Innholdsfortegnelse
Hvorfor glir clutch?
Kjøretøyet ser ut til å akselerere langsommere enn vanlig, og er det vanskelig å komme seg opp en bakke? Ikke begynne å lete etter feil i tenning eller drivstofftilførselen: Hvis disse symptomene er ledsaget av frigang på gasspedalen og en ubehagelig brent lukt inne i bilen noen ganger, så det er mest sannsynligvis fordi clutchen glir. Vi vil forklare hvorfor det skjer, og enda viktigere, hvordan å unngå det i fremtiden.
Hvordan er bilens clutch utformet?
Systemet er utformet for utkobling og enkel tilkobling mellom motoren og overføringen som ved ulike anledninger: når du skifter gir, kjører eller bremser. I dag brukes en friksjonskobling der dreiemomentet overføres via friksjonskraft. Dens viktigste elementer er:
- Clutch trykkplate montering. Den består av en trykkplate, et deksel og en membran fjær. Dekselet er satt fast i motoren. Spesielle fjærer brukes til å koble dekselet og trykkplaten. Når clutchen er aktivert, komprimeres de og blir frigjort og skyver platen tilbake fra lamellplaten. Trykkplaten aktiveres ved hjelp av membran fjæren. Når man aktiverer clutchen sitter dens fingre i en frigjort tilstand, noe som igjen presser trykkplaten, noe som igjen presser på lamellplaten til motorens svinghjul.
- Lamellplaten. Den befinner seg mellom motoren og trykkplaten. Det er en metallplate som har foringer festet på seg med hjelp av nagler. Den indre diameteren av dens nav er forbundet med tannstang til girkassens drivaksel. Enkel skifting av gir og vibrasjonsdemping er mulig ved hjelp av dempefjær. Når du aktiverer clutchen presses komponenten mot svinghjulet som overfører dreiemomentet fra motoren til overføringen.
- Utløserlager. Den er plassert på enhetens roterende akse. Det brukes til å aktivere dempefjær. På noen kjøretøy anvendes trekk-varianten av utløserlageret.
- Kløtsj utløsergaffel. Den tilhører clutchen sin kobling og sikrer at utløserlageret kan bevege seg.
Systemet virker på følgende måte: Når man trykker på pedalen for å aktivere clutchen sin utløsergaffel som er aktivert av koblingen legger i sin tur press på utløserlager, skifter det langs rotasjonsaksen for svinghjulet. Utløserlageret aktiverer diafragma fjæren som igjen komprimeres og skyves bort fra overflaten av trykkplaten. Fjærene slippes ut og trekker trykkplaten bort fra lamellplaten. Lamellplaten beveger seg vekk fra svinghjulets overflate. Nå blir ikke noe dreiemoment overført lenger.
Glidende clutch: hvor befinner problemet seg
Et fungerende system er avhengig av friksjonskraften mellom lamellplaten og svinghjulet. Hvis friksjonskoeffisienten reduseres av en eller annen grunn, vil kontaktflatene begynne å glippe og momentet fra motoren til overføringen vil være utilstrekkelig. Dette medfører at kjøretøyet bruker mer tid på å akselerere til en viss hastighet, noe som igjen reduserer bilens ytelse. Det er også vanskeligere å kjøre oppoverbakke fordi du ikke får nok kraft overført fra girkassen utgående aksel til kjøretøyets hjul.
5 vanlige grunner til at clutchen glir
- Forseglet, skadet friksjonsbelegg og plate overflate. Sterkt slitte friksjonsbelegg, på grunn av redusert tykkelse, skyver ikke nok mot svinghjulet. Dette får kraften til å bli for liten til å overføre nok dreiemoment. Et deformert belegg fører til at en ujevn overflate presses mot svinghjulet.
- Olje på friksjonsbelegg. Dette gjør at den mister sin stivhet. På grunn av en lavere friksjonskoeffisient begynner kontakt elementene å gli.
