Innholdsfortegnelse
VW Golf 7 Variant motorer
VW Golf 7 Variant ble lansert i 2013 som stasjonsvognutgaven av den syvende Golf-generasjonen, og etablerte seg raskt som et populært alternativ til SUV-er i kompaktsegmentet. Motorutvalget utviklet seg kontinuerlig i løpet av produksjonsperioden fra 2013 til 2020, og inkluderte både økonomiske TSI-bensinmotorer og effektive TDI-dieselmotorer. Den teknologiske utviklingen gikk fra konvensjonelle sugemotorer til moderne turboladede motorer med direkte innsprøytning og partikkelfilter.

VW Golf 7 Variant-motorer - første generasjon (2013-2017)
Den første generasjonen av VW Golf 7 Variant-motorer var kjennetegnet av en balansert blanding av effektivitet og pålitelighet. De fleste enhetene nådde lett 250 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og større reparasjoner forekom vanligvis først etter 180 000 til 220 000 kilometer. 1,6 TDI med 110 hk (CXXA/CXXB) regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, og den kombinerer lavt drivstofforbruk med høy langtidsstabilitet. Motorgenerasjonen dro nytte av VWs mangeårige erfaring med EA189 TDI-motorene og de velprøvde TSI-motorene, men måtte senere ta konsekvensene av dieselskandalen. I en markedssammenligning tilbød Golf 7 Variant et av de mest varierte motorprogrammene i sin klasse.
VW Golf 7 Variant TSI-bensinmotorer første generasjon (2013-2017)
TSI-bensinmotorene i den første Golf 7 Variant-generasjonen var basert på de velprøvde EA111- og EA211-enhetene. Innstegsmotoren 1,2 TSI med 85 hk (CJZA/CJZB) viste seg å være økonomisk, men undermotorisert i forhold til stasjonsvognens vekt. 1,4 TSI med 122 hk (CXSA), som regnes som den beste bensinmotoren i denne generasjonen og imponerer med sin balanse mellom ytelse og forbruk, harmonerte mye bedre.
1,4 TSI med 150 hk (CZEA) bød på mer dynamikk, men hadde problemer med registerkjeden etter 120 000 kilometer. Særlig kritisk var 1,8 TSI med 180 hk (CJSA), som hadde sportslige ytelser, men slet med skader på turboladeren og oljeforbruk fra 80 000 kilometer. 2,0 TSI-variantene med 220 hk og 280 hk (CHHB/CJXG) var forbeholdt GTI- og R-versjonene og hadde typiske problemer med høyytelsesmotorer, som for eksempel økt slitasje på stempelringene.
VW Golf 7 Variant TDI-dieselmotorer første generasjon (2013-2017)
Første generasjon TDI-dieselmotorer var basert på EA189-enheten og ble ansett som referansen i segmentet før dieselskandalen. 1,6 TDI med 90 hk (CAYC) fungerte som innstegsdiesel, men hadde for lav effekt i forhold til stasjonsvognstandard. 1,6 TDI med 110 hk (CXXA/CXXB), som regnes som den mest driftssikre dieselmotoren i hele Golf 7 Variant-æraen, var langt mer anbefalelsesverdig.
2,0 TDI med 150 hk (CUNA/CUNB) hadde høyere dreiemoment, men hadde problemer med eksosresirkuleringen og DPF-systemet etter 150 000 kilometer. 2,0 TDI med 184 hk (CUUA) viste seg å være spesielt problematisk, med dyre turboladerskader og injektorproblemer allerede etter 100 000 kilometer. Alle TDI-motorene i denne generasjonen ble berørt av dieselskandalen og fikk programvareoppdateringer i etterkant.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 85 | 5.1 | Underdrevet, timingkjede | Gjennomsnitt |
1,4 TSI | 122 | 5.3 | Svært pålitelig | Meget god |
1,4 TSI | 150 | 5.5 | Tannhjulskjede fra 120 000 km | Bra |
1,6 TDI | 90 | 4.2 | Svak ytelse | Gjennomsnittlig |
1,6 TDI | 110 | 4.1 | Svært pålitelig | Meget god |
2.0 TDI | 150 | 4.4 | EGR-problemer fra 150 000 km | Bra |
2,0 TDI | 184 | 4.6 | Turbolader, injektorer | Moderat |

