• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Manumatic

Innholdsfortegnelse

  1. Fordeler
    1. Betegnelsen brukes til følgende systemer

Manumatic er betegnelsen som brukes til å referere til automatisk, halvautomatisk og trinnløs girkasse, med funksjon for manuelt girskift.

Når manuell modus er valgt, kan føreren skifte gir selv ved å bevege spaken i retningen '+' eller '-’ som markert på girkassen. På noen biler kan girene skiftes ved å bruke rattpedaler. Systemet gir en jevn overgang fra ett gir til et annet. Clutchen må ikke trykkes inn for å endre utvekslingsforholdet: denne handlingen utføres automatisk av systemet. Når føreren bremser, skiftes det automatisk til et lavere gir.

Fordeler

  • Du kan velge riktig gir selv i ekstreme situasjoner.
  • Om nødvendig, er det mulig å stoppe bilen ved å gradvis redusere motorturtallet.
  • Drivstofforbruket reduseres.
  • Når du gjør forbikjøringer, trenger du ikke å redusere motorturtallet.

Betegnelsen brukes til følgende systemer:

  • Tiptronic (Audi, Volkswagen, Porsche, Seat og Peugeot)
  • Steptronic (BMW, MG, Rover og Mini)
  • Sportronic (Alfa Romeo)
  • Switch-Tronic (Alpina)
  • Touchtronic (Aston Martin)
  • EGS (Citroën og Peugeot)
  • Autostick (Chrysler, Dodge, Jeep og Ram)
  • SelectShift (Ford, Lincoln)
  • Active Select (Opel, Holden og Vauxhall)
  • SportShift (Aston Martin og Subaru)
  • Shiftronic (Hyundai)
  • Sportmatic (Kia)
  • CommandShift (Land Rover)
  • E-Shift (Lexus)
  • ActiveMatic (Mazda)
  • TouchShift (Mercedes-Benz)
  • Sequential SportShift (Acura og Ford)
  • S-Tronic (Audi)
  • HiVec H-matic (Hyundai)
  • i-Shift (Honda og Volvo)
  • Geartronic (Volvo)
  • Q-System (Alfa Romeo)
  • Q-Tronic (Alfa Romeo)
  • TAPshift eller Touch Activated Power (Pontiac, Saturn og Chevrolet)
  • S-matic (Honda)
  • Sensodrive (Citroen)
  • Comfortronic (Lancia)
  • G-Tronic (Mercedes-Benz og SsangYong)
  • Xtronic CVT (Nissan)
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi)
  • Tiptronic S (Porsche)
  • Sentronic (Saab)
  • Allshift (Mitsubishi)
  • 2-Tronic (Peugeot)
  • TACshift eller Touch Activated Control (Pontiac)
  • Protronic (Proton)
  • Multimode manuell girkasse (Toyota)
  • Direct-Shift Gearbox eller DSG (Škoda og Volkswagen)
  • Porsche Doppelkupplung eller PDK (Porsche)
  • Driver Shift Control eller DSC (Pontiac)
  • INVECS I-III (Mitsubishi)

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: