Innholdsfortegnelse
Overoppheting av bremseskivene : symptomer, årsaker,løsning på problemet
En av de mest vanlige feil på bremseskivene er at de overopphetes. Ved tilfelle av overoppheting av platen når temperaturen kritiske verdier, og dette gjør at bremseklossen begynner å gli på platen, og da blir effektiviteten av bremsesystemet redusert til et minimum.
Hvordan oppdage overoppheting på bremseskiven
Om bremseskiven er overopphetet kan bestemmes ved inspeksjon av delen. Det vanligste materialet som brukes for å fremstille bremseskiver er stål. Når de varmes opp endrer materialet farge. En stålskive blir lys orange når den oppvarmes til den kritiske temperatur, og etter avkjøling får den en fiolett farge.
Hvis den visuelle inspeksjon avdekker fargeendring på bremseskiven , bør du umiddelbart ta kontakt med et verksted for en utfyllende diagnose. Etter at du har oppdaget feil, er det obligatorisk med utskifting av både bremseskiver og bremseklosser til bil. Dette er noe du kan gjøre selv. Våre detaljerte video guider vil hjelpe deg med å utføre det.
Årsakene til at bremseskivene blir overopphetet
Den viktigste årsaken til at bremseskiven overopphetes er friksjon. Virkemåten til bremsesystemet er basert på friksjon, men med aggressiv kjørestil øker det. Dette fører til at det blir en økning av temperaturen i bremseskivene til 600-700 ° C. Dessuten kan også overoppheting være forårsaket av:
- Svikt i bremsemekanismen;
- Feil på installasjon av bremseklosser;
- Bruk av bremseskiver og bremseklosser som er utslitt å har brukt sin levetid;
- Deformasjon på bremseskiven;
- Lav kvalitet på både bremseskiver og bremseklosser;
- Bremsekalippernes styrepinner har låst seg.
Ikke glem at dersom det er trommelbremser montert på bakakselen, brukes det meste av belastningen under bremsing på skivebremsene foran. Det spiller også inn på bremseskivens overoppheting.
Hvordan hindre overoppheting av bremseskivene
For å hindre en for tidlig slitasje på bremseskivene og for å sikre mest mulig effektiv bremse prosess, anbefaler AutoDoc følgende:
- Alltid erstatt bremseskiver og klosser i rett tid;
- Installer høykvalitets komponenter;
- La reparasjoner utføres av mekanikere hvis du mangler erfaring;
- Erstatt skivene i par på aksel på grunn av belastningsbalansen;
- Under langvarig nedoverbakke så bruk motorbremsen;
- Følg med på tykkelsen på bremseskivene.
La oss minne deg på at levetiden til de fremre bremseskiverne er ca 30 000-40 000 km, og på de bakre er den ca 40 000-50 000 km. Disse verdiene avhenger av kjørestilen din. En aggressiv kjøring med både skarp akselerasjon og bremsing reduserer levetiden til bremseskivene.
Hvordan du velger bremseskiver
Det er verdt å huske at svikt i bilens bremsesystem truer både din sikkerhet og sikkerheten til andre mennesker. Derfor må du gjøre et ansvarlig valg med hensyn til hvilke bremsesystem deler du kjøper.
Ved valg av bremseskiver må du følge de anbefalingene og tekniske krav, som er levert av produsenten av kjøretøyet. Ikke glem at du alltid bør kjøpe de bremseskivene som er utviklet spesielt for din bil. Disse komponentene bør være laget av materialer som har de følgende egenskaper:
- En høy styrke og varmeoverføringskapasitet;
- En lav vedheft kapasitet;
- En høy friksjon koeffisient.
Du bør bare kjøpe pålitelige bildeler med en garantert kvalitet. AutoDoc's nettbutikk tilbyr eksklusivt slike deler. Her kan du både gjøre et lønnsom kjøp og få gode kompetente råd fra våre dyktige support service-teknikere. AutoDoc er din pålitelige partner!