Innholdsfortegnelse
Clutchproblemer: Symptomer og løsninger
Over tid kan clutchen bli slitt, rusten, skjev eller skadet, noe som kan gjøre det vanskeligere å bruke den eller føre til at den svikter fullstendig. Hvis du er i stand til å oppdage tegn på problemer med den hydrauliske clutchen tidlig, kan du unngå ulykker og dyrere reparasjoner.
Vanlige clutchproblemer og symptomer på dem
Ikke alle ser faretegnene før problemene starter. Mange av disse clutchproblemene og -symptomene kan dukke opp plutselig eller være periodiske. Det er viktig at du handler raskt og ikke ignorerer dem for å sikre problemfri drift.
La oss ta en nærmere titt. Nedenfor finner du beskrivelser av de vanligste symptomene på clutchslitasje, samt vanlige årsaker og løsninger. Du vil ofte oppleve mer enn ett symptom av gangen.
Vanskeligheter med å skifte gir
Hvis clutchen for eksempel ikke kobler helt ut når pedalen trykkes ned, kan det gjøre det mye vanskeligere å skifte gir, eller føre til at motoren stanser. I dette tilfellet kan problemet skyldes en dårlig clutchkobling, en slitt trykkplate eller -skive, en strukket eller skadet kabel eller hydrauliske problemer. Skift ut slitte, skadde eller utstrakte komponenter.
Slipende tannhjul
I en manuell girkasse kan girene begynne å slipe mot hverandre når du girer (eller bare i enkelte gir) på grunn av at clutchen bare går delvis inn eller ut, eller på grunn av raske girskift. I tillegg til årsakene som er nevnt ovenfor, kan det skyldes at utløserlageret til clutchen er slitt. Sørg for å unngå å slure på clutchen, da dette vil gjøre vondt verre.
LuK Clutchsett
for motorer med svinghjul med dobbel masse, uten utløserlager, dobbelmassesvinghjul må kontrolleres og ev. skiftes, 230mm
LuK Clutchsett
uten føringslager, med utløserlager, med svinghjul, med boltsett, spesialverktøy nødvendig for montering, Tomassesvinghjul med friksjonsstyringsskive, med automatisk justering
SACHS Clutchsett
med clutchtrykkplate, med dobbeltmassesvinghjul, med svinghjulskruer, med clutchplate, med utløserlager, 228mm
SACHS Clutchsett
190mm
Lyder fra clutchen
Du kan også høre en skrike- eller murrelyd når du trykker ned pedalen. Sørg for å kontrollere utløser- og dreielagrene, samt utløsergaffelen til clutchen. Skramlelyder kan tyde på problemer med dobbelmasse-svinghjulet.
Clutchen henger seg fast
Hvis pedalen eller clutchen henger seg fast, er dette vanligvis en indikator på at kabelen må skiftes ut, eller at clutchvæskenivået er lavt eller væsken forurenset, noe som gjør at pedalen er treg eller henger seg fast i gulvet. Skift eller fyll på med ny clutchvæske om nødvendig.
Dårlig akselerasjon
Hvis clutchen ikke overfører motorkraften til hjulene på riktig måte, kan du oppleve treg eller svak akselerasjon. Dette kan skyldes flere faktorer, blant annet oljeforurensning, overoppheting, en slitt skive eller trykkplate, eller et skadet eller glasert svinghjul.
Clutchpedalen rister
Hovedårsakene til at clutchpedalen vibrerer eller pulserer er justeringsproblemer, et skadet svinghjul eller clutchskive, eller en defekt membranfjær. Hvis trykket er ujevnt fordelt eller delene er ustabile, oppstår det vibrasjoner.
Clutchen glir
Mekanismen kan skli når fjærene, lagrene, clutchskiven, svinghjulet eller trykkplaten er slitt, fordi delene ikke klarer å gripe mot hverandre og holde seg i riktig posisjon. Du kan merke et plutselig tap av kraft under akselerasjon eller i oppoverbakker.
Svidd lukt
Hvis du kjenner en lukt av brent gummi når du kjører, kan det skyldes økt friksjon fra at clutchen glir. Dette kan føre til mer slitasje og skader på grunn av overoppheting av delene.
Tannhjul som glipper
Hvis det for eksempel er en forsinkelse i innkoblingen av girene, eller hvis turtallet til motoren øker, men hastigheten til bilen ikke øker tilsvarende, er det sannsynlig at girene glipper. Kontroller hydraulikksystemet for lekkasjer, samt clutchkomponentene og elektronikken til bilen for slitasje eller skader.
LuK Clutchsett
med utløserlager, med utløsergaffel, spesialverktøy nødvendig for montering
SACHS Clutchsett
med sentral utkobling, med clutchtrykkplate, med dobbeltmassesvinghjul, med svinghjulskruer, med trykkplateskruer, med clutchplate, 240mm
SACHS Clutchsett
ZMS Modul XTend, med monteringsverktøy, med clutchtrykkplate, med dobbeltmassesvinghjul, med svinghjulskruer, med trykkplateskruer, uten utløserlager, med clutchplate, 240mm
VALEO Clutchsett
med enkeltmassesvinghjul, med boltsett, med sikringsboltsett, med utløserlager, spesialverktøy nødvendig for montering, 228mm
Tegn på at clutchen din er i ferd med å bli dårlig
Oppsummert kan man si at tegnene på en dårlig clutch kan være problemer med å skifte gir eller holde clutchen tilkoblet, plutselige krafttap og dårlig akselerasjon, en treg eller fastlåst pedal, svidd lukt, unormale clutchlyder og kraftige vibrasjoner fra pedalen.
Slik finner du ut om clutchen eller girkassen har blitt ødelagt
Symptomene på feil i clutchen og girkassen er praktisk talt de samme. Det kan dreie seg om problemer med å skifte gir, at girene glipper, svidd lukt og unormale lyder. Med en manuell girkasse kan du også høre en skrikende eller brummende lyd når du kjører eller i nøytral, noe som vanligvis indikerer at tannhjulene eller lagrene er slitt.
Hvordan kan jeg ta vare på clutchen i bilen min?
- Tips for vedlikehold av clutchen:
- Ikke la foten stå på clutchpedalen mens du kjører, da dette vil føre til overbelastning og økt slitasje.
- Gir ned gradvis for å unngå sluring og forhindre hyppig stopping.
- Ikke bruk clutchen til å bremse!
- Akseler gradvis når du kjører av et sted, og sørg for å skifte til riktig gir.
- Kontroller clutchvæsken omtrent annethvert år.