- Svak eller skadet diafragma fjær. Hvis fjærens elastisitet er redusert, er trykket som utøves på lamellplaten når pedalen er trykket ned, for dårlig til å aktivere enheten.
- Feil med clutchen sin kobling. Strukket kabler, skadet gaffel i kjøretøyet med mekanisk kopling, oppsvulmede gummikomponenter, eller tap av tetthet i kjøretøy med hydraulisk påvirkning kan også få clutchen til å gli som trykket på membranen fjær ikke vil være tilstrekkelig til å være i stand til å kontakte overflatene som overfører kraften.
- Ødelagt eller slitt kompensasjonsmekanisme. På grunn av feil i justeringsringen eller sensorfjæren er avstandsjusteringen umulig. Dette reduserer trykket som er påført kontakten.
6 anbefalinger for å hindre at clutchen glir
- Prøv å endre alle komponenter i systemet i ett sett. Den gjennomsnittlige levetiden til lamellplaten og trykkplaten, membranfjæren og clutch lageret er stort sett den samme lengde: 100000-150000 kjørte kilometer. Derfor får du et lengre og mer holdbart system hvis du erstatter alle komponenter samtidig, ved å bruke et sett.
- Kontroller hvor stramme kjøretøyets komponenter og enheter er. Lav kvalitet eller skadde tetninger i motor og transmisjon, oljelekkasje fra drivakselen akseltetningsring eller veivakseltetningen, tap av tetthet i den hydrauliske aktuatoren er typiske årsaker til friksjonsbelegg lider av oljelekkasje.
- Velg komponenter som passer din kjørestil. En vanlig kobling med kollisjonsputer laget av komposittmateriale er bra for rolig og jevn kjøring. De har en passende friksjonskoeffisient for lavtemperatur drift og er billig i tillegg. Men hvis du vil kjøre mer sporty med kjøretøyet ditt, så velg en spesiell clutch med kollisjonsputer tilpasset for høyere belastninger. Deres belegg er laget av materialer som inkluderer karbon og kevlar, en kombinasjon av kobber, aluminium, støpejern og keramikk. Den tåler høyere temperaturer, er holdbar og passer for aggressiv kjørestil.
- Kontroller at pedalens justeringer er riktig. Hvis pedalens bevegelsesbane er for kort, vil du ikke kunne låse opp koblingen helt. Dette medfører at friksjonsbeleggene slites ut raskere, noe som kan føre til at platen overopphetes og forvrenges.
- Bruk alltid anbefalt arbeidende væske fra produsenten. Bland aldri væsker med forskjellige sammensetninger med hverandre. Aggressive stoffer dannes på grunn av blandinger eller komponenter av visse væsker som deretter brukes i systemet, som da har ødeleggende effekter på den hydrauliske clutch aktuatoren.
- Følg disse reglene for drift av clutchen:
- Ved kjøring med kjøretøyet, løsne trykket på pedalen slik at bilen begynner å rulle bort og hold den halvveis i 2-3 sekunder for å frigjøre den helt.
- Kjør ikke til siden ved høye turtall;
- Legg det første giret mens du går nedover en bratt bakke og trykk ned bremsepedalen noen ganger for å unngå overoppheting av komponentene.
- Når du kjører på vanskelig terreng terreng, som for eksempel i en pølle, i en snøhvit eller i en leirehakke, bør du fortrinnsvis ødelegge kjøretøyet hvis det går;
- Ikke la foten hvile på gasspedalen mens du kjører for å unngå unødig tilgang til systemet, noe som vil skade systemet.
- Ikke overbelast ditt kjøretøy, spesielt når du kjører på høykvalitets stoffer: dette øker belastningen på hele enheten.
Konklusjon. En glidende clutch er en vanlig feil som gjør kjøring ikke bare ubehagelig, men også farlig i mange tilfeller. Men i de fleste tilfeller kan du som bileier forhindre disse problemene. Kjøp kun komponenter av høy kvalitet, og følg de ovennevnte anbefalingene.
En nyttig video om dette temaet: