Innholdsfortegnelse
Fastkilt bremsekaliper: Hva skjedde, og hvordan unngår jeg det?
Har du lagt merke til at bilen din trekker til den ene siden når du bremser, eller bruker lengre tid enn vanlig på å stoppe helt? Føler du at du må trykke bremsepedalen ned med mye mer kraft enn før? Kjenner du noe som lukter brent etter bremsing? Motoren starter sakte opp, og kasting har forverret seg? Kanskje det er på tide å fikse bremsekaliperen.
Bremsekaliper-design
En kaliper er et viktig element i et skivebremsesystem som skal feste og fikse bremseklossene, samt sørge for mobilitet under bremsing. Det finnes for tiden 2 kaliper-typer som er tilgjengelig: flytende og faste.
Flytende kalipre inneholder vanligvis en, noen ganger to stempler plassert bare på den ene siden av bremseskiven. Kaliperhuset er festet til braketten som er montert på styrespindelen med bolter; bremseklosser er montert på braketten.
Spesielle fjærer brukes for å feste bremseklossene inni styresporene. Når bremsepedalen presses inn, beveger stempelet seg ut av sylinderen og utøver trykk på den indre bremseklossen. Deretter beveger braketten seg langs styrepinnene og trykker den ytre puten mot platen.
Den faste kaliperdesignen inneholder ikke styrepinner, og stemplene er plassert på begge sider av bremseskiven. Slik tilføres den trykksatte væsken til alle sylinderne samtidig under bremsing, hvilket gjør at både indre og ytre bremseklosser beveger seg. På andre tidspunkt holdes de fra hverandre med fjæravstandere.
Hvorfor henger bremsekaliperen min seg opp?
Vanlige årsaker til at bremsekalipere henger seg opp, er:
- Eksponering for fuktighet og smuss. De oppsamlede forurensningene hindrer at stemplene og styrepinnene beveger seg fritt. Væske forårsaker korrosjon, noe som fører til fastkiling. Dersom støvhettene som er beregnet på å beskytte bevegelige deler mot aggressivt miljø lekker, øker risikoen for at stemplene og pinnene bryter ned. Det er også mye mer sannsynlighet for fastkiling hvis ikke bremsevæsken skiftes i tide: det er hygroskopisk, slik at vanninnholdet øker over tid, dette fører også til korrosjon på stempler og styrepinner.
- Bruk av feil smøremiddel eller ingen i det hele tatt. Spesielt høytemperaturbestandig fett må brukes på styrepinner. Feil type fett har en tendens til å tørke opp eller lekke gjennom; Det kan også ødelegge gummidelene. Styrepinnen kan ikke bevege seg fritt i en oppsvulmet bøssing.
- Brå temperaturendringer. Disse har skadelig effekt på støvhetter. De akselererer korrosjon og kan føre til at bremseskiven bøyes, noe som ofte fører til at bremsene henger seg opp.
- Slitte kaliperelementer. Utslitt kaliperhus eller stempeloverflate gjør at det forsyver seg og kiler seg fast. Smuss som samler seg i de skadede punktene, hindrer fri bevegelighet for de bevegelige delene. Luftinngangen fører til at korrosjon oppstår raskere.
- Deformasjon. Styrepinner kan bøye seg på grunn av feil installasjon, høy belastning eller uforsiktig kjøring; Dette øker også risikoen for fastkiling.
- Kjøring med slitte bremseklosser og skiver. For å sikre godt grep på et slitt friksjonspar, kan stempelet bevege seg for langt fra sitt sete, noe som kan føre til at det forskyver seg.
- Bruk av feil bremsevæske. Dersom væsken er for viskøs, kommer ikke stemplene tilbake til startposisjonen. Dessuten kan polymere eller sammensatte stempler svulme opp når de kommer i kontakt med feil væske.
- Eksponering for aggressive kjemikalier. Veigrus og bremsevæske forårsaker for tidlig slitasje på støvhetter, derfor er det viktig å holde systemet lufttett hele tiden.
6 Regler for riktig bruk av bremsekaliprene
- Rengjør og smør bremseelementene og kontroller tilstanden på gummien i støvhetten når du skifter bremseklosser - eller hver 6. måned. Skift ut forseglingselementer med en gang.
- Skift bremsevæske i tide. Det er hygroskopisk, slik at vanninnholdet øker betydelig over tid. Dette påvirker bremseeffektiviteten og får stemplene til å korrodere på innsiden.
- Bruk smøremidler beregnet på din spesifikke bilmodell. Spesielle pastaer som inneholder kopper eller molybden, brukes vanligvis til smøring av bremseskinner, trykkfjærer og yttersiden til bremseklossene. Keramiske smøremidler anbefales for bruk i puteseter. Styrepinner må smøres med mineralbaserte produkter beregnet til bruk ved temperaturer mellom -45°C og +180°C. Det finnes også universelle syntetiske smøremidler som er egnet for bruk i alle bevegelige elementer i bremsesystemet. Når du utfører service på enheten, er det viktig å bare bruke små mengder smørning i støvhettene for å hindre at det lekker på friksjonsforingen. Du bør også unngå at pasta kommer på forseglingselementer.
- Unngå aggressiv kjørestil. Når du kjører på svingete veier i fjellet, kan man ikke unngå å bruke bremsene ofte. I vanlige omgivelser er det imidlertid tilrådelig å unngå å starte og bremse brått. Dette vil bidra til å forhindre at bremsesystemet overopphetes.
- Når du skifter bremseklosser, bruk et spesielt verktøy for å trykke stemplet inn i sylinderen. Pass på at komponenten ikke blir skjev.
- For å redusere eller forhindre korrosjon, må du bruke spesiell varmebestandig lakk på kaliperen. Overflaten skal først glattes ut med sandpapir og avfettes. Lakk vil ikke bare beskytte kaliperen fra forfall, men vil også få bilen til å skille seg ut.
Konklusjon: Kaliper er en type bildel som aldri bør overses. Driftsbetingelsene sikrer bremsesystemets effektivitet og dermed din sikkerhet - og andres. Dersom du ignorerer de første tegnene på kalipersvikt, kan det føre til at skiven sprekker og bremsene svikter fullstendig. Følg disse anbefalingene for å sikre at kaliperen din fungerer lenge og jevnt.
En nyttig video om dette temaet: