Innholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ Viano W639 motorer
Fra markedslanseringen i 2003 etablerte Mercedes-Benz Viano W639 seg som en premium stor sedan og tilbød et sofistikert utvalg av motorer gjennom hele produksjonsperioden frem til 2014. MERCEDES-BENZ Viano W639-motorene kjennetegnes av holdbarhet og pålitelighet, og den teknologiske utviklingen har gått fra velprøvde sugemotorer til moderne common-rail-dieselmotorer og kraftige V6-motorer.

MERCEDES-BENZ Viano W639-motorer (2003-2014)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz Viano W639 var en epoke med robuste og holdbare motorer som var utviklet spesielt for stor kommersiell og privat bruk. Kjørelengden til disse MERCEDES-BENZ Viano W639-motorene nådde lett 400 000 til 600 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselvariantene var spesielt populære blant drosjeselskaper og shuttletjenester. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig etter 250 000 til 350 000 kilometer, hovedsakelig på innsprøytningspumper eller turboladere. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 CDI med 224 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og rimelig drivstofforbruk på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var innføringen av common rail-teknologi fra 2006 og den kontinuerlige forbedringen av eksosrensingen opp til Euro 5-standarden. I en markedssammenligning posisjonerte Viano seg som et premiumalternativ til VW T5 og tilbød betydelig bedre komfort med sammenlignbar driftssikkerhet.
MERCEDES-BENZ Viano W639 bensinmotorer (2003-2014)
MERCEDES-BENZ Viano W639-bensinmotorene besto utelukkende av V6-motorer, som var kjent for sin jevne gang og holdbarhet. 3.2 V6 (M112) med 160 kW (218 hk) var tilgjengelig fra 2003 til 2010 og ble ansett som en av de mest driftssikre bensinmotorene fra Mercedes-Benz noensinne. Fra 2010 ble den erstattet av den mer moderne 3,5 V6 (M272) med 190 kW (258 hk), som hadde variabel ventilstyring og optimalisert forbrenning. Disse MERCEDES-BENZ Viano W639-motorene hadde typiske svakheter i balanseaksellagrene (M272) og tidvis problemer med elektronikken i tennspolen, men var totalt sett svært robuste. Drivstofforbruket lå på mellom 10,5 og 12,8 liter per 100 kilometer, noe som var passende for kjøretøyklassen.
MERCEDES-BENZ Viano W639 dieselmotorer (2003-2014)
Dieselmotorene dominerte utvalget av MERCEDES-BENZ Viano W639-motorer og ble ansett som modellseriens midtpunkt. 2.2 CDI (OM646) var tilgjengelig med ulike effektnivåer fra 110 kW (150 hk) til 120 kW (163 hk) og brukte først pumpeinjektorinnsprøytning, senere common-rail-teknologi. Parallelt med dette fantes den kraftigere 3.0 CDI (OM642) med ytelser fra 150 kW (204 hk) til 165 kW (224 hk), som alle var utstyrt med common-rail-innsprøytning og variabel turboladergeometri. MERCEDES-BENZ Viano 2.2 CDI med 150 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre og økonomiske motoren i hele modellutvalget - common-rail-variantene med partikkelfilter som ble produsert fra og med 2006, viste seg å være usedvanlig holdbare og økonomiske. Disse MERCEDES-BENZ Viano W639-motorene oppfylte etter hvert Euro 4- og Euro 5-normene og tilbød en enestående kombinasjon av ytelse, forbruk og pålitelighet for krevende kontinuerlig bruk.
MERCEDES-BENZ Viano-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3,2 V6 bensinmotor | 218 HK | 10,5-11,8 l/100 km | Tennspoler, svært robuste | Meget bra |
3,5 V6-bensinmotor | 258 HK | 11,2-12,8 l/100 km | Balanseringsaksellager | Bra |
2,2 CDI | 150-163 HK | 7,8-9,2 l/100 km | Innsprøytningspumpe (tidlige modeller) | Meget bra |
3,0 CDI | 204-224 HK | 8,5-9,8 l/100 km | Turbolader etter høy kjørelengde | Veldig bra |

Konklusjon: De beste MERCEDES-BENZ Viano W639-motorene-motorer
MERCEDES-BENZ Viano W639-motorene har vist en bemerkelsesverdig konsistens når det gjelder pålitelighet og holdbarhet gjennom hele produksjonsperioden. Mens bensinmotorene imponerte med sin jevne gange og den typiske Mercedes V6-lyden, etablerte dieselmotorene seg som de mest økonomiske og bedre egnet til kontinuerlig bruk. Kontinuerlig teknisk utvikling, spesielt innføringen av common-rail-teknologi, forbedret både ytelsen og miljøkompatibiliteten betydelig.
- Beste MERCEDES-BENZ Viano bensinmotor:
3,2 V6 med 218 hk (2003-2010) kombinerte eksepsjonell pålitelighet med adekvat ytelse og regnes som en av de beste bensinmotorene fra Mercedes-Benz i sin tid.
- Beste MERCEDES-BENZ Viano dieselmotor:
2.2 CDI med 150 hk (common-rail-versjon fra 2006) tilbyr den optimale balansen mellom økonomi, pålitelighet og egnethet for daglig bruk på alle bruksområder.
- Beste MERCEDES-BENZ Viano ytelsesmotor:
3.0 CDI med 224 hk kombinerer høy ytelse med den holdbarhet som er typisk for Mercedes-dieselmotorer, og er spesielt egnet for tung nyttelast og tilhengerdrift.
For vedlikehold og reservedeler til alle MERCEDES-BENZ Viano W639-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.