Innholdsfortegnelse
Svinghjul og tomassesvinghjul: typer, funksjoner og symptomer på feil
Svinghjulet er en urgammel mekanisk innretning, som brukes til energilagring og utjevning av rotasjon. Former for svinghjul har vært i utstrakt bruk siden steinalderen. De fant svinghjul i Osebergskipet. Nå er det selvfølgelig ikke svinghjul til biler vi snakker om i den sammenhengen, men det grunnleggende prinsippet er det samme: Et hjulformet legeme er festet vinkelrett til en akse. Delene kan være laget av tre eller stein, eller metall i mer moderne innretninger. Aksens drivmoment fanges opp av det tunge hjulet. Dette fører til en jevnere og mer kontrollert bevegelse.
Håndteiner og dreieskiver er eksempler på hvor de tidligste kjente formene for svinghjul ble brukt. Ved hjelp av svinghjulet, får man tråd med lik tykkelse og runde kopper og kar med slette, tynne vegger.
LuK Dobbelmasse svinghjul
Manuel girkasse
SACHS Svinghjul
Ø: 230mm, med svinghjulskruer
LuK Dobbelmasse svinghjul
Dobbel-clutch-girkasse 6 gir
LuK Dobbelmasse svinghjul
Manuel girkasse
SACHS Dobbelmasse svinghjul
Hva er svinghjul i bilmotorer?
Svinghjulet er et tungt hjul som er montert på enden av veivakselen i biler med forbrenningsmotor. På langs av veivakselen er stemplene plassert etter hverandre, vanligvis enten i en rekke eller v-form, alt etter typen motor.
Stemplene beveger seg opp og ned, drevet av den eksplosive forbrenningen i forbrenningskamrene, og setter dermed veivakselen i bevegelse. De raske, eksplosive stempelbevegelsene fører til vibrasjoner og ujevn overføring av moment til veivakselen. Det tar kraft å sette i gang det tunge svinghjulet, men når det først er i gang, tar det også tid og kraft å stoppe det. Svinghjulet lagrer og utligner dermed det varierende momentet som oppstår i stemplene som rotasjonsenergi, slik at kraften som overføres videre til transmisjonen er jevn og stabil.
Enkelmasse-svinghjul
Disse svinghjulene er solide deler i ett stykke, og ser ut som store tannhjul. Eldre deler er laget av støpejern, noe som kan være tilfelle i dag også. Stål og forskjellige legeringer er også vanlig. Disse delene er forholdsvis enkle, og bør holde lenge.
Dobbelmasse-svinghjul
Dette er todelte enheter, en del er festet til veivakselen og den andre til transmisjonen. Mellom de to delene er det fjærer. Dobbelmasse-svinghjul roterer som vanlige deler, men takket være fjærene mellom platene, fjernes mye av vibrasjonen fra motoren før momentet overføres til transmisjonen. Den dobbelte massen øker kjørekomforten, men også forsinkelsen i kraftoverføringen. Siden flere deler og mer kompleksitet også fører til at det er mer som kan gå galt, kan disse delene bli raskere slitt enn enkelmasse-svinghjul.
Svinghjul med redusert masse
Svinghjul bil øker kjørekomforten, men de fører også til forsinkelse i drivverket, siden momentet fanges opp. I racerbiler og andre biler hvor det er viktigere med raske reaksjoner enn komfort, er det derfor vanlig å fjerne noe av massen fra svinghjulet. Siden delen er lettere, vil den settes i gang fortere, og farten vil også reduseres raskere. Dette fører til at bilen vil akselerere raskere på lave gir, og til at turtallet synker kjappere når gassen slippes opp. Disse egenskapene er ønskelige i racerbiler, men også for den som foretrekker en mer aggressiv kjørestil.
Tegn på dårlig svinghjul
Dette er en av de mer robuste delene i en bil, og bør holde i minst 5 år. Kjørestil og forringet kvalitet på andre deler, kan føre til at levetiden blir forkortet. Svinghjul kan bli skadet hvis de overopphetes på grunn av sluring i transmisjonen, da kan de faktisk sprekke. Tannhjulene blir også slitt med tiden, i likhet med alle deler som er i berøring med andre deler.
Det er spesielt uheldig å kjøre for sakte i henhold til giret som er innkoblet, for eksempel å kjøre i 50 km/t med bilen i 5. gir. Da begynner bilen å riste og motoren kan også kveles.
Dette er ikke en del som det er enkelt å få tilgang til og inspirere bare man åpner panseret, men det er noen tegn som kan tyde på dårlige nyheter om svinghjulets tilstand.
Clutchpedalen er den delen som er i nærmest kontakt med transmisjonen, og hvis det oppstår noen endringer her, kan det være et tegn på svinghjulproblemer. En vibrerende clutchpedal, hvor vibrasjonen blir sterkere når du trykker den inn, kan tyde på at det er noe galt med hjulet. Et annet symptom knyttet til clutchen, er at motoren ikke kobles korrekt inn når du slipper opp pedalen igjen etter at du har byttet gir. Det skjer spesielt når du skal starte igjen etter å ha bremset helt opp, som ved et rødt lys. Det kan føles som om motoren er i ferd med å bli kvalt, eller den kan faktisk bli det.
LuK Dobbelmasse svinghjul
Manuel girkasse
LuK Dobbelmasse svinghjul
Manuel girkasse
LuK Dobbelmasse svinghjul
Manuel girkasse
LuK Dobbelmasse svinghjul
Manuel girkasse
Når du girer opp, som for eksempel fra andre til tredje gir, kan det være at motoren ikke følger med, den forblir i andre gir, altså. Det hører du på turtallet når du slipper opp clutchpedalen, det vil være altfor høyt. Dette kan også være et tegn på at noe er galt med girkassen, så det må undersøkes nærmere.
Skulle du kjenne at det lukter brent i kupeen når du girer, kan dette også være på grunn av at det er noe galt med svinghjulet. Du vil trolig ikke kjenne lukten hvis du åpner vinduet eller stopper bilen og åpner panseret. Det er en indikator på at det faktisk er svinghjulet som er problemet, og ikke noe annet i motordeler bil.
Kan jeg bytte svinghjul selv?
Høyst sannsynlig er dette en jobb som det er best å overlate til fagfolk på et verksted. Der har de alt verktøyet og tiden som trengs til denne forholdsvis kompliserte og tidkrevende jobben.
Du kan eventuelt kjøpe en ny bildel og så få et verksted til å montere den, det kan redusere kostnadene noe.