• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

VW Passat B7 Variant motorer

Innholdsfortegnelse

  1. VW Passat B7 Variant-motorer - introduksjon av TSI og TDI (2010-2014)
    1. VW Passat B7 Variant TSI-bensinmotorer (2010-2014)
    2. VW Passat B7 Variant TDI-dieselmotorer (2010-2014)
  2. VW Passat B7 Variant-motorer - ansiktsløftning og Euro-6 (2014-2015)
    1. Facelift av TSI-bensinmotorene i VW Passat B7 Variant (2014-2015)
    2. Ansiktsløftning av dieselmotoren i VW Passat B7 Variant TDI (2014-2015)
  3. Sammendrag: De beste VW Passat B7 Variant-motorene av alle generasjoner

VW Passat B7 Variant ble lansert i 2010 som den syvende generasjonen av den suksessrike mellomklassemodellserien, og etablerte seg raskt som en av de mest populære stasjonsvognene i premiumsegmentet. Motorutvalget i B7-generasjonen inkluderte både velprøvde og helt nye motorer, som fullførte overgangen til den moderne Euro 5-utslippsstandarden. Denne generasjonen markerte et viktig teknologisk vendepunkt med introduksjonen av avansert direkteinnsprøytning og effektiv turboladeteknologi.

VW Passat B7 Variant-motorer - introduksjon av TSI og TDI (2010-2014)

VW Passat B7 Variant-motorer - introduksjon av TSI og TDI (2010-2014)

Den første fasen av B7-generasjonen var preget av en grunnleggende modernisering av drivverksteknologien. Volkswagen fokuserte konsekvent på den velprøvde TSI- og TDI-teknologien, noe som førte til at driftssikkerheten ble betydelig forbedret. Med riktig vedlikehold er det realistisk å oppnå en typisk kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer. Større reparasjoner skjer vanligvis mellom 180 000 og 220 000 kilometer, og det er særlig turboladere og innsprøytningssystemer som rammes. 2.0 TDI med 140 hk (CFFB) regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen og kombinerer ytelse, effektivitet og holdbarhet på en optimal måte. Blant de tekniske nyvinningene finner vi for første gang start-stopp-systemer og bremseenergigjenvinning som standard. I en markedssammenligning plasserte Passat B7 Variant seg mellom BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant, og scoret poeng med sin overlegne romslighet.

VW Passat B7 Variant TSI-bensinmotorer (2010-2014)

TSI-motorfamilien i den første B7-fasen besto av tre effektnivåer med moderne direkteinnsprøytningssystemer. 1.4 TSI med 122 hk (CAXA) var innstegsmotoren og imponerte med sitt lave drivstofforbruk på 6,2 liter per 100 kilometer. Den kraftigere 1,8 TSI med 160 hk (CDAA) etablerte seg som en populær mellomting med balanserte kjøreegenskaper. På toppen lå 2.0 TSI med 211 hk (CCTA), som innfridde de sportslige ambisjonene, men som skilte seg ut med høyere slitasje.

Tannkjedene, som skal skiftes mellom 120 000 og 160 000 kilometer, viste seg å være problematiske i alle TSI-variantene. 1,4 TSI har også en tendens til å få problemer med høytrykkspumpen fra rundt 100 000 kilometer. 2.0 TSI sliter med for tidlig slitasje på turboladeren og dyre reparasjoner av direkteinnsprøytningssystemet. På plussiden bør den grunnleggende robuste konstruksjonen til grunnmotorene og den gode tilgangen på reservedeler fremheves.

VW Passat B7 Variant TDI-dieselmotorer (2010-2014)

TDI-serien startet med fire ulike effektnivåer, alle basert på den velprøvde 2,0-liters firesylindrede motoren. 1.6 TDI med 105 hk (CAYC) var rettet mot de som kjørte mye og økonomisk, og hadde et standardforbruk på 4,9 liter. 2.0 TDI var tilgjengelig i tre varianter: 140 hk (CFFB), 170 hk (CFGB) og 240 hk (CCWA) i den firehjulsdrevne modellen.

2.0 TDI med 140 hk viste seg å være et teknisk mesterverk med eksepsjonell holdbarhet og et moderat drivstofforbruk på 5,4 liter. Svakhetene ligger hovedsakelig i eksosresirkuleringen fra 150 000 kilometer og sporadiske problemer med partikkelfilteret. Motoren med 170 hk er utsatt for skader på turboladeren etter rundt 200 000 kilometer, mens 240 hk-versjonen medfører høyere vedlikeholdskostnader på grunn av den komplekse firehjulsdriftsteknologien. 1,6 TDI sliter med problemer med innsprøytningssystemet og bør unngås, spesielt på korte turer.

