Innholdsfortegnelse
VW Passat B7 Variant motorer
VW Passat B7 Variant ble lansert i 2010 som den syvende generasjonen av den suksessrike mellomklassemodellserien, og etablerte seg raskt som en av de mest populære stasjonsvognene i premiumsegmentet. Motorutvalget i B7-generasjonen inkluderte både velprøvde og helt nye motorer, som fullførte overgangen til den moderne Euro 5-utslippsstandarden. Denne generasjonen markerte et viktig teknologisk vendepunkt med introduksjonen av avansert direkteinnsprøytning og effektiv turboladeteknologi.

VW Passat B7 Variant-motorer - introduksjon av TSI og TDI (2010-2014)
Den første fasen av B7-generasjonen var preget av en grunnleggende modernisering av drivverksteknologien. Volkswagen fokuserte konsekvent på den velprøvde TSI- og TDI-teknologien, noe som førte til at driftssikkerheten ble betydelig forbedret. Med riktig vedlikehold er det realistisk å oppnå en typisk kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer. Større reparasjoner skjer vanligvis mellom 180 000 og 220 000 kilometer, og det er særlig turboladere og innsprøytningssystemer som rammes. 2.0 TDI med 140 hk (CFFB) regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen og kombinerer ytelse, effektivitet og holdbarhet på en optimal måte. Blant de tekniske nyvinningene finner vi for første gang start-stopp-systemer og bremseenergigjenvinning som standard. I en markedssammenligning plasserte Passat B7 Variant seg mellom BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant, og scoret poeng med sin overlegne romslighet.
VW Passat B7 Variant TSI-bensinmotorer (2010-2014)
TSI-motorfamilien i den første B7-fasen besto av tre effektnivåer med moderne direkteinnsprøytningssystemer. 1.4 TSI med 122 hk (CAXA) var innstegsmotoren og imponerte med sitt lave drivstofforbruk på 6,2 liter per 100 kilometer. Den kraftigere 1,8 TSI med 160 hk (CDAA) etablerte seg som en populær mellomting med balanserte kjøreegenskaper. På toppen lå 2.0 TSI med 211 hk (CCTA), som innfridde de sportslige ambisjonene, men som skilte seg ut med høyere slitasje.
Tannkjedene, som skal skiftes mellom 120 000 og 160 000 kilometer, viste seg å være problematiske i alle TSI-variantene. 1,4 TSI har også en tendens til å få problemer med høytrykkspumpen fra rundt 100 000 kilometer. 2.0 TSI sliter med for tidlig slitasje på turboladeren og dyre reparasjoner av direkteinnsprøytningssystemet. På plussiden bør den grunnleggende robuste konstruksjonen til grunnmotorene og den gode tilgangen på reservedeler fremheves.
VW Passat B7 Variant TDI-dieselmotorer (2010-2014)
TDI-serien startet med fire ulike effektnivåer, alle basert på den velprøvde 2,0-liters firesylindrede motoren. 1.6 TDI med 105 hk (CAYC) var rettet mot de som kjørte mye og økonomisk, og hadde et standardforbruk på 4,9 liter. 2.0 TDI var tilgjengelig i tre varianter: 140 hk (CFFB), 170 hk (CFGB) og 240 hk (CCWA) i den firehjulsdrevne modellen.
2.0 TDI med 140 hk viste seg å være et teknisk mesterverk med eksepsjonell holdbarhet og et moderat drivstofforbruk på 5,4 liter. Svakhetene ligger hovedsakelig i eksosresirkuleringen fra 150 000 kilometer og sporadiske problemer med partikkelfilteret. Motoren med 170 hk er utsatt for skader på turboladeren etter rundt 200 000 kilometer, mens 240 hk-versjonen medfører høyere vedlikeholdskostnader på grunn av den komplekse firehjulsdriftsteknologien. 1,6 TDI sliter med problemer med innsprøytningssystemet og bør unngås, spesielt på korte turer.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 122 | 6,2 | Tannhjulskjede, høytrykkspumpe | God |
1,8 TSI | 160 | 6,8 | Tannkjede, turbolader | Bra |
2,0 TSI | 211 | 7,4 | Tannkjede, direkte innsprøytning | Gjennomsnittlig |
1,6 TDI | 105 | 4,9 | Innsprøytningssystem, EGR-ventil | Moderat |
2,0 TDI 140 | 140 | 5,4 | EGR-ventil, partikkelfilter | Meget god |
2.0 TDI 170 | 170 | 5,7 | Turbolader, innsprøytningspumpe | Bra |
2,0 TDI 240 | 240 | 6,8 | Firehjulsdriftsteknologi, turbolader | Gjennomsnittlig |

