Innholdsfortegnelse
Suzuki Vitara-motorer
Siden den første introduksjonen i 1988 har Suzuki Vitara etablert seg som en kompakt og pålitelig SUV med et bemerkelsesverdig stort utvalg av motoralternativer gjennom fire generasjoner. Fra de robuste sugemotorene fra de første årene til de moderne turboladede bensinmotorene i dagens generasjon, gjenspeiler Suzuki Vitaras motorutvalg en kontinuerlig teknologisk utvikling som alltid har prioritert pålitelighet og økonomi.

Suzuki Vitara motorer: Historiske generasjoner I-III (1988-2015)
De tre første generasjonene av Suzuki Vitara preget bildet av en kompakt, terrenggående SUV i over 27 år, og blir i dag sett på som selve symbolet på robusthet og holdbarhet. Disse historiske Suzuki Vitara-motorene oppnådde regelmessig kjørelengder på 400 000 til 500 000 kilometer, og større reparasjoner forekom vanligvis først etter 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i alle historiske generasjoner var 2.0 V6-bensinmotoren fra andre generasjon (1999-2005), som kombinerte kraft, jevn gange og pålitelighet på en perfekt måte. Teknisk sett var disse generasjonene preget av enkle, men velprøvde konstruksjoner - mekanisk innsprøytning, robuste girkasser og enheter med lite vedlikehold gjorde dem til ideelle kjøretøy for tøff bruk. Sammenlignet med moderne konkurrenter var de imidlertid betydelig mer tørste og mindre komfortabelt utstyrt.
Suzuki Vitara bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1988-2015)
Suzuki Vitara bensinmotorutvalget i de historiske generasjonene omfattet ulike slagvolumklasser fra 1,6 til 2,7 liter. I den første generasjonen (1988-1998) dominerte den legendariske 1,6-liters firesylinderen med 80 hk, supplert med en sjelden 2,0-liter med 95 hk. I andre generasjon (1999-2005) kom den fremragende 2,0 V6 med 128 hk og senere 140 hk, som etablerte seg som den mest driftssikre Suzuki Vitara-motoren gjennom tidene. Det var også en 2,5 V6 med 144 hk for det amerikanske markedet. Den tredje generasjonen (2005-2015) baserte seg på en mer moderne 1,6-liter med 106 hk og en 2,4-liter med 166 hk. Disse Suzuki Vitara-motorene var preget av ekstrem lang levetid - kjørelengder på over 400 000 kilometer var ikke uvanlig, og det eneste som krevdes var regelmessig oljeskift og vedlikehold av tenningssystemet.
Suzuki Vitara dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1988-2015)
Dieselmotorer spilte en underordnet rolle i de historiske Suzuki Vitara-generasjonene og var hovedsakelig tilgjengelige i Europa. Den første generasjonen tilbød en 1,9 TD med 68 hk (1992-1998), som var økonomisk, men led av mangel på kraft. Den andre generasjonen introduserte en mer moderne 2.0 HDI med 109 hk (2001-2005), som kom fra PSA og gikk mye jevnere. I tredje generasjon ble det brukt en 1,9 DDiS med 129 hk (2005-2015), som allerede hadde common-rail-teknologi. Disse Suzuki Vitara-dieselmotorene oppnådde et drivstofforbruk på 6,0-7,5 liter per 100 km og ble ansett som pålitelige, men var aldri seriens sterke side - de fleste kundene foretrakk de velprøvde bensinmotorene.
Suzuki Vitara-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 bensinmotor (Gen I) | 80 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Rust på karosseriet, ellers robust | Meget bra |
2,0 bensinmotor (Gen I) | 95 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Sjelden, men pålitelig | Bra |
2,0 V6 (Gen II) | 128-140 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget bra |
2,5 V6 (Gen II) | 144 HK | 10,5-11,5 l/100 km | Kun USA-markedet | Bra |
1,6 bensinmotor (Gen III) | 106 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Tannkjede etter 200 000 km | Bra |
2,4 bensinmotor (Gen III) | 166 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Robust, men tørst | Bra |
1,9 TD (Gen I) | 68 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Svakt motorisert | Gjennomsnittlig |
2.0 HDI (Gen II) | 109 HK | 6,0-7,0 l/100 km | PSA-motor, pålitelig | God |
1,9 DDiS (Gen III) | 129 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Moderne, men kompleks | Bra |

