Innholdsfortegnelse
VW Golf Sportsvan-motorer
VW Golf Sportsvan ble lansert i 2014 som en kompakt kombi med høyt tak, og etablerte seg som et praktisk alternativ til den klassiske Golf med høyere sittestilling og bedre plassutnyttelse. I løpet av produksjonsperioden frem til 2020 tilbød Golf Sportsvan et variert utvalg av motorer med velprøvde TSI- og TDI-motorer som ble kontinuerlig videreutviklet.

VW Golf Sportsvan-motorer (2014-2020)
Den eneste generasjonen av VW Golf Sportsvan var basert på MQB-plattformen og var kjennetegnet av solide, modne motorer fra Golf VII-familien. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden vanligvis 250 000 til 350 000 kilometer, og TDI-dieselmotorene var spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på turboladere og innsprøytningssystemer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 150 hk, som på en optimal måte kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig effekt for det høyere karosseriet. Tekniske høydepunkter var den moderne dieselgenerasjonen EA288 med SCR-katalysator og de reviderte EA211 TSI-bensinmotorene med redusert oljeforbruk sammenlignet med sine forgjengere. I en markedssammenligning plasserte Golf Sportsvan seg mellom klassiske kompaktbiler og minibusser som Opel Meriva eller Ford C-Max.
VW Golf Sportsvan bensinmotorer (2014-2020)
Bensinmotorutvalget i VW Golf Sportsvan besto utelukkende av TSI-motorer fra EA211-familien. Innstegsmodellen var 1,0 TSI med 81 kW (110 hk) fra 2016, etterfulgt av den velprøvde 1,2 TSI med 63 kW (85 hk), 77 kW (105 hk) og 81 kW (110 hk) i de første årene. Fra 2017 ble den mer moderne 1,4 TSI med 92 kW (125 hk) og 110 kW (150 hk) lagt til. Disse VW Golf Sportsvan-motorene viste seg å være betydelig mer pålitelige enn de tidlige TSI-generasjonene, men led av og til av ventilkoksing under overveiende korte bykjøringer. Den beste bensinmotoren i VW Golf Sportsvan var 1,4 TSI med 125 hk - den hadde en balansert kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet, mens den lille 1,0 TSI-motoren gikk overraskende jevnt til tross for at den bare hadde tre sylindere, men nådde sine grenser når den ble fullastet.
VW Golf Sportsvan dieselmotorer (2014-2020)
VW Golf Sportsvan-dieselmotorene ble dominert av den moderne 2,0 TDI av EA288-generasjonen med en effekt på 81 kW (110 hk), 110 kW (150 hk) og tidvis 135 kW (184 hk). Det fantes også en mindre 1,6 TDI med 66 kW (90 hk), 81 kW (110 hk) og tidvis 85 kW (115 hk). VW Golf Sportsvan 2,0 TDI med 150 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre og populære motoren i hele modellserien - den hadde moderne common rail-innsprøytning, SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning og oppfylte Euro 6-normen. Disse VW Golf Sportsvan TDI-motorene hadde utmerkede langdistanseegenskaper med et drivstofforbruk på mellom 4,2 og 5,8 liter per 100 kilometer. 1,6 TDI viste seg å være en økonomisk bymotor, mens 2,0 TDI med 184 hk var utviklet for sportslige sjåfører, men ble valgt i mindre grad.
VW Golf Sportsvan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 110 HK | 5,2-6,1 l/100 km | Lite kraft når den er fullastet | Bra |
1,2 TSI | 85-110 HK | 5,4-6,3 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
1,4 TSI | 125-150 HK | 5,6-6,8 l/100 km | Svært balansert | Meget bra |
1,6 TDI | 90-115 HK | 4,2-4,9 l/100 km | Økonomisk, men ikke mye brukt | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI | 110-184 HK | 4,5-5,8 l/100 km | Svært robust (150 hk-varianten) | Veldig bra |

Konklusjon: De beste motorene i VW Golf Sportsvan-motorer
Til tross for den korte produksjonstiden bød VW Golf Sportsvan på et gjennomtenkt og driftssikkert motorutvalg som nøt godt av den sofistikerte MQB-teknologien. Motorene viste betydelig færre barnesykdommer enn tidligere TSI- og TDI-generasjoner, og etablerte seg som solide drivverk for den praktiske kombikupéen med høyt tak. Kombinasjonen av moderne innsprøytningssystemer, optimalisert turbolading og forbedret materialkvalitet førte til høy driftssikkerhet i hele modellutvalget.
- Beste VW Golf Sportsvan bensinmotor:
VW Golf Sportsvan 1,4 TSI med 125 hk gir den optimale balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet for hverdagsbruk.
- Beste VW Golf Sportsvan dieselmotor:
VW Golf Sportsvan 2,0 TDI med 150 hk imponerer med eksepsjonell driftssikkerhet, lavt drivstofforbruk og tilstrekkelig kraft til alle bruksområder.
- Beste VW Golf Sportsvan hybridmotor:
Hybriddrivlinjer var ikke tilgjengelig på Golf Sportsvan da produksjonen ble avsluttet før introduksjonen av eHybrid-teknologien.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til VW Golf Sportsvan, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.