Innholdsfortegnelse
Opel Corsa C-motorer
Fra 2000 til 2006 etablerte Opel Corsa C seg som en pålitelig småbil og tilbød et variert utvalg av motorer, fra økonomiske bensinmotorer til kraftige dieselaggregater. Denne generasjonen markerte den teknologiske overgangen til mer moderne innsprøytningssystemer og produserte både velprøvde og innovative drivkonsepter.

Opel Corsa C-motorer (2000-2006)
Den tredje Corsa-generasjonen var en epoke med teknisk modenhet for Opel i småbilsegmentet og var kjennetegnet av robuste motorer med lang levetid. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 250 000 til 300 000 kilometer, og de velprøvde 1,2-liters bensinmotorene klarte ofte til og med 350 000 kilometer uten større reparasjoner. Typiske vedlikeholdsintervaller var 15 000 kilometer, mens større reparasjoner som clutchbytte vanligvis skulle utføres mellom 120 000 og 150 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,7 CDTI-dieselen med 100 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og eksepsjonell økonomi på en optimal måte. De tekniske høydepunktene var introduksjonen av common rail-dieselteknologi og videreutviklingen av Ecotec-bensinmotorene, noe som gjorde Corsa C til en av de mest driftssikre småbilene i sin klasse.
Opel Corsa C bensinmotorer (2000-2006)
Opel Corsa C-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av Ecotec-motorer uten turboladning. Innstegsmotoren var en 1,0-liters tresylindret motor med 44 kW (60 hk), som var svært økonomisk, men som nådde sine grenser ved motorveihastigheter. Den mest populære motoren var 1,2 Ecotec med 55 kW (75 hk), som viste seg å være svært driftssikker og bare av og til hadde problemer med tennspolen. For mer sportslige krav var det 1,4 Ecotec med 66 kW (90 hk) og den kraftigste 1,8 Ecotec med 92 kW (125 hk). Disse større Opel Corsa C-motorene led imidlertid av høyere oljeforbruk og tidvis problemer med ventilspindeltetningene. Det absolutte høydepunktet var 1,6 Turbo i Corsa C OPC med 141 kW (192 hk), som imidlertid var betydelig mer utsatt på grunn av sin kompleksitet og turboladerteknologi.
Opel Corsa C dieselmotorer (2000-2006)
Opel Corsa C-dieselmotorene ble til å begynne med dominert av den velprøvde 1,7 DTI med 55 kW (75 hk), en robust sugediesel med mekanisk innsprøytningspumpe. Fra 2003 kom den mer moderne 1.3 CDTI med 51 kW (70 hk), som takket være common rail-teknologi gikk mye jevnere. Toppmotoren var imidlertid 1,7 CDTI med 74 kW (100 hk), som var tilgjengelig fra 2004 og viste seg å være svært driftssikker. Disse Opel Corsa C CDTI-motorene hadde et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og viste seg å være praktisk talt uforgjengelige. Typiske svakheter var bare sporadiske problemer med turboladeren på grunn av forsømt vedlikehold og tilstoppede partikkelfiltre i ren bytrafikk.
Opel Corsa C-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 Ecotec | 60 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Svak i motorveihastigheter | Bra |
1,2 Ecotec | 75 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Sporadiske tennspoler | Meget bra |
1,4 Ecotec | 90 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Oljeforbruk, ventilspindeltetninger | Bra |
1,8 Ecotec | 125 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Oljeforbruk, pakninger | Gjennomsnittlig |
1,6 Turbo OPC | 192 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Turbolader, clutch | Moderat |
1,7 DTI | 75 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Høy, men robust | Bra |
1,3 CDTI | 70 HK | 4,2-4,6 l/100 km | Partikkelfilter for korte reiser | Meget god |
1,7 CDTI | 100 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Svært pålitelig | Veldig god |

Konklusjon: De beste Opel Corsa C-motorene-motorer
Opel Corsa C-motorene viste bemerkelsesverdig pålitelighet gjennom hele produksjonsperioden og etablerte Corsa som en av de mest holdbare småbilene i sin generasjon. Spesielt de mindre bensinmotorene og common rail-dieselmotorene viste seg å være praktisk talt uforgjengelige og tilbyr fortsatt kostnadseffektiv mobilitet i dag.
- Beste Opel Corsa C bensinmotor:
1,2 Ecotec (75 hk) kombinerer utmerket pålitelighet med rimelige ytelser og lavt drivstofforbruk - ideelt for by- og landeveiskjøring.
- Beste Opel Corsa C dieselmotor:
1,7 CDTI (100 hk) tilbyr den perfekte kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig kraft for alle kjøresituasjoner.
- Den mest sportslige Opel Corsa C-motoren:
1,6 Turbo OPC (192 hk) for entusiaster som er villige til å akseptere høyere vedlikeholdskostnader for sportslige kjøreegenskaper.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Opel Corsa C, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering til attraktive priser.