Motor Effekt (hk) Drivstofforbruk (l/100 km) Typiske svakheter Vurdering
1,4 TSI 122 6,2 Tannhjulskjede, høytrykkspumpe God
1,8 TSI 160 6,8 Tannkjede, turbolader Bra
2,0 TSI 211 7,4 Tannkjede, direkte innsprøytning Gjennomsnittlig
1,6 TDI 105 4,9 Innsprøytningssystem, EGR-ventil Moderat
2,0 TDI 140 140 5,4 EGR-ventil, partikkelfilter Meget god
2.0 TDI 170 170 5,7 Turbolader, innsprøytningspumpe Bra
2,0 TDI 240 240 6,8 Firehjulsdriftsteknologi, turbolader Gjennomsnittlig

VW Passat B7 Variant-motorer - ansiktsløftning og Euro-6 (2014-2015)

Ansiktsløftningen i 2014 førte med seg en omfattende overhaling av motorutvalget, med fokus på Euro 6-samsvar og forbedret effektivitet. Driftssikkerheten ble betydelig forbedret gjennom tekniske forbedringer, og de beste motorene kan nå kjøres mellom 300 000 og 400 000 kilometer. Lengre reparasjonsintervaller har blitt flyttet til 200 000 til 250 000 kilometer, noe som understreker den forbedrede kvaliteten. Den reviderte 2.0 TDI med 150 hk (CRLB) setter nye standarder når det gjelder pålitelighet og effektivitet. Blant de tekniske høydepunktene er forbedret eksosetterbehandling og optimaliserte forbrenningsprosesser. I konkurransesituasjonen hevdet Passat seg mot konkurrentene i premiumsegmentet takket være lavere driftskostnader.

Facelift av TSI-bensinmotorene i VW Passat B7 Variant (2014-2015)

De reviderte TSI-motorene fikk omfattende tekniske forbedringer. 1,4 TSI fikk en ny variant med 125 hk (CZCA), som skilte seg ut takket være forbedret styringskjedeteknologi. Den velprøvde 1,8 TSI-motoren ble oppgradert til 180 hk (CDAB) og fikk et betydelig høyere dreiemoment. 2.0 TSI forble den sportslige spydspissen med 220 hk (CCZA).

Startproblemene fra den tidlige TSI-generasjonen ble i stor grad utbedret. Problemer med timingkjeden oppstår nå først etter 180 000 kilometer, noe som er en betydelig forbedring. 1.4 TSI er nå mer pålitelig med høytrykkspumpe, mens 1.8 TSI briljerer med optimalisert turboladerteknologi. 2.0 TSI har fått forbedret kjøling og mer robuste innsprøytningskomponenter, men er fortsatt den mest vedlikeholdsintensive motoren i serien.

Ansiktsløftning av dieselmotoren i VW Passat B7 Variant TDI (2014-2015)

Dieseloverhalingen fokuserte på Euro 6-samsvar og omfattet både 1,6 TDI og ulike 2,0 TDI-varianter. 1.6 TDI ble oppgradert til 120 hk (CLHA) og fikk et forbedret innsprøytningssystem. 2.0 TDI kom i 150 hk (CRLB), 190 hk (CRBC) og en revidert versjon med 240 hk for modeller med firehjulsdrift.

2.0 TDI med 150 hk ble den absolutte favoritten i facelift-generasjonen. Kombinasjonen av lavt drivstofforbruk på 4,8 liter, høy driftssikkerhet og moderate vedlikeholdskostnader er uovertruffen. SCR-eksosetterbehandlingen fungerer uten problemer, og de typiske TDI-svakhetene er minimert. Motoren på 190 hk byr på sportslige ytelser, men har tidvis problemer med det mer komplekse eksosanlegget. Firehjulsdriftsversjonen er fortsatt mer vedlikeholdsintensiv på grunn av den ekstra teknologien.

