Innholdsfortegnelse
Mitsubishi L 200-motorer
Siden introduksjonen i 1978 har Mitsubishi L 200 etablert seg som en robust pickup og har gått gjennom fem generasjoner med et imponerende utvalg av drivverkskonsepter. Mitsubishi L 200-motorene har utviklet seg fra enkle sugemotorer til moderne turbodieselmotorer og gjenspeiler fire tiår med japansk nyttekjøretøyteknologi.

Mitsubishi L 200-motorer: Historiske generasjoner I-III (1978-2005)
De tre første generasjonene av Mitsubishi L 200 preget bildet av den japanske pickupen i nesten tre tiår, og la grunnlaget for dens rykte som en uforgjengelig arbeidsbil. Med riktig vedlikehold nådde disse historiske Mitsubishi L 200-motorene lett 400 000 til 500 000 kilometer, og de robuste dieselmotorene kjørte ofte langt mer enn det. Større reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 250 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på hjelpeaggregater som vannpumpe eller dynamo. Den absolutte toppmotoren på denne tiden var 2,5 TD (4D56) med sitt legendariske rykte for å være uforgjengelig - en motor som fortsatt brukes millioner av ganger i utviklingsland i dag. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av turbolading i 1986 og firehjulsdrift med valgbar girreduksjon, mens typiske problemer hovedsakelig gjaldt rust på karosseriet, men ikke på selve motorene.
Mitsubishi L 200 bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1978-2005)
Mitsubishi L 200 bensinmotorprogrammet inkluderte ulike sugemotorer, og startet med 1,6-liters 4G32 (80 hk) i den første generasjonen. Den mest populære var 2,0-liters 4G63 med 90-110 hk, som ble brukt i ulike varianter fra 1986 til 2005. Disse Mitsubishi L 200-motorene var preget av ekstrem enkelhet og pålitelighet - problemer med timingkjeden eller komplisert elektronikk var ukjent. Den 2,4-liters 4G64 (125 hk) ble lagt til fra 1996 og ble ansett som den kraftigste bensinmotoren i denne generasjonen. Felles for alle de historiske bensinmotorene var et relativt høyt drivstofforbruk på 10-12 liter per 100 km, men de hadde en levetid som moderne motorer sjelden oppnår.
Mitsubishi L 200 dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1978-2005)
Den legendariske Mitsubishi L 200-dieselmotoren 4D56 dominerte denne epoken i ulike utviklingsstadier. Den startet som en 2,5-liters sugediesel med 68 hk, og utviklet seg til en 2,5 TD (turbodiesel) med 85-100 hk. Denne Mitsubishi L 200-motoren regnes som en av de mest pålitelige dieselmotorene gjennom tidene - enkel i design, lett å vedlikeholde og praktisk talt uforgjengelig. 4D56 taklet lett overbelastning, dårlig drivstoff og forsømt vedlikehold. Typiske svakheter begrenset seg til at innsprøytningspumpene ble utslitt etter 300 000 kilometer og sporadiske problemer med dynamoen. Den hadde en beskjeden lettkjørthet, et akseptabelt drivstofforbruk på 8-9 liter, men en uovertruffen driftssikkerhet.
Mitsubishi L 200-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 4G32 | 80 HK | 11,0 l/100 km | Lite effekt, høyt forbruk | Gjennomsnitt |
2,0 4G63 | 90-110 HK | 10,5 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Bra |
2,4 4G64 | 125 HK | 11,5 l/100 km | Høyt forbruk | Bra |
2,5 D 4D56 | 68 HK | 9,0 l/100 km | Lite kraft, høylytt | Meget bra |
2,5 TD 4D56 | 85-100 HK | 8,5 l/100 km | Innsprøytningspumpe etter 300 000 km | Meget bra |

Mitsubishi L 200-motorer: Generasjon IV (2006-2015)
Den fjerde generasjonen markerte overgangen til moderne pickup-standarder og brakte med seg betydelig forfinede Mitsubishi L 200-motorer. Kjørelengden på 300 000 til 400 000 kilometer holdt seg på et høyt nivå, med common rail-dieselteknologi som ga bedre komfort, men også høyere vedlikeholdskostnader. Større motorskader var fortsatt sjeldne, men de mer komplekse innsprøytningssystemene krevde mer nøyaktig vedlikehold enn forgjengerne. Det absolutte høydepunktet var den reviderte 2.5 DI-D med 178 hk - en motor som kombinerte kraft og effektivitet på en optimal måte. Blant de tekniske nyvinningene var common rail-innsprøytning, variabel turboladergeometri og, for første gang, direkte bensininnsprøytning, mens de største problemene var forurensende partikkelfiltre og følsomme høytrykkspumper.
Mitsubishi L 200 bensinmotorer: Generasjon IV (2006-2015)
Mitsubishi L 200-bensinmotorprogrammet ble fullstendig revidert og besto til å begynne med av den velprøvde 2,4-liters 4G69 med 143 hk og den nye 3,2-liters V6 6G75 med 208 hk. Fra 2010 ble den moderne 2,4 MIVEC med direkte innsprøytning og 181 hk lagt til. Disse Mitsubishi L 200-motorene var betydelig mer raffinerte enn sine forgjengere, med jevnere gange og høyere effekt. 2.4 MIVEC utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen, med balansert kraftutvikling og et akseptabelt drivstofforbruk på 9-10 liter. V6-motoren var problematisk, med tidvis problemer med registerkjedene og høye reparasjonskostnader.
Mitsubishi L 200 dieselmotorer: Generasjon IV (2006-2015)
Den videreutviklede Mitsubishi L 200-dieselmotoren 4D56 var utstyrt med common rail-innsprøytning og variabel turboladergeometri. I ulike konfigurasjonsnivåer fra 136 til 178 hk tilbød den betydelig mer kraft og komfort enn forgjengeren. 2.5 DI-D med 178 hk ble flaggskipet og kombinerte kraftig ytelse med et drivstofforbruk på bare 7,8 liter per 100 km. Disse Mitsubishi L 200-motorene beholdt den grunnleggende robustheten fra sine forgjengere, men krevde mer nøyaktig vedlikehold av det mer komplekse drivstoffinnsprøytningssystemet. Typiske problemer var tilstoppede partikkelfiltre på korte turer og av og til defekte høytrykkspumper etter 200 000 kilometer.
Mitsubishi L 200-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
2,4 4G69 | 143 HK | 10,2 l/100 km | Moderat ytelse | God |
3,2 V6 6G75 | 208 HK | 12,5 l/100 km | Tannkjeder, høyt drivstofforbruk | Moderat |
2,4 MIVEC | 181 HK | 9,5 l/100 km | Kompleks med direkte innsprøytning | Bra |
2,5 DI-D | 136-178 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Partikkelfilter, høytrykkspumpe | Meget bra |

Mitsubishi L 200-motorer: Generasjon V (2015-i dag)
Den nåværende generasjonen representerer den mest moderne versjonen av Mitsubishis L 200-motorer, og baserer seg konsekvent på dieselteknologi med maksimal effektivitet. Med riktig vedlikehold kan kjørelengden komme opp i 250 000 til 350 000 kilometer, selv om det komplekse eksosrensesystemet krever regelmessig vedlikehold. Større reparasjoner er vanligvis ikke nødvendig før etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på det komplekse Euro 6-utslippskontrollsystemet. Toppmotoren er helt klart 2.2 DI-D med 150 hk - en ultramoderne firesylindret turbodiesel som kombinerer ytelse, effektivitet og miljøvennlighet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene er den nyeste common rail-generasjonen, SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon og adaptivt firehjulsdriftssystem, mens de største utfordringene ligger i det komplekse eksosrensesystemet og de tilhørende vedlikeholdskostnadene.
Mitsubishi L 200-dieselmotorer: Generasjon V (2015-i dag)
Mitsubishi L 200-motorutvalget fokuserer utelukkende på dieselmotorer med den nye 2.2 DI-D-enheten i to effektnivåer. Mitsubishi L 200 2.2 DI-D med 110 kW (150 hk) og et dreiemoment på 380 Nm har blitt standardmotor og tilbyr en utmerket balanse mellom ytelse og forbruk. Den kraftigere varianten med 133 kW (181 hk) og 430 Nm er rettet mot sjåfører med høyere tilhengerlast. Begge Mitsubishi L 200-motorene har moderne firesylindret teknologi med aluminiumsblokk, den nyeste generasjonen common rail-innsprøytning og omfattende Euro 6-utslippskontroll inkludert SCR-katalysator. Motoren på 150 hk anses for å være spesielt velbalansert og pålitelig, mens versjonen på 181 hk av og til har problemer med det komplekse eksosrensesystemet.
Mitsubishi L 200-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,2 DI-D | 150 HK | 7,4 l/100 km | AdBlue-system, DPF-regenerering | Meget bra |
2,2 DI-D | 181 HK | 7,8 l/100 km | Kompleks eksosgassrensing | Bra |

Konklusjon: De beste Mitsubishi L 200-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mitsubishi L 200-motorer viser en bemerkelsesverdig kontinuitet når det gjelder pålitelighet gjennom nesten fem tiår. Mens de historiske generasjonene var preget av ekstrem enkelhet og holdbarhet, tilbyr de moderne variantene betydelig mer komfort og effektivitet, samtidig som de opprettholder et høyt nivå av pålitelighet. Det konsekvente fokuset på dieselteknologi i de nyere generasjonene understreker innretningen som arbeidsbil.
- Beste Mitsubishi L 200 bensinmotor:
2,4 MIVEC (181 hk, generasjon IV) kombinerer moderne direkteinnsprøytning med velprøvd Mitsubishi-pålitelighet og akseptabelt drivstofforbruk.
- Beste Mitsubishi L 200 dieselmotor:
Den legendariske 2.5 TD 4D56 (100 hk, generasjon I-IV) er fortsatt den mest pålitelige motoren noensinne, mens den moderne 2.2 DI-D (150 hk, generasjon V) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og miljøvennlighet.
- Beste Mitsubishi L 200 hybridmotor:
Hybriddrivlinjer ble aldri tilbudt på L 200, ettersom fokuset alltid var på robuste nyttekjøretøyegenskaper.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mitsubishi L 200-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.