Innholdsfortegnelse
Manumatic
Manumatic er betegnelsen som brukes til å referere til automatisk, halvautomatisk og trinnløs girkasse, med funksjon for manuelt girskift.
Når manuell modus er valgt, kan føreren skifte gir selv ved å bevege spaken i retningen '+' eller '-’ som markert på girkassen. På noen biler kan girene skiftes ved å bruke rattpedaler. Systemet gir en jevn overgang fra ett gir til et annet. Clutchen må ikke trykkes inn for å endre utvekslingsforholdet: denne handlingen utføres automatisk av systemet. Når føreren bremser, skiftes det automatisk til et lavere gir.
Fordeler
- Du kan velge riktig gir selv i ekstreme situasjoner.
- Om nødvendig, er det mulig å stoppe bilen ved å gradvis redusere motorturtallet.
- Drivstofforbruket reduseres.
- Når du gjør forbikjøringer, trenger du ikke å redusere motorturtallet.
Betegnelsen brukes til følgende systemer:
- Tiptronic (Audi, Volkswagen, Porsche, Seat og Peugeot)
- Steptronic (BMW, MG, Rover og Mini)
- Sportronic (Alfa Romeo)
- Switch-Tronic (Alpina)
- Touchtronic (Aston Martin)
- EGS (Citroën og Peugeot)
- Autostick (Chrysler, Dodge, Jeep og Ram)
- SelectShift (Ford, Lincoln)
- Active Select (Opel, Holden og Vauxhall)
- SportShift (Aston Martin og Subaru)
- Shiftronic (Hyundai)
- Sportmatic (Kia)
- CommandShift (Land Rover)
- E-Shift (Lexus)
- ActiveMatic (Mazda)
- TouchShift (Mercedes-Benz)
- Sequential SportShift (Acura og Ford)
- S-Tronic (Audi)
- HiVec H-matic (Hyundai)
- i-Shift (Honda og Volvo)
- Geartronic (Volvo)
- Q-System (Alfa Romeo)
- Q-Tronic (Alfa Romeo)
- TAPshift eller Touch Activated Power (Pontiac, Saturn og Chevrolet)
- S-matic (Honda)
- Sensodrive (Citroen)
- Comfortronic (Lancia)
- G-Tronic (Mercedes-Benz og SsangYong)
- Xtronic CVT (Nissan)
- Twin Clutch SST (Mitsubishi)
- Tiptronic S (Porsche)
- Sentronic (Saab)
- Allshift (Mitsubishi)
- 2-Tronic (Peugeot)
- TACshift eller Touch Activated Control (Pontiac)
- Protronic (Proton)
- Multimode manuell girkasse (Toyota)
- Direct-Shift Gearbox eller DSG (Škoda og Volkswagen)
- Porsche Doppelkupplung eller PDK (Porsche)
- Driver Shift Control eller DSC (Pontiac)
- INVECS I-III (Mitsubishi)