• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Audi A3 8P1-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Audi A3 8P1-motorer (2003-2008)
    1. Audi A3 8P1 bensinmotorer (2003-2008)
    2. Audi A3 8P1 dieselmotorer (2003-2008)
  2. Audi A3 8P1-motorer facelift (2008-2012)
    1. Audi A3 8P1 bensinmotorer facelift (2008-2012)
    2. Audi A3 8P1 dieselmotorer facelift (2008-2012)
  3. Konklusjon: De beste Audi A3 8P1-motorene i alle generasjoner-motorer

Audi A3 8P1 ble introdusert i 2003 som andre generasjon av A3-modellserien og etablerte seg raskt som en premium kompaktbil i det øvre segmentet. Det varierte utvalget av motorer i den første 8P-generasjonen inkluderte både velprøvde og innovative drivverkskonsepter som gjenspeilte Audis teknologiske fremskritt på den tiden.

Audi A3 8P1-motorer (2003-2008)

Audi A3 8P1-motorer (2003-2008)

Den første fasen av Audi A3 8P1 var preget av solide, men ennå ikke helt modne motorer, som viste typiske barnesykdommer på begynnelsen av 2000-tallet. Forventningene til kjørelengde varierte betraktelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde de tidlige FSI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av høytrykkspumpen eller innsprøytningssystemet mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Større reparasjoner, som f.eks. motoroverhaling, var vanligvis nødvendig mellom 180 000 og 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 170 hk, som kombinerte ytelse, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. De tekniske høydepunktene var introduksjonen av FSI direkte innsprøytning for bensinmotorer og videreutviklingen av TDI-teknologien, der A3 8P1-motorene inntok en ledende posisjon når det gjelder motorvariasjon sammenlignet med BMW 1-serie og Mercedes A-klasse.

Audi A3 8P1 bensinmotorer (2003-2008)

Audi A3 8P1-bensinmotorene besto til å begynne med av den velprøvde 1,6-liters sugemotoren med 75 kW (102 hk), som ble ansett som en pålitelig innstegsmotor, men som bød på lite kjøreglede. FSI-motorene var langt mer interessante: 1.6 FSI med 85 kW (115 hk) og 2.0 FSI med 110 kW (150 hk) var basert på direkte innsprøytning og tilbød bedre kraftutvikling. Disse Audi A3 8P1-motorene led imidlertid av typiske førstegenerasjons FSI-problemer: Koksing av innsugsventilene, problemer med høytrykkspumpen og sporadisk svikt i innsprøytningsdysene gjorde dem til de mest vedlikeholdsintensive motorene. Den kraftigste motoren var 2,0 TFSI med 147 kW (200 hk) fra 2004, som til tross for sin kraft var utsatt for skader på turboladeren og økt oljeforbruk. Spesielt problematisk viste det seg å være med registerkjeden i TFSI-motorene, som kunne forårsake problemer allerede fra 120 000 kilometer hvis vedlikeholdet ble forsømt.

Audi A3 8P1 dieselmotorer (2003-2008)

Audi A3 8P1-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 1,9 TDI-motoren med ulike effektnivåer fra 77 kW (105 hk) til 96 kW (130 hk). Disse pumpeinjektor-motorene ble ansett for å være spesielt robuste og holdbare, men de hadde en karakteristisk høy støynivå og høye utslipp. Den mer moderne 2.0 TDI ble tilbudt fra 2003 med ytelser fra 103 kW (140 hk) til 125 kW (170 hk), og ble det sentrale elementet i dieselprogrammet. Audi A3 8P1 2.0 TDI med 103 kW (140 hk) viste seg å være den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2005 med common rail-innsprøytning og forbedret eksosgassrensing, ga en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og holdbarhet. Disse TDI-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og gjorde A3 til en pioner innen rene dieselmotorer.

Audi A3 8P1-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 naturlig sugemotor 102 HK 7,2-7,8 l/100 km Svakbrystet, men robust Gjennomsnitt
1,6 FSI 115 HK 6,8-7,4 l/100 km Ventilkoksing, høytrykkspumpe Moderat
2,0 FSI 150 HK 7,5-8,2 l/100 km Koksdannelse, innsprøytningsdyser Moderat
2,0 TFSI 200 HK 8,1-9,2 l/100 km Tannkjede, turbolader, oljeforbruk Problematisk
1,9 TDI 105-130 HK 5,2-5,8 l/100 km Kjørestøy, problemer med pumpedyse Bra
2,0 TDI 140-170 HK 5,4-6,1 l/100 km Svært robust fra 2005 Veldig bra

Audi A3 8P1-motorer facelift (2008-2012)

Audi A3 8P1-motorer facelift (2008-2012)

Facelift-fasen av Audi A3 8P1 fra 2008 og utover medførte betydelige forbedringer i pålitelighet og effektivitet. De fleste motorene i denne siste generasjonen nådde lett 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de reviderte 2.0 TDI-dieselmotorene ble ansett for å være spesielt holdbare. Større motorfeil ble sjeldnere, og det var bare de kraftige TFSI-bensinmotorene som fortsatt viste svakheter i registerkjeden og oljeforbruket. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig mellom 200 000 og 280 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var den reviderte 2.0 TDI med 170 hk - en moden motor med optimal balanse mellom ytelse og effektivitet. Blant de tekniske nyvinningene var introduksjonen av 1.4 TFSI med kompressor og turbolader samt forbedrede common-rail-systemer for dieselmotorene. Sammenlignet med konkurrentene skilte A3s sofistikerte motorteknologi den klart fra Golf VI og BMW 1-serie.

Audi A3 8P1 bensinmotorer facelift (2008-2012)

Det reviderte bensinmotorutvalget i Audi A3 8P1 beholdt 1,6-liters sugemotoren som innstegsvariant, som med sine 75 kW (102 hk) fortsatt ble ansett som et pålitelig, men uinspirert alternativ. Revolusjonerende var den nye 1.4 TFSI med både turbo og kompressor, som tilbød en imponerende effekttetthet på 125 kW (170 hk). Denne innovative Audi A3 8P1-motoren kombinerte lavt turtall med kompressor og høyt turtall med turbolader, men led under kompleksiteten i det doble ladesystemet - problemer med clutchkontrollen mellom de to laderne og høye reparasjonskostnader gjorde den til den mest problematiske bensinmotoren i serien. Den velprøvde 2.0 TFSI ble revidert og tilbød nå 147 kW (200 hk) eller 195 kW (265 hk) i S3-versjonen, og problemet med timingkjeden fra de første årene var i stor grad løst, men oljeforbruket var fortsatt et problem.

Audi A3 8P1 dieselmotorer facelift (2008-2012)

Den reviderte Audi A3 8P1 2.0 TDI dominerte dieselutvalget med effektnivåer fra 103 kW (140 hk) til 125 kW (170 hk). Alle variantene hadde nå moderne andregenerasjons common rail-innsprøytning med piezoinjektorer og partikkelfilter. Audi A3 8P1 2.0 TDI med 103 kW (140 hk) etablerte seg som den mest driftssikre og økonomiske motoren i denne generasjonen - med et reelt forbruk på bare 4,8-5,3 liter per 100 km og utmerket holdbarhet over lang tid var den ideell for de som kjørte mye. Den kraftige 170 hk-versjonen tilbød sportslige ytelser uten at det gikk på bekostning av driftssikkerheten, mens 1,9 TDI ble faset ut og erstattet av mer effektive 2,0-liters motorer. Spesielt bemerkelsesverdig var introduksjonen av Quattro firehjulsdrift på de kraftigere TDI-variantene, noe som gjorde A3 til den mest allsidige kompaktbilen i sin klasse.

Audi A3 8P1 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 naturlig sugemotor 102 HK 7,0-7,6 l/100 km Lite kraft, men pålitelig Gjennomsnitt
1,4 TFSI 170 HK 6,9-7,8 l/100 km Komplisert dobbelt ladesystem Problematisk
2,0 TFSI 200-265 HK 7,8-9,5 l/100 km Oljeforbruk, men mer stabilt Moderat
2,0 TDI 140-170 HK 4,7-5,4 l/100 km Svært robust og effektiv Veldig bra

Konklusjon: De beste Audi A3 8P1-motorene i alle generasjoner-motorer

Utviklingen av Audi A3 8P1-motorene viser tydelig fremgangen i motorteknologien mellom 2003 og 2012. Mens dieselmotorene stadig ble mer pålitelige og effektive, slet de innovative bensinmotorene med barnesykdommer knyttet til ny teknologi. Den siste generasjonen fra 2008 og fremover hadde de mest modne motorene, og spesielt TDI-dieselmotorene ble sett på som en referanse for holdbarhet og økonomi.

  • Beste Audi A3 8P1 bensinmotor:

Den reviderte 2.0 TFSI (200 hk, 2008-2012) kombinerte sportslige ytelser med akseptabel driftssikkerhet, og var betydelig mer moden enn de tidlige FSI-motorene.

  • Beste Audi A3 8P1 dieselmotor:

2.0 TDI (140 hk, 2008-2012) hadde den optimale balansen mellom driftssikkerhet, økonomi og hverdagsbruk, og regnes som en av de beste dieselmotorene i sin generasjon.

For vedlikehold og reservedeler til alle Audi A3 8P1-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

BX-CRI3 BOSCH 0 986 435 360 Innsprøytningsdyse Common Rail (CR), med tetningsring
Anmeldelser - 26
Produkt info
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tetningsring
  • Byttedel
  • Drivstoffberedning: Common Rail (CR)
  • BOSCH: Innsprøytningsdyse
  • Varenummer: 0 986 435 360
  • Tilstand: Refabrikkert
Detaljer
BOSCH Innsprøytningsdyse Common Rail (CR), med tetningsring
Artikkelnummer: 0 986 435 360
2210,89 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
FEBEST 2399-DH2 Kroker Lengde: 192mm, vekt: 0,442kg
Anmeldelser - 12
Produkt info
  • Lengde [mm]: 192
  • Vekt [kg]: 0,442
  • innpakningslengde [cm]: 19,2
  • innpakningsbredde [cm]: 5,0
  • innpakningshøyde [cm]: 2,2
  • FEBEST: Kroker
  • Varenummer: 2399-DH2
  • Vår pris: 164,24 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBEST Kroker Lengde: 192mm, vekt: 0,442kg
Artikkelnummer: 2399-DH2
164,24 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-20 Motorolje 5W-30, 20l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 52
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-98, MB 229.5, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, VW 503 01, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-20
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1174,94 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-20
Mer
1174,94 kr
58,75 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ENERGY PP0035 Gasspjeld elektrisk, med tetning
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • for OE-nummer: 03L 128 063 AF
  • Høyde [mm]: 81
  • Spenning [V]: 12
  • Vekt [kg]: 0,647
  • Tilkoblingsantall: 5
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
  • Driftstype: elektrisk
  • ENERGY: Gasspjeld
  • Varenummer: PP0035
  • Vår pris: 1491,93 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ENERGY Gasspjeld elektrisk, med tetning
Artikkelnummer: PP0035
1491,93 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-37%
SWAG 30 92 7056 Låsbare hjulbolter Kulesete A/G, 27 mm
Anmeldelser - 11
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 53,5
  • Diameter [mm]: 23,7
  • Mål utvendige gjenger: M14 x 1,5
  • Gjengelengde [mm]: 27
  • Kvalitet / klasse: 8.8
  • Nøkkelvidde: 17, 19
  • Hjulfesting: Kulesete A / G
  • Material: Stål
  • Skruelengde under hode [mm]: 29
  • Vekt [kg]: 0,45
  • Kan låses: Kan låses
  • kontroller mål
  • Se serviceinformasjon
  • SWAG: Låsbare hjulbolter
  • Varenummer: 30 92 7056
  • Vår pris: 255,81 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SWAG Låsbare hjulbolter Kulesete A/G, 27 mm
Artikkelnummer: 30 92 7056
sammenlignet med Veil. pris 409,79 kr

255,81 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower XL-III C3 872373 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: SynPower
  • Versjon: XL-III C3
  • Varenummer: 872373
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Vår pris: 497,89 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872373
497,89 kr
124,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 446,11 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
446,11 kr
89,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-10 Motorolje 5W-30, 10l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 65
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Innhold [liter]: 10
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-10
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 602,59 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-10
Mer
602,59 kr
60,26 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-5 Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 69
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 342,15 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-5
Mer
342,15 kr
68,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LuK RepSet DMF 600 0016 00 Clutchsett uten føringslager, med utløserlager, med svinghjul, med boltsett, spesialverktøy nødvendig for montering, Tomassesvinghjul med friksjonsstyringsskive, med automatisk justering
Anmeldelser - 55
Produkt info
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: uten føringslager
  • Produktlinje: RepSet DMF
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med utløserlager, med svinghjul, med boltsett, spesialverktøy nødvendig for montering, Tomassesvinghjul med friksjonsstyringsskive
  • Regulering: med automatisk justering
  • Antall tenner (beregning av maks frivinkel: 7
  • maks tippespillerom [mm]: 2,9
  • Maks fri vinkel [grad]: 18
  • Antall festehull: 6
  • LuK: Clutchsett
  • Varenummer: 600 0016 00
  • Vår pris: 4402,91 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LuK Clutchsett uten føringslager, med utløserlager, med svinghjul, med boltsett, spesialverktøy nødvendig for montering, Tomassesvinghjul med friksjonsstyringsskive, med automatisk justering
Artikkelnummer: 600 0016 00
4402,91 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-20 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 20
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-20
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1467,16 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: MN7715-20
Mer
1467,16 kr
73,36 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 751,48 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
751,48 kr
187,87 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-36%
115 667 001 TOPRAN 115 667 Relè, starter
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • reléfunksjon: Arbeidskontakt
  • Antall stikkontakter: 5
  • Strømstyrke [A]: 50
  • TOPRAN: Relè, starter
  • Varenummer: 115 667
  • Vår pris: 187,96 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOPRAN Relè, starter
Artikkelnummer: 115 667
sammenlignet med Veil. pris 295,10 kr

187,96 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Mobilube 1 SHC 142803 Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Anmeldelser - 50
Produkt info
  • Versjon: 1 SHC
  • Produktlinje: Mobilube
  • viskositetsklasse SAE: 75W-90
  • Produsentens anbefalinger: Scania STO 2:0A FS, MAN 341 Z2, MAN 342 S1, MAN 341 E3, Scania STO 1:0, Scania STO 1:1 G, Mack GO-J, ZF TE-ML 21A, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 16F, ZF TE-ML 12N, ZF TE-ML 12L, ZF TE-ML 08
  • Innhold [liter]: 1
  • Girtype: for manuelt gir, Differensialgir
  • Spesifikasjon: API GL-4, API GL-5, API MT-1, SAE J2360
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Girolje
  • Varenummer: 142803
  • Vår pris: 231,41 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 142803
231,41 kr
231,41 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 44
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 154291
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 602,08 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
602,08 kr
150,52 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: