Innholdsfortegnelse
Audi A4 B9 Avant motorer
Siden markedslanseringen i 2015 har Audi A4 B9 Avant etablert seg som en premium stasjonsvogn i øvre mellomklasse og tilbyr et teknisk modent motorutvalg med avansert teknologi. I løpet av to generasjoner har Audi A4 B9 Avant-motorutvalget utviklet seg fra velprøvde TFSI- og TDI-motorer til elektrifiserte mildhybridsystemer som kombinerer effektivitet og ytelse på en optimal måte.

Audi A4 B9 Avant-motorer (2015-2019)
Den første generasjonen av Audi A4 B9 Avant markerte et betydelig teknologisk sprang sammenlignet med forgjengeren, B8, og satte nye standarder når det gjaldt effektivitet og kjørekomfort. Forventningene til kjørelengde lå på mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, der de velprøvde 2.0 TDI-dieselmotorene var spesielt holdbare og ofte nådde 400 000 kilometer uten problemer. Større reparasjoner var vanligvis først påkrevd etter 150 000 til 200 000 kilometer, hovedsakelig på turboladeren eller innsprøytningssystemet. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 TDI med 272 hk, som var både kraftig og pålitelig takket være V6-konfigurasjonen og bi-turboladingen. Teknisk sett var denne generasjonen preget av introduksjonen av MLB-plattformen, som muliggjorde vektbesparelser på opptil 120 kg og dermed forbedret effektiviteten til alle motorene.
Audi A4 B9 Avant bensinmotorer (2015-2019)
Audi A4 B9 Avant TFSI-serien startet med 1.4 TFSI som en innstegsmotor med 110 kW (150 hk), som imponerte med sylinderdeaktivering (COD) og turboladning. Denne motoren viste seg å være spesielt økonomisk og pålitelig, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing etter høy kjørelengde. 2.0 TFSI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 140 kW (190 hk) til 185 kW (252 hk) og benyttet den velprøvde tredjegenerasjons EA888-teknologien. Mens de svakere variantene gikk ganske greit, viste de kraftige 2.0 TFSI-motorene tidvis økt oljeforbruk og slitasje på turboladeren under sportslig kjøring. Toppmotoren var 3.0 TFSI V6 med 200 kW (272 hk) og senere 260 kW (354 hk) i S4 Avant, som takket være kompressormatingen ga jevn kraftutvikling, men som var mer vedlikeholdskrevende.
Audi A4 B9 Avant dieselmotorer (2015-2019)
Audi A4 B9 Avant TDI-motorene ble dominert av 2.0 TDI i ulike effektnivåer fra 110 kW (150 hk) til 140 kW (190 hk). Alle variantene hadde common-rail innsprøytning og SCR-katalysator for etterbehandling av eksosgassen. 2.0 TDI med 110 kW (150 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen, og den tilbød et utmerket kompromiss mellom ytelse og et drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km. Problemene skyldtes hovedsakelig forsømt vedlikehold, særlig tilstoppede partikkelfiltre eller defekte EGR-ventiler. Den beste dieselen var 3.0 TDI V6 med 160 kW (218 hk) til 200 kW (272 hk), som imponerte med sin bi-turbo-konfigurasjon og gikk svært jevnt til tross for den høye effekten.
Audi A4 B9 Avant motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TFSI | 150 HK | 5,4-6,2 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Meget bra |
2,0 TFSI | 190-252 HK | 6,8-8,1 l/100 km | Oljeforbruk med kraftige varianter | Bra |
3.0 TFSI | 272-354 HK | 7,9-9,4 l/100 km | Vedlikeholdskrevende | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI | 150-190 HK | 4,2-5,1 l/100 km | EGR-ventil, partikkelfilter | Meget bra |
3,0 TDI | 218-272 HK | 5,1-5,9 l/100 km | Bi-Turbo-kompleks | Bra |

Audi A4 B9 Avant-motorer (2019-2024)
Ansiktsløftningen av Audi A4 B9 Avant i 2019 innebar en grunnleggende overhaling av motorutvalget, og for første gang ble mildhybridteknologi tatt i bruk over hele linjen. Forventningene til kjørelengde steg til mellom 300 000 og 450 000 kilometer, ettersom 12-volts mildhybridsystemene avlastet forbrenningsmotorene og reduserte slitasjen på dem. Skader på motoren ble en sjeldenhet, og større problemer oppstod bare hvis vedlikeholdsintervallene ble ekstremt forsømt. Den fremragende motoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 150 hk og mildhybrid-støtte, som perfekt kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig kraft. Teknisk sett revolusjonerte det elektriske 48-voltsystemet effektiviteten, samtidig som alle motorene oppfylte Euro 6d-temp og dermed var fremtidssikret.
Audi A4 B9 Avant bensinmotorer (2019-2024)
Den reviderte Audi A4 B9 Avant TFSI-familien fikk gjennomgående 12-volts mildhybridteknologi (MHEV). Innstegsmotoren var nå 35 TFSI med 110 kW (150 hk), etterfulgt av 40 TFSI med 140 kW (190 hk) og 45 TFSI med 180 kW (245 hk). Alle motorene benyttet den videreutviklede EA888-generasjonen med forbedret virkningsgrad og redusert oljeforbruk. 35 TFSI viste seg å være spesielt moden og problemfri, mens 45 TFSI til tross for forbedringene fortsatt tidvis viste økt oljeforbruk. S4 Avant med 3.0 TFSI V6 og 260 kW (354 hk) var et nytt tilskudd, som takket være den elektriske kompressoren (EPC) tilbød tilnærmet turboladet kraftoverføring, men som var teknisk svært kompleks.
Audi A4 B9 Avant dieselmotorer (2019-2024)
Audi A4 B9 Avant TDI-motorene fikk også mildhybrid-støtte og nye betegnelser: 35 TDI med 120 kW (163 hk), 40 TDI med 150 kW (204 hk) og toppmodellen 45 TDI med 170 kW (231 hk). Alle variantene av 2.0 TDI benyttet den reviderte EA288-generasjonen med forbedret eksosetterbehandling og AdBlue-innsprøytning. 40 TDI ble den absolutte favoritten blant de som kjørte mye, ettersom den var svært anvendelig i hverdagen med et standardforbruk på bare 4,1-4,6 liter per 100 km. Problemene oppsto hovedsakelig på korte turer, der partikkelfilteret ikke kunne renses tilstrekkelig.
Audi A4 B9 Avant ladbar hybrid (2019-2024)
For første gang tilbød Audi også A4 Avant som ladbar hybrid (50 TFSI e) med en systemeffekt på 220 kW (299 hk). Denne kombinerte en 2.0 TFSI med en elektrisk motor og tilbød en elektrisk rekkevidde på opptil 67 km. Audi A4 B9 Avant PHEV viste seg å være teknisk moden, men hadde begrensninger når det gjaldt bagasjeromsplass på grunn av batteriet og var mer vedlikeholdsintensiv enn de konvensjonelle drivsystemene.
Audi A4 B9 Avant motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
35 TFSI MHEV | 150 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
40 TFSI MHEV | 190 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Sporadisk oljeforbruk | Bra |
45 TFSI MHEV | 245 HK | 7,4-8,2 l/100 km | Oljeforbruk, turbolader | Gjennomsnittlig |
3,0 TFSI EPC | 354 HK | 8,1-9,2 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Moderat |
35 TDI MHEV | 163 HK | 4,3-4,9 l/100 km | Partikkelfilter for korte reiser | Bra |
40 TDI MHEV | 204 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Svært robust | Meget god |
45 TDI MHEV | 231 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Kompleks, men pålitelig | God |
50 TFSI e | 299 HK | 1,7 l/100 km + strøm | Lite bagasjerom, kompleks | bra |

Audi A4 B9 Avant-motorer facelift (2024-i dag)
Den nåværende generasjonen av Audi A4 B9 Avant fokuserer konsekvent på elektrifisering og representerer det siste evolusjonstrinnet for forbrenningsmotorer hos Audi. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med 48-volts mildhybridteknologi, mens plug-in-hybridene har en elektrisk rekkevidde på over 80 kilometer. Ettersom denne generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2024, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testrapportene viser en betydelig forbedring i effektivitet og lettkjørthet. Toppmotoren er den reviderte 40 TDI med 48-volts mildhybrid, som oppnår et standardforbruk på bare 3,9 liter takket være optimalisert forbrenning og elektrisk assistanse. Den nye 48-volts-teknologien lover en levetid på motoren på over 400 000 kilometer takket være den kraftigere elektriske støtten.
Audi A4 B9 Avant mildhybrid bensinmotor facelift (2024-i dag)
Audi A4 B9 Avant-motorutvalget er nå utelukkende basert på mildhybridmotorer med et 48-volts elektrisk system. 35 TFSI MHEV leverer 110 kW (150 hk), 40 TFSI MHEV 140 kW (190 hk) og den nye 45 TFSI MHEV 195 kW (265 hk). Alle Audi A4 B9 Avant-motorene har belte-start-generator og kan kjøre rent elektrisk i opptil 12 sekunder. 40 TFSI MHEV regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir spontan gassrespons takket være den elektriske assistansen og har så langt vært fri for serieproduksjonsproblemer.
Audi A4 B9 Avant dieselmotorer facelift (2024-i dag)
Audi A4 B9 Avant TDI-familien er redusert til to motorer: 40 TDI MHEV med 150 kW (204 hk) og den nye 45 TDI MHEV med 170 kW (231 hk). Begge bruker den nyeste EA288-generasjonen med optimalisert forbrenning og 48-volts mildhybridstøtte. 40 TDI MHEV viderefører tradisjonen med pålitelige Audi A4 B9 Avant dieselmotorer og oppnår et rekordlavt drivstofforbruk på bare 3,9 liter per 100 km i standard syklus takket være elektrisk assistanse.
Audi A4 B9 Avant ladbar hybrid facelift (2024-i dag)
Den reviderte 50 TFSI e quattro tilbyr nå en systemeffekt på 220 kW (299 hk) og en elektrisk rekkevidde på opptil 82 km. Det større batteriet og den optimaliserte energistyringen gjør denne Audi A4 B9 Avant PHEV til et reelt alternativ for pendlere, men det er fortsatt begrenset plass i bagasjerommet.
Audi A4 B9 Avant motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
35 TFSI MHEV | 150 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
40 TFSI MHEV | 190 HK | 5,9-6,5 l/100 km | Veldig moden | Meget god |
45 TFSI MHEV | 265 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | Bra |
40 TDI MHEV | 204 HK | 3,9-4,3 l/100 km | Velprøvd og effektiv | Meget god |
45 TDI MHEV | 231 HK | 4,2-4,7 l/100 km | Robust, men kompleks | Bra |
50 TFSI e | 299 HK | 0,8 l/100 km + strøm | Lite bagasjerom | Bra |

Konklusjon: De beste Audi A4 B9 Avant-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av motorene i Audi A4 B9 Avant viser en kontinuerlig forbedring når det gjelder pålitelighet og effektivitet. Mens den første generasjonen allerede var svært moden, har mildhybridsystemene i de senere generasjonene ført til ytterligere betydelige fremskritt. TDI-motorene har vært det mest pålitelige valget i alle generasjoner, mens TFSI-bensinmotorene har blitt betydelig mer attraktive takket være elektrifiseringen.
- Beste bensinmotor i Audi A4 B9 Avant:
40 TFSI MHEV (190 hk, facelift) kombinerer velprøvd EA888-teknologi med moderne 48-volts mildhybridstøtte og tilbyr den optimale balansen mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Beste Audi A4 B9 Avant dieselmotor:
40 TDI MHEV (204 hk, facelift) med sitt rekordhøye drivstofforbruk på 3,9 liter og velprøvde EA288-pålitelighet representerer det ypperste innen dieselutvikling.
- Beste hybridmotor i Audi A4 B9 Avant:
50 TFSI e (299 hk, facelift) med 82 km elektrisk rekkevidde tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse og null lokale utslipp for pendlere og bedriftskunder.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Audi A4 B9 Avant tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.