ble den revolusjonerende N54B30 med dobbel turboladning lagt til i 135i, som produserte 225 kW (306 hk), men var utsatt for problemer med høytrykkspumpe og wastegate.
BMW E87 dieselmotorer (2004-2013)
BMW E87-dieselmotorene ble til å begynne med dominert av den firesylindrede M47-motoren med et slagvolum på 2,0 liter i ulike effektnivåer. 118d ble lansert i 2004 med 90 kW (122 hk), men ble raskt erstattet av den mer moderne N47-motoren. BMW E87 120d med M47D20-motoren produserte 120 kW (163 hk) og ble ansett for å være svært driftssikker. Fra 2007 overtok N47-generasjonen med forbedret common-rail-teknologi: 116d med 85 kW (115 hk), 118d med 105 kW (143 hk) og toppmodellen 120d med 130 kW (177 hk). Disse BMW E87-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og holdbarhet. Spesielt N47D20-motoren på 177 hk ble den mest pålitelige og populære motoren i hele serien.
BMW E87-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
N45B16 (116i) | 115 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Ventildekselpakning, Valvetronic | Moderat |
N46B20 (118i) | 129-143 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Vannpumpe, problemer med Valvetronic | Moderat |
N52B30 (130i) | 258 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Høyt forbruk, ellers robust | Bra |
N54B30 (135i) | 306 HK | 9,5-10,2 l/100 km | Høytrykkspumpe, wastegate, injektorer | Problematisk |
M47D20 (118d/120d) | 122-163 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Svært robust, velprøvd | Meget god |
N47D20 (116d/118d/120d) | 115-177 HK | 4,8-5,6 l/100 km | Tannkjede (sjelden), ellers pålitelig | Meget god |

Konklusjon: De beste BMW E87-motorene av alle generasjoner
BMW E87-motorene viste tydelige kvalitetsforskjeller mellom de ulike drivkonseptene i løpet av den ni år lange produksjonsperioden. Mens dieselmotorene var gjennomgående overbevisende, slet spesielt de tidlige bensinmotorene og de kraftige turbomotorene med problemer med driftssikkerheten. Likevel lyktes BMW E87 med å etablere 1-serien som et seriøst alternativ til Audi A3 og Volkswagen Golf i det kompakte premiumsegmentet.
- Den beste bensinmotoren i BMW E87:
N52B30 (130i) med 258 hk kombinerte BMW-typisk sekssylindret kjørekultur med akseptabel driftssikkerhet, bare det høye drivstofforbruket skygget for bildet.
- Beste BMW E87 dieselmotor:
N47D20 med 177 hk (120d) tilbød den optimale balansen mellom ytelse, effektivitet og holdbarhet og regnes som den beste motoren i hele E87-generasjonen.
- Problemmotor:
Til tross for sin imponerende ytelse var N54B30 (135i) den mest problematiske BMW E87-motoren med hyppige høytrykkspumpefeil og dyre reparasjoner.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW E87 generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.