VW Golf 7 Variant-motorer - Euro-6 ansiktsløftning (2017-2020)
Ansiktsløftningen av motorene i VW Golf 7 Variant i 2017 førte med seg en omfattende overhaling av drivlinjen. Påliteligheten økte betraktelig, med typiske kjørelengder på 300 000 til 350 000 kilometer for de beste enhetene. Større vedlikeholdsarbeider er vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 til 250 000 kilometer. 1,5 TSI EVO med 150 hk (DADA) har etablert seg som høydepunktet i facelift-generasjonen, og kombinerer moderne sylinderdeaktivering med høy effektivitet. De nye EA211-evo-bensinmotorene og EA288-dieselmotorene oppfyller de strenge Euro 6-normene og gir betydelig renere utslipp. Sammenlignet med konkurrenter som Ford Focus Turnier eller Opel Astra Sports Tourer, kunne VW tilby den mest moderne motorteknologien i segmentet.
Facelift av VW Golf 7 Variant TSI-bensinmotorene (2017-2020)
TSI-motorene i faceliftet fikk grunnleggende forbedringer i forhold til EA211-evo-generasjonen. Den nye 1.0 TSI med 115 hk (CHZJ/CHZK) erstattet den svakere 1.2 TSI og ga bedre kjøreegenskaper til tross for mindre slagvolum. Den tresylindrede karakteren forårsaket imidlertid merkbare vibrasjoner ved lave turtall.
Det absolutte høydepunktet var 1,5 TSI EVO med 150 hk (DADA), som satte nye standarder for effektivitet takket være sylinderdeaktivering (ACT) og Miller-syklusprosessen. Denne motoren regnes som den beste bensinmotoren i hele Golf 7 Variant-æraen og viser knapt noen tegn på slitasje selv etter 150 000 kilometer. 130 hk-varianten (DPCA) av 1,5 TSI hadde lignende kvaliteter, men litt mindre effekt.
2,0 TSI-motorene med 245 hk (CJXC) og 310 hk (CJXF) var fortsatt tilgjengelige for sportslige krav, men deres høytytende design førte til høyere vedlikeholdskostnader.
Facelift av VW Golf 7 Variant TDI-dieselmotorene (2017-2020)
TDI-motorene i faceliftet var basert på den rene EA288-generasjonen og oppfylte Euro 6-standarden uten programvaretriks. 1,6 TDI med 115 hk (DGDA/DGDB) erstattet de skandalerammede EA189-motorene og hadde betydelig renere utslippsverdier. Driftssikkerheten nådde imidlertid ikke helt opp til forgjengerens nivå.
2.0 TDI med 150 hk (DFGA) etablerte seg som den mest driftssikre dieselmotoren i facelift-generasjonen, og kombinerte kraftfulle ytelser med lavt drivstofforbruk. Den moderne eksosetterbehandlingen med SCR-katalysator og AdBlue-innsprøytning fungerte uten problemer selv etter 200 000 kilometer.
Den kraftige 2.0 TDI-varianten med 184 hk (DFGB) tilbød GTD-ytelse, men var utsatt for økt slitasje på høytrykkspumpen etter 120 000 kilometer. Spesielt krevende kunder fikk tilbud om 2,0 TDI med 200 hk (CUAA), som imidlertid medførte høyere vedlikeholdskostnader på grunn av sin kompleksitet.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 115 | 4.9 | Tre-sylindrede vibrasjoner | Bra |
1,5 TSI | 130 | 4.7 | Svært pålitelig | Meget god |
1,5 TSI EVO | 150 | 4.6 | Svært pålitelig | Meget god |
1,6 TDI | 115 | 3.8 | Etterbehandling av eksos | Bra |
2,0 TDI | 150 | 4.0 | Svært pålitelig | Meget god |
2.0 TDI | 184 | 4.2 | Høytrykkspumpe fra 120 000 km | Bra |
2,0 TDI | 200 | 4.3 | Kompleks teknologi | Gjennomsnittlig |

Sammendrag: De beste VW Golf 7 Variant-motorene i alle generasjoner
Motorutvalget i VW Golf 7 Variant har gjennomgått en bemerkelsesverdig teknologisk utvikling fra de velprøvde EA189-dieselmotorene til de ultramoderne EA211-evo-bensinmotorene med sylinderdeaktivering. Mens den første generasjonen imponerte med solid driftssikkerhet, har ansiktsløftningen gitt betydelige forbedringer i effektivitet og utslipp.
- Beste bensinmotor i VW Golf 7 Variant:
1,5 TSI EVO med 150 hk (DADA) fra facelift-generasjonen kombinerer toppmoderne teknologi med eksepsjonell driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk.
- Beste dieselmotor i VW Golf 7 Variant:
1,6 TDI med 110 hk (CXXA/CXXB) fra første generasjon regnes som en langdistansespesialist med en uovertruffen holdbarhet på over 300 000 kilometer.
- Toppmoderne drivverk:
2,0 TDI med 150 hk (DFGA) fra facelift-generasjonen representerer det nyeste innen dieselteknologi med rene utslipp og høy effektivitet.
Reservedeler og vedlikeholdskomponenter til alle VW Golf 7 Variant-motorer er tilgjengelige fra AUTODOC i velprøvd kvalitet.