VW Passat B7 Variant-motorer - ansiktsløftning og Euro-6 (2014-2015)
Ansiktsløftningen i 2014 førte med seg en omfattende overhaling av motorutvalget, med fokus på Euro 6-samsvar og forbedret effektivitet. Driftssikkerheten ble betydelig forbedret gjennom tekniske forbedringer, og de beste motorene kan nå kjøres mellom 300 000 og 400 000 kilometer. Lengre reparasjonsintervaller har blitt flyttet til 200 000 til 250 000 kilometer, noe som understreker den forbedrede kvaliteten. Den reviderte 2.0 TDI med 150 hk (CRLB) setter nye standarder når det gjelder pålitelighet og effektivitet. Blant de tekniske høydepunktene er forbedret eksosetterbehandling og optimaliserte forbrenningsprosesser. I konkurransesituasjonen hevdet Passat seg mot konkurrentene i premiumsegmentet takket være lavere driftskostnader.
Facelift av TSI-bensinmotorene i VW Passat B7 Variant (2014-2015)
De reviderte TSI-motorene fikk omfattende tekniske forbedringer. 1,4 TSI fikk en ny variant med 125 hk (CZCA), som skilte seg ut takket være forbedret styringskjedeteknologi. Den velprøvde 1,8 TSI-motoren ble oppgradert til 180 hk (CDAB) og fikk et betydelig høyere dreiemoment. 2.0 TSI forble den sportslige spydspissen med 220 hk (CCZA).
Startproblemene fra den tidlige TSI-generasjonen ble i stor grad utbedret. Problemer med timingkjeden oppstår nå først etter 180 000 kilometer, noe som er en betydelig forbedring. 1.4 TSI er nå mer pålitelig med høytrykkspumpe, mens 1.8 TSI briljerer med optimalisert turboladerteknologi. 2.0 TSI har fått forbedret kjøling og mer robuste innsprøytningskomponenter, men er fortsatt den mest vedlikeholdsintensive motoren i serien.
Ansiktsløftning av dieselmotoren i VW Passat B7 Variant TDI (2014-2015)
Dieseloverhalingen fokuserte på Euro 6-samsvar og omfattet både 1,6 TDI og ulike 2,0 TDI-varianter. 1.6 TDI ble oppgradert til 120 hk (CLHA) og fikk et forbedret innsprøytningssystem. 2.0 TDI kom i 150 hk (CRLB), 190 hk (CRBC) og en revidert versjon med 240 hk for modeller med firehjulsdrift.
2.0 TDI med 150 hk ble den absolutte favoritten i facelift-generasjonen. Kombinasjonen av lavt drivstofforbruk på 4,8 liter, høy driftssikkerhet og moderate vedlikeholdskostnader er uovertruffen. SCR-eksosetterbehandlingen fungerer uten problemer, og de typiske TDI-svakhetene er minimert. Motoren på 190 hk byr på sportslige ytelser, men har tidvis problemer med det mer komplekse eksosanlegget. Firehjulsdriftsversjonen er fortsatt mer vedlikeholdsintensiv på grunn av den ekstra teknologien.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 125 | 5,9 | Tannkjede (senere), tennspoler | God |
1,8 TSI | 180 | 6,5 | Turbolader, kjølesystem | Meget bra |
2,0 TSI | 220 | 7,1 | Direkte innsprøytning, oljeforbruk | Bra |
1,6 TDI | 120 | 4,6 | DPF-regenerering, innsprøytningsventiler | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI 150 | 150 | 4,8 | SCR-katalysator, EGR-ventil | Meget bra |
2,0 TDI 190 | 190 | 5,2 | AdBlue-system, turbolader | Bra |
2,0 TDI 240 4Motion | 240 | 6,4 | Firehjulsclutch, eksosanlegg | Gjennomsnittlig |

Sammendrag: De beste VW Passat B7 Variant-motorene av alle generasjoner
Motorutviklingen til VW Passat B7 Variant viser en imponerende teknisk utvikling fra de første TSI- og TDI-motorene til de modne Euro 6-motorene i faceliften. Mens de første motorene fortsatt slet med barnesykdommer, har de senere variantene utviklet seg til å bli eksepsjonelt pålitelige og effektive drivlinjer. Kombinasjonen av velprøvd Volkswagen-teknologi og kontinuerlige forbedringer gjør B7 Variant til en av de mest solide motorene i mellomklassesegmentet.
- Beste bensinmotor i VW Passat B7 Variant:
1,8 TSI med 180 hk (CDAB) fra facelift-generasjonen kombinerer optimal kraftutvikling med høy driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk, noe som gjør den til det beste valget for både vanebrukere og sportslige sjåfører.
- Beste VW Passat B7 Variant dieselmotor:
2.0 TDI med 150 hk (CRLB) setter nye standarder når det gjelder holdbarhet, effektivitet og vedlikeholdsvennlighet, og regnes som en av de beste dieselmotorene som Volkswagen noensinne har utviklet.
- Den mest pålitelige allrounderen:
2,0 TDI med 140 hk (CFFB) fra første generasjon imponerer med velprøvd teknologi uten kompleks eksosetterbehandling og oppnår lett kjørelengder på over 300 000 kilometer.
For alle VW Passat B7 Variant-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.