Suzuki Vitara-motorer: Generasjon IV (2015-i dag)
Den fjerde og nåværende generasjonen av Suzuki Vitara markerte en helt ny begynnelse med en moderne plattform og utelukkende turboladede motorer. Disse Suzuki Vitara-motorene går vanligvis mellom 250 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, mens større reparasjoner vanligvis skjer mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Turboladeren og registerkjeden er de vanligste slitedelene, mens større motorskader er sjeldne. Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen er 1,4 Boosterjet med 140 hk, som gir en ideell balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Når det gjelder teknologi, har Suzuki valgt den velprøvde flerpunktsinnsprøytningen i stedet for direkte innsprøytning, noe som forhindrer koksingsproblemer. Sammenlignet med europeiske konkurrenter tilbyr Suzuki Vitara-motorene en driftssikkerhet over gjennomsnittet med moderate vedlikeholdskostnader, om enn med litt høyere drivstofforbruk enn de mest moderne konkurrentene.
Suzuki Vitara bensinmotorer: Generasjon IV (2015-i dag)
Dagens Suzuki Vitara-motorutvalg består utelukkende av firesylindrede bensinmotorer med turbolader. Innstegsmotoren var opprinnelig en 1,6-liters sugemotor med 120 hk (2015-2019), men denne ble raskt erstattet av 1,0 Boosterjet med 111 hk. Denne lille tresylindrede turbomotoren viste seg å være økonomisk og tilstrekkelig kraftig for bykjøring, men viste sine begrensninger ved motorveihastigheter. Toppmotoren er 1.4 Boosterjet med 140 hk, som har vært tilgjengelig siden 2015 og har etablert seg som den mest pålitelige Suzuki Vitara-motoren i den nåværende generasjonen. Siden 2022 har det også blitt introdusert en mildhybridvariant av 1.4 Boosterjet, som støttes av en 48-volts start- og vekselstrømsgenerator. Disse Suzuki Vitara-motorene bruker velprøvd flerpunktsinjeksjon, noe som gjør dem mindre utsatt for koksing enn konkurrenter med direkte innsprøytning, selv om dette øker drivstofforbruket noe.
Suzuki Vitara hybriddrift: Generasjon IV (2015-i dag)
Fra 2019 introduserte Suzuki Vitara Hybrid med en 1,4-liters bensinmotor og 48-volts mildhybridsystem. Denne Suzuki Vitara-motoren yter 129 hk og tilbyr en systemytelse som tilsvarer 1,4 boosterjet, men med redusert drivstofforbruk. Systemet fungerer med en integrert startgenerator som gjenvinner energi under bremsing og hjelper til ved akselerasjon. Suzuki Vitara Hybrid har så langt vist god driftssikkerhet, selv om den ekstra elektronikken representerer potensielle svake punkter. Drivstoffbesparelsen ligger på rundt 0,5-0,8 liter per 100 km sammenlignet med den konvensjonelle 1,4 Boosterjet.
Suzuki Vitara dieselmotorer: Generasjon IV (2015-i dag)
Den nåværende generasjonen har helt gitt avkall på dieselmotorer, og Suzuki har fokusert på økonomiske bensinmotorer og hybridteknologi. Denne beslutningen viste seg å være forutseende, ettersom de strengere utslippskravene og dieselskandalen reduserte etterspørselen etter dieselbiler kraftig. I stedet konsentrerte Suzuki seg om å optimalisere bensinmotorene i Suzuki Vitara med tanke på drivstofforbruk og utslipp.
Suzuki Vitara-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 120 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Litt treg, men robust | Bra |
1,0 Boosterjet | 111 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Tre-sylindrede vibrasjoner | Middels |
1,4 Boosterjet | 140 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Tannkjede etter 150 000 km | Meget bra |
1,4 Mild-Hybrid | 129 HK | 5,7-6,3 l/100 km | Elektronisk, men økonomisk | God |

Konklusjon: De beste Suzuki Vitara-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Suzuki Vitara-motorer viser en bemerkelsesverdig kontinuitet når det gjelder pålitelighet gjennom alle fire generasjoner. Mens de historiske generasjonene var preget av ekstrem holdbarhet og enkelt vedlikehold, tilbyr de moderne Suzuki Vitara-motorene en vellykket balanse mellom effektivitet, ytelse og velprøvd Suzuki-kvalitet. Beslutningen om å gå bort fra direkte innsprøytning har vist seg å være fremsynt og reduserer typiske moderniseringsproblemer betydelig.
- Beste Suzuki Vitara bensinmotor:
2,0 V6 (140 hk, generasjon II) fra de historiske generasjonene kombinerte perfekt kraft, jevn gange og legendarisk pålitelighet - en motor for alle tider.
- Beste moderne Suzuki Vitara bensinmotor:
1,4 Boosterjet (140 hk, generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av kraft, drivstofforbruk og pålitelighet i den nåværende generasjonen.
- Beste Suzuki Vitara hybridmotor:
Mildhybriden 1,4 (129 hk, generasjon IV) med sine økonomiske, men likevel kraftfulle egenskaper og gode driftssikkerhet hittil.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Suzuki Vitara tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask levering og ekspertrådgivning.