Motor Effekt (hk) Drivstofforbruk (l/100 km) Typiske svakheter Vurdering
1,4 TSI 125 5,9 Tannkjede (senere), tennspoler God
1,8 TSI 180 6,5 Turbolader, kjølesystem Meget bra
2,0 TSI 220 7,1 Direkte innsprøytning, oljeforbruk Bra
1,6 TDI 120 4,6 DPF-regenerering, innsprøytningsventiler Gjennomsnittlig
2,0 TDI 150 150 4,8 SCR-katalysator, EGR-ventil Meget bra
2,0 TDI 190 190 5,2 AdBlue-system, turbolader Bra
2,0 TDI 240 4Motion 240 6,4 Firehjulsclutch, eksosanlegg Gjennomsnittlig

Sammendrag: De beste VW Passat B7 Variant-motorene av alle generasjoner

Motorutviklingen til VW Passat B7 Variant viser en imponerende teknisk utvikling fra de første TSI- og TDI-motorene til de modne Euro 6-motorene i faceliften. Mens de første motorene fortsatt slet med barnesykdommer, har de senere variantene utviklet seg til å bli eksepsjonelt pålitelige og effektive drivlinjer. Kombinasjonen av velprøvd Volkswagen-teknologi og kontinuerlige forbedringer gjør B7 Variant til en av de mest solide motorene i mellomklassesegmentet.

  • Beste bensinmotor i VW Passat B7 Variant:

1,8 TSI med 180 hk (CDAB) fra facelift-generasjonen kombinerer optimal kraftutvikling med høy driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk, noe som gjør den til det beste valget for både vanebrukere og sportslige sjåfører.

  • Beste VW Passat B7 Variant dieselmotor:

2.0 TDI med 150 hk (CRLB) setter nye standarder når det gjelder holdbarhet, effektivitet og vedlikeholdsvennlighet, og regnes som en av de beste dieselmotorene som Volkswagen noensinne har utviklet.

  • Den mest pålitelige allrounderen:

2,0 TDI med 140 hk (CFFB) fra første generasjon imponerer med velprøvd teknologi uten kompleks eksosetterbehandling og oppnår lett kjørelengder på over 300 000 kilometer.

For alle VW Passat B7 Variant-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

CASTROL Transmax Agri Trans Plus 15BF7B Girolje 80W, Innhold: 20l
Anmeldelser - 4
Produkt info
  • Versjon: Agri Trans Plus
  • Produktlinje: Transmax
  • viskositetsklasse SAE: 80W
  • Produsentens anbefalinger: ZF TE-ML 05F, ZF TE-ML 03E, ZF TE-ML 21F, MF M1145, Ford ESN-M2C-134D, Case 1207, Case 1209, MAT 3505, MAT 3525, MAT 3540
  • Innhold [liter]: 20
  • Spesifikasjon: API GL-4
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: traktor
  • Produsentanbefaling olje: ZF TE-ML 17E, S-Matic, RC-Shift
  • CASTROL: Girolje
  • Varenummer: 15BF7B
  • Vår pris: 1713,09 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Girolje 80W, Innhold: 20l
Artikkelnummer: 15BF7B
1713,09 kr
85,65 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-20 Motorolje 5W-30, 20l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 51
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Spesifikasjon iht. ACEA: ACEA A3 / B4
  • Spesifikasjon iht. API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-98, MB 229.5, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, VW 503 01, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: delsyntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-20
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 1108,35 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-20
Mer
1108,35 kr
55,42 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-41%
MCGARD Original 28018SU Låsbare hjulbolter Kulesete A/G
Anmeldelser - 6
Produkt info
  • Produktlinje: Original
  • Gjengemål: M14
  • Gjengestigning [mm]: 1.5
  • Hjulfesting: Kulesete A / G
  • Skruelengde under hode [mm]: 26.7
  • Nøkkelvidde: 17
  • Mengdeenhet: Sett
  • Farge: krom
  • Overflate: forkrommet
  • MCGARD: Låsbare hjulbolter
  • Varenummer: 28018SU
  • Vår pris: 500,27 kr
Detaljer
MCGARD Låsbare hjulbolter Kulesete A/G
Artikkelnummer: 28018SU
sammenlignet med Veil. pris 854,48 kr

500,27 kr
Pris per sett med 5 deler
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE Turbo Diesel 1535B1 Motorolje 5W-40, 20l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 31
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Spesifikasjon iht. ACEA: ACEA C3
  • Spesifikasjon iht. API: API CF, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Fiat 9.55535-S2, VW 505 01, MB 226.5, Ford WSS-M2C917-A, VW 502 00, MB 229.31, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: EDGE
  • Versjon: Turbo Diesel
  • Varenummer: 1535B1
  • Tank design: Kanne
  • CASTROL: Motorolje
  • Vår pris: 1839,30 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-40, 20l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 1535B1
1839,30 kr
91,97 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower XL-III C3 872373 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Spesifikasjon iht. ACEA: ACEA C3
  • Spesifikasjon iht. API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: SynPower
  • Versjon: XL-III C3
  • Varenummer: 872373
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Vår pris: 475,33 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872373
475,33 kr
118,83 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
49090273 K2 CARDOS AOW5 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • Produktlinje: CARDOS
  • Lampetype: W5W, Pære med wedgesokkel
  • Spenning [V]: 12
  • Nominell ytelse [W]: 5
  • Block 1.5 [axle]: W2,1x9,5d
  • Lysdesign: Lyspære-teknologi
  • K2: Lyspære, blinklys
  • Varenummer: AOW5
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
K2 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Artikkelnummer: AOW5
2,79 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 422,04 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
422,04 kr
84,41 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-73%
TotalEnergies Quartz INEO Long Life 2204218 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 76
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Spesifikasjon iht. ACEA: ACEA C3
  • Spesifikasjon iht. API: API SN, API CF
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, VW 504 00, Porsche C30, VW 507 00, BMW Longlife-04
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Quartz
  • Versjon: INEO Long Life
  • Varenummer: 2204218
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Vår pris: 526,72 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2204218
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

526,72 kr
105,34 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-55%
VAICO V10-6591 Pumpe, lamellkopling firehjulsdrift
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • Monteringsposisjon: bakaksel
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med skruer, med tetningsring
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med påbygnings / festemateriale
  • Driftstype: elektrisk-hydraulisk
  • clutch ID: HALDEX GEN IV / 4
  • VAICO: Pumpe, lamellkopling firehjulsdrift
  • Varenummer: V10-6591
  • Vår pris: 2112,22 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAICO Pumpe, lamellkopling firehjulsdrift
Artikkelnummer: V10-6591
sammenlignet med Veil. pris 4755,54 kr

2112,22 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Spesifikasjon iht. ACEA: ACEA C3
  • Spesifikasjon iht. API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 10
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 735,66 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
735,66 kr
73,57 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Spesifikasjon iht. ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • Spesifikasjon iht. API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 708,89 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
708,89 kr
177,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-39%
115 667 001 TOPRAN 115 667 Relè, starter
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • reléfunksjon: Arbeidskontakt
  • Antall stikkontakter: 5
  • Strømstyrke [A]: 50
  • TOPRAN: Relè, starter
  • Varenummer: 115 667
  • Vår pris: 177,31 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOPRAN Relè, starter
Artikkelnummer: 115 667
sammenlignet med Veil. pris 295,10 kr

177,31 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-65%
FEBI BILSTEIN 101172 Olje, Haldex-clutch 0,85l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • Farge: gul
  • Innhold [liter]: 0,85
  • Vekt [kg]: 0,8
  • Se serviceinformasjon
  • Produsentens anbefalinger: VW TL 52175-Y
  • Tank design: Flaske
  • FEBI BILSTEIN: Olje, Haldex-clutch
  • Varenummer: 101172
  • Vår pris: 244,19 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje, Haldex-clutch 0,85l
Artikkelnummer: 101172
Mer
sammenlignet med Veil. pris 715,29 kr

244,19 kr
287,28 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-17%
KS TOOLS BT597010 Justeringsverktøysett, styringstider Antall deler: 4
Produkt info
  • vekt [g]: 1236
  • Produsentinnskrenkning: VAG
  • Antall deler [stk.]: 4
  • KS TOOLS: Justeringsverktøysett, styringstider
  • Varenummer: BT597010
  • Vår pris: 492,84 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
KS TOOLS Justeringsverktøysett, styringstider Antall deler: 4
Artikkelnummer: BT597010
sammenlignet med Veil. pris 596,84 kr

492,84 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-42%
VAN WEZEL 9901149 Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Monteringsposisjon: venstre, høyre
  • Blikktype: hjulbue
  • Seksjon: ytre del
  • Lengde [mm]: 1250
  • Bredde 1 [mm]: 50
  • Blikktykkelse [mm]: 0,7
  • Høyde 1 [mm]: 20
  • Bearbeidelse: kan kortes ned
  • Kvalitet / klasse: DC01 ST12
  • Overflate: galvanisert
  • Reparasjonsblikk: reparasjonsplate
  • Passform: Universal
  • Dørantall: 2 / 4, 3 / 5
  • VAN WEZEL: Sidevegg
  • Varenummer: 9901149
  • Vår pris: 317,82 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAN WEZEL Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Artikkelnummer: 9901149
sammenlignet med Veil. pris 550,29 kr

